אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> חיוב אשה החיה עם אשה זרה לקבל גט מבעלה

חיוב אשה החיה עם אשה זרה לקבל גט מבעלה

תאריך פרסום : 12/10/2008 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני אזורי חיפה
9801-21-1
03/01/2008
בפני השופט:
1. הרב ישראל שחור אב"ד
2. הרב דניאל אדרי דיין
3. הרב יצחק אושינסקי דיין


- נגד -
התובע:
א.ה
הנתבע:
א.ר.
פסק-דין

הופיעו לפנינו בני הזוג.

הבעל כבר פתח בעבר תיק גירושין, אולם לאחר תקופה משך את תביעתו וסגר את התיק.

בני הזוג חיים בנפרד מזה כחצי שנה (האשה גרה בדירה המשותפת בחדרה, והבעל עזב את הבית).

כיום עומדת בפנינו תביעת האשה לגירושין.

לשאלת בית הדין לבעל מהי עמדתו, השיב הבעל שכרגע אינו רוצה להתגרש, ופניו לשלום בית. ואולם ב"כ הבעל שינה את התמונה, וטען כי יתכן והבעל מבולבל, ואכן גם הבעל פניו לגירושין בעתיד, ואולם מכיון ששאר התביעות שביניהם נידונות בבית המשפט (עניני רכוש וילדים), יש להמתין עם הגירושין עד שיתבררו שאר התביעות בבית המשפט, על מנת להפעיל כעין זרז על הצד שכנגד לסיים את הענינים שביניהם.

עוד טען הבעל כי לאשתו ישנם קשרים אישיים עם אשה זרה, ודבר זה מפריע לו להמשיך בחיי נישואין תקינים עם האשה. ב"כ האשה הודתה בטענה זו, אך במקביל טענה כי הבעל הוא זה שגרם להתהוות אותו הקשר שבין האשה לאותה אשה זרה.

ב"כ האשה טענה כי הבעל מחזיק את הגט כשוט בידו, כדי לקבל זכויות. לטענתה אין לקשור בין הדברים, ואין סיבה שהגט לא יהיה בהקדם. ע"כ העובדות.

תשובה:

לפנינו בני זוג שכל אחד מהם מעוניין בגירושין, אלא שהבעל מסרב עתה לגירושין ומעונין לעכב את הגט לצורך השגת תנאים משופרים במשא ומתן שביניהם.

ראשית יש להדגיש כי אופן התנהלותו של הבעל, פתיחת התיק ולאחר מכן סגירתו, מדברת בעד עצמה, ומורה כי הוא עצמו אינו מעוניין להמשיך קשר נישואין זה עם האשה.

מורדים זה בזה

ביחס לבני זוג שאינם מעונינים זה בזה, דהיינו מורדים זה בזה מחיוביהם אחד כלפי השני, ובכל זאת אחד מהצדדים אינו מוכן להתגרש, כגון במקרה שלפנינו, ידועים דברי רבנו ירוחם (מישרים, חלק ח נתיב כג) שכתב: "וכתב מורי ה"ר אברהם בן אשמעאל כי נראה לו שאשה שאמרה לא בעינא ליה יתן לי גט וכתובה, והוא אומר אנא נמי לא בעינא לך אבל איני רוצה ליתן גט, מסתברא דאין דנין אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא, אלא מיהו משהינן לה תריסר ירחי אגיטא דילמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש והפסידה תוספת וכל מה דיהיב לה מדיליה, דאדעתא למישקל ולמיפק לא יהיב לה".

זהו בעצם המקרה שלפנינו, שלמרות שהבעל מעוניין בגירושין ואינו רוצה להמשיך ולחיות עם האשה (ואף כתב את הדברים במפורש לבית הדין), בכל זאת אינו מוכן עתה לתת גט לאשתו.

על דינו זה של רבנו ירוחם הסתמכו גם בפסקי דין רבניים (חלק יא עמוד 95-89, בית הדין הרבני האזורי תל אביב יפו, בפני כב' הדיינים: הרבנים ח"ג צימבליסט, ע' אזולאי, ש' דיכובסקי שליט"א בענין הקשר שבין העברת רכוש להסכם הגירושין) וכתבו: "כשהבעל והאשה שניהם מורדים זה בזה, כופין או על כל פנים מחייבים את הבעל לגרשה", והביאו דברי רבנו ירוחם הנ"ל, והוסיפו (בעמוד 95): "הואיל וכאמור אף הוא אינו חפץ בשלום בית ואף הוא מורד בה, אם כן מן הדין הוא חייב לגרשה, וכמו שהבאנו מדברי רבנו ירוחם שבכגון זה כופין אותו לגרשה, ואף אם לא נגיע לידי מדה זו של כפייה, מכל מקום יש לחייבו לגרשה, וכל כהאי גוונא כבר פסק הרמ"א (אבה"ע סימן קנד סכ"א בהגה) וז"ל 'ובכל מקום דאיכא פלוגתא אם כופין או לא, אע"ג דאין כופין לגרש מ"מ כופין אותו ליתן כתובה מיד'". הרי שאף אם נאמר שאין לכוף במורדים זה בזה, על כל פנים נוכל לחייבם בגט.

ואולם בנידון שלפנינו לכאורה לא נוכל לחייבו בגט משום דינו זה של רבנו ירוחם, זאת משום שבני זוג אלו פרודים רק כחצי שנה, וע"פ המובא בדברי רבנו ירוחם דינו מיוחס רק לבני זוג החיים בנפרד (או חיים במרידה זה מזה) לפחות שנה, שאז כבר לא נתלה לומר שמא יחזרו בהם ממרדם.

אין סיכוי לשלום

לפנינו בני זוג המורדים זה בזה, היא לא רוצה בו והוא לא רוצה בה, ועל פניו נראה שאין סיכוי לשלום בית ביניהם, אלא שהבעל מעוניין לעכב את מתן הגט עד לסיום שאר הענינים שביניהם.

כאשר בני הזוג כבר פרודים זמן רב, ולא נראה שיש סיכוי לשלום בית ביניהם, נוטים בתי הדין לחייב את הצדדים להתגרש, על סמך דברי הגר"ח פלאג'י בספרו חיים ושלום (ח"ב סימן קיב). וכך כתב שם: "בדרך כלל אני אומר, כל שנראה לבית דין שזנן רב נפרדים ואין לנם תקנה, אדרבה צריך השתדלות הרבה להפרידם זה מזה ולתת גט, כדי שלא יהיו חוטאים חטאים רבים וכו', וידעו נאמנה כי כל הבא לעכב מלתת גט בענין זה כדי להנקם זה מזה מחמת קנאה שנאה ותחרות, פעמים שהאיש רוצה לגרש והאשה אינה רוצה, וכדי להנקם מהאיש מעכבים הדבר שלא לשם שמים, עתידין ליתן הדין, וכמו כן להיפך כשהאשה רוצה וכו' וכדי להנקם מהאשה מעכבים מלתת גט שלא לשם שמים, גם בזה לא בחר ה' ויש עונש מהשמים וכו'".

להלן נדון האם בכל מקרה של בני זוג החיים בפירוד זה זמן רב ניתן להסתמך על היתר זה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ