אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מדינת ישראל נ' אלסאנע

מדינת ישראל נ' אלסאנע

תאריך פרסום : 11/03/2013 | גרסת הדפסה
בפ"ת
בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה
2504-01-13
25/02/2013
בפני השופט:
אלי אנושי

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
הנתבע:
אקרם אלסאנע

החלטה

מבוא:

לפני בקשה לפסילת המשיב מלהחזיק רישיון נהיגה עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו בהתאם לסעיף 46ב(א) לפקודת התעבורה.

נגד המשיב הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של גרימת מוות בנהיגה רשלנית, בניגוד לסעיף 64 לפקודת התעבורה ונהיגה ללא רישיון רכב תקף בניגוד לסעיף 2 יחד עם סעיף 61 (1) לפקודה.

על פי הבקשה, ביום 17/10/12 בשעה 10:11 או בסמוך לכך, נהג המשיב ברכב משא אחוד מסוג איסוזו שמספרו 6830536 ברחוב הרצל ברמלה מכיוון דרום מזרח לכיוון צפון מערב, לעבר צומת מרומזר של הרחובות הרצל – דני מס. המשיב נהג ברכב מבלי שהחזיק רישיון רכב בר תוקף.

לאחר שפנה המשיב שמאלה, איבד שליטה על הרכב, עלה על אי תנועה שמשמאל לכיוון נסיעתו, שב וסטה אל עבר המדרכה שמימינו, עלה עליה, ופגע עם חזית רכבו באמנה אבו גאנם, ילידת 1975, אשר שהתה אותה עת על המדרכה. המשיב המשיך בנסיעה על המדרכה, עקר חלק מגדר, והתהפך על דופן ימין של הרכב כשהוא גורר את המנוחה. כתוצאה מהתאונה נגרם מותה של המנוחה.

חזקת המסוכנות:

6. סעיף 46ב לפקודת התעבורה, קובע חזקת מסוכנות של נהג אשר מואשם בעבירה של גרימת מוות בנהיגה רשלנית. ולפיו הנטל לשכנע את בית המשפט בכך שאין בנהיגתו משום סכנה לציבור ולסתור את החזקה עבר לכתפי הנהג.

בבש"פ 8645/07 חדש נ' מדינת ישראל נפסק כדלהלן:

"בדברי ההסבר להצעת החוק הובהר כי מדובר בפסילה "אוטומטית", אשר מטרתה "להביא לכך שנהג שהוגש נגדו כתב אישום בשל מעורבותו בתאונת דרכים שבה נהרג אדם, לא ימשיך לנהוג ולסכן בנהיגתו את הציבור, אלא אם כן ישתכנע בית המשפט שנהיגתו אינה מהווה סכנה לציבור" (הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 79) (פסילה בעבירה שגרמה לתאונת דרכים שבה נהרג אדם), התשס"ז – 2007, ה"ח 129). אמור מעתה, כי סעיף 46ב לפקודת התעבורה קובע חזקת מסוכנות החלה על נאשמים שהיו מעורבים בתאונה שהביאה למותו של אדם, ועליהם מוטל הנטל להפריכה."

כן נפסק בבש"פ 6757/09 דוד מזרחי נ' מדינת ישראל :

"המסר שבסעיף 46ב הוא, שהמחוקק מבקש להחמיר עם מי שהואשמו בתאונות קטלניות, כדי להגן על הציבור ולהרתיע, וגם-לדעתי-לאותת כי לאחר תאונה קטלנית אין "עולם כמנהגו נוהג", וככלל אין הנאשם יכול ליטול הגה ולנסוע בכבישים במהלך משפטו".

7. על מסוכנותו של המשיב, ניתן ללמוד, בין היתר, מעברו התעבורתי ומנסיבות האירוע הספציפי גם יחד כפי שנקבע פעמים רבות בפסיקה (ראו בש"פ 759/99 הורוביץ נ' מדינת ישראל, (לא פורסם) ניתן ביום 11.2.1999; בש"פ 7399/00 לחמי נ' מדינת ישראל, פ"ד נד (5) 578-579) והכל כמובן לאור התיקון בחוק כאמור מעל.

8. ב"כ המשיב הסכים לראיות לכאורה אך ביקש לטעון לעניין המסוכנות, ב"כ המבקשת הפנתה לעובדה כי מדובר בנהג חדש הנוהג מזה כשנה, וכבר צבר עבירה קודמת והיה מעורב בתאונה זו. ומסוכנותו נלמדת גם מנסיבות תאונה זו ומרשלנותו. ב"כ המשיב טען מנגד כי התאונה נגרמה כתוצאה מבעיות מכניות ברכב, והתשתית הראיתית אינה מצביעה על מסוכנותו של המשיב שכן הייתה בעיה בבלמים ועקב היציאה מהרמזור והסחרור אירעה התאונה. כן טען כי הרכב לא רשום על שם המשיב אלא על שם אביו, יש עדויות כי הכביש היה רטוב, מדובר בג'יפ ארבע על ארבע, לא ניתן להגדירו כנהג לא זהיר, ופסילת רישיונו תפגע באופן כלכלי במשיב ובחברה שלטענת ב"כ הוא עומד בראשה.

9. לאחר ששמעתי את טיעוני הצדדים ובחנתי את תיק החקירה, מצאתי כי יש ראיות לכאורה כנגד המשיב להוכחת אשמתו בתאונה ואני סבור שנסיבות התאונה מעידות על מסוכנותו של המשיב וכי החזקה לא נסתרה גם לאור טיעוני ב"כ המשיב.

ואלה נימוקי החלטתי:

10. מעיון בחומר החקירה עולה כי:

על פי דוח בוחן, עדי ראייה לתאונה אשר היו נוכחים באותה העת בצומת ובקרבתו שבו אירעה התאונה, מסרו בהודעתם כי בעת שהרכב החל את הפנייה שמאלה מרחוב הרצל לרחוב דני מס הוא החל את הפנייה תוך כדי האצה חזקה מעבר לנורמה (חריקת צמיגים אשר משכה את תשומת ליבם), דבר אשר גרם לאיבוד השליטה על הרכב. טענת המשיב לכך שההגה לא חזר לו ודוושת האצה ירדה לו בפתאומיות נבדקה ונשללה על ידי הבוחן. הרכב נבדק על די הבוחן בזירת התאונה בנסיעה תוך האצות ובלימות בסיבובים פרט לתקלת ABS לא נמצאו תקלות נוספות. הרכב נבדק לקריאת תקלות במחשב הדרך של הרכב במוסך UMI וכן נבדקו שוב מערכת ההיגוי והאצה. הרכב נבדק שוב על ידי הבוחן בעת בדיקת הרכב במגרש גם על ידי מומחה מטעם ההגנה והבדיקה צולמה בווידאו. לא נמצאו תקלות מכאניות אשר מצדיקות איבוד שליטה על הרכב. נמצאה תקלה במערכת ה- ABS אשר פורטה על ידי טכנאי ראשי של מוסך UMI. תקלה זו לא מצדיקה איבוד שליטה על הרכב, בעת בלימת חרום הרכב יתנהג כרכב ללא מערכת ABS.

בתיק עדויות של מספר עדים שנכחו במקום התאונה אשר המשותף לכל עדויותיהם היא הטענה כי המשיב נסע במהירות רבה טרם התאונה והפגיעה במנוחה. כן מציינים עדים שהמשיב איבד את השליטה ברכב אחרי הסיבוב, אציין רק כי בין העדויות עדות מפורשת שהמשיב "התחיל לנסוע פראות ובמהירות מטורפת... ואז איבד שליטה...". איני רואה מקום להביא ציטוטים נוספים מדבריהם.

בחומר הראיות עדותו של טכנאי בכיר ממוסך UMI ולפיה הרכב נבדק , אכן היו בו תקלות אך התקלות לא קשורות להיגוי או להאצה ובבלימת חירום הרכב יעבוד בלימה מכנית ללא ABS. כמו כן נשאל העד לעניין טענת המשיב כי דוושת הגז ירדה ונשארה למטה, הוא מסר בנושא כי מדובר בדוושה חשמלית, אין כבל גז ולא יכולה הדוושה לרדת ללא שיופעל עליה לחץ כפי שטוען המשיב, ז"א הוא שלל את טענת המשיב בנושא.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ