אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> חיוב הבעל במתן גט פיטורין

חיוב הבעל במתן גט פיטורין

תאריך פרסום : 07/09/2006 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני אזורי חיפה
2-21-1
14/04/2005
בפני השופט:
1. הרב חיים הרצברג - אב"ד
2. הרב יצחק שמואל גמזו - דיין
3. הרב מיכאל בלייכר - דיין


- נגד -
התובע:
פלונית
הנתבע:
אלמוני
פסק-דין

הנידון אשר לפנינו היא תביעתה של האשה לחייב את בעלה במתן ג"פ (גט פיטורין) ואף לכפותו על כך.

המדובר בצדדים שמתדיינים בבתי הדין מתאריך ב' אדר א' תשס"ג עם פתיחת התיק בביה"ד בנתניה ובפניהם העלתה התובעת את טיעוניה - עילת תביעתה, שהם נישאו ב - 12.98 וכחלוף שלוש שנים עזב אותה הנתבע לנפשה ללא דאגה לצרכי קיומה יתרה מזאת שהנתבע הסתבך בחובות והנושים דופקים על דלתותיה לגבות את חובותיו.

כמו כן יש לה מידע שהוא מתרועע עם נשים אחרות.

בדיון שהתקיים ב - כ"א אדר ב' תשס"ג טען הנתבע לחוסר סמכות מקומית לדון בביה"ד בנתניה אך לגופא של התביעה השיב שמוכן לתת ג"פ.

גם בדיון שהתקיים בפנינו בט' חשון תשס"ד השיב שהוא מוכן לתת ג"פ לאחר שיגיעו להסדר בענייני הרכוש - שחרור מהמשכנתא וכו'.

ובהחלטה מיום י"ט טבת תשס"ד נאמר: על הצדדים להתגרש בהקדם.

אך בכך לא תמו סאת הייסורין של האשה והבעל סרב לתת ג"פ כשהוא מציב תנאים חדשים ודרישות נוספות מהאשה והוא ממצה את כל כישוריו לשכנע את הסובבים אותו שהוא קרוב מאוד לגיבוש הסכם ובכך להסיר מעליו את החשש שמא יחייבוהו במתן ג"פ.

עם כל זה החליט ביה"ד ב -ח' טבת תשס"ה: שביה"ד ממליץ לצדדים להתגרש זמ"ז בג"פ והמלצה זו קרובה לחיוב.

לאחר מכן ב - ה' שבט תשס"ד פתח הבעל תיק חלוקת רכוש שבו הוא מבקש לאזן את כל המשאבים שבניהם ונקבעו דיונים ורק לאחרונה בתאריך 16.3.05 הגישה האשה ע"י ב"כ הודעה שהבעל מוכרז כפושט רגל וע"כ ביה"ד מנוע מלדון בעניניהם.

ואכן היועהמ"ש של בתי הדין בחוו"ד שהעביר מיום ט' אדר ב' תשס"ה קבע שהבעל לא היה מוסמך להגיש תביעה לחלוקת רכוש מבלי לקבל אישור מראש של כונס נכסים הרשמי.

לאור חוו"ד זו על ביה"ד להתמקד אך ורק בתביעת הגירושין ללא זיקה לענין הרכוש ואיזון המשאבים שביניהם.

ועל כן השאלות העולות מהנידון הן:

א.    אשה התובעת ג"פ בטענת "מאיס עלי" באמתלא מבוררת האם מחייבים את הבעל במתן ג"פ

ב.     כשגם הבעל אינו טוען לש.ב. אלא רוצה לאלץ את האשה לקבל את תכתיביו בעניני הממון, האם יש מקום לחייבו ואף לכפותו לתת ג"פ

גרסינן במס' כתובות דף ס"ג: המורדת על בעלה, פוחתין לה מכתובתה. וכו'. ואיתא ע"כ בגמ', היכי דמיא מורדת (רש"י - דכופין אותה דמשהין גטה, ופוחתין כתובתה), אמר אמימר דאמרה בעינא ליה ומצערנא ליה (רש"י - שיש לכופה ע"י פחיתת כתובתה), אבל אמרה מאיס עלי (רש"י - לא הוא ולא כתובתו בעינא) לא כייפינן לה (רש"י - להשהותה, אלא נותן לה גט, והיא יוצאת ללא כתובה). .

והנה "המאירי" מבהיר בהר היטב סוגיא זו, מדוע במורדת כייפינן לה בניכוי כתובתה. ובמאיס עלי לא כייפינן לה. והבעל רשאי לגרשה בלי כתובתה. וז"ל: ושאלו בגמ' היכי דמיא מורדת, כלומר, שתהא בדין זה שהזכרנו, ופירש בה, דאמרה בעינא ליה ומצערנא ליה. כלומר, שאין אני מואסת בו. אלא שאני עושה כן מתוך הכעס, מפני שהיכני או קללני, או ביזה את יולדי, או שהכה את יולדי, או שעשה עימי כך, או שמפזר ממונו בהוצאה שלא לצורך. ומאחר שאין זה אלא מתוך הכעס, אף התוחלת מצוי בתיקונה. וכמו שאמרו, אין קצפה אית סיברא. ולפיכך ראוי לבי"ד ליתן לה מתון, להפסד כתובתה דרך פחיתה למשנה ראשונה. וכן למשנה אחרונה להתרות בה, ולייסרה ולהוכיחה ולהכריז כדי לשכך חמתה, ע"י מוכיחים והתראות ושאר מיני כפיות שבדברים. וכו'. אבל אם אומרת לא בעינא ליה, ומאיס עלי, כלומר, ולעולם איני נזקקת לו, אין כאן עוד תוחלת, שאין אחר המיאוס כלום. ואף שהיא סבורה לקבל, אינה יכולה לכוף את טבעה. וכבר אמרו אין מאיסא לית סיברא. ואחר שכן אטרוחי ביה דינא בכדי, לא מטריחינן. ומעתה אין משתדלים בה להכרזות ולהתראות. וזהו שאמרו לא כייפינן לה. כלומר, אין משתדלים להוכיחה בהכרזות והתראות ולכופה במוסרין ותוכחות, ובכמה מקומות הוזכר בתלמוד לשון כפיה בדברים ותוכחות. וכו'. עכ"ל.

הרי שבסוגיא זו, נידונה השאלה, באם האשה "מורדת", בעינא ליה ומצערנא ליה, או מאיס עלי. דהיינו, שיתן לי ג"פ מיד. והבעל מאידך טוען לשלום בית. האם יש מקום להתערבות ביה"ד ולכפות עליה שלום בית. ובטענת מאיס עלי, לא כפינן עליה שלום בית. אבל היכא שהם חיים בסכסוך תמידי, הרי בפשטות נראה שביה"ד צריך לסייע בידם להגיע לידי גירושין.

ולא מיבעיא לדעת הרמב"ם שפוסק שמאיס עלי, כופין על הבעל לתת גט לאשתו, אלא אף לדעת רבינו תם שהובא בתוס' מס' כתובות דף ס"ג ע"ב דב"ה אבל, שכתב שאין כופין על הבעל לתת גט, וראייתו מהא דאיתא במס' גיטין דף מ"ט ע"ב: וכי תימא כי נפקא איהי נתקנו ליה כתובה מינה ת"ש האיש אינו מוציא אלא לרצונו, ואמאי אי כופין במאיס עלי להוציא, א"כ נתקנו ליה כתובה מינה. .

מ"מ נראה שמחייבין אותו לגרש. וכפי שנראה מדברי חוט המשולש שמסונף לשו"ת התשבץ טור שלישי שאלה ל"ה. שהביא את דעת הראשונים שמאיס עלי, כופין מדינא או מתקנת הגאונים. והביא גם את דעתו של ר"ת וההולכים בשיטתו שאין כופין, ובכ"ז כתב הדעת השישית שאע"פ שאין כופין האיש לגרש אפילו באומרת מאיס עלי, משום דחיישינין שמא נתנה עיניה באחר, מ"מ אם נתנה אמתלא לדבריה כופין אותו לגרש. וזה דעת הר"מ מרוטנבורג ז"ל. והוסיף לכתוב הדעת השביעית שסובר גם שאע"פ שאין הדין נותן לכוף ולגרש, אם יש אמתלא כופין, אלא שמצריך שתיהיה אמתלא גלויה ומפורסמת וידועה לעין כל, שבזה ליכא חשדא דשמא עיניה נתנה באחר, דכיון שהכל רואין שהאמתלא שנותנת שהיא אמת לא נשאר מקום לשום חשד. .

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ