אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין

2. סאלם אבו צביח

החלטה

מבוא

נגד המשיבים הוגש כתב אישום המייחס להם שלוש עבירות: יבוא סם מסוכן – עבירה לפי סעיף 13 בצרוף סעיף 19א' לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג – 1973 (להלן: "פקודת הסמים"); החזקת סמים שלא לצריכה עצמית – עבירה לפי סעיף 7(א) ו- (ג) רישא לפקודת הסמים וכן כניסה לישראל שלא בתחנת גבול – עבירה לפי סעיף 7 ו- 12(4) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב – 1952.

הבקשה שלפני היא להורות על מעצרם עד לתום ההליכים. לדעתה של המבקשת יש ברשותה ראיות לכאורה לביסוס הנטען כלפי המשיבים, וכן קמה כנגדם עילת מעצר הנובעת מהחזקה שבחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) תשנ"ו – 1996. המשיבים חולקים על קיומן של ראיות, ולחלופין סבורים כי ככל שיש ראיות הן בעוצמה מופחתת המצדיקה את שחרורם.

כתב האישום

בתיאור העובדות שבכתב האישום כותבת המבקשת כי במועד שאינו ידוע לה במדויק קשרו המשיבים (להלן בהתאמה: "אנוור" ו- "סאלם") קשר עם אדם בשם עאטף רשאידה (להלן: "עאטף"), תושב השטחים, בכדי להבריח סמים מירדן לישראל דרך ים המלח. במסגרת קידום הקשר ומימושו סוכם כי המשיבים, שהם בעלי תעודת זהות ישראלית, יסייעו בהוצאת ההברחה לפועל, "לרבות ברכישת סירה ומנוע ובסיוע בשיגור ובקליטה של הסירה בעת ביצוע ההברחה בפועל" (סעיף 2 לכתב האישום; ההדגשה שלי – א.ד.).

כחודש לפני יום 12.8.13, במועד שאינו ידוע במדויק למבקשת, נסעו המשיבים לחנות "שיא ספיד" במושב טל שחר ורכשו מנוע לסירה מסוג סוזוקי, שעבורו שילמו סכום של 3,200 ₪ במזומן. בהמשך נסעו המשיבים לחנות לממכר סירות הממוקמת באזור התעשיה בחולון ורכשו סירת גומי מסוג HYDRO FORCE באורך של 2.34 מטר. אנוור שילם עבור הסירה סכום של 3,400 ₪ במזומן.

כעשרה ימים לפני יום 12.8.13 נסעו המשיבים ברכבו של אנוור מסוג ג'יפ דייהטסו בצבע לבן לים המלח, צפונית לעין גדי, המקום ממנו אמורה ההברחה לצאת לפועל. הם נפגשו שם עם עאטף ומסרו לו את הסירה והמנוע.

בהמשך כתב האישום נטען כי המשיבים הגיעו לאיזור חוף עין גדי בים המלח בשני מועדים נוספים לפחות, אולם ההברחה לא יצאה לפועל. זו יצאה לפועל ביום 12.8.13 (כתב האישום תוקן בנקודה זו במהלך הדיון) באמצעות אדם בשם חאלד צלאח (להלן: "חאלד") שהוא תושב השטחים. אותו חאלד לפי הנטען חצה את ים המלח בסירה שסיפקו המשיבים והביא עמו לישראל "לפחות 15 ק"ג חשיש" (סעיף 6 לכתב האישום; ההדגשה שלי – א.ד.). המשיבים סייעו בקליטת ההברחה ובקבלת הסמים המוברחים באזור חוף עין גדי.

באותו מועד, כך נטען, קיבלו לידם שני המשיבים פלטת חשיש במשקל של 185.61 גרם מתוך הסמים המוברחים. הם הסתירו את הפלטה בפילטר המנוע של רכבו של סאלם.

ראיות לכאורה

המחלוקת המרכזית בין הצדדים היא בשאלה האם קיימות ראיות לכאורה לחלק המרכזי בכתב האישום, שהוא מעורבותם של המשיבים בהברחת הסמים מירדן- מעורבות זו מקימה את יסודותיה של עבירת היבוא הנטענת כלפי המשיבים. המשיבים אינם חולקים על הימצאות פלטה אחת של סם במשקל שצוין ברכבו של סאלם בעת ששניהם נכחו ברכב, ושניהם מודים בכך שהייתה שם וטוענים כי היא שייכת לאנוור. עוד עולה כי אנוור אינו כופר בכך שרכש עבור עאטף את הסירה והמנוע, אך חולק על כך שהסירה והמנוע שרכש שימשו את ההברחה או שנטל בה כל חלק אחר.

אף שהתשתית הראייתית בתיק זה אינה מורכבת במיוחד הקדישו הסנגורים מאמץ לא מבוטל וטענו טענות רבות המבססות לשיטתם את הערכתם בדבר היעדר ראיות מספיקות. כפי שאפרט להלן, התשתית הראייתית נשענת בעיקרה על עדותם של שני עדים מרכזיים: האחד הוא חאלד, מי שהשיט לכאורה את הסמים בסירה מירדן והשני הוא אנוור עצמו. לשתי הודעות אלה מצטרפות ראיות נוספות.

הודעותיו של חאלד צלאח

חאלד מסר חמש הודעות. בהודעתו הראשונה, שנגבתה ביום 15.8.2013 בשעה 08:18 הוא אמר כי כינויו הוא אבו חליל. הוא אישר כי הוא מכיר את עאטף וכי הקשר ביניהם הוא שהוא מסיע את עאטף. לדבריו, לפעמים הם אוכלים יחד ולפעמים יורדים לים המלח. בחלק מהפעמים הצטרף אליהם אחד האחים של עאטף. כאשר התבקש לפרט הוא הוסיף כי הוא משוחח עם עאטף לעתים מספר פעמים ביום וכי הוא מסיע אותו עם המשפחה מבית לחם לג'נין תמורת 1,200 ₪. בסיום ההודעה נרשם מפי חאלד המשפט הבא: "אני אומר לכם תודה שאתם עושים טוב את העבודה שלכם". גביית ההודעה הסתיימה בשעה 09:10.

הודעתו השנייה של חאלד מאותו יום בשעה 11:00 נתנה גרסה שונה ומפלילה. היא נפתחה בשאלה לחאלד מה הוא רוצה לחדש מחקירתו בבוקר והוא השיב את התשובה הבאה:

"אני בבוקר אמרתי שאין לי כלום מהדבר הזה, וכרגע אני רוצה להגיד שכן יש לי קשר לעניין הזה של בהרחת (כך במקור) סמים, לפני 3-4 חודשים עאטף רשאידה אני חושב ששם האב יוסף, הגיע אלי לבית ואמר לי שהוא רוצה שאני אכווין אותו או אעזור לו בדרך לחצות את המים הכוונה לחצות את ים המלח מישראל לירדן, והתחיל לספר לי שיש מקום בטוח ומקום טוב והוא רוצה שנבריח סמים וגם נשק בשבילו באופן אישי ... ואחר כך בחודש רמדאן הזה שאלתי אותו מי יביא מנוע וסירה כי אני אין והתכוונתי שיביא את הסירה והמנוע ומשוטים וכל מה שצריך ואני עלי רק לרכב ולשוט. עאטף אמר שהוא יכול לסדר את הכל האנשים שלו יסדרו ויביאו הכול, ואכן הוא הביא את הכול, הוא הביא סירה ומנוע ומשוטים ובנזין והכל הכוונה עאטף הביא, האנשים שהוא מכיר ואני לא מכירים אותם אולי בפנים אני מזהה אותך הביאו לו את כל הדברים שהזכרתי מקודם על הסירה והכל למטה בים. הם הביאו לו את הדברים לאזור שצפונית לעין גדי באזור איפה שיש את המעיינות החמים, וזה היה באמצע בין המעיינות החמים לבין עין גדי, וזה היה לפני בערך שבועיים לפני חג הפיטר (חג הרמדאן), עאטף היה במקום ואני הייתי קצת רחוק מהם וראיתי אותם מרחוק, אני ועאטף ירדנו מלמעלה מההר ברגל והיה חושך והם דיברו עם עאטף בטלפון , ואמרו לו שיבוא לקחת את הדברים, אני חיכיתי מתחת לעץ קרוב למים והם היו על הכביש למעלה, הם עאטף לא הזכיר את השמות שלהם ואני לא יודע את השמות שלהם אבל הוא קרא להם בכינויים הוא היה קורא להם ב"אבו" אבל אבו מה אני לא זוכר, שנפגשו עם עאטף למעלה הם נתנו לו את כל הדברים הסירה והמנוע והכל. הם היו שני אנשים שהגיעו עם ג'יפ קטן נראה לי סוזוקי בצבע לבן, כמו כן הם הסבירו לעאטף איך הדברים עובדים והכוונה על המנוע והציוד, זה היה לפני החג בערך 4-5 ימים, ואז עאטף לקח את הדברים והסתרנו אותם בעץ...ניפחנו את הסירה וניסינו את המנוע ואפילו אני נכנסתי עם הסירה למים קצת וחזרתי והייתי צריך לבצע את זה ולהמשיך לירדן כי לבצע את ההברחה אבל חזרתי ולא רציתי לעשות את זה באותו לילה...

אחרי החג ביומיים חזרנו וניפחנו את הסירה שהיא בצבע לבן וירוק, והמנוע בצבע שחור, וכד בצבע אדום, ומים שני בקבוקים והיה שני משוטים, אני ועאטף הגענו לשם אותו דבר כמו בפעם הקודמת שמנו את הרכב מאגנום של עאטף למעלה על ההר וירדנו ברגל לקו המים וניפחנו את הסירה ושמתי את הדברים שלי שאני לוקח איתי מים ובנזין תוך תיק גב בצבע חום ובתוכו שלושה בקבוקי בנזין... התנעתי את המנוע ונכנסתי למים. בינתיים עאטף חיכה לי בחוף ... הכוונה הייתה שאני חוזר באותו לילה, אני נכנסתי למים בערך בשעה 21:00 בערב נראה לי זה היה יום ראשון האחרון אחרי החג, התחלתי את הדרך שלי ושהתקרבתי לצד הירדני בערך כ- 3 ק"מ התקלקל לי המנוע וזה היה אחרי שעה מתחילת השייט, ואחר כך המשכתי עם המשוטים ולקח לי 5 שעות בערך עם המשוטים עד שהגעתי לחוף בירדן כל הסיפור להגיע לירדן לקח לי בערך 6 שעות הגעתי לחוף בירדן בערך בבוקר, התקלקל במנוע פרופלור ...התקשרתי לבחור שאמור לחכות לי ... שם הבחור בטלפון היה "ראגי", התקשרתי אליו והסברתי לפי השילוט איפה אני והוא ידע והגיע אלי ואסף אותי, אמרתי לו שהמנוע מקולקל... התנענו את המנוע והוא עבד טוב, ואז החלטתי שאני חוזר, וכן בלילה השני החלטתי לחזור, העמסנו את הסחורה ואת המנוע לאוטו שלהם הכוונה לשני הבחורים, ויצאנו. הסחורה הייתה בתוך שקית גדולה והם אמרו לי שזה חשיש, השקית בצבע לבן שיש בתוכו 10-15 ק"ג חשיש, נסענו מהבית בכפר שונה חזרה לסירה שהייתה בחוף במקום שהסרנו אותה שם, יריד איתי בחור אחד מהם ניפחנו את הסירה והעמסנו את הכול ואני עליתי לסירה וחזרתי חזרה לפה, יצאתי מירדן בערך בשעה 22:30, לקח לי 3 שעות להגיע לחוף בישראל וכל השייט היה עם המנוע, שהגעתי לחוף בישראל כמעט לאותה נקודה שסיכמתי עליה עם עאטף מהנקודה שיצאתי ממנה עאטף היה שם חיכה לי לקחנו את הסחורה אני ועאטף והיה איתו עוד בחור שנראה לי אח שלו או קרוב משפחה שלו שאני בלילה לא הצלחתי לזהות אותו, הוצאנו את האויר מהסירה וסידרנו אותה איתנו, הגענו לרכב של עאטף אחרי בערך שעה הליכה בעליית ההר, עלינו לרכב ונסענו פחות משעה שאני לא זוכר בדיוק את הדרך אבל זה היה לכיוון כפר הרשאידה, לפני שהגענו לכפר בערך 10 ק"מ ירדנו מהרכב אחרי שנכנסנו קצת מהכביש פנימה יש מערה גדולה ועצרו בפתח המערה הריקה שיש בה רק צואה של צאן, שעצרנו פתחנו את השקיות וראינו שיש בה חתיכות דומה לפלטות שעטופות במשהו בצבע לבן, ומבחוץ כמה שכבות של נילון שקוף ושחור וכל מיני ניילון, אחר כך סגרנו את השקיות ועאטף הסתיר את זה במקום שם הוא לקח את זה והלך ברגל עם הבחור השני, אני הייתי עייף אז ישבתי לנוח וחיכיתי להם, אחרי שהם הסתירה את זה וחזרו חזרה, וזה לקח להם בערך 10 דקות, אחר כך הלכנו הביתה, ואחרי כל זה אני לא יודע מה קרה".

לאחר התיאור המפורט הזה נשאל חאלד מספר שאלות והוסיף כי אינו זוכר כמה פלטות היו בשקית אך "בערך 15 ק"ג" וכי היו אולי שתי שקיות בתוך השקית הגדולה. הוא הוסיף כי עאטף הבטיח לו תשלום של 1,500 דולר על כל קילו אך עד עכשיו לא שילם. חאלד אמר כי יוכל לזהות את הג'יפ הלבן אך לא את האנשים. אשר לבחור שבא לאסוף את עאטף מהחוף הוא אמר כי "הוא דומה לעאטף ואם אני רואה אותו אני יכול לדעת שזה האיש שהיה עם עאטף בלילה של ההברחה".

הודעתו השלישית של חאלד ניתנה ביום 19.8.2013 בשעה 10:45. במסגרת אותה הודעה הוא אמר את הדברים הבאים:

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.