אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ישראל נ' ק' ואח'

ישראל נ' ק' ואח'

תאריך פרסום : 28/08/2019 | גרסת הדפסה

ת"פ
בית משפט השלום קריית שמונה
46593-03-18
20/05/2019
בפני השופטת:
רות שפילברג כהן

- נגד -
מאשימה:
מדינת ישראל
נאשמים:
1. מ' ק'
2. י' ס'

גזר דין לנאשם 2

 

 

כתב אישום ורקע

 

  1. נגד שני הנאשמים 1 ו- 2 הוגש כתב אישום הכולל 11 אישומים בעבירות סחר בסמים באמצעות אפליקציית הטלגראס.

     

  2. ביום 28/5/18 הגיעו הצדדים להסדר טיעון, לפיו כתב האישום תוקן, הנאשמים הודו והורשעו, ונקבע כי יוגש לגבי כל אחד מהם תסקיר שרות המבחן וכי הטיעונים לעונש יהיו "פתוחים".

    במסגרת הסדר הטיעון נמחק אישום מס' 7, כך שבסופו של דבר כל אחד מהנאשמים הודה והורשע ב-10 אישומים.

     

  3. לנאשם מס' 2 יוחסו העבירות הבאות:

    החזקת סמים שלא לצריכה עצמית בצוותא – לפי סעיף 7(א)+7(ג) רישא לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש), תשל"ג-1973 + סעיף 29(א) לחוק העונשין, תשל"ז-1977.

    סיוע לסחר בסמים (9) – לפי סעיף 13 + 19א לפקודת הסמים המסוכנים + 31 לחוק העונשין

    סיוע להסתייעות ברכב לביצוע עבירה (10 עבירות) – לפי סעיף 43 לפקודת התעבורה (נוסח חדש), תשכ"א-1961.

     

    יודגש כאמור, כי לנאשם הנוכחי יוחסו, בהתאם לתיקונו של כתב האישום, עבירות סיוע לסחר בסמים, בניגוד לנאשם מס' 1, שהורשע כמבצען העיקרי של העבירות.

  4. כתב האישום הביא נתונים לגבי אפליקציית הטלגרם שהינה אפליקציה להעברת מסרים מיידים שמאופיינת ביכולת הצפנה גבוהה. צוין כי למשתמשים באפליקציה האפשרות לקבוע מחיקת המסרים לאחר זמן שמוגדר על ידם, והיא מאפשרת ליצור קבוצות רבות בנות אלפי משתמשים. על האפליקציה של הטלגרם פועלת רשת הטלגראס במסגרתה מופץ ונמכר סם מסוכן מסוג קנבוס. לאפליקציית הטלגראס נכנסים רוכשים לקבוצות סחר פומביות לפי אזורי חלוקה בארץ המאפשרות לספק סם בכמות המבוקשת לכתובתו של המזמין.

    עוד פורט כי ביום 6/3/18 קשרו הנאשמים קשר עם אדם אחר (להלן: "האחר"), שזהותו אינה ידועה למאשימה, לביצוע פשע, בכך שהאחר ניהל משא ומתן עם רוכשים, שביקשו לרכוש סמים, ולאחר שסגר את פרטי העסקה עמם, שלח לנייד של נאשם 1 את פרטי העסקה והרוכש, ושני הנאשמים ביצעו את החלוקה באמצעות רכב שהושכר על ידי האחר.

     

    כתב האישום תיאר כיצד ביום 7.3.18 נעצרו שני הנאשמים על ידי המשטרה, בהיותם ברכב, השליכו מרכב שקיות סמים, ובהמשך נתגלו ברכב סמים נוספים.

    בנוסף, הובאו בכתב האישום, פרטים לגבי עסקאות הסמים שביצעו שני הנאשמים באותו יום, 7.3.18, סה"כ תשע עסקאות, בכך שסיפקו סמים מסוג קנאביס, ל"לקוחות" אשר בצעו הזמנה בטלגראס, מאותו "אחר".  להלן תקציר פרטי האישומים:

     

    אישום מס' 1

    ביום 7/3/18 סמוך לשעה 19:42 ביצעו שוטרים, בצומת מחניים, ביקורת ובדיקה של רישיונות נהיגה בכביש. משהגיעו הנאשמים למחסום והבחינו בשוטרים, פתח נאשם 2, שישב ליד נאשם 1 שנהג ברכב, את חלון הרכב וזרק דרכו 2 שקיות שהכילו סמים מסוכנים, על הכביש, במרחק של כ-10 מטרים מהשוטרים.

    השוטרים שהבחינו בכך, תפסו את השקיות וביצעו חיפוש ברכבם של הנאשמים, אשר במהלכו תפסו עוד 10 שקיות שהכילו סמים מסוכנים ליד רגליו של נאשם 2.

    סך משקל הסמים שנתפס ברכב היה 58.66 גרם נטו.

    בנוסף, בחיפוש שנעשה על גופו של נאשם 2 נתפס כסף מזומן על סך 3283 ₪.

     

    אישום מס' 2

    ביום 7/3/18 בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, נכנס אסף לאפליקציית הטלגראס, יצר קשר עם האחר וביקש לרכוש 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס. האחר ביקש מאסף לשלוח לו פרטי אימות הכוללים תצלום סלפי ומספר טלפון עדכני לצורך תיאום ההספקה.

    בהמשך, כשעה לאחר המתואר לעיל, יצרו הנאשמים קשר עם אסף ותיאמו עמו את מקום המפגש בסניף מקדונלדס בראש פינה.

    זמן קצר לאחר מכן, הגיעו הנאשמים ברכב למקום המפגש, העבירו לאסף 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס ובתמורה שילם להם אסף 450 ₪.

     

    אישום מס' 3

    ביום 7/3/18 בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, נכנסה גילה לאפליקציית הטלגראס ויצרה קשר עם האחר וביקשה לרכוש 5 גרם של סם מסוג קנבוס. האחר ביקש מגילה לשלוח לו פרטי אימות הכוללים תצלום סלפי ומספר טלפון עדכני לתיאום הספקת הסם.

    בהמשך, זמן קצר אחרי המתואר לעיל, סמוך לשעה 16:33, יצרו הנאשמים קשר עם גילה ותיאמו להיפגש עמה ביישוב גבעת יואב.

    זמן קצר לאחר מכן, הגיעו הנאשמים ברכב למקום המפגש, מסרו לגילה 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס וקיבלו בתמורה 450 ₪.

     

    אישום מס' 4

    ביום 7/3/18 בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, נכנס רואד לאפליקציית הטלגראס ויצר קשר עם האחר וביקש לרכוש 4 גרם של סם מסוג קנבוס. האחר ביקש מרואד לשלוח לו פרטי אימות הכוללים תצלום סלפי ומספר טלפון עדכני לתיאום הספקת הסם.

    בהמשך למתואר לעיל, סמוך לשעה 16:46 יצרו הנאשמים קשר עם רואד ותיאמו להיפגש עמו במרום גולן.

    זמן קצר לאחר מכן, הגיעו הנאשמים ברכב למקום המפגש, מסרו לרואד 4 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס וקיבלו בתמורה 400 ₪.

     

    אישום מס' 5

    ביום 7/3/18 בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, נכנס רמי לאפליקציית הטלגראס ויצר קשר עם האחר וביקש לרכוש 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס.

    בהמשך, סמוך לשעה 17:50 יצרו הנאשמים קשר עם רמי ותיאמו להיפגש עמו במג'דל שמס.

    זמן קצר לאחר מכן, הגיעו הנאשמים ברכב למקום המפגש, מסרו לרמי 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס וקיבלו בתמורה 500 ₪.

     

     

     

    אישום מס' 6

    ביום 7/3/18 בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, נכנס גל לאפליקציית הטלגראס ויצר קשר עם האחר וביקש לרכוש 10 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס.

    בהמשך, בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, יצרו הנאשמים קשר עם גל ותיאמו להיפגש עמו ביישוב קצרין.

    זמן קצר לאחר מכן, הגיעו הנאשמים ברכב למקום המפגש, מסרו לגל 10 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס וקיבלו בתמורה 1250 ₪.

     

    אישום מס' 8

    ביום 7/3/18 בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, נכנס עידו לאפליקציית הטלגראס ויצר קשר עם האחר וביקש לרכוש 5 גרם של סם מסוג קנבוס. האחר ביקש מעידו לשלוח לו פרטי אימות הכוללים תצלום סלפי, תצלום ת.ז. ומספר טלפון עדכני לתיאום הספקת הסם.

    בהמשך למתואר לעיל, בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, יצרו הנאשמים קשר עם עידו ותיאמו להיפגש עמו בכניסה לקיבוץ עין גב.

    זמן קצר לאחר מכן, הגיעו הנאשמים ברכב למקום המפגש, מסרו לעידו 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס וקיבלו בתמורה 450 ₪.

     

    אישום מס' 9

    ביום 7/3/18 בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, נכנס גיא, חייל המשרת במוצב סמוך לכפר מג'דל שמס, לאפליקציית הטלגראס ויצר קשר עם האחר וביקש לרכוש 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס.

    בהמשך, בשעה 16:55 יצרו הנאשמים קשר עם גיא ותיאמו להיפגש עמו ליד המוצב בו הוא משרת.

    זמן קצר לאחר מכן, הגיעו הנאשמים ברכב למקום המפגש, מסרו לגיא 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס וקיבלו בתמורה 450 ₪.

     

    אישום מס' 10

    ביום 7/3/18 בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, נכנס ליאל לאפליקציית הטלגראס ויצר קשר עם האחר וביקש לרכוש 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס.

    בהמשך, בשעה 00:31 יצרו הנאשמים קשר עם ליאל ותיאמו להיפגש עמו בחצור הגלילית.

    זמן קצר לאחר מכן, הגיעו הנאשמים ברכב למקום המפגש, מסרו לליאל 5 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס וקיבלו בתמורה 450 ₪.

    אישום מס' 11

    ביום 7/3/18 בשעה מדויקת שאינה ידועה למאשימה, נכנס עמרי לאפליקציית הטלגראס ויצר קשר עם האחר וביקש לרכוש 10 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס תמורת 850 ₪.

    בהמשך, סמוך לשעה 18:18 יצרו הנאשמים קשר עם עמרי ותיאמו להיפגש עמו בראש פינה.

    זמן קצר לאחר מכן, הגיעו הנאשמים ברכב למקום המפגש, מסרו לעמרי 10 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס וקיבלו בתמורה 850 ₪.

     

  5. כאמור, ביום 28/5/18 הגיעו הצדדים להסדר טיעון, כתב האישום תוקן והנאשם הודה והורשע.

     

  6. ביום 12/12/18 נגזר דינו של הנאשם מס' 1, והוא נדון למאסר למשך שישה חודשים לריצוי בעבודות שרות, צו מבחן לשנה וענישה נלווית. עונשו של הנאשם מס' 2 לא נגזר באותו מעמד, בשל הזמנת תסקיר משלים לגביו, לבקשתו.

     

    תסקירי שירות המבחן

     

  7. שרות המבחן המליץ, לאחר בחינת אופציה טיפולית, כי סיכויי השיקום של נאשם 2 נמוכים, וכי הוא אינו פנוי או בשל לעבור טיפול זה בשלב זה של חייו.

     

    בתסקיר מיום 11/10/18 נמסר כי הנאשם 2 - בן 23, סיים לדבריו 12 שנות לימוד בבי"ס טכנולוגי, בתחום הרכב. בסיום לימודיו עבד עם קבלן, ובמפעל "עוף טוב", עבודה שהופסקה עם מעצרו.

    אין לחובת הנאשם הרשעות קודמות. הנאשם קיבל אחריות מלאה על ביצוע העבירות, לדבריו סמך על שותפו לעבירה, ובתחילה לא ידע כי מדובר בהתנהלות אסורה ומה מכילות החבילות. הוא הביע צער וחרטה על מעשיו.

    הנאשם מסר 3 בדיקות שתן בהן התגלו שרידי קנאביס, ובתגובתו הופתע, טען כי אינו צורך גראס, אלא נמצא בסביבה בה מעשנים גראס וזו עלולה להיות הסיבה.

    שירות המבחן התרשם מהנאשם כמי שמשתדל לנהל אורח חיים נורמטיבי אך מתקשה לגעת בתכנים רגשיים, ובשעת ביצוע העבירה פעל שלא על פי ערכיו ובחוסר שיקול דעת, בכדי לרצות את חברו. הנאשם מגלה מחויבות למסגרות לימודים ולתעסוקה. ההערכה היא כי קיים סיכון נמוך להישנות עבירות דומות בעתיד.

    שירות המבחן המליץ על ענישה חינוכית-הרתעתית כצו של"צ, מאסר על-תנאי והתחייבות.

    בתסקיר משלים מיום 29/11/18 נמסר כי הנאשם 2 התוודה על שימוש בסמים בשנה האחרונה, והתחרט בפני שירות המבחן כי לא חשף את האמת. לדבריו, החבורה עמה מתרועע נוהגת להשתמש בסמים באופן קבוע, וזו חלק מהנורמה החברתית. לדבריו, מספר שבועות לפני כן הפסיק לעשן גראס. הוא מסר שתי בדיקות שתן נקיות. שירות המבחן סבר כי הנאשם זקוק למסגרת טיפולית, והוא ביטא הסכמה לקבלת טיפול.

     

    בתסקיר סופי מיום 6/3/19 נמסר כי במהלך תקופת הדחייה השתתף הנאשם 2 בקבוצה טיפולית, התקיימו ששה מפגשים והוא נכח בכולם, והצליח לשתף בתכנים אישיים. הנאשם 2 שיתף כי נעצר למשך 3 ימים בשל החזקת סכין שהייתה ברכבו, ונפתח נגדו תיק מב"ד בעבירות של החזקת סכין והפרת הוראה חוקית. שירות המבחן התרשם מהעדר כנות ומקיומם של קווים אימפולסיביים, אלימים וילדותיים. הנאשם מסר שתי בדיקות שתן שנמצאו נקיות משרידי סם. הנאשם מסר כי גורמי החוק מייחסים חומרה לא פרופורציונאלית למעשיו, ובכך ביטא חוסר הבנה למשמעות מעשיו וחשיבה ילדותית

     

    שירות המבחן התרשם מקיומם של צדדים מניפולטיביים, קושי בקבל סמכות ואחריות אישית על מעשיו, חוסר יכולת להתבוננות ביקורתית, והנעה מתוך אימת הדין ולא מתוך צורך בשינוי – ולפיכך הסיק כי הפרוגנוזה השיקומית בעייתית וסיכויי השיקום הנם נמוכים מאוד.

     

    טיעוני הצדדים לעונש

     

  8. ביום 7/11/18 וביום 12/3/19 טענו הצדדים לעונש.

     

  9. טיעוני ב"כ המאשימה

    נטען כי מדובר בתיק נוסף,  מיני רבים שנדונים לאחרונה בבית המשפט בהם צעירים נעדרי עבר פלילי סוחרים בסמים בשל הרווח הקל והמהיר.

    ב"כ המאשימה התייחסו לחומרת עבירות הסמים ולערכים המוגנים שנפגעו מביצוען, וטענו כי יש לדחות את הטיעון שיש להקל עם הסוחרים מאחר ומדובר בסמים קלים, וכי לעמדת המאשימה יש להחמיר עם מפיצי הסם בשל הנזקים הרבים שהסם מחולל.

    ב"כ המאשימה הפנו לכך כי נאשם 2 הורשע בעבירות של סיוע לסחר בסם וסיוע להסתייעות ברכב לביצוע פשע. נאשם 2 הוא שהשליך שתי שקיות סמים מהרכב שעה שהגיעו למחסום.

    עוד נטען כי לא מדובר בסחר חובבני ואקראי אלא מדובר במספר רב של עסקאות, וכמות שקיות הסמים שנתפסו ברכב מצביעה על כמות הסמים שהייתה יכולה להימכר ועל הקשר שלהם עם החוליה של סחר בסמים, כמו גם על חיוניותו בשרשרת ההפצה.

    עוד טענו ב"כ המאשימה כי הסחר המודרני באמצעות האפליקציה אין בו כדי להקל עם הסוחרים על אף שאינם באים במגע עם המעגל העברייני כפי שקורה בסחר הקלאסי.

    ב"כ המאשימה ביקשו מבית-המשפט לגזור על נאשם 2 - 6 חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. שירות המבחן התרשם מקיומה של נזקקות טיפולית, אך המלצתו הסופית הנה שלילית והפרוגנוזה לשיקום נמוכה, לאחר שהנאשם הפנה גב לאפיק הטיפולי והמשיך לעשות שימוש בסמים.

     

  10. טיעוני ב"כ הנאשם 2

    ב"כ הנאשם טען כי הנאשם, צעיר בן 23, נורמטיבי וללא עבר פלילי, הודה במעשים ונטל אחריות, אשר התסקיר הראשון לגביו נקט בהמלצה טיפולית והטלת צו של"צ. הנאשם עשה בעבר שימוש בסמים אך נגמל בכוחות עצמו ובשני תסקירים משלימים נמסר כי מסר בדיקות שתן נקיות, וכי הסיכון לביצוע עבירות דומות בעתיד נמוך. נטען, כי התסקיר הסופי אינו עולה בקנה אחד עם העובדה שהוא הוכיח כבר כי יש לו סיכוי לשיקום ולשינוי.

    עוד נטען, כי נפל פגם בתסקיר שירות המבחן, שהתייחס לתיק מב"ד שנפתח נגדו אף שעומדת לזכות הנאשם חזקת החפות. עניין זה הטה את מסקנות התסקיר לחובת הנאשם.

    ב"כ הנאשם טען למתחם עונש הולם הנע בין מאסר על-תנאי למספר חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, בהתחשב בכך שהנאשם הורשע בעבירות סיוע.

    ב"כ הנאשם טען כי יש לתת את הדעת לכך שחלקו של הנאשם 2 בעבירות פחות, הוא לא היה הדמות הדומיננטית בשעת ביצוען, אלא שימש כדמות נגררת, לא נטל חלק בתכנון וכל חטאו שנסע ברכב והתלווה לנאשם 1, ורק לאחר מכן התוועד לטיב המשימה אותה מבצע.

    ב"כ הנאשם ביקש מבית-המשפט להסתפק בהטלת צו של"צ בהיקף של 200, בהתאם להמלצת התסקיר הראשון, וכן להימנע מהטלת רכיב ענישה של פסילת רישיון היות ונאשם 1 הוא זה שקיבל את הרכב השכור ונהג בו.

     

    דיון והכרעה

     

  11. יש להתייחס לכל האישומים בכתב האישום כאל אירוע אחד, וזאת על פי גישתם המשותפת של הצדדים, ובהתאם להלכה שנקבעה בע"פ 4913/10ג'אבר נגד מדינת ישראל (29.10.14). מדובר בתשע עסקאות סמים שבוצעו כולן באותו יום, במקומות שונים באצבע הגליל והגולן, תוך נדידה מנקודה לנקודה על פי הפנייתו של "האחר", עד שהנאשמים נעצרו, ונמצאו גם מבצעים עבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית. מדובר בלקוחות שונים, ובריבוי מקרים, ועניין זה יילקח בחשבון לשם קביעת המתחם.

     

    מתחם העונש ההולם

     

  12. הערכים המוגנים בעבירות סמים הם הגנה על בריאות הציבור ועל שלומו הפיזי והנפשי מפני הנזקים הישירים והעקיפים הנגרמים עקב השימוש בסמים.

    חקיקת חוקי הסמים נועדה  לעקור את נגע הסמים מהשורש. ייצור, הפצה, סחר וכן שימוש בסמים טומנים בחובם פוטנציאל לנזק רחב, לא רק למעורבים הישירים בביצוע העבירות אלא לחברה כולה – צרכן הסמים, משפחתו, והנפגעים העקיפים מהפעילות העבריינית שנלווית פעמים רבות לעבירות הסמים.

    עבירות הסמים פוגעות גם בערכים מוגנים נוספים, שהנם שמירה על הביטחון הכללי של הציבור ועל רכושו, שכן הקשר בין שימוש בסמים לבין קשת רחבה של עבירות רכוש ואלימות הנו קשר ידוע וברור.

     

  13. ראו לעניין זה את הדברים שנאמרו בע"פ 972/11 מדינת ישראל נגד יניב יונה (04.07.12):

    "את נגע הסמים יש לעקור מן השורש. ייצור, הפצה, סחר וכמובן גם שימוש בסמים – כל אלו מסבים נזק עצום. הנזק נגרם לא רק למעגל הסגור של המעורבים הישירים בביצוע העבירות, אלא גם לחברה בכללותה.."

     

    עוד ראה בעניין זה את הדברים שנאמרו ברע"פ 2557/12 תמם פרדי נגד מדינת ישראל (05.04.12):

     

    "עמדנו לא אחת על חומרתן של עבירות הפצת סמים והחשיבות בהרתעה אפקטיבית:

    "חשיבות המלחמה בנגע הסמים ידועה לכל, והעוסקים בסחר ובתיווך בסם יידעו כי 'מלחמת החורמה בעברייני סמים נמשכת והולכת. מלחמה קשה היא, מלחמה ארוכה, והיא כמלחמת ישראל בעמלק' (ע"פ 4998/95 מדינת ישראל נ' אוקטביו, פ"ד נא(3) 769, 787 השופט כתארו אז - מ' חשין)" (רע"פ 1720/11  גליק נ' מדינת ישראל (לא פורסם) פסקה ז')."

     

  14. הנאשם 2 סייע בידי נאשם 1 בסחר בסמים מסוכנים, שהוזמנו דרך אפליקציית הטלגראס. מי שהוכר באמצעות האפליקציה כסוחר היה אדם שלישי, אחר, שלא נתפס על ידי המשטרה ושזהותו לא ידועה. המזמינים יצרו את הקשר עם אותו אחר דרך האפליקציה וסגרו את פרטי העסקה – אימות פרטי המזמין, כמות הסם, התמורה ומקום המפגש. בהמשך, אותו אדם אחר העביר את הפרטים לטלפון הנייד של  נאשם 1, ושני הנאשמים יחדיו הגיעו ברכב, שהשכיר האדם האחר, למקום המפגש שסוכם על מנת לממש את העסקה, למסור את הסמים בכמות שהוזמנה ולקבל לידיהם את התמורה.

    בנוסף החזיקו שני הנאשמים, כפי שפורט, סמים וכסף ברכב.

     

  15. תופעת סחר בסמים ב"טלגראס" ובאפליקציות דומות פשטה בתקופה האחרונה והפכה למציאות נפוצה. מדובר בתופעה רחבת היקף, המתוארת בתיקי סחר בסמים רבים מאוד מהשנתיים האחרונות, ונסיבותיהם דומות. מבחינות רבות אין בתיקים אלה מן החידוש, שכן רוב סממניהן החמורים של  עבירות הסחר בסמים מתקיימים גם לגבי תופעה זו. בין סממנים אלה ניתן לציין לחומרה את המניע הכספי של סוחרי הסמים, המבקשים להתעשר על חשבון בריאותם ורווחתם של צרכני הסמים, תוך ניצול תופעת ההתמכרות, ותוך עצימת עיניים לנזקים האישיים והחברתיים הנגרמים משימוש בסמים.

    יחד עם זאת, מדובר בתופעה המאופיינת גם בסממנים חדשים, ובנסיבות ביצוע רלוונטיות, אשר גם אותן יש לציין. לצד המאפיינים "המסורתיים" של סחר בסמים, קיימים לעבריינות ה"מודרנית", של הפצת סמים באמצעות האינטרנט מאפיינים ייחודיים, אשר העיקרי שבהם הנו הנגשה משמעותית של הסמים, והפיכת קנייתם לקלה.

                           

  16. אמנם מדובר בסמים המסווגים "קלים", ושמה של האפליקציה, "טלגראס" מלמד על כך, ואולם  אין כל ערובה שפלטפורמת האינטרנט לא תנוצל גם להפצתם של סמים אחרים וקשים יותר.

    מעבר לכך, שימוש בסמים, ואפילו אלה המסווגים כקלים, עלול, כפי שנקבע בהחלטות ובפסקי דין רבים,  לשבש את בריאותם ושגרת חייהם של הצרכנים, ליצור תלות והתמכרות, ולהביא להתדרדרות לשימוש בסמים קשים יותר. מדובר בהרגל שעלותו יקרה, וזאת ניתן ללמוד מכספי הסמים אשר הנאשמים גרפו בכל "תחנה", אליה הגיעו,  ומכל "לקוח", ומכאן המעמד המפוקפק של הסמים כמחוללי פשיעה.

     

  17. הקלות הטכנולוגית שמציעות האפליקציות, מאפשרת כעת להזמין משלוח של סמים בכל כמות ובכל מחיר בלחיצה קלה על טלפון חכם. הפיתוי הוא רב, הסיכון הוא נמוך, והתוצאה הנה בהכרח  הרחבה ניכרת של מעגל הסמים. לא רק קניית סמים הפכה קלה זמינה ומפתה, אלא גם הצטרפות למעגל סחר הסמים, שגם היא נעשית היום בתיאום טלפוני אינטרנטי "סטרילי" וכמעט אנונימי. ניתן לומר כי הקדמה הביאה לשינוי בפרופיל הנפוץ של צרכני וסוחרי סמים, שהנם כעת לא פעם, ויותר מאשר בעבר, צעירים המועדים בפלילים לראשונה, כמו במקרה כאן, בעבירות שבעבר נעשו בחצרות אחוריות של עולם עברייני, ואילו היום נעשות כמעט בגלוי באינטרנט.

     

  18. כפי שציינתי בגזר הדין בת"פ 40639-10-17 מדינת ישראל נגד מוחמד בובו (17.5.18) מידת הפגיעה בערכים המוגנים בתיקים דוגמת זה, תיקבע בכל מקרה ומקרה על פי נסיבותיו. נקודת המוצא הנה כי סחר בסמים באפליקציות מהווה פגיעה ממשית בערכים המוגנים. יחד עם זאת, יש לבחון את יתר העובדות, כדי לקבוע את מידת הפליליות והחומרה לגבי כל מקרה.

     

  19. יש לציין שורה של נקודות, אליהן יש להתייחס במסלול אמידת החומרה של עבירת סחר בסמים בטלגראס, ונקודות אלה הנן, בין היתר - היקף הסחר בסמים, מספר "הלקוחות", כמויות הסם שסופקו, התמורה הכספית, שאלת החבירה לאחרים לשם ביצוע העבירות, נתונים הנוגעים להפצת הסם או "פרסום המוצר", ביצוע עבירות נוספות אופייניות, כגון בריחה מהמשטרה או שיבוש ראיות, מכירת סמים לקטינים לעומת בגירים, ועוד נסיבות סובבות ואופפות אשר יש ו"יצבעו" את האירוע כאירוע בעל סממנים "עברייניים" או חמורים במיוחד, ויש שיביאו למסקנה כי מדובר בעבירה שסממניה אינם מהחמורים.

     

  20. הנאשם 2 סייע להפצת הסם, על-ידי נאשם 1, שנהג ברכב. השניים נשלחו על-ידי אחר שצייד אותם בסמים המסוכנים. היקף הסחר אינו מבוטל ואף התמורה הכספית היא ניכרת, ובשעות עבודה בודדות, גרפו השניים פדיון של אלפי שקלים מצרכני הקנאביס. יחד עם זאת, מדובר בעבירות שבוצעו ביום בודד יחיד, אף אם במקרים רבים. עוד יצוין, כי שעה שנתפסו על-ידי שוטרים, השליך נאשם 2 שתי שקיות המכילות סמים מהרכב.

     

  21. חומרתן של עבירות הסמים, תוצאותיהן ההרסניות והחשיבות במיגור התופעה הודגשו לא פעם בפסיקת בית המשפט העליון כמו גם הענישה המחמירה המתחייבת בגינן, שיהיה בה להרתיע את הנאשמים ואת זולתם. זאת תוך מתן מעמד בכורה לאינטרס הציבורי, על פני כל נסיבה אישית. ראו לעניין זה את דברי כבוד השופט מזוז בע"פ 1987/15 עופר דורי נגד מדינת ישראל (17.08.15):

     

    "על חומרתן של עבירות סחר והפצה של סמים מסוכנים ועל הצורך להיאבק בהן באמצעות ענישה משמעותית ומרתיעה עמד בית משפט זה לא אחת, תוך הדגשה שבעבירות אלה יש ליתן משקל ממשי לשיקול ההרתעתי אל מול השיקולים האישיים (ע"פ 9482/09 ביטון נ' מדינת ישראל [פורסם בנבו] (24.7.2011); ענין אבו רגייג)."

     

  22. בחינת מדיניות הענישה מעלה קשת רחבה של עונשים החל ממאסר על תנאי וכלה במאסרים מאחורי סורג ובריח לתקופות קצרות כארוכות, תלוי בנסיבות כל מקרה ומקרה, בכמויות הסם, סוג הסם וכד'.

    יצוין, כי סעיף 32 לחוק העונשין קובע כי: "הסיוע לעבור עבירה, עונשו – מחצית העונש שנקבע בחיקוק בשל ביצועה העיקרי..."

     

    א.         רע"פ 6401/18 אביעד ספיר נגד מדינת ישראל (17.09.18), המבקש הודה והורשע בכתב אישום מתוקן בכך שסחר בסמים לאחר שתיאם מראש עם הקונים את המכירה, באמצעות מסרונים, וקבע מקום מפגש. בית המשפט השלום גזר עליו 12 חודשי מאסר בפועל לאחר שסטה לקולא ממתחם העונש ההולם שקבע, בין 16 – 36 חודשי מאסר בפועל. ערעור ובקשת רשות ערעור נדחו.

    ב.         רע"פ 3627/13 ארן שדה נגד מדינת ישראל (22.05.13), המבקש הורשע בבית המשפט השלום בשתי עבירות של סחר בסם מסוכן מסוג קנבוס, במשקל 0.87 ו- 1 גרם. למבקש עבר פלילי ולא שיתף פעולה עם שרות המבחן. בית המשפט השית עליו 7 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופסילה.

     

    ג.          רע"פ 1720/11 מיכאל גליק נגד מדינת ישראל (07.03.11), המבקש הודה והורשע ב-3 עבירות של סחר בסם מסוכן ובעבירה של תיווך בסמים מסוכנים. בית המשפט גזר עליו 8 חודשי מאסר לריצוי בפועל ועונשים נלווים.

     

    ד.         עפ"ג (מרכז) 31724-08-12 יוסי בן שטרית נגד מדינת ישראל (25.12.12), בית המשפט המחוזי הקל בעונשו של המערער, שהורשע בשלוש עבירות של סחר בסם מסוכן ובעבירה של אספקת סם מסוכן, והעמיד את תקופת מאסרו על 12 חודשי מאסר בפועל חלף 17 חודשי מאסר בפועל שנגזרו עליו בבית משפט השלום. לחובתו של המערער עבר פלילי הכולל עבירות סמים בגינן ריצה מאסרים בפועל.

     

    ה.         עפ"ג (ירושלים) 31347-08-14 מדינת ישראל נגד אברהים בשיטי (10.12.14), המשיב, נעדר עבר פלילי, הורשע במכירת סם מסוג קנאביס בשתי הזדמנויות, במשקל 97 גרם ו- 47 גרם וכן 5 טבליות MDMA. נגזרו עליו 6 חודשי עבודות שרות, מאסר על תנאי וקנס.

     

    ו.          ע"פ (חיפה) 7319-08-12 אבישי סבח נגד מדינת ישראל (25.10.12), המערער הודה והורשע ב-2 עבירות של סחר בסם מסוכן מסוג חשיש. בית המשפט גזר עליו 18 חודשי מאסר לריצוי בפועל.

     

    ז.          ת"פ (ירושלים) 56059-07-17 מדינת ישראל נגד מתן רווח (12.03.18), הנאשם הודה והורשע בשלוש עבירות של סרח בסם, בכך שמכר לסוכן משטרתי 9.81 גרם תמורת 1,100 ₪ באמצעות אפליקציית ה"טלגרס", ובאישום השני 12.78 גרם קנביס תמורת 1,400 ₪ באותו אופן ובאישום השלישי מכר הנאשם לסוכן קנביס במשקל 2.94 גרם תמורת 350 ₪. בית המשפט גזר עליו 5 חודשי מאסר לריצוי בפועל ועונשים נלווים.

     

    ח.         ת"פ (עכו) 39589-07-13 מדינת ישראל נגד קנאר אסדי (16.10.13), הנאשם מכר לסוכן משטרתי בשתי הזדמנויות שונות סם מסוג חשיש, פעם אחת - בכמות של 1.34 גרם ובנוסף 5 טבליות MDPV  ובפעם השנייה – 5.44 גרם חשיש ו-10 טבליות MDPV. לנאשם שתי הרשעות קודמות בעבירות סמים. בית המשפט גזר עליו 10 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס.

     

    ט.         ת"פ (ירושלים) 21605-07-13 מדינת ישראל נגד בילאל אל אעסם (24.11.13), הנאשם, נעדר עבר פלילי, הורשע ב-3 עבירות של סחר בסם מסוכן ובעבירה של החזקת סם לשימוש עצמי. בית המשפט גזר עליו 18 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי והתחייבות.

     

    י.          ת"פ (רמלה) 48125-05-11 מדינת ישראל נגד אבי ספיבק (11.11.12), הנאשם הורשע בשני אישומים כשבכל אחד מהם יוחס לו סחר בסם מסוכן, במשקל 3.66 גרם ובמשקל של 4.73 גרם. לחובתו עבר פלילי בגין עבירה של היעדרות מו השירות. בית המשפט גזר עליו 6 חודשי מאסר בעבודות שרות.

     

     

    יא.        ת"פ (ירושלים) 54706-01-13 מדינת ישראל נגד אברהם חביב (09.09.13), הנאשם, נעדר עבר פלילי, הורשע בארבעה אישומים של סחר בסם מסוכן, שיבוש שמהלכי משפט ואחזקת סמים לצריכה עצמית. נגזרו עליו 6 חודשי מאסר בפועל לריצוי בדרך של עבודות שרות.

     

    יב.בת"פ (קריית שמונה) 40639-10-17 מדינת ישראל נגד מוחמד בובו (17.05.18), שאליו התייחסתי לעיל, מצאתי כי מתחם הענישה שראוי לאירוע מצומצם של סחר בסמים בטלגראס, ללא סממנים עברייניים מחמירים, נע בין שישה ועד 15 חודשי מאסר, וכי ניתן להטיל במקרים המתאימים עבודות שרות. אותו נאשם שם, צעיר ללא עבר פלילי, עם תסקיר חיובי, נדון לשישה חודשי עבודות שרות.

     

  23. מצאתי כי מקרה זה נעדר סממנים מחמירים במיוחד, בפרט ביחס לדברים אותם קבעתי בעניין בובו לעיל, בשים לב לכך שכל עסקאות הסמים בוצעו בסמיכות זמנים רב, וכי גבולו התחתון של מתחם העונש ההולם יתחיל ממאסר לריצוי בפועל שניתן לרצותו בדרך של עבודות שרות.

     

  24. בהתחשב בכל האמור לעיל, מתחם העונש במקרה זה מתחיל מחמישה חודשי מאסר לריצוי בדרך של עבודות שרות ועד 12 חודשי מאסר בפועל.

     

    גזירת עונשו של הנאשם

     

  25. בגזירת עונשו של הנאשם, רשאי בית המשפט להתחשב בהתקיימותן של נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה, מתוך רשימה המפורטת בסעיף 40יא לחוק העונשין, ובלבד שהעונש לא יחרוג ממתחם העונש ההולם שנקבע לעיל.

     

  26. הנאשם צעיר בן 23, נעדר עבר פלילי, הודה במיוחס לו בכתב האישום המתוקן וחסך מזמנו של בית המשפט ומהעדתם של העדים הרבים בתיק.

     

  27. הנאשם קיבל אחריות על מעשיו יחד עם זאת טען כי אין מדובר במעשה חמור וכי בתחילה לא ידע מה מכילות חבילות הסמים.

     

  28. תסקיר שירות המבחן מסר כי הנאשם מנהל אורח חיים נורמטיבי, מתמיד במסגרות של לימודים ועבודה, ובן למשפחה תומכת. הנאשם מסר שתי בדיקות שתן שנמצאו עם שרידי סם, ובתחילה הסתיר כי עושה שימוש בגראס. בתסקירים המשלימים נמסר כי הנאשם מסר בדיקות שתן נוספות שנמצאו נקיות, והנאשם דיווח לשירות המבחן כי הפסיק השימוש. בתסקיר הראשון התרשם שירות המבחן מקיומו של סיכון נמוך להישנות עבירות בעתיד, ולפיכך המליץ על הטלת צו של"צ, תנאי והתחייבות.

     

    לאחר שהנאשם שולב בהליך טיפולי ואף התמיד בו ושיתף עמו פעולה, נפתח נגדו תיק מב"ד שאינו בעבירות סמים, ושירות המבחן הסיק מכך כי הנאשם אינו בשל לעבור שינוי בהליך טיפולי, כי הוא מגלה קווים אימפולסיביים ומניפולטיביים ושולל החומר שבמעשיו. בהינתן סיכויי שיקום נמוכים והעדר בשלות, נמנע שירות המבחן בסופו של דבר ממתן המלצה טיפולית. מקובלת עלי גישתו של ב"כ הנאשם, לפיה אין ליתן משקל שלילי מהותי לתיק חדש, אשר הנאשם לא הואשם בו, וממילא לא הורשע. לעומת זאת – התרשמותו השלילית של שרות המבחן לגבי הנאשם, הנה נסיבה לחומרא, שלגביה יש להתייחס.

     

  29. על שותפו של הנאשם לביצוע העבירות, בעל החלק הדומיננטי יותר בביצוע המעשים, שהתסקיר בעניינו כלל המלצה טיפולית, הטלתי, כאמור, 6 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, צו מבחן למשך 12 חודשים, מאסר על-תנאי, פסילת רישיון בפועל ועל-תנאי, וקנס כספי. התסקיר לגבי הנאשם מס' 1 היה חיובי, המליץ על טיפול, וראה צפי חיובי לגבי העתיד. בניגוד לכך, כאמור, הנאשם הנוכחי נמצא כמי שצפוי לעבור עבירות נוספות, וכמי שאינו מתאים לצו מבחן.

     

  30. בהתחשב בחלקו היחסי, הפחות, של נאשם 2 בביצוע המעשים, אשר הורשע כמסייע בלבד, על כל המשמעות שבכך, נוכח העובדה כי מדובר בהסתבכות ראשונה שלו, הודאתו והאחריות שנטל, שיתוף הפעולה שלו עם שירות המבחן לאורך תקופת הדיון בעניינו, הנכונות שגילה לעבור שינוי ולהפסיק השימוש בסמים – ראיתי מקום לגזור את עונשו בצדו התחתון של מתחם העונש ההולם אותו קבעתי. סבורה אני, כי העובדה שנפתח נגד הנאשם בתקופת הדיון בעניינו תיק מב"ד, שאינו קשור בעבירות סמים, אינו מהווה שיקול מכריע לחובתו, ואף אם שירות המבחן נמנע בסופו של יום ממתן המלצה טיפולית בעניינו, בין היתר בהתחשב בנתון זה, אין משמעות הדבר כי מתחייבת החמרה בגזירת עונשו, עד כדי גזירת מאסר בפועל, שלא בעבודות שרות. יחד עם זאת, היעדרה של המלצה טיפולית, בניגוד לצו מבחן שהוטל על הנאשם מס' 1, שהותיר רושם חיובי, הנה נסיבה לחומרה. מצאתי כי באיזון הכללי, ראוי לגזור על הנאשם 2 עונש מאסר בעבודות שרות שיהיה זהה לזה שנגזר על הנאשם מס' 1, וכן ענישה נלווית, למעט צו מבחן, בהיעדר המלצה.

     

  31. הנאשם הופנה לממונה על עבודות שירות, ולאחר שמסר בדיקת שתן שנמצאה עם שרידי סם בחודש דצמבר 2018, מסר הממונה כי בשל כך אין באפשרותו לשבצו לעבודות שירות. חוות-דעת נוספת של הממונה מיום 11.3.19, חיובית, והנאשם נמצא מתאים לריצוי עונש מאסר בדרך של עבודות שירות, לאחר שמסר בדיקת שתן נקייה.

     

    סוף דבר

     

  32. נוכח כל האמור לעיל, אני גוזרת את עונשו של הנאשם כדלקמן:

     

    א.         שישה חודשי מאסר בפועל לריצוי בדרך של עבודות שרות.

    הנאשם יבצע את עבודות השרות במועצה הדתית בכרמיאל, בכתובת -  שד' נשיאי ישראל 100/12, ת.ד. 5, כרמיאל.

    הנאשם יועסק חמישה ימים בשבוע, 7 שעות עבודה יומיות.

    תחילת ריצוי העונש ביום 1/7/2019, ואולם היות והמועד המומלץ כבר חלף - באחריות הנאשם וב"כ לתאם עבור הנאשם מועד לתחילת ריצוי עבודות השירות בתוך 7 ימים מהיום.

    הנאשם מוזהר כי במהלך תקופת ריצוי העונש יהיה נתון למעקב בדיקות שתן, וכי סירוב לבדיקה או בדיקה עם ממצאים של שרידי סם יהוו עילה להפסקה מינהלית של עבודות השירות. ולריצוי יתרת העונש במאסר מאחורי סורג ובריח.

     

    ב.          שלושה חודשי מאסר על תנאי, ואולם הנאשם לא יישא עונש זה אלא אם יעבור במהלך תקופה של שלוש שנים מהיום כל עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים מסוג פשע.

     

    ג.          קנס על סך 5,000 ₪ או 20 ימי מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב-10 תשלומים שווים ורצופים החל מ-1/7/19 ובכל 1 בחודש העוקב לאחריו.

    אי עמידה באחד התשלומים תעמיד את היתרה לפירעון מיידי.

     

    המוצג – סמים, להשמדה.

     

     

    זכות ערעור תוך 45 יום.

     

    המזכירות תשלח העתק גזר הדין לממונה על עבודות השרות.

     

    ניתן היום, ט"ו אייר תשע"ט, 20 מאי 2019, בנוכחות הצדדים.

     

    Picture 1

     

     


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ