אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מדינת ישראל נ' אלוג(עציר)

מדינת ישראל נ' אלוג(עציר)

תאריך פרסום : 16/09/2013 | גרסת הדפסה
ת"פ
בית המשפט המחוזי באר שבע
62251-12-12
08/09/2013
בפני השופט:
נתן זלוצ'ובר

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל-
הנתבע:
סלאמה אלוג (עציר)
גזר-דין

גזר דין

הנאשם הורשע ביום 08/05/13 על פי הודאתו, לאחר הסדר טיעון לעניין תיקונו של כתב האישום, בכתב אישום מתוקן, בעבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, עבירות בניגוד לסעיפים 332(2) ו- 275 לחוק העונשין, התשל"ז- 1977, נהיגה בפסילה ונהיגה ללא רישיון - עבירות לפי סעיף 67 ו- 10(א)+(ב) לפקודת התעבורה (נוסח חדש), התשכ"א- 1961, נהיגה תחת השפעה, עבירה בניגוד לסעיף 26(2) לתקנות התעבורה, התשכ"א- 1961 ונהיגה ללא ביטוח, עבירה לפי סעיף 2 לפקודת הביטוח [רכב מנועי], התש"ל- 1970.

אין הסדר לעונש.

על פי עובדות כתב האישום המתוקן, לא היה לנאשם רישיון נהיגה תקף וביום 21/10/10 במסגרת פ"ל 10-07-5591 של בית המשפט השלום בב"ש, נפסל הנאשם מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה לתקופה של חמש שנים. בתאריך 24/12/12 בסמוך לשעה 23:00 נהג הנאשם לאחר ששתה משקה משכר, ברכב מסוג מאזדה על כביש מספר 90, כשלצידו במושב הנוסע ישב גימען זנון. לפני הנאשם, נהג ויקטור גדעון ברכב מסוג טויוטה קורולה. בהגיעם למרחק של מספר קילומטרים אחרי קיבוץ יטבתה, עקף הנאשם את רכב הטויוטה בצורה מסוכנת, תוך שהוא נוסע במהירות גבוהה, לא מאותת ומבלי לשמור מרחק באופן אשר אילץ את נהג הטויוטה לסטות לשוליים. הנאשם המשיך לנסוע בפראות ובמהירות תוך שהוא מסכן רכב שניסה לעקוף אותו וסטה בפתאומיות לכיוון הרכב העוקף. בעקבות נהיגתו התקשר ויקטור למשטרה. שוטרי התנועה נסעו למחסום בכניסה לעיר אילת. בהגיעם למחסום הבחינו ברכבו של הנאשם כשהוא נבדק ע"י שוטרי מג"ב. משלא נמצא רישיון הנהיגה של הנאשם שוטרי המג"ב נעזרו במסוף של ניידת התנועה ומצאו כי רישיונו של הנאשם פקע בשנת 2002 וכי הוא פסול מלנהוג. שוטרי התנועה הודיעו לנאשם שאסור לו לנהוג ונסעו להביא טפסים של "פסילה על פי מסוף". מיד לאחר עזיבתם, פנה הנאשם לגימען וביקש ממנו לנהוג וזאת על אף שהוא יודע שאין לו רישיון נהיגה. כעבור מספר דקות שבו השוטרים וגילו כי הנאשם עזב את המקום, החלו לנסוע לכיוון אילת והבחינו ברכב והורו לו לעצור. גימען עצר את הרכב בצד והנאשם וגימען ניגשו אל הניידת בה ישבו השוטרים ומילאו דו"ח וטופס פסילת רישיון לנאשם והסבירו לו כי הרכב יישאר בצד עד שיתקיים שימוע לגביו. בעוד השוטרים ממלאים את הטפסים, חזר הנאשם לרכב והחל לנסוע מהמקום במהירות ובפראות, לכיוון העיר. שוטרי התנועה החלו לנסוע בעקבות הנאשם תוך שהם מפעילים את האורות הכחולים המהבהבים, את הסירנה וכורזים לנאשם לעצור. במהלך המרדף בעיר אילת נכנס הנאשם לכיכר בצורה מסוכנת, כשהוא צופר ומהבהב באורות הרכב לרוכב האופנוע שהיה באותה עת בכיכר, תוך שהוא עולה עליה ו"חותך" משמאל את נתיב נסיעתו. כך המשיך הנאשם בנהיגתו הפרועה תוך סיכון כלי רכב שנמצאים בנתיב נסיעתו, לא עצר בתמרור עצור, ביצע עקיפות מסוכנות וכל זאת כשהשוטרים דולקים אחריו ומורים לו לעצור. בשלב מסוים חברה ניידת סיור נוספת למרדף אחר הנאשם ואף היא כרזה לו לעצור. זמן מה לאחר מכן, עצר הנאשם את רכבו. השוטר רם הרוש ניגש אל הרכב וניסה להוציא את הנאשם מהרכב, אך הנאשם נאבק בו וסירב לצאת מהרכב. בשלב זה הצטרף שוטר נוסף והשניים הצליחו להוציא את הנאשם מהרכב ולקחת אותו לתחנת המשטרה.

מתסקיר שירות המבחן בעניינו של הנאשם עולה, כי הנאשם בן 46, נשוי לשתי נשים, מהן נולדו לו 15 ילדים בטווח הגילאים שנה – 23 שנים. טרם מעצרו התגורר בפזורה הבדואית הסמוכה לירוחם ועבד כחודשיים בחברה העוסקת בהקמת צינור נפט סמוך לאילת. לשירות המבחן היכרות קודמת עם הנאשם, ממנה עלה המידע לפיו רישיונו של הנאשם פקע בשנת 2002 ולנאשם 67 הרשעות תעבורה, כאשר 45 מתוכן בוצעו לאחר שרישיונו פקע. מדובר במגוון עבירות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה בזמן פסילה, אי ציות לתמרורים, מעבר ברמזור אדום, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול ועוד.

מהתסקיר עולה, כי הנאשם גדל בפזורה הבדואית ללא תנאי מחייה בסיסיים, מעולם לא השתלב במסגרת לימודית. לאורך השנים עבר מספר מסגרות תעסוקה והיו תקופות בהן לא עבד. המשפחה מתקיימת מקצבאות המל"ל. משפחתו מוכרת לשירותי הרווחה על רקע הטיפול בילדיו הלוקים במוגבלויות פיזיות. בהתייחסותו לביצוע העבירות, הנאשם ניסה לטשטש את מעורבותו, הוא הקל בחומרת העבירות והסיר אחריות למעשיו. השירות התרשם, כי ישנו סיכון להישנות העבירות. הנאשם גם נטה לטשטש את דפוסיו בתחום השימוש בחומרים פסיכו אקטיביים ואת דפוסי השימוש באלכוהול. הנאשם ביטא יכולת נמוכה לשלוט בדחפיו וענישה קודמת בעבירות מסוג זה לא היוותה בעבורו גורם מרתיע. לאור כל האמור, השירות המליץ על השתת מאסר בפועל שיהיה בו כדי להרתיע.

הוגש גזר דין מיום 21/10/10 בפ"ל 5591-07-10 של בית המשפט לתעבורה בבאר שבע בו יוחסו לנאשם שני אירועים נפרדים של נהיגה בזמן פסילה, בגינם נשפט, בין היתר, ל- 10 חודשי מאסר לריצוי בפועל ו- 10 חודשים על תנאי שלא יבצע עבירה של נהיגה בזמן פסילה או נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף במשך 3 שנים מיום גזר הדין, הופעל מאסר על תנאי בן 8 חודשים באופן מצטבר כך שהנאשם למעשה נשפט ל- 18 חודשי מאסר בפועל. כמו כן, הנאשם נפסל מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 5 שנים במצטבר לכל פסילה אחרת וכן פסילה על תנאי ל- 24 חודשים למשך שלוש שנים.

בנוסף לאמור, מגיליון ההרשעות הקודמות של הנאשם עולה, כי לנאשם שלוש הרשעות ישנות. שתי הרשעות בעבירות של החזקה ושימוש בסמים שלא לצריכה עצמית משנת 2005 ו- 2003 בגינן נידון, בין היתר, לשישה חודשי מאסר בעבודות שירות ופסילת רישיון נהיגה ולמאסר בפועל למשך 16 חודשים. וכן הרשעה בעבירה של החזקה ושימוש בסמים לצריכה עצמית משנת 1999.

מעבר לאמור, לנאשם הרשעות תעבורה רבות הכוללות לא פחות מ- 70 עבירות במגוון רחב של עבירות כמו אי ציות לתמרור, נהיגת רכב בשיכרות, נהיגה בפסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה, נהיגה ללא חגורת בטיחות, נהיגה במהירות מעל המותר, נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול וכו'.

ב"כ המאשימה בטיעוניה לעונש הציעה מתחם עונש הולם הנע בין 3.6 לחמש שנות מאסר, כאשר המאשימה מבקשת להשית את המקסימום האפשרי במסגרת המתחם המוצע. כמו כן, להפעיל במצטבר לכל עונש את המאסר המותנה בן 10 חודשים מפ"ל 5591-07-10 של בית המשפט לתעבורה בבאר שבע. בנוסף, להטיל מאסר מותנה, קנס, פסילה בפועל ופסילה על תנאי. ב"כ המאשימה טענה, כי מדובר בנאשם שבז לחוק ולאוכפיו ולשם השגת מטרתו שהינה התחמקות מן הדין ומן השוטרים, הוא נכון לסכן באופן מחפיר חיי אדם ורק תושייתם ויד הגורל מנעו אסון כבד. מדובר במעשים חמורים של נהיגה פרועה ומסוכנת של הנאשם שנמשכה לאורך זמן ומרחק ממושכים. מסוכנותו של הנאשם באה לידי ביטוי גם במקום הביצוע ובשעת הביצוע. לכל אלה יש להוסיף את התנהגותו בעת בריחתו מהמחסום, שידולו של הנאשם את הנוסע לנהוג ברכב ללא רישיון נהיגה ואת סירובו לצאת מהאוטו בעת המעצר. הנאשם פגע בביטחון הציבור וביטחון הפרט לנסוע ולחוש בטוח בכבישים מבלי לחשוש מהנאשם ושכמותו. בכל שלב במהלך האירוע, היה ביכולתו של הנאשם להפסיק את התנהגותו, אך הוא בחר שלא להפסיקה ועל כך יש להענישו בחומרה.

ב"כ הנאשם בטיעוניו לעונש ביקש שלא למצות את הדין עם הנאשם ולתת משקל לא מבוטל לנסיבותיו האישיות הקשות. כמו כן ב"כ הנאשם, הדגיש כי אמנם כתב האישום הוא חמור, אך לא רק בשל תושייתם ויד המזל של עוברי האורח נמנע אסון, כי אם בשל כך שהנאשם נזהר, כשהוא צופר ומהבהב באורות הרכב. הנאשם לקח אחריות מלאה על מעשיו, הודה בפני בית המשפט בהזדמנות הראשונה שהיתה לו. לנאשם 14 ילדים, אשר אחד מהם סובל משיתוק מוחין והטיפול בו "סוחט" מהמשפחה כולה את כל המשאבים. מעבר לכך, ישנם ילדים נוספים לנאשם אשר להם נכויות שונות, כמה מהם עיוורים. הנאשם חי בפזורה ללא תנאי מחייה בסיסיים.

כמפורט בסעיף40 ב לחוק העונשין, "העיקרון המנחה בענישה, הוא קיומו של יחס הולם בין חומרת מעשה העבירה בנסיבותיו ומידת אשמו של הנאשם, ובין סוג ומידת העונש המוטל עליו" כאשר חומרת מעשה העבירה, הינה בנסיבותיו.

בדברי ההסבר להצעת החוק צוין, כי יחס הולם " מבטא את עיקרון הגמול".

נסיבות ביצוע העבירה הן מן החמורות. הנאשם סיכן בנהיגתו באופן ממשי את המשתמשים בכביש, את השוטרים ואת חברו שנסע ברכב עמו, תוך שהוא מביע זלזול בוטה ברשויות אכיפת החוק. הנאשם לא נרתע מסיכון הציבור תוך נהיגה המסכנת את המשתמשים בכביש לאורך מספר קילומטרים, תוך התעלמות מתמרורים ומחוקי התנועה, מהירות מופרזת ועקיפות מסוכנות. הנאשם היה נחוש להימלט מאימת הדין. האירוע הוא למעשה שרשרת אירועים שהלכה והסלימה, ראשיתה בבריחה מהמחסום כשהוא מתיר לחברו ללא רישיון נהיגה לנהוג ברכבו, המשכו בבריחה מהשוטרים ונהיגה בפראות במהלך המרדף אחריו בטבורה של העיר אילת כשחשוך וחורפי וסופו במאבק עם השוטרים בניסיונם לעוצרו. התנהגותו זו של הנאשם עומדת לצד העובדה שהוא נהג בפסילה וכשתנאי בן 10 חודשים עומד ותלוי נגדו.

הנאשם במעשיו פגע בערכים של הגנה על ביטחונו האישי של האדם, שמירה על שלטון החוק- ערכים חברתיים שיש לשמור עליהם מכל משמר ולכבדם ופגיעה בהם תגרור אחריה תגובה קשה. בנוסף לאמור, העבירות אותן ביצע הנאשם הפכו לנגע של ממש ועל כן תפקידו של בית המשפט להרים תרומתו בענישה הולמת.

בתיק זה אך מקרה הוא שלא היו פגיעות בנפש. אמנם, תוקן כתב האישום כך שהוסף הקטע בו הנאשם הזהיר את המשתמשים בכביש בכניסתו לכיכר כשהוא צופר ומהבהב באורות הרכב, אולם מובן שהנאשם בעשותו כן לא רק חשב על טובתם של המשתמשים בדרך אלא על טובתו האישית, שדבר לא יעכבו במנוסתו מהשוטרים. מה גם שקטע דרך זה היווה חלק קטן מהתפרעותו של הנאשם בכבישים.

על פי התיקון בחוק בעניין הבניית הענישה ובשים לב לעקרון הלימות הענישה ונימוקי הצדדים, נראה שהמקרה מחייב ענישה ממשית ומוחשית וזו גם מדיניות הענישה הנהוגה במקרים מעין אלה.

חובה על בתי המשפט להירתם למלחמה בקטל המיותר בכבישים ולהשיב את החוק והסדר לכבישים ובמיוחד כך כשמדובר בכבישי דרום הארץ, שם התופעה הקשה של התפרעות בכבישים תוך סיכון חיי אדם נפוצה במיוחד. ראה למשל בש"פ 412/07 סלימאן אבו קרינאת נגד מדינת ישראל:

"משטרת ישראל נאבקת בתופעה קשה בכבישי הארץ בכלל, ובכבישי הדרום בפרט, כאשר נהגים פורקי-עול מסכנים בדרך נהיגתם את חייהם של אזרחים תמימים. את התופעה הזו, ששוב אינה נחלתם של יחידים, יש לגדוע באיבה..."

ראה גם ע"פ 7255/08 פלוני נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו ב- 27/10/08):

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ