אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מדינת ישראל נ' פלוני

מדינת ישראל נ' פלוני

תאריך פרסום : 01/02/2022 | גרסת הדפסה

ת"פ
בית משפט השלום ירושלים
33146-01-21
25/01/2022
בפני השופט:
דוד שאול גבאי ריכטר

- נגד -
מאשימה:
מדינת ישראל על ידי גב' אביה בניסטי
נאשם:
פלוני
עו"ד רותם טובול
גזר דין
 

 

כתב האישום המתוקן

מעובדות האישום הראשון, עולה כי ביום 9.1.2021 הבחינה שוטרת ברכב הנמצא בבעלות הנאשם, חונה בצד הדרך באורות דולקים, כשבאותה עת חל סגר כללי בשל נגיף הקורונה. השוטרת ניגשה לרכב בכדי לבדוק את סיבת הימצאותו ברכב ולאחר חיפוש, נמצאו 515.75 גרם נטו קנבוס מחולק ל – 74 שקיות. בגין כך, הורשע הנאשם בעבירה של החזקת סם שלא לצריכה עצמית, לפי סעיף 7(א)+7(ג) רישא לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש), התשל"ג – 1973 (פקודת הסמים).

מעובדות האישום שלישי עולה, כי במועד שאינו ידוע במדויק, אך עובר לחודש ינואר 2021, מכר הנאשמת לאחרת כ – 5 גרם קנבוס תמורת 300-400 ₪. בגין מעשים אלה, הורשע הנאשם בעבירה של סחר בסמים, לפי סעיף 13 + 19א לפקודת הסמים.

 

מהלך הדיון

נגד הנאשם הוגש כתב אישום ביום 18.1.2021 יחד עם בקשה למעצר עד תום ההליכים. הנאשם שהה במעצר של ממש בין יום העבירה, 9.1.2021 עד ליום 25.1.2021, עת שוחרר למעצר בית מלא ותנאי המעצר הוקלו מעת לעת. ביום 14.6.2021 הנאשם הודה והורשע בכתב האישום המתוקן, במסגרת הסדר טיעון שלא כלל הסכמה עונשית, ונשלח לשירות מבחן ולממונה לעבודות שירות.

 

 

 

תסקיר שירות המבחן

מהתסקיר שהוגש בעניינו של הנאשם עולה, כי הנאשם בן 26, רווק, מתגורר עם שותף במושב עמינדב, ועובד כבודק סחורה במפעל עופות בירושלים. מקורות חייו עולה, כי גדל במשפחה חרדית עד גיל הנעורים, עת החל להתרחק מהדת ובחר לעזוב את בית הוריו. הנאשם סיפר, כי תקופה ארוכה נותר חסר קורת גג והתגורר ברחוב, על אף בקשת הוריו לשוב לביתם. הנאשם נשר לאחר 9 שנות לימוד, על רקע הפער בין המסגרות החרדיות לאורח חייו באותה תקופה, וכן על רקע קשיי הסתגלות וחוסר מוטיבציה. עם זאת, הנאשם הצליח לסיים 12 שנות לימוד עם תעודת בגרות מלאה, במסגרת פרויקט "הילה" בו השתלב בעת ששהה בקהילה הטיפולית רטורנו. לאחר סיום התהליך הטיפולי ב"רטורנו" התגייס הנאשם לצה"ל וסיים שירות מלא כטכנאי מערכות טילים. לאחר שחרורו, עבד בחנות למזון מהיר, ברכיבה טיפולית וכיום כאמור, עובד במפעל לעופות. באשר לשימוש בסמים, הנאשם תיאר כי בנעוריו, עת התגורר ברחוב, עשה שימוש מאסיבי בסמים ובאלכוהול, אך כיום עושה שימוש בקנאביס רפואי באישור. בדיקות לגילוי שרידי סם שמסר, נמצאו נקיות מלבד הקנביס, בו מורשה להשתמש. אשר לעבירות המיוחסות לנאשם, שירות המבחן התרשם כי הנאשם קיבל אחריות חלקית למעשיו כאשר הכיר בביצוע חלק מהמעשים ובפסול שלהם. בעברו של הנאשם הרשעה אחת בתחום הסמים, בבית דין צבאי שם נדון למאסר על תנאי. הנאשם הביע נכונות ראשונית להשתלב בטיפול, על כן המליץ שירות המבחן להטיל עליו צו מבחן למשך שנה במהלכה ישתלב בטיפול, לצד 300 שעות של"ץ וענישה נלווית.

 

חוות דעת של הממונה על עבודות השירות

הממונה הגיש חוות דעת על אודות כשירות הנאשם לבצע מאסר בעבודות שירות. מחוות הדעת עולה, כי הנאשם כשיר לבצע עבודות שירות וביקש להציבו בחברת קדישא בירושלים.

 

טיעונים לעונש

הצדדים לא הגיעו להסכמה עונשית.

מחד, ב"כ המאשימה טענה למאסר שלא יפחת מ-12 חודשים, על בסיס מתחם שבין 10 ל-24 חודשים וענישה נלווית. מאידך, הסניגורית טענה כי ניתן לאמץ את המלצת שירות המבחן לאחר שעמדה על נסיבותיו של הנאשם.

 

קביעת מתחם הענישה – מתחם הענישה צריך להתייחס לעקרון ההלימה, הנוגע ליחס לערך החברתי המוגן, מידת הפגיעה בו, מידת אשמו של הנאשם, מדיניות הענישה הנוהגת ונסיבות ביצוע העבירה.

 

אשר לערך המוגן –ברע"פ 3343/07 מכאוי נ' מ"י (מיום 26.7.2017) נאמר: "כאשר מדובר בסחר בסמים השיקול העיקרי אינו שיקומו של העבריין, אלא הצורך המובהק במתן עונש מרתיע בדמותם של מאסרים ממושכים בפועל. סוחרי הסמים גורמים להרס חייהם של רבים ובעיקר צעירים הנופלים למעגל של מסכנות וצער הגורמים אומללו למשפחותיהם". בענייננו, הפגיעה בערך המוגן בינונית.

 

נסיבות הקשורות בביצוע העבירה, לפי סעיף 40ט' לחוק העונשיןבין הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה יש לשקול את אלה, לעניין קביעת המתחם: מנסיבות כתב האישום מדובר בעבירה מתוכננת שנועדה להשגת רווח כספי קל, כאשר המכירה הייתה לאדם לנאשם וזאת תוך שימוש ברכבו של הנאשם, כשהנאשם החזיק כמות גדולה של סמים מחולקת ולמעשה מוכנה לחלוקה – כל אלו נסיבות מחמירות; הנאשם בגיר שידע היטב את הפסול שבמעשיו וצריך היה להימנע מהם; מדובר בכמויות גדולות יחסית של סם, אך מדובר בסם שאינו ברף חומרה גבוה.

 

מדיניות הענישה הנוהגתסקירת הפסיקה מלמד על כך שניתן להטיל מאסר בעבודות שירות או מאסר בפועל לא ארוך בנסיבות דומות. ברע"פ 2139/16 אברמס נ' מ"י (מיום 18.5.2016) אושר מתחם שבין 8 ל-27 חודשי מאסר והוטלו 8 חודשי מאסר בפועל על נאשם שהיה מעורב ב-3 עסקאות סמים מסוג חשיש בכמויות גדולות ממקרנו – מכאן יש לגזור לקולא; בעפ"ג (י-ם) רוזנברג נ' מ"י (מיום 6.6.2017) הסתפק בית המשפט המחוזי במאסר בן 49 ימים בגין 2 מקרי סחר בפלטת חשיש תמורת 11,000 ₪, שם נקבע מתחם שבין מספר חודשי מאסר ועד 10 חודשים. בעפ"ג (י-ם) 10175-02-16 מ"י נ' דייני (מיום 14.6.2016) אושר מתחם ענישה בין 5 ל-15 חודשי מאסר בגין עבירות סחר בקנביס, בו היו מעורבים גם קטינים. שם הסתיים ההליך בעבודות שירות בשל שיקולי שיקום. ברע"פ 5478/19 לוין נ' מ"י (מיום 25.8.2019) אושר עונש של של"ץ בריבוי מקרים של סחר בטלגראס בחשיש לרבות לקטינים מטעמי שיקום.

 

מתחם הענישה – לפיכך, מתחם הענישה צריך לעמוד על 3 עד 12 חודשי מאסר בפועל, לרבות אפשרות ביצוע המאסר בעבודות שירות. לטעמי מדובר במתחם אחד למכלול העבירות, כאשר מדובר במסכת עובדתית אחת הנובעת מאותו עניין, מדובר באותו סוג סם, בנאשם אחד ובסמיכות זמנים בנסיבות דומות, על-פי מבחן הקשר ההדוק שנקבע בע"פ 4910/13 בני ג'אבר נ' מ"י (מיום 29.10.2014)

 

נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה לפי סעיף 40י"א לחוק העונשיןניתן לתת משקל לנסיבות הבאות שאינן קשורות בביצוע העבירה, במסגרת גזירת העונש בתוך המתחם: הנאשם צעיר בתחילת דרכו, כשבעברו הרשעה אחת בלבד, אך היא רלבנטית לענייננו; נסיבות חייו אינן מן הפשוטות לנוכח המורכבות המשפחתית עליה עמד שירות המבחן בתסקירו. למרות, זאת הצליח הנאשם להשלים את לימודיו ולקבל תעודת בגרות מלאה, ואף שירת שירות צבאי מלא. לצד זאת, מאכזב לראות כי הנאשם, שעבר תהליך משמעותי במסגרת קהילת "רטורנו", שהביא אותו להישגים שמניתי לעיל, שב וביצע עבירות סמים, למען בצע כסף. מכאן הקושי לקבל את המלצת שירות המבחן, בשל חזרת הנאשם לברירת מחדל של ביצוע עבירה לצורך פתרון בעיה.

 

המיקום במתחם – בנסיבות אלו, יש להטיל על הנאשם עונש מאסר שיכול וירוצה בעבודות שירות למשך מספר חודשים קטן בתחתית המתחם. סברתי כי שליחת הנאשם למאסר בפועל תהווה גורם מדרדר, ובמכלול הנסיבות, ענישה מחמירה שכזו אינה נדרשת. יחד עם זאת, מאסר בעבודות שירות עומד בקנה אחד עם עקרון הגמול, ויש בו, לטעמי, להעביר מסר מרתיע לנאשם ולשכמותו.

 

גזירת הדין

לפיכך, אני מחליט לגזור על הנאשם את העונשים הבאים:

  • 3 חודשי מאסר, אשר ירוצו בעבודות שירות, החל מיום 24.3.2022 אשר ירוצו בחברה קדישא בירושלים, וזאת על פי חוות דעת הממונה על עבודות השירות. על הנאשם להתייצב ביום זה עד לשעה 08:00 במשרד הממונה על עבודות שירות בבאר שבע לתחילת ריצוי עונשו. מובהר בזה כי הפרת הוראות הממונה ואי עמידה בכללים הנוגעים לריצוי עבודות השירות עלולים להביא להפקעת העבודות ולהמרת העונש בעונש מאסר של ממש;

  • חודש מאסר שלא ירוצו, אלא אם יעבור הנאשם כל עבירת עוון לפי פקודת הסמים בתוך שנתיים מסיום עבודות השירות;

  • 6 חודשי מאסר שלא ירוצו, אלא אם יעבור הנאשם כל עבירת פשע לפי פקודת הסמים בתוך שנתיים מסיום עבודות השירות;

  • 3 חודשי פסילה מלקבל או מלהחזיק ברישיון נהיגה וזאת על-תנאי למשך שנתיים מהיום, לבל יעבור הנאשם כל עבירה לפי פקודת הסמים;

  • קנס בסך 2500 ₪, או 10 ימי מאסר תמורתו אם לא ישולם. הקנס ישולם עד ליום 1.4.2022 בתשלום אחד. מורה על קיזוז הקנס מההפקדה שבתיק, על אף כל הודעת עיקול. ככל שתיוותר יתרת חובה, תשולם כפי שקבעתי. ככל שתיוותר יתרת זכות תוחזר לנאשם בכפוף להיעדר כל הוראת עיקול;

  • התחייבות בסך 5,000 ₪ שלא לעבור כל עבירת פשע לפי פקודת הסמים במשך שנתיים מהיום. הובהר לנאשם שמשמעות ההתחייבות היא, כי אם יעבור את העבירה בתוך התקופה שצוינה, בית המשפט שיגזור את הדין יהא חייב לחלט את ההתחייבות כקנס.

    מורה על השמדת הסמים והמוצגים.

     

    יש לשלוח לשירות המבחן ולממונה על עבודות שירות.

     

    זכות ערעור כחוק לבית המשפט המחוזי בירושלים בתוך 45 יום מהיום.

     

    ניתן היום, כ"ד שבט תשפ"בהצדדים.

     

    Picture 1


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ