אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> חבות שוויונית של הורים יהודים במזונות ילדיהם הקטינים מעל גיל 6 שנים

חבות שוויונית של הורים יהודים במזונות ילדיהם הקטינים מעל גיל 6 שנים

תאריך פרסום : 08/02/2015 | גרסת הדפסה

תמ"ש
בית משפט לעניני משפחה נצרת
35921-05-13
01/02/2015
בפני השופט:
אסף זגורי - סגן הנשיא

- נגד -
התובעים:
1. ש.ל.ג.
2. מ.י.ג. (קטינה)
3. פ.א.ג. (קטינה)
4. צ.א.ג. (קטין)

עו"ד ג'רמי רוזנטל
הנתבע:
מ.ג.
עו"ד רפי שדמי
פסק דין
 

 

פתח דבר:

אין קיום בלי מזונות. אין מזונות אלא מכוח נורמה משפטית. הנורמה המשפטית, אינה אלא חלון-ראווה לערכים, לאמונות ולאידיאלים הרווחים באותה חברה הנוהגת על פי אותה נורמה. פרשנות ואכיפה של נורמה משפטית מתבצעים בבית המשפט במסגרת הליך משפטי. ככל שגיל הטקסט (של הנורמה המשפטית) מזדקן, כך נטיית בית המשפט תהיה לפרש אותו פרשנות תכליתית שיכולה להתרחק מכוונת הלשון המקורית ולהתקרב לערכי השיטה והחברה הנוכחיים.

 

ערכי השיטה ומטרות ההליך המשפטי הינן עשיית צדק, קידום השוויון המהותי והגנה על ילדים וזכויותיהם.

 

הנורמה המשפטית נשוא הדין האישי העברי בעניין חיוב הורים במזונות ילדיהם ועיקרון השוויון אינם מתיישבים עם הקביעה השיפוטית/משפטית שברוב מוחלט של המקרים יחוב רק האב לשלם לאם דמי מזונות עבור ילדיו, בוודאי לא במקרים שבהם הילדים במשמורת פיזית מלאה ומצבם הכלכלי של הצדדים דומה. פרשנות הנורמה המשפטית ואכיפתה שלא באופן שוויוני לא תשיג צדק. והרי אין צדק בלי הגינות. ואין הגינות בלי שוויון. מכאן שהשוויון הוא מכשיר להשגת תוצאה צודקת תוך התאמת הפרשנות התכליתית של הדין האישי והכפפתה לעיקרון השוויון. אך לא השוויון 'הטכני' או 'הפורמלי' הוא הראוי להגנה, אלא 'השוויון המהותי', דהיינו שוויון בין שווים.

שוויון מהותי בין הורים בישראל אינו רק בר השגה או "חב השגה". וזאת כיצד? ראשית באמצעות פרשנות תכליתית של הנורמה משפטית כנורמה שוויונית במהותה (בין אם חיוב במזונות מכוח דין אישי ובין אם חיוב מכוח חוק המזונות) ושנית באמצעות הפעלת שיקול דעת שיפוטי נרחב של היושב בדין באופן, שתוצאת הפסק תוביל לשוויון מהותי ולסיפוק מלוא צרכי הילדים.

א.השאלות המרכזיות:

 

I.האם יש לראות בשני הורים (יהודים) שחולקים המשמורת הפיזית של 3 ילדיהם (כולם מעל גיל 6) כמי שחבים, עקרונית, באופן שווה בסיפוק מזונות ילדיהם (מדין צדקה)?

II.האם שוויון פורמלי בין ההורים מבחינת חיובם במזונות זהה לשוויון מהותי וכיצד ניתן לקרב ולאחד בין "השוויונים"?

III.כפועל יוצא מהמענה לשאלה המקורית, האם יש לחייב את האב לשלם לידי האם מזונות ומדור, חרף המשמורת המשותפת ובאיזה היקף?

IV.בהקשר האמור, האם הוכחו הוצאות העולות על היקף החיוב במזונות זמניים?

V.כיצד משפיעה העובדה שטרם אוזנו המשאבים בין הצדדים על פסיקת המזונות של הילדים?

 

ב.רקע עובדתי ודיוני רלבנטי:

 

1.בפניי מונחת תביעתה של הגב' ש.ל.ג. (להלן: "האם") כנגד מר מ.ש. (להלן:"האב") לתשלום מזונות שלוש ילדיהם הקטינים בסכום של 29,695 ₪ לחודש.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ