אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מדינת ישראל נ' אהרפי

מדינת ישראל נ' אהרפי

תאריך פרסום : 23/03/2011 | גרסת הדפסה
הע"ז
בית דין אזורי לעבודה תל אביב - יפו
35951-05-10
07/03/2011
בפני השופט:
אופירה דגן-טוכמכר

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
הנתבע:
מרדכי אהרפי
גזר-דין

גזר דין

בישיבת הקראה שהתקיימה ביום 6/3/11 הורשע הנאשם, על יסוד הודעתו, בהעסקת שני עובדים זרים ללא היתר, עבירה לפי סעיף 2 (א) (1) ו-(2) לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991.

בטיעוניו לעונש ציין ב"כ המאשימה כי העבירה בוצעה במסגרת משלח ידו של הנאשם בעת שניהל עסק לעבודות צבע ושיפוצים. וכן הבהיר כי המדובר בעבירות כלכליות שלגביהן הפסיקה קבעה כי הענישה צריכה להיות כלכלית ומרתיעה. לקולא ציין התובע כי הנאשם הודה בהזדמנות הראשונה וחסך מזמנו של בית הדין, וכן ציין כי ממועד ביצוע העבירה חלפו בינתיים כ – 6 שנים. עוד הובהר, כי הנאשם הציג בפני התובע טיעונים בדבר נסיבותיו האישיות הקשות, וכן כי לזכותו עבר פלילי נקי. על יסוד האמור טען התובע לקנס ששיעורו כפל הקנס המנהלי.

הנאשם, יליד שנת 1941, כבן 70, הביע בפני בית הדין צער על ביצוע העבירה, והתחייב שלא לחזור ולבצע עבירות דומות. הוא ציין כי העסק שניהל בשעתו, ןשבמסגרתו הועסקו העובדים נשוא העניין נסגר זה מכבר, וכי מצבו הבריאותי התדרדר (הוגש לבית הדין סיכום מידע רפואי מסומן נ/1). לדברי הנאשם הוא עבר אירוע מוחי ושלושה צינתורים. לדברי התובע, כיום הוא עובד לפרנסתו במשרה חלקית כשכיר, ומשכורתו עומדת על סך כ- 2,200 ₪ בחודש, ובנוסף אליה הוא מקבל גימלה מהביטוח הלאומי על סך 1,850 ₪ (תלושי שכר הוגשו וסומנו נ/2).

הקנס המנהלי שהוטל על הנאשם בתיק זה, ואשר בגינו ביקש להשפט עומד על סך 20,000 ₪. כפי שצויין לעיל, בישיבת ההקראה הנאשם הודה בביצוע העבירה, אולם טען כי אין ביכולתו לעמוד בתשלום הקנס המנהלי שהוטל עליו.

בטרם אדרש לנסיבותיו האישיות של הנאשם יובהר, כי שיעור הקנס שנקבע לעבירה כמו גם קביעתה כעבירה מנהלית, נועדו ליתן בידי גורמי האכיפה אמצעי יעיל ואפקטיבי, על מנת ליצור הרתעה ממשית מפני העסקת עובדים זרים בלא היתר. שיעור הקנס שנקבע נועד להפוך את העבריינות בתחום זה לבלתי משתלמת, וזאת על רקע ההכרה בכך שמדובר בתופעה הפוגעת בשוק העבודה הישראלי ומרחיבה את מימדי האבטלה.

מטבע הדברים, קיים חשש כי הפחתת שיעור הקנס שנקבע לעבירה תפגום בהרתעה (הרתעת היחיד והרתעת הרבים), ואולם, המחוקק סבר כי יתכנו נסיבות שבהן יהיה מקום להפחית את שיעור הקנס המנהלי שיוטל על מי שביצע עבירה. הסמכות להפחית משעור הקנס שנקבע בתקנות נינתה לבית המשפט כמפורט בסעיף 14 לחוק העבירות המנהליות, אשר נוסחו כדלקמן:

14.ביקש אדם להישפט לפי סעיף 8(ג) או לפי סעיף 9(ב) והורשע, לא יפחת הקנס, אם הוא העונש היחידי, מהאמור להלן:

(1)לענין קנס מינהלי קצוב - מסכום הקנס או משיעורו;

(2)לענין קנס מינהלי שאינו קצוב ואשר קבוע לו סכום או שיעור מזערי - מהסכום או מהשיעור המזערי הקבוע לעבירה,

ואולם בית המשפט רשאי מנימוקים שיירשמו להפחית את הקנס אם ראה נסיבות מיוחדות המצדיקות את הפחתתו.

תכליתו של סעיף 14 לחוק העבירות המנהליות הינה למנוע מצב על פיו מי שלא שילם קנס ונשפט, יזכה ליתרון על פני מי ששילם את הקנס ללא משפט, רק מעצם העובדה שנשפט ולא מנימוקים אחרים. מדיניות אחרת תכשיל את מטרתו של החוק (ע"פ 1001/01 מדינת ישראל –ניסים נפתלי, וכן ע"פ 1005/04 מדינת ישראל – עולם יפה מעץ, מיום 19/6/05 וכן ע"פ 38980-04-10 מיום 26/8/11).

עם זאת, ובצד התכלית ההרתעתית, מצא המחוקק להותיר בידי בית המשפט את הסמכות, במקרים המתאימים להפחית משיעור הקנס המנהלי וזאת בהתאם לשיקול דעתו.

כך, נסיבותיו האישיות של הנאשם, כמו גם נסיבות ביצוע העבירה, עשויות להוות טעם מוצדק להפחתה בשיעור הקנס, ובלבד ששיעור ההפחתה יקבע מתוך איזון בין נסיבותיו האישיות של הנאשם, חומרת המעשים שיוחסו לו, והצורך להבטיח שמירה על אלמנט של הרתעה.

בנסיבות דנן, הגם שמדובר בעבירה שבוצעה במסגרת משלח ידו של הנאשם, הרי שנסיבותיו האישיות ועברו הנקי, כאשר הם מצטרפים לעובדה שהנאשם הודה בביצוע העבירה כבר בישיבת ההקראה, מצדיקים הפחתה משיעור הקנס המנהלי שהוטל עליו. לנוכח האמור לעיל, ומתוך מתן משקל לתכלית האיסור הקבוע בסעיף 2 (א) (1) ו (2), כמפורט לעיל, החלטתי להשית על הנאשם קנס על סך 5,000 ₪.

הסכום ישולם ב- 10 תשלומים חודשיים רצופים ושווים, כשהתשלום הראשון יבוצע עד ליום 15/4/11.

בנוסף, יחתום הנאשם על התחייבות שלא לעבור עבירה על סעיף 2 (א) (1) ו- (2) לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 וזאת למשך 3 שנים, שאם לא כן יחוייב בקנס המקסימלי הקבוע בחוק.

הנאשם יפנה למזכירות בית הדין בתוך 7 ימים על מנת לחתום על התחייבות כאמור, ועל מנת לקבל את שוברי תשלום הקנסות.

זכות ערעור לבית הדין הארצי לעבודה בתוך 45 ימים.

ניתן היום, א' אדר ב תשע"א, 07 מרץ 2011, בהעדר הצדדים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ