אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> חב' לשירותים הנהלה ונאמנות י.ש.ס בע"מ ואח' נ' המועצה הארצית לתכנון ובניה -ועדת משנה ואח'

חב' לשירותים הנהלה ונאמנות י.ש.ס בע"מ ואח' נ' המועצה הארצית לתכנון ובניה -ועדת משנה ואח'

תאריך פרסום : 31/12/2011 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
1036-08
27/12/2011
בפני השופט:
אסתר קובו - סגנית נשיאה

- נגד -
התובע:
1. חב' לשירותים הנהלה ונאמנות י.ש.ס בע"מ
2. מנחם צבי צנציפר
3. סמי סמואל אחזקות בע"מ
4. ס. את א. חברה לשירותי מזכירות והנה"ח

הנתבע:
1. המועצה הארצית לתכנון ובניה -ועדת משנה
2. הועדה המקומית לתכנון ובניה - מחוז ת"א
3. הועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א-יפו

פסק-דין

פסק דין

רקע עובדתי ונורמטיבי

1. עתירה לביטול החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבניה – ועדת המשנה לעררים (להלן: "המועצה" או "המועצה הארצית") בערר 39/05 מיום 20.11.07 הדוחה את התנגדות העותרים לתוכנית 2650/ב/1 – תוכנית לשימור מבנים בעיר תל-אביב (להלן: "ההחלטה" או "ההחלטה מיום 20.11.07").

העותרים הינם בעלי בניינים שנכללו בתוכנית לשימור מבנים.

העותר 1 הינו הבעלים של בניין ברחוב לילנבלום 42 פינת רחוב נחלת בנימין 73 ת"א שסומן כמבנה 587 ברשימת הבניינים לשימור בתוכנית (להלן: "הבנין ברחוב לילנבלום").

העותר 2 , יחד עם אחרים, הינו הבעלים של בניין ברחוב רופין 51 פינת רחוב ארנון 28 ת"א שסומן כמבנה 898 ברשימת הבניינים לשימור בתוכנית (להלן: "הבנין ברחוב רופין").

העותרים 3 ו-4 הינם ביחד עם אחרים הבעלים של חלק מבניין ברחוב לבונטין 2 ת"א פינת רחוב אלנבי 121 שסומן במבנה 119 ברשימת הבניינים לשימור בתוכנית (להלן: "הבנין ברחוב לבונטין").

2. התוכנית לשימור מבנים נולדה על רקע המודעות הגוברת של עיריית ת"א מאז ראשית שנות התשעים לחשיבות השימור של מבנים בעלי ערך היסטורי, תרבותי וארכיטקטוני, לשם שמירה על מורשת הבנייה בעיר העברית הראשונה. בעירייה הוקם "צוות שימור" שערך סקר ברחבי העיר והכין רשימת מבנים הראויים לשימור, לפי סגנונות הבנייה ההיסטוריים בשטחה.

בשנת 1991, פרסם הצוות רשימה של כאלף מבנים הראויים לשימור. הרשימה פורסמה ברשומות ובעיתונות וזאת בהתאם לסעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1961 (להלן: "החוק" או "חוק התו"ב").

3. סעיף61(3) לחוק התו"ב קובע, כי בין מטרות תכנית מתאר מקומית נכללת גם "שמירה על כל בנין ודבר שיש להם חשיבות אדריכלית, היסטורית ארכיאולוגית וכיוצא בזה". לצד הוראה כללית זו, החוק קובע מסגרות מיוחדות, המאפשרות קביעתן של הוראות בדבר שימור, וזאת באמצעות שני מסלולים נפרדים: הראשון, במסגרת תכנית מתאר מקומית או תכנית מפורטת, בהן ניתן לקבוע, מכוח סעיף 69(5) לחוק, הוראות בדבר "שמירה על מקומות, מבנים ודברים אחרים שיש להם חשיבות לאומית, דתית, היסטורית, ארכיאולוגית, מדעית או אסתטית". השני, במסגרת "תכנית לשימור אתרים" הנקבעת מכוח סעיף 76א והתוספת הרביעית לחוק, שהוספו לחוק בשנת 1991 בחוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 31) (תוכנית לשימור אתרים) תשנ"א-1991 (להלן: "תיקון מס' 31 לחוק התו"ב"), ובה ניתן לקבוע הוראות בדבר שימור "בניין או קבוצת בניינים, או חלק מהם, לרבות סביבתם הקרובה, שלדעת מוסד תכנון הם בעלי חשיבות היסטורית, לאומית, אדריכלית או ארכיאולוגית".

4. סעיף 76א לחוק התו"ב קובע כי "על תכנית לשימור אתרים יחולו הוראות התוספת הרביעית". התוספת הרביעית מסדירה היבטים רבים של נושא השימור, ותכליתה, כעולה מדברי הסבר לתיקון מס' 31 לחוק התו"ב, לאפשר, ואף לחייב, "גורמים פרטיים לשמר ולטפח מבנים או אתרים שבבעלות הפרט או הציבור ושיש להם ערך או חשיבות אסתטית, חברתית, אדריכלית, היסטורית או לאומית". השילוב של התוספת הרביעית בחוק התו"ב נועד לאפשר למתכננים לאזן בין צרכי הפיתוח הפיזי ובין את צרכי השימור, תוך יצירת "מנגנון יעיל, נוח ומאוזן לשימורם של מבנים ואתרים". כך מתוך דברי ההסבר:

"חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, מסדיר נושאים תכנוניים אחדים בתוספת לחוק, כדי להדגיש את חשיבות נושא שימור האתרים. מוצע שגם התיקון המתייחס לנושא שימור אתרים ייכלל בחוק בדרך של הוספת תוספת רביעית לחוק".

לפי דברי ההסבר, "הליכי התכנון לצורך שימור ייעשו בדרך המקובלת...של הפקדה, שמיעת התנגדויות, דיון והחלטות", וסעיף 2(א) לתוספת קובע כי "דין תכנית לשימור אתרים, כדין תכנית מתאר מקומית".

בנוסף, נקבעו בתוספת מנגנוני ערר, וכן אפשרות ערעור בפני בתי המשפט בנוגע לחיוב גורמים פרטיים בשימור מבנים ואתרים.

5. התוספת הותירה את היוזמה לשימור אתרים ופיקוח על ביצוע תכניות שימור בעיקר בידי השלטון המקומי. הרשויות המקומיות חיובו להקים "ועדה לשימור אתרים" וסעיף 10 לתוספת קובע את הרכבה:

"10. כל רשות מקומית תקים ועדה לשימור אתרים, וזה הרכבה:

(1) ברשות מקומית שהיא ועדה מקומית, לפי סעיף 18 לחוק - ראש הרשות או יושב-ראש ועדת המשנה לתכנון ולבניה, וברשות מקומית הנמצאת במרחב תכנון לפי סעיף 19 לחוק - ראש הרשות המקומית או אחד מסגניו, והוא יהיה היושב-ראש;

(2) שלשה חברים של מועצת הרשות שתבחר הרשות;

(3) עובד הרשות הבקי בענייני תכנון ובניה שמינה ראש הרשות;

(4) מי שמצוי בנושא שימור מבנים ואתרי התיישבות, אשר ייקבע בידי מועצת הרשות, והוא יהיה בעל דעה מייעצת".

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ