אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> טל ואח' נ' ועדה מקומית לתכנון ולבנייה מודיעין מכבים רעות ואח'

טל ואח' נ' ועדה מקומית לתכנון ולבנייה מודיעין מכבים רעות ואח'

תאריך פרסום : 10/08/2011 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי מרכז
41783-06-10
10/08/2011
בפני השופט:
זהבה בוסתן

- נגד -
התובע:
1. אלון ישראל טל
2. אפרת סלע-הרף
3. רון לביא
4. יהודה כץ
5. עופרה אורבך
6. ליסה מסלי
7. רועי פויכטונגר
8. מינה מנקר
9. דניאל טילמן
10. איתן כתר יעקב
11. אמנת ישרל מים
12. אנה אביטל

הנתבע:
1. ועדה מקומית לתכנון ולבנייה מודיעין מכבים רעות
2. עירית מודיעין – מכבים - רעות
3. מנהל מקרקעי ישראל -

פסק-דין

פסק - דין

בפני עתירה התוקפת את החלטת המשיבה 1, הוועדה המקומית לתכנון ולבניה מודיעין – מכבים – רעות לתת היתר בנייה לסלילת כביש מספר 20 , כפי מספורו בתכנית מתאר מפורטת מד/21, בקטע המצוי בפארק טבע "נחל ענבה" (להלן "הכביש" או "כביש 20").

א. הצדדים לעתירה:

1. העותרים הם תושבי מודיעין-מכבים-רעות אשר בקרבת מקום מגוריהם, ובמרחב בו הם משתמשים, לטענתם, לפנאי ונופש בטבע, עתיד להיסלל הכביש.

המשיבה 1, הוועדה המקומית לתכנון ולבניה מודיעין – מכבים – רעות (להלן "הוועדה המקומית"), אמונה מכוח חוק התכנון והבניה תשכ"ה – 1965 (להלן "חוק התו"ב"), בין היתר, על מתן היתרים בתחומה, בכפוף להתאמתם לתכניות בנין עיר.

המשיבה 2, עיריית מודיעין-מכבים-רעות (להלן "העיריה") מופקדת, בין היתר, על ניהול ענייניה המקומיים של העיר מודיעין-מכבים-רעות אשר בתחום שיפוטה המוניציפאלי עתיד להיסלל קטע הכביש נשוא העתירה.

המשיב 3, מנהל מקרקעי ישראל הוא הגוף המנהל בהתאם לחוק יסוד: מקרקעי ישראל תש"ך – 1960, את קרקעות המדינה, (להלן: "המנהל"). המשיב 3 מפתח את אזור התעסוקה של מודיעין – מכבים – רעות ומממן את ביצוע הכביש המתוכנן לחלוף על כברת קרקע שבבעלותו.

ב. העובדות והסעדים המבוקשים:

1. כביש 20, נועד להוות עורק תחבורה המתחבר מצידו האחד (הדרומי) לכביש הבין-עירוני 431 (בסמוך למחלף ענבה) ומצידו האחר (הצפוני) לאיזור המיועד לתעסוקה מיוחדת ושירותים נלווים בעיר מודיעין-מכבים-רעות וישמש (לאחר סלילתו) נתיב גישה מכיוון דרום ומערב לאיזור התעסוקה שנבנה בשטחה המוניציפאלי של העיר.

תכנון הכביש התבצע במסגרת שלוש תכניות מתאר שונות ונפרדות שפורסמו למתן תוקף בין השנים 1995 ועד 1999: תכנית מתאר מחוזית תמ"מ 2/3ג' (להלן "תכנית המתאר המחוזית");תכנית מתאר מקומית מד/2020 (להלן "תכנית המתאר המקומית") בה מסומן הכביש נשוא העתירה ככביש עירוני מספר 4; תכנית מפורטת מד/21 (להלן "התכנית המפורטת"), מכוחה הוחלט על מתן ההיתר לסלילת הכביש.

2. לאחר הפקדת התכנית המפורטת (ביום 16.03.97) הוגשו התנגדויות בעניינה, חלקם על ידי גופים מנהליים בולטים, ובכללם משרד התחבורה, הקרן הקיימת לישראל, החברה להגנת הטבע והעמותה לשימור אתרים ונוף. ביום 24.08.97, התקיימה ישיבה של ועדת המשנה להתנגדויות בוועדה המקומית בסיומה הוחלט, בהסכמת המתנגדים, ליתן תוקף לתכנית המפורטת, בכפוף לתיקונים ולשינויים שהוסכם עליהם בין הצדדים. ביום 29.06.99 פורסמה התכנית המפורטת ברשומות למתן תוקף. יודגש, כי העותרים או מי מהם לא הגישו התנגדות לתכנית.

3.לטענת העותרים, הגיעו לאוזניהם שמועות והתרבו הסימנים להכנה ולביצוע קטע הכביש העובר בקטע האמור בפארק הטבע נחל ענבה. ביום 26.05.10, לאחר שנודעו להם העובדות שביסוד עתירתם, הם שלחו מכתב למהנדס העיר וליו"ר הוועדה המקומית בו פירטו את טענותיהם ואת המסקנה המתחייבת מטענות אלה, לדעתם. מכתב זה לא נענה ועל כן הגישו העותרים את העתירה דנא בה מבוקש:

א. להורות למשיבים להימנע מהוצאת היתר ו/או פרסום וקידום מכרז ו/או ביצוע עבודה כלשהי המשנה את פני השטח בקטע האמור, אם אלו נעשים על סמך או מכוח התכנית המפורטת (מד/21), לרבות סלילית דרך או הקמת גשר או עבודות הכנה או עבודות נלוות אחרות לשימושים אלו.

ב. לקבוע כי לא ניתן להוציא היתר, לבצע עבודה או לפרסם מכרז ביחס למקטע הדרך המוגדר לעיל, אלא לאחר שתאושר תכנית הכוללת הוראות ברורות ומפורטות ביחס לביצוע הדרך ומבני הדרך וכן ביחס לשיקום הנופי הנדרש לשם כך.

ג. לקבוע כי תכנון מפורט כאמור צריך:

שיתבסס על ממצאיו של תסקיר השפעה על הסביבה (להלן:"התסקיר" ו/או "תסקיר הסביבתי") אשר יתייחס באופן קונקרטי למקטע הדרך ולקשר בינו לבין סביבתו הקרובה, ושיקיים את הוראות תכנית המתאר המקומית (מד/ 2020) כנדרש.

ג. טענות הצדדים

העותרים:

1.לטענת העותרים, התכנית המפורטת (מד/21), אשר הייתה אמורה לספק תכנון מפורט לאזור התעסוקה, המהווה חלק מתחום תכנית המתאר המקומית (מד/2020), ושמכוחה מבקשות המשיבות לסלול את הכביש, אינה כוללת הוראות של תכנון מפורט בכל הנוגע לכביש ולא ניתן לדלות ממנה כיצד יבוצע הכביש. התסקיר הסביבתי שהוכן בעבור התכנית המפורטת מד/21, חסר כל התייחסות של ממש למקטע הכביש, למרות שהדבר נדרש במפורש בתכנית המתאר המקומית.

לטענת העותרים, אף מוסד תכנון לא נתן מעולם את דעתו על פרטי תכנונו של מקטע הכביש, המתוכנן להיסלל בתא שטח פתוח בעל רגישות סביבתית גבוהה, שייעודו לפנאי, נופש בחיק הטבע ושימור ערכי נוף, טבע ומורשת, כפי שקבעה תכנית המתאר המקומית (מד/2020). כן לא ניתנה הדעת על הצבור הנוגע בדבר, ובפרט על העותרים, למרות ההשפעה הקריטית שיש לתכנון המפורט על איכות חייו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ