אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> חיוב גרוש לשלם לגרושתו את כתובתה ותוספת כתובתה

חיוב גרוש לשלם לגרושתו את כתובתה ותוספת כתובתה

תאריך פרסום : 31/12/2007 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני אזורי תל אביב
5904-21-1
17/07/2000
בפני השופט:
1. הרב נחום פרובר אב"ד
2. הרב יוסף גולדברג דיין
3. הרב שלום ביבי דיין


- נגד -
התובע:
פלוני
הנתבע:
פלונית
פסק-דין

הצדדים התגרשו זמ"ז.

בתאריך י"ט תמוז תשנ"ח (13.7.98) פסק ביה"ד שהבעל חייב לתת גט פטורין לאשה, וכמו"כ ביה"ד החליט שמוטלת על הבעל החובה לשלם לאשתו את כתובתה ותוספת כתובתה.

בתאריך ז' אב תשנ"ט (20.7.99) פסק ביה"ד שהאשה חייבת לקבל גט פטורין, ושנשאר בתוקפו החיוב על הבעל לשלם לאשה את כתובתה ותוספת כתובתה, אלא שביה"ד עיכב את ביצוע תשלום הכתובה, היות והבעל טען שאשתו זינתה תחתיו, וביה"ד קבע מועד נוסף להוכחות מצד הבעל ע"מ לאפשר לבעל להוכיח שאין הוא חייב בתשלום הכתובה.

הצדדים התגרשו זמ"ז ביום ב' חשון תש"ס (12.10.99).

התקיים דיון ביום ח' אדר ב' תש"ס (15.3.2000) בנוכחות הצדדים ובאי כחם, כשב"כ הבעל חקר את האשה, וכמו"כ נשמעה עדותו של הגבר, שנטען עליו, שהאשה זינתה עמו.

ביה"ד ביקש מבאי כח הצדדים להגיש סיכומים, ואכן הוגשו סיכומים. כשלטענת ב"כ הבעל, הבעל פטור מתשלום הכתובה, ולטענת ב"כ האשה הבעל חייב בכתובת האשה.

ביה"ד מבהיר בזה כדלהלן:

ע"פ הדברים שנשמעו מהאשה וכן מעדותו של אותו גבר הנטען, התברר, שאכן האשה ואותו גבר הנטען היו ביחד בדירת האשה, ופעמים אף היו לילות שלמים, אלא שהאשה מכחישה מכל וכל שקיימה איזה שהוא קשר גופני עם אותו גבר, כשלדבריה, הוא היה ידיד נפש בלבד, וכמו"כ  הגבר בעדותו לפני ביה"ד על אף שהודה שנשאר לפעמים בלילות בדירת האשה הכחיש כל קשר פיזי בינו לבין האשה, כשלטענתו היה עובד בדירת האשה עם המחשב של האשה בכתיבת הצגות [הגבר הוא מנהל הצגות והאשה שחקנית], ופעמים היה נרדם על המחשב, כאשר האשה כלל לא היתה באותו חדר.

ונראה לביה"ד שאף אם נחשיב ונצא מתוך נקודת הנחה שמציאות זאת שהאשה נמצאת עם גבר זר בדירה אחת לילות שלמים, כשבודאי הדירה היתה נעולה, נחשב לעשיית דבר מכוער [יעויין בשו"ע אה"ע סימן י"א בפ"ת ס"ק ח' במה שמובא בשם רע"א ובשם הבי"מ ההבדל בין יחוד בעלמא, ובין נכנסו זא"ז והגיפו הדלתות], והרי הדין הוא שבעשיית דבר מכוער מפסידה האשה את כתובתה, אף ללא התראה, כמובא ברמב"ם בהלכות אישות פרק כ"ד סעיף ט"ו, אף על פי כן במקרה שלפנינו לא תפסיד האשה את כתובתה  וכמו שנבאר.

בשלשה מקרים האשה מפסידה את כתובתה ע"י מעשיה.

א)   אשה שמזנה כמובא בשו"ע אה"ע סימן קט"ו סעיף ה'.

ב)   עוברת על דת לאחר התראה כמובא בשו"ע אה"ע סימן קט"ו סעיף ד'.

ג)   עושה מעשה מכוער כמובא בשו"ע אה"ע סימן י"א והמובא ברמב"ם

     הל' אישות פרק כ"ד סעיף ט"ו.

וחילוק גדול וסיבה שונה יש בין שלשה מקרים אלו.

א.   הסיבה להפסד כתובה באשה שמזנה נובעת מעצם מעשה הזנות, שמעשה זנות מצד עצם המעשה יוצר ביטול החיובים מהבעל לאשה, וביטול חיוב הכתובה, לכן מצאנו שאפי' במקום שהאשה כבר היתה אסורה על בעלה, כגון אלמנה לכ"ג, אם זינתה מפסידה כתובתה, וכמו שמובא במסכת סוטה דף כ"ד ע"א במשנה, שאף אלמנה לכ"ג שלא קנסו אותה בכתובה, אם קינא לה בעלה ונסתרה מפסידה כתובתה, וכמו שכתב שם רש"י בד"ה ולא נוטלת כתובתה.

ב.   עוברת על דת, הסיבה שמפסידה את כתובתה נובעת מזה, שע"י שעוברת על דת, יוצרת האשה הפרעה וחוסר יכולת לחיות עמה חיי נשואין, היות ואין אפשרות לקיים חיי נשואים עם אשה שמכשילה את בעלה או מתנהגת בפריצות, וכמו שמובא בפסק"ד כרך א' עמ' 338  פס"ד מהדיינים הגר"י עדס ז"ל, הגר"ב ז'ולטי ז"ל, ויבלח"א הגר"ש אלישיב שליט"א.

ואולם, אין מעשה פעולת עוברת על דת גורם להפסד הכתובה, אלא התוצאה ממעשיה, ולכן הדין הוא שלא מפסדת כתובתה אא"כ מתרים בה, וכמו שמובא בשו"ע אה"ע סימן קט"ו סעיף ד', דהיינו, מתרים אנחנו בה, ורוצים אנו שתחזור בה ממעשיה הרעים, ואם תחזור בה לא תפסיד כתובתה, על אף שעשתה מעשה של עוברת על דת, ורק אם התרו בה וחזרה על מעשיה הרעים, וחזרה ועברה על דת, מפסידה כתובתה, וכמו שאמרנו שאין אפשרות להתגורר עמה.

ג.   עושה מעשה מכוער, הטעם שמפסידה כתובתה כתב ברמב"ם  הל' אישות פרק כ"ד הל' ט"ו "כיצד היא יוצאה משום שם רע, כגון שהיו שם עדים שעשתה דבר מכוער ביותר, שהדברים מראין שהיתה שם עבירה אע"פ שאין שם עדות ברורה בזנות וכו',  אם רצה בעלה להוציאה תצא בלא כתובה, ואין זו צריכה התראה". והיינו, שאף על פי שלא ראינו בעדות ברורה שזינתה, אבל אנו תולים שבודאי זינתה, ולכן מפסידה כתובתה אף ללא התראה, היות ואנו תולים שהיה פה מעשה זנות, ומעשה זנות כמו שכתבנו מצד עצמו יוצר הפסד כתובה [ועל אף שאין אנו אוסרים אותה על בעלה, אולם זהו הגדר שחז"ל קבעו שלענין לאסור אשה על בעלה צריך עדות ממש, ולענין הפסד כתובה, מספיק לנו שתולים שבודאי היה זנות].

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ