אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ועדה מקומית לתכנון הגליל המזרחי נ' מוהרא

ועדה מקומית לתכנון הגליל המזרחי נ' מוהרא

תאריך פרסום : 02/02/2011 | גרסת הדפסה
עמ"א
בית משפט השלום בית שאן
27581-11-09
01/02/2011
בפני השופט:
עיריה מרדכי

- נגד -
התובע:
ועדה מקומית לתכנון הגליל המזרחי
הנתבע:
מופיד מוהרא
הכרעת-דין,גזר-דין

הכרעת דין

הנאשם הודה בכל העובדות הנטענות בכתב האישום באשר לעצם בניית המבנה נשוא האישום ללא היתר (למעט העבירות שיוחסו לו באשר להפרת הצו המנהלי והשיפוטי) ואני מרשיעה אותו בעבירת הבניה שיוחסה לו בכתב האישום על פי הודאתו.

ניתנה והודעה היום כ"ז שבט תשע"א, 01/02/2011 במעמד הנוכחים.

עיריה מרדכי, שופטת

גזר דין

הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום.

שמעתי ושקלתי טיעוני ב"כ המאשימה והנאשם.

אין צורך להכביר במילים לגבי חומרתה של עבירת הבנייה ללא היתר, שהינה אחת מהעבירות הנפוצות במדינה. בניה בלתי חוקית נהייתה זה מכבר למכת מדינה וכל נסיונות הרשויות ובתי המשפט להלחם בתופעה ולצמצמה אינם מצליחים להשיג את המטרה .

בית המשפט העליון ציין פעמים רבות , וחזר וציין באופן עקבי במהלך השנים האחרונות שיש מקום להחמיר בענישה בגין עבירות אלה , אף אם הדבר כרוך בהטלת עונשים כספיים כבדים , ואף אם הדבר כרוך בהטלת עונשי מאסר בפועל , ככל שאלה הם העונשים הראויים והמתבקשים בנסיבות המתוארות .

ניתן בנקל לחוש אהדה טבעית כלפי אדם זה או אחר , הטוען למצוקת דיור , אולם הפגנת אהדה כאמור כלפי אותם הנאשמים פוגעת באופן ישיר ובאופן מצטבר בהליכי התכנון ותורמת ליצירת מצב של בכי לדורות . במקרה דנן גם על פי הנסיבות שנטענו, הרי שאין מדובר במשפחה אשר סבלה מהעדר קורת גג כפי שלעיתים מופיעים בפני בית משפט.

ב"כ הנאשם טען טענות שונות תוך כדי אבחנה בין המגזר הלא יהודי והמגזר היהודי במדינה. מבלי להיכנס לשאלת נפקות טענות אלה באשר לסוגיות שונות, אם בכלל, הרי שבמקרה דנן הרקע והנסיבות אינן תואמות את הטענות כפי שהושמעו. אכן בכפר מג'אר המתינו שנים לשינוי מצב תכנוני ונבחרי הציבור המקומיים לא הצליחו להביא לידי מצב תכנוני משופר עבור התושבים השונים אלא שאוזלת יד זו זכתה לפתרונות שהקופה הציבורית וכספי הציבור הציעו כאשר רשויות התכנון מינו לפני שנים לא מעטות גורמים תכנוניים אשר פעלו באופן עצמאי לתכנון תוכנית מתאר חדשה לכפר. תוכנית זו טופלה במהלך שנים לא מעטות ולא היתה פרי יוזמה של "חמולה" זו או אחרת. אותה תוכנית נתקלה במהלך השנים באלפי התנגדויות מטעם גופים, תושבים וכדומה עד שלבסוף קיבלה תוקף ב-6.09. אותם האילוצים אשר ציינתי הביאו לידי כך שחלקים לא מעטים שנכללו בתוך התוכנית טעונים תכנון מפורט במסגרת הליך תכנוני נוסף בטרם ניתן יהיה להוציא היתר. שטחים חקלאיים רבים נכללו באותה תוכנית לצורך הרחבת שטח הכפר.

השטח נשוא תיק זה לא נכלל בתחום התוכנית החדשה, והינו מחוץ לתחום התוכנית, ובעל יעוד חקלאי. ידיעת כל אותם הנתונים לא היתה קשה כלל וציינתי במהלך כל השנים האחרונות שאין תושב או בעל שטח במג'אר שאינו מודע להליכים התכנוניים של השנים האחרונות וכן אין אדם כזה שאינו מודע להליכים המשפטיים המתנהלים כנגד אלה שממשיכים לפעול מבחינת הכלל כל דאלים גבר, לקביעת עובדות בשטח.

ממשלת ישראל הקימה לפני שנים ועדה בין משרדית לבדיקת הבניה הבלתי חוקית , במסגרת נסיונותיה הרבים למצוא פתרונות אשר ישימו קץ לתופעה נרחבת זו . בדוח הועדה שניתן עוד בחודש 3.00 לפני למעלה מ-10 שנים, צויינו מסקנות מצערות . בין היתר , הוקדש פרק מיוחד לתופעה של בניה בלתי חוקית בקרקעות המיועדות כחקלאי . צויין שם שבניה שכזו הינה זולה באופן מיוחד וניכר , וניבדלת מבניה על קרקע המיועדת לבניה, בין היתר בגין השוני בין שווי של קרקע המיועד לבניה , לשווי של קרקע המיועד לחקלאות . יתרה מכך בניה שכזו המתבצעת ללא היתר מתבצעת ללא תשלום היטלים ואגרות . אין ספק שעובדות אלה מהוות תמריץ למי שבוחר להפר את הוראות החוק ולבנות על קרקע חקלאית ובוחר להתעלם מהמגבלות הנובעות מהוראות חוק התכנון והבניה והחלות על הקרקע שבבעלותו או בחזקתו . איני מתייחסת כרגע לשאלת הבעלות שכלל לא נבחנה בפני ואף לא נבחנה על ידי גוף תכנוני ככל שהבניה בוצעה כהצבת עובדות בשטח. מבנים שכאלה אינם יכולים לקבל היתר בניה וכל שימוש שנעשה בהם הינו שימוש חורג . במקרים רבים המבנים אינם עונים אף על דרישות בטיחות מנימליות .

הנאשם שבפני, כאשר ב"כ הנאשם מפרט את תרומתו לחברה ואת היותו אדם נורמטיבי ללא עבר פלילי, בחר להקים בית מגורים רחב היקף על קרקע חקלאית. הוא היה מודע היטב לעובדה שלא ניתן לבנות מגורים בקרקע זה , ועובדה זו לא הרתיעה אותו כלל . לאור טענתו שלא היה מודע לצו המנהלי והשיפוטי שהוצאו על מנת למנוע המשך קביעת עובדות בשטח, עבירות אלה נמחקו הלכה למעשה ולא הורשע בהם. אין מחלוקת שב-19.2.09 התגלה המבנה בתחילת הקמתו ראה ת/1 ועל פי טענתו היום השלים את הבניה והמבנה נמצא בשימוש.

מטרת המחוקק הינו שהתכנון יבוצע על פי עקרונות תכנון ראויים , ללא מגבלות , ככל שמדובר בקרקע חקלאית שטרם בוצעה בו בניה רחבת היקף . במסגרת התכנון ושינוי יעוד של אזור חקלאי לאזור מיושב רשויות התכנון שוקלים בין היתר את הקמת כלל התשתיות כולל כבישים , מים , ביוב , חשמל , קווי תקשורת , שטחים ציבוריים פתוחים ומבונים . כל אלה מהווים שיקולים ציבוריים בסיסיים להבטחת תכנון נאות של האזור ולהבטחת תנאי מגורים ראויים ארוכי טווח . כל אלה נפגעים בצורה קשה בגין ביצוע פעולות כפי שנאשם זה בחר לעשות ונראה שהינו סבור שהוראות החוק , וצווי בית משפט אינם חלים לעניינו . במקרה דנן במשך כל אותם השנים של הטיפול בתוכנית המתאר הועמדו בידי הנאשם כלים חוקיים לבקש את הכללת השטח בתוכנית המתאר, להגיש התנגדויות כפי שהגישו רבים ואחרים וכדומה. הוא בחר בדרך "האלימה", הצבת עובדות בשטח בפני רשויות התכנון, מעין הצהרה שכל הליכי התכנון אינם בראש מעייניו, שעה שלא בחרו לכלול שטח ספציפי זה בתוכנית המתאר החדשה שקיבלה תוקף. אין להשלים כלל ועיקר עם מעשים שכאלה המהווים לדעתי בריונות לכל דבר וענין.

ב"כ הנאשם טוען באשר ליכולתו הכלכלית של הנאשם אולם אין מחלוקת שהנאשם הצליח לגייס את המשאבים הלא מבוטלים הנדרשים על מנת להציב את העובדות בשטח, ולהקים ולהשלים את בניית הבית בכדי להציב עובדות אלה בשטח.

גם אם לא אמצה עם הנאשם את הדין עד תום אין מקום להתעלם מחומרת מעשיו. אל לנאשם לפרש התחשבות כאוזלת יד פן תטפח המציאות על פניו בעתיד. כמו כן עליו להבין שהמחוקק אינו משלים עם הצבת עובדות בשטח ואינו משלים עם הנצחתם בשטח ללא היתר כדין. במקרים כפי שתואר לעיל אין כל הצדקה להנצחת המבנה בשטח כמעין אנדרטה המתריסה בעיני המחוקק. הנסיון מלמד שהנצחת מבנים שכאלה אשר הוקמו מחוץ לגבולות התוכנית החדשה, כמבנים "חלוציים", מהווה תמריץ ואיתות מוטעה של אוזלת יד כלפי הציבור הרחב ואזרחים נוספים המתפתים לבצע פעולות דומות.

לאור כל האמור הנני גוזרת על הנאשם את העונשים כדלקמן-

1.תשלום קנס בשיעור 20,000 ש"ח או 200 ימי מאסר תחתיו.

* הקנס ישולם ב-15 תשלומים חודשיים, שווים ורצופים הראשון לא יאוחר מיום 5.3.11 והאחרים לא יאוחר מה-5 לכל חודש שלאחריו.

לא ישולם תשלום במועד יעמוד כל הקנס לתשלום מיידי .

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ