אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> חיוב בהשבת כספים ופסיקת פיצויים לדוגמא לחברה שהונתה תובעת בהציגה מצג שווא של זכייה בהגרהל

חיוב בהשבת כספים ופסיקת פיצויים לדוגמא לחברה שהונתה תובעת בהציגה מצג שווא של זכייה בהגרהל

תאריך פרסום : 15/04/2012 | גרסת הדפסה
ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות
51764-11-11
01/04/2012
בפני השופט:
יוסי טורס

- נגד -
התובע:
יליזבטה מרמזין
הנתבע:
<<מגה לוטרי בע"מ
פסק-דין

תביעה  לביטול עסקה וכן השבת כספים ופיצויים לדוגמא.

התובעת הגישה תביעה כנגד הנתבעת ובה טענה כי יום אחד יצרה עמה הנתבעת קשר טלפוני, הודיעה לה כי זכתה בהגרלה וביקשה את פרטי  כרטיס האשראי על מנת לזכותה בכספי הזכיה. התובעת טוענת כי בתמימותה, וכן בחוסר הבנתה, התפתתה ליתן את פרטי כרטיס האשראי כאמור. לאחר מספר חודשים הבחינה כי החל מחודש 3/11 מחוייב חשבונה בסכום של 199 ש"ח מידי חודש. התובעת ביררה מהות החיוב וכאשר פנתה לנתבעת נטען בפניה כי היא קשורה בחוזה לעריכת הגרלות ומכאן החיוב. התובעת ביקשה להפסיק לחייבה אך נמסר לה, לטענתה, כי באם תעשה כן תחוייב בעלות ביטול הסכם בסך  2,000 ש"ח.

הנתבעת הגישה כתב הגנה ובו טענה כי התובעת הצטרפה מרצונה החופשי למינוי הגרלות שמוכרת הנתבעת, תוך שהוסברו לה כל פרטי העסקה. הנתבעת טוענת שהשיחה התנהלה ברוסית, שפת אמה של התובעת ומכאן שהבינה את כל שהוסבר לה. לטענתה, הוסבר לתובעת כי מדובר בחיוב חודשי למשך שנה ועל כן כאשר פנתה לבטל ההסכם, הוסבר לה כי תחוייב בעלות הביטול והיא בחרה שלא לבטלו. הנתבעת הוסיפה וטענה כי שלחה לתובעת את הסכם ההצטרפות בדואר וכן טענה שתקנון החברה מפורסם באינטרנט. על כן ביקשה היא לדחות התביעה.

ביום הדיון התייצב נציג מטעם הנתבעת. הנתבעת לא העידה איש, לא הציגה את ההסכם ואף לא את התקנון. לשאלת בית המשפט השיב הנציג כי אין בידו את ההסכם. לשאלה נוספת בדבר מהות ההגרלות, השיב כי לא ידוע לו באילו הגרלות משתתפת התובעת ומה מהותן כלל. עוד לא ידע הנציג להסביר מה מספר ההגרלות החודשיות ועלותן. הנציג טען כי התובעת זכתה בהגרלה אחת, ואף הפקידה את כספי הזכיה, אך לא ידע למסור פרטים אודות סכום הזכיה, מועדה ובמיוחד לא הציג כל ראיה להוכחת טענה זו, אשר הוכחשה נמרצות על ידי התובעת.

יודגש עוד כי הנתבעת לא ניסתה כלל להוכיח שנתנה תמורה כלשהי לתובעת בגין כספה. כך, לא הוצגה רשימת ההגרלות בהן השתתפה התובעת ולא הובאו כל נתונים מהם יכולתי ללמוד כי למצער ניתן לומר שהתובעת קיבלה תמורה לכספה, וזאת במובחן מהשאלה אם הבינה את מהות העסקה, אם לאו.

דיון

התביעה מעלה שתי שאלות בהן עלי הכריע. האחת, האם הוטעתה התובעת באשר למהות המטרה למענה מסרה את פרטי כרטיס האשראי שלה. היינו, האם אכן הוצג בפני התובעת כי זכתה בפרס כספי, או שמא מדובר בעסקה רגילה, במסגרתה מסרה התובעת את פרטי כרטיס האשראי שלה לצורך חיובה החודשי.

השאלה השנייה היא האם בדין לא הפסיקה הנתבעת את החיוב החודשי חרף שהתבקשה על ידי התובעת לעשות כן.

מהות העסקה

אכן ניתן להקשות ולתמוה הכיצד סברה התובעת כי אם תמסור את פרטי כרטיס האשראי תזוכה באמצעותו בסכום שנטען כי זכתה בו. אולם, שמעתי את התובעת אשר העידה,  והתרשמתי כי היא אכן סברה שהיא זכתה בהגרלה כלשהי ובכל מקרה שלא נתנה הסכמתה לחיוב חודשי של 199 ש"ח עבור השתתפות בהגרלות. התרשמתי שהתובעת הנה אשה פשוטה, לא מתוחכמת, אשר התקשתה להבין את ההבדל בין מסירת פרטי כרטיס אשראי לפרטי חשבון בנק. במיוחד התרשמתי כי התובעת לא ביקשה לרכוש מנוי להשתתפות בהגרלות כלשהן.

אעיר עוד כי למעשה גרסת התובעת עמדה בבדידותה שכן הנתבעת לא הציגה כל ראיה לסתור. טענות התובעת בכתב התביעה היו טענות קשות אשר למעשה טענו למרמה מצידה של הנתבעת. במצב זה מצופה היה שהנתבעת תתייצב לדיון מצויידת בכל המסמכים הנדרשים להדיפת הטענה הקשה ואולם למרבה ההפתעה שלחה היא נציג שלא ידע למסור דבר אודות העסקה, לרבות על אילו הגרלות מדובר. הנציג לא הגיש לראיה את ההסכם שנטען שנשלח לתובעת (טענה שהוכחשה), לא הציג את התקנון ואף לא הוצגה תרשומת שיחה עם התובעת, לא כל שכן הקלטה. במצב זה עדיפותה של גרסת התובעת ברורה.

מדובר בעסקת מכר מרחוק, כהגדרתה בסעיף 14ג' לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א - 1981 (להלן - חוק הגנת הצרכן) היינו, עסקה שנעשתה בעקבות פניה של הנתבעת לתובעת, ללא נוכחות משותפת של הצדדים וללא חתימה מצידה של התובעת. בשים לב לטענות התובעת, מצופה היה, שהנתבעת הייתה מציגה ראיה כלשהי באשר לתוכן השיחה עם התובעת או איזושהי ראיה ממנה ניתן היה לקבל מושג אודות תוכנה.  אזכיר עוד כי סעיף 14ג(ב) לחוק הגנת הצרכן מחייב עוסק למסור לצרכן, לא יאוחר ממועד אספקת הנכס או השירות, מסמך בכתב הכולל את כל פרטי העסקה וכן הפרטים המנויים בסעיפים 1-6 לסעיף הנ"ל. כמו כן המידע אמור להיות מסופק בשפה בה נערכה הפנייה לשיווק ובענייננו ברוסית. מסמך זה, כאמור, לא הוצג.

כאשר לא טרחה הנתבעת להציג ולו ראיה אחת ומנגד נתתי אמון בגרסת התובעת, מתחייבת המסקנה לפיה הנתבעת הטעתה את התובעת באשר למהות "העסקה" , ככל שניתן לכנות את הדברים שנמסרו לתובעת כעסקה כלל.

על כן אני קובע כי הנתבעת הטעתה את התובעת כאמור בסעיף 2 לחוק הגנת הצרכן ואף ניצלה את מצוקתה כאמור בסעיף 3 לחוק.  הפרות אלו, כשלעצמן, התירו לתובעת לבטל את ההסכם.

הפסקת חיוב בעסקה מתמשכת

ואולם, בכל מקרה, בשל היותה של העסקה (לשיטת הנתבעת) עסקה מתמשכת, כמשמעותה בסעיף 13ג' לחוק הגנת הצרכן, ניתן היה להביאה לכלל סיום בכל רגע נתון לפי הוראות סעיף 13ד(ג) לחוק הגנת הצרכן והנתבעת הייתה חייבת לחדול מחיובה של התובעת בתוך 3 ימים ממועד ההודעה.

לא התעלמתי מטענת הנתבעת לפיה הייתה מוכנה להפסיק את החיוב אך התריעה בפני התובעת כי הדבר יביא לחיובה ב"קנס" של 2,000 ש"ח ולכן התובעת ויתרה על אפשרות זו. אולם, כאשר לא הוצג בפני כל הסכם המחייב את התובעת "בקנס" זה, ברי שאין לקבוע כי התובעת ויתרה על ביטול העסקה, אלא מדובר בהטעיה נוספת אשר הטעתה הנתבעת את התובעת, על כל המשתמע מכך.

על כן הנתבעת הפרה אף את הוראות סעיף 13ד(ג) לחוק הגנת הצרכן.

התובעת עתרה בשל הפרה זו אף לפיצויים לדוגמא. אכן, סעיף 31א (א)(2ב)  מאפשר חיובו של עוסק בפיצויים לדוגמא של עד 10,000 ש"ח באם המשיך לחייב צרכן בגין עסקה מתמשכת חרף הודעתו של הצרכן בדבר רצונו לבטל את העסקה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ