אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> חיוב בגט עקב בדיקת הריון שעשתה אשה בעת שבני הזוג חיים בפירוד.

חיוב בגט עקב בדיקת הריון שעשתה אשה בעת שבני הזוג חיים בפירוד.

תאריך פרסום : 04/03/2013 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני אזורי טבריה
595864-11
28/02/2013
בפני השופט:
1. הרב אוריאל לביא - אב"ד
2. הרב חיים בזק - דיין
3. הרב יועזר אריאל - דיין


- נגד -
התובע:
פלוני
עו"ד מאירה אזרד
הנתבע:
פלונית
עו"ד אברהם שטרן
פסק-דין

הצדדים נישאו בחו"ק ב[...]. לפני כשש עשרה שנה הבעל עזב את הבית, ומאז הפירוד בין הצדדים הוא מוחלט. הבעל גר עם אשה אחרת והקים עמה משפחה חדשה, ולפני מספר שנים עבר להתגורר בארה"ב. יצוין שעוד קודם שהחלו ההליכים בבית הדין, האשה לקתה במחלת [...].

לאחר שהבעל עזב את הבית, התקיימו דיונים בבית הדין בתביעתו לגירושין ולהיתר נישואין ובתביעת האשה לשלום בית, ותביעות הבעל נדחו.

בהחלטת ביה"ד מיום כ"ט תמוז תשנ"ח (23.7.98) המליץ בית הדין לצדדים לנהל מו"מ על הסכם גירושין ולהתגרש, אך הוחלט שאין מקום לאכוף את הגט על האשה בעל-כרחה. מאז התקיימו דיונים נוספים, ובפסק הדין שניתן ביום כ"א אדר א' תשס"ה (2.3.05), פסקנו שאין לחייב את האשה בגירושין.

בסיום פסק הדין הומלץ על הסכם גירושין שבמסגרתו הבעל יבטיח את עתידה הכלכלי המינימאלי של האשה לאחר הגירושין, וזאת מפני שבמצבה הבריאותי אין האשה מסוגלת להתפרנס בכוחות עצמה. בזמנו, המלצה זו לא נענתה בחיוב על ידי הבעל. לאחר מכן התנהלו הליכים לחלוקת הרכוש ולמזונות האשה בבית המשפט, ולמעשה הרכוש המשותף חולק ומדור האשה הובטח.

לאחרונה הוגשה תביעת גירושין מחודשת מטעם הבעל. בכתב התביעה לא עלו עילות חדשות שלא היו לעיני בית הדין בדיונים הקודמים, למעט פרק הזמן הנוסף של פירוד בין הצדדים, ושבו הבעל כבר הקים משפחה אחרת וחי במסגרתה.

  • עילת חיוב גירושין עקב הפירוד הממושך

היה מקום לדון, האם הזמן הרב שעבר משעת תחילת הפירוד והסכסוך הממושך בין הצדדים, הוא עילה לחייב את האשה להתגרש, כשהעילה היא - העדר סיכוי שהבעל ישוב לשלום בית.

כבר בזמנו שללנו חיוב גירושין על יסוד עילה זו. עיין בפד"ר כרך א' עמ' 162, שם פסק ביה"ד הגדול על פי ספר דברי מלכיאל (ח"ג סי' קמה) שגם אם עברו ארבעה עשרה שנים של סכסוכים בין בני הזוג, אי-אפשר לכפות את האשה להתגרש, אם אין עילה מבוררת הנראית לביה"ד, שבגללה האשה מאוסה בעיניו.

גם בנידון שלפנינו, העילה העיקרית לתביעת הגירושין היא, שהבעל נתן עיניו באשה אחרת, כאמור כבר בפסק הדין מיום כ"ט תמוז תשנ"ח.

בנידון דומה פסק הגאון ר"א שפירא זצ"ל (פד"ר י' עמ' 175), וכתב בלשון זו:

"הנימוק החזק ביותר שיש לפסה"ד הוא על טענת הבעל מאיסה עלי, ונימוק כזה כידוע אינו מספיק, אלא במקרים נדירים ביותר, כשהנימוק של מאיסה עלי הוא מבוסס לחלוטין ומוכח לעין כל, ולא ניתן הדבר בשום אופן לקבוע באופן יסודי, אלא אך ורק אחרי מיצוי שמיעת כל טענות הצדדים והוכחותיהם, וזה חסר כאן לחלוטין. בפרט כשמתוך התיק מציצה דמות של אשה אחרת צעירה יותר, השופך אור אחר על נימוק הבעל לתבוע גט."

אמנם הגר"ח פלאג'י בספרו חיים ושלום (ח"ב סי' קיב) כתב:

"והנני נותן קצבה וזמן לדבר הזה, דאם יארע איזה מחלוקת בין איש לאשתו וכבר נלאו לתווך השלום ואין להן תקנה ימתינו עד זמן ח"י חדשים, ואם בינם לשמים נראה לב"ד שלא יש תקנה לשום שלום ביניהם, יפרידו הזוג ולכופם ליתן גט עד שיאמרו רוצה אני, כדבר האמור והנמצא כמ"ש בס' החסידים."

 אבל שיטתו של הגר"ח פלאג'י לא התקבלה להלכה. כבר הבאנו לעיל את דעתו של דברי מלכיאל, שממנו עולה שדברי הגר"ח פלאג'י אינם מוסכמים להלכה. גם בפד"ר כרך יג עמ' 363 הסתמך ביה"ד הגדול על שיטתו של בעל דברי מלכיאל (עמ' 362-363) ודחה את דברי הגר"ח פלאג'י. עוד כתבו שם שיש לפרש את דברי הגר"ח פלאג'י בדרכים אחרות. להלן דבריהם:

"לפי"ז היה מקום, לכאורה גם בנידוננו, שכבר עברו שנים כה רבות שאין שלום בין בני הזוג, לחייב את האשה לקבל גיטה, וכפי שכבר השמיעו בפנינו בכמה וכמה מקרים טוענים רבניים שידעו התשובה הזאת של הגרח"פ ז"ל. אבל אין להסתמך על תשובה זו, וערבך ערבא צריך, ואחרי בקשת המחילה, הגר"ח פלאג'י ז"ל יחידא הוא בזה. ודבריו תמוהים, כי אפילו במקרים של טענות חמורות שיש בהן ממש נפסק להלכה שמגלגלים את הזוג שנים על שנים, ולא כופין לא אותה ולא אותו לגרש. ועיין ברמב"ם בפרק ט"ו מה' אישית הלכה ט"ו, ואה"ע סי' ע"ז סעי' ד', וסי' קנ"ד סעי' ז' ברמ"א ועוד) ומכש"כ כשאין כל עילה בדבר. המפורסמות א"צ לראיה, עד כמה שרבותינו ז"ל בכל הדורות, חרדו שלא להגיע לידי החלטת כפיה לג"פ.

ומכיוון שלא מצינו כזאת בהלכה לכוף לתת או לקבל ג"פ בגלל חילוקי דעות וקטטות ומריבות ממושכות בין איש לאשתו, כאשר אין בסיס בהלכה לחייב עבור מריבות כאלה בג"פ, ורק בגלל "שלא יש תקוה לשום שלום ביניהם" - מסתבר, לומר כי גם הגאון הגרח"פ ז"ל לא כיוון בדבריו לכפיה כמשמעו, אלא התכוון לומר שיסבבו את פני הדברים עד שיסכימו לכך, וזאת כוונתו במה שכתב: 'עד שיאמרו רוצה אני', היינו עד ששניהם יסכימו להיפרד זמ"ז בג"פ."

מן הראוי להציג כאן החלטה שניתנה ביום כ"א אדר א' תשס"ה (2.3.2005) שבה נכתב כדלהלן:

"הצדדים [...] זה כתשע שנים שהצדדים מתגוררים בנפרד והבעל עבר לגור עם אשה אחרת. האשה חולה ב[...] ו[...].

השיתוף בין הצדדים פורק ובוצעה חלוקת רכוש ולמעשה כעת אין דבר משותף בין הצדדים. לא מצאנו עילה לחיוב האשה בגירושין מאחר ובנסיבות בהם הבעל גר עם אשה אחרת לא ניתן לבחון את טענות הבעל ביחס להסכמתה של האשה לשלום בית אילו הדבר היה רלבנטי.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ