אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> י. בעיר אחזקות (1995) בע"מ ואח' נ' משרד הפנים - רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, ראש מינהל שירות למעסיקים ועובדים זרים ואח'

י. בעיר אחזקות (1995) בע"מ ואח' נ' משרד הפנים - רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, ראש מינהל שירות למעסיקים ועובדים זרים ואח'

תאריך פרסום : 06/04/2014 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי ירושלים
16304-12-13
31/03/2014
בפני השופט:
נאוה בן אור

- נגד -
התובע:
1. י. בעיר אחזקות (1995) בע"מ
2. י. בעיר השלום בע"מעל ידי ב"כ עו"ד רמי שר-אל

הנתבע:
1. משרד הפנים - רשות האוכלוסין
2. ההגירה ומעברי הגבול
3. הממונה על יחידת הסמך לעובדים זרים במשרד התמ"ת
4. הועדה המייעצת לבחינת בקשות להעסקת עובדים זרים בענף התעשיה והמומחים

פסק-דין

פסק דין

רשת המסעדות "יוטבתה בעיר" החלה את פעולתה בשנת 1987. בשנת 1995 שינתה הרשת את פניה ותפריט המסעדות הפך להיות מעורב, וכלל - ברובו - כך לטענת העותרות, אוכל אתני - אסיאתי. בשיאה מנתה הרשת 11 מסעדות, ועתה היא מונה שתיים, הן העותרות.

החל משנת 1995 נשענות המסעדות על העסקת טבחים זרים מארצות אסיה. בלעדיהם - לטענת העותרות - לא תוכלנה המסעדות להתקיים, שכן גם היום למעלה ממחצית התפריט שלהן הוא אוכל אתני - אסיאתי.

עניינה של העתירה בסירובו של משיב 1 (להלן: המשיב) ליתן לעותרות היתר להמשיך ולהעסיק עובדים זרים כשפים, כפי שהותר להן בעבר.

המסגרת הנורמטיבית

1.חוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 (להלן: חוק עובדים זרים) מורה, בסעיף 1יג, כי העסקת עובד זר טעונה היתר בכתב מאת המשיב, וכי "היתרים לפי סעיף זה יינתנו בשים לב, בין השאר, למאפייני שוק העבודה בענפי העבודה ובאזורי ההעסקה השונים".

2. המשיב מפרסם מעת לעת קריטריונים למתן היתר להעסקת עובדים זרים בענף המסעדות. על פי הקריטריונים הללו, קיימת אבחנה בין מסעדה "אתנית אסיאתית" לבין מסעדה "מעורבת". בעוד שמסעדה אתנית אסיאתית מוגדרת ככזו המגישה מאכלים על טהרת התפריט האתני של ארצות המזרח הרחוק, הרי שמסעדה מעורבת היא כזו המגישה מאכלים אתניים אסיאתיים לצד אוכל מערבי, כאשר לפחות ממחצית התפריט הוא אתני אסיאתי.

3. על פי הקריטריונים שפורסמו לשנת 2006 (נספח א' לעתירה), ניתנו היתרים להעסקת טבח שהוא עובד זר, בעל מומחיות בתחום הבישול האתני אסיאתי, הן למסעדות האתניות והן למסעדות המעורבות, ללא אבחנה, כאשר היקף ההקצאה היה על פי מחזור המכירות של המסעדה.

בשנת 2007 פורסמו קריטריונים חדשים. על פיהם חל שינוי ביחס למסעדות המעורבות ונקבע בהם כי מסעדה כזו תהיה זכאית להקצאה של שני עובדים זרים בלבד, יהיה מחזור המכירות שלה אשר יהיה. עוד נאמר במסמך הקריטריונים החדש, כי הוחלט להפחית באופן הדרגתי את מספר ההיתרים שיינתנו למסעדות המעורבות, כך שהחל משנת 2008 ואילך לא יינתנו עוד היתרים להעסקת עובדים זרים במסעדות אלה וכי על כן על המסעדות להיערך להכשרת טבחים מקומיים שיחליפו את העובדים הזרים (נספח ב' לעתירה).

4. יצוין, כי בעקבות פרסום מסמך הקריטריונים לשנת 2007, הגישו העותרות עתירה מנהלית לבית משפט זה (עת"מ 937/07), על מנת להביא לביטולו. בעקבות העתירה, הודיע המשיב כי הוחלט לתקן את המסמך, וכי מסעדות מעורבות שניתנו להן היתרים בשנת 2007, תוכלנה לבקש להמשיך ולהעסיק עד שני עובדים זרים גם בשנת 2008. לנוכח ההודעה נמחקה העתירה, והמשיב המשיך להנפיק לעותרות היתרים להעסקת עובדים זרים עד לשנת 2010, כולל שנה זו.

5. בשלהי שנת 2010 פרסם המשיב מסמך קריטריונים חדש (נספח ד' לעתירה). על פיו, רק מסעדות אתניות יוכלו לבקש העסקתם של טבחים זרים, בעלי מומחיות מקצועית בתחום הבישול האתני אסיאתי. עוד נקבע בו כי אישור הבקשה נתון לשיקול דעתו הבלעדי של המשיב, שייוועץ בוועדה מקצועית (משיבה 3). המסמך מפנה להחלטת ממשלה 147 מיום 12.5.09, הקובעת כי מכסת העובדים הזרים בענף המסעדות האתניות תעמוד על 500. ההחלטה קובעת גם את השכר המינימאלי בו יועסקו עובדים אלה. עוד יש לומר, כי על פי ההחלטה, מכסה זו אינה כוללת שפים זרים מומחים המשתכרים לפחות פעמיים השכר הממוצע במשק. לגבי האחרונים ניתן להגיש בקשות להעסקתם על פי נוהל מיוחד.

מסמך קריטריונים נוסף פורסם לקראת שנת 2012 (נספח ח' לעתירה) לענייננו אין הבדל בין המסמך הקודם לבין מסמך זה.

6. ניתן, אפוא, לסכם ולומר, כי במהלך השנים הטמיע המשיב בנהליו את מדיניותה הכללית של הממשלה לצמצם את מספר העובדים הזרים הפועלים בישראל וכי עתה יכולות רק מסעדות אתניות לקבל היתר להעסקת עובדים זרים בעלי מומחיות מקצועית בתחום הבישול האתני אסיאתי. מכסתם הכוללת של עובדים כאלה בישראל לא תעלה על 500. נוהל מיוחד קיים לצורך העסקתם של אותם "שפים זרים מומחים".

יצוין, כי לשם העסקת נתין זר מומחה, על מבקש הבקשה להראות כי המדובר בנתין זר בעל ידע ברמת מומחיות גבוהה או בעל ידע חיוני וייחודי לשירות אותו מספק המעסיק, שאינו נמצא בישראל. שכרו החודשי של המומחה הזר חייב לעמוד לפחות על פעמיים השכר הממוצע במשק למשרת שכיר.

השתלשלות העובדות בעניינן של העותרות

7. החל משנת 2011, בעקבות מסמך הקריטריונים שפורסם בשלהי שנת 2010, מסרב המשיב להנפיק לעותרות היתרים להעסקת עובדים זרים. עם זאת, בשנת 2011, ניתן לעותרות היתר להעסקת שפים מומחים זרים, אולם נאמר להן כי החל משנת 2012 לא יותר להן עוד להעסיק טבחים זרים, גם לא שפים מומחים. ואכן, כל אחת מן העותרות קיבלה היתר להעסקת שני שפים מומחים זרים עד לסוף שנת 2011, והובהר להן כי לא תינתן הארכה מעבר לתקופת ההיתר (נספח י"ז לעתירה).

8. פניות מטעם העותרות בעניין זה לא נענו, עד כי בספטמבר 2011 הגישו עתירה מנהלית לבית משפט זה (עת"מ 30348-09-11), במסגרתה התבקש בית המשפט להצהיר כי הן זכאיות להעסיק, החל משנת 2012, טבחים - עובדים זרים, ולחלופין שפים זרים מומחים. בית המשפט דחה את בקשתן של העותרות לצו ביניים, ואף הציע להן למשוך את עתירתן בהיותה מוקדמת, שהרי נכון למועד הגשתה טרם הגישו העותרות בקשה להקצאת עובדים לשנת 2012.

העותרות פעלו כהמלצת בית המשפט ומשכו את העתירה.

9. ביום 23.10.11 פנו העותרות בבקשה לקבלת היתר להעסקת שני שפים זרים לשנת 2012. הבקשה לא זכתה לכל התייחסות מטעם המשיב, על אף פניות טלפוניות חוזרות.

משחלפה שנת 2012, פנו העותרות בבקשה לקבלת היתר לשנת 2013.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ