אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ויקטור עזרן-עיריית אשדוד

ויקטור עזרן-עיריית אשדוד

תאריך פרסום : 02/02/2012 | גרסת הדפסה
תע"א
בית דין אזורי לעבודה באר שבע
1812-09
29/01/2012
בפני השופט:
אילן סופר

- נגד -
התובע:
ויקטור עזרן
הנתבע:
מדינת ישראל - הממונה על השכר במשרד האוצ
פסק-דין

פסק דין

1.מבוא

עניינה של התביעה שלפנינו היא קביעת הזכויות הכספיות, המגיעות לתובע כתוצאה מפסק בוררות שאושר, לפיו חלים עליו הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי בדבר תנאי העסקתם של מצילי הים מיום 11.4.00 (להלן: "ההסכם").

2.התובע עובד בעיריית אשדוד (להלן:"הנתבעת" או "העירייה") בתפקיד "פקח הפרדה" בחוף אשדוד מאז 15.9.94. בתחילה הגיש התובע תביעה לבית דין זה (עב 3091/05) ובה טען כי הוא זכאי לזכויות לפי ההסכם. בהתאם להחלטת בית הדין מיום 15.5.06 הועבר הדיון בתביעה לבוררות כמתחייב מחוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות. בתאריך 27.5.07 ניתן פסק בוררות על ידי הממונה האזורי על יחסי עבודה במשרד התמ"ת, עו"ד מרב הלוי יצחקי אשר לאחר ששמעה את טענות הצדדים, כמו גם את עמדת הממונה על השכר, מצאה כי יש להחיל את הוראות ההסכם על התובע החל מ-24.11.05. טעמי ההחלטה נעוצים בכך כי ההסכם הוחל גם על עובדים שאינם מצילים וכי לא מדובר ברשימת עובדים סגורה.

התובע הגיש בקשה לאישור פסק הבוררות (עב 3489/07) והוא אושר ביום 18.2.08. הנתבעת שילמה על חשבון פסק הבוררות 25,000 ₪, אך סירבה לשלם סכומים נוספים נוכח הוראותיו המפורשות של הממונה על השכר שלא להחיל על התובע את הוראות ההסכם.

בנסיבות אלו הגיש התובע את התביעה הנוכחית לתשלום זכויותיו הכספיות המתחייבות מיישום ההסכם. בית הדין פיצל את הדיון לשניים ותחילה דן בשאלה האם על הנתבעת לכבד את פסק הבוררות לנוכח התנגדות הממונה על השכר. בית הדין קבע כי מאחר והממונה על השכר הסכים להעביר את העניין לבוררות, נכח בישיבת הבוררות והביע דעתו, אין הוא יכול להישמע עוד כמתנגד לאכיפת הפסק. אין גם כל עילה לביטול מכוח חוק הבוררות, וזאת לאחר שפסק הבוררות אושר. על כן, נקבע כי על הנתבעת לכבד את פסק הבוררות.

הצדדים הגישו את חישוביהם בקשר למגיע לתובע, ובית הדין מינה ביום 4.8.10 את רו"ח גדעון ברייקסמאייר אשר התבקש לחשב את המגיע לתובע. בתאריך 10.4.11 מסר המומחה את חוות דעתו ובה כלל אפשרויות חישוב שונות בהתאם לדרגות השכר והכללת תוספות שונות.

3.הצדדים הגישו את סיכומיהם ובהם השגותיהם לגבי אופן החישוב בו בחר המומחה. כעת משהסיכומים הוגשו, נכריע בנושאים שנותרו שנויים במחלוקת, וזאת במטרה להביא לתוצאה מספרית שתקבע כמה מגיע לתובע. יצויין כי מאחר ובסיכומי הממונה על השכר - חזרו הטענות לפיהן אין משמעות לפסק הבוררות, מקום בו, התובע לא שימש כמציל בפועל, אין בכוונתנו להידרש לכך שוב ולכן נתייחס רק לטענות של התובע ושל העירייה.

4.דרגת התובע

התובע טוען כי מאחר ובפסק הבוררות נקבע כי הוא זכאי לתנאי השכר של מציל ללא כל סייגים אין מקום לקבוע כי הוא זכאי לדרגת שכר 6 במקום 9 אליה קודם במהלך השנים מאז 2002. בנוסף טוען התובע כי הוא אינו המציל היחיד ללא תעודת מציל שדרגתו 9 ומעלה, זאת שעה שקיימים מצילים נוספים ללא תעודה בדרגות גבוהות כמו 10 ו-11.

5.העירייה טוענת כי יש לחשב את התשלום המגיע לתובע לפי דרגה 6. דרגת המציל נקבעת לפי התעודות המקצועיות בהן הוא מחזיק. לתובע אין תעודת מציל, והוא גם לא עבד כמציל אלא כפקח. גם אם יראו בתובע עוזר מציל עדיין דרגתו לפי חוקת העבודה תהיה 5. מאחר והתובע קיבל דרגה 6 לפני הסכם 3.3.99, יש להותיר דרגה זו, כדרגה ממנה יקבעו תנאי העסקתו.גם אם מסתכלים על מתח הדרגות, לא יוכל התובע להגיע לדרגה 9, אלא ל-7 לכל היותר.

עוד ציינה העירייה כי עובדים מחוסרי תעודת מציל, אשר קיבלו דרגה גבוהה מ-5, נדרשו להשיב את השכר שקיבלו שלא כדין ודרגתם הושבה לזו שהיתה לפני הסכם 99.

6.אשר לדעתנו, הסכם מרץ 99' נועד להסדיר את התערבות הממונה על השכר בחריגות שכר בגופי השלטון המקומי, כפי שהונהגו ויושמו בפועל עד מועד חתימתו. על פי ההסכם, שקיבל את אישורו של הממונה, אושרו חריגות שכר שניתנו לעובדים ככל שאלה יושמו בפועל ערב חתימתו (ע"ע (ארצי) 1420/04 מדינת ישראל, הממונה על השכר - אורון [פורסם בנבו], 2.1.06).

בהסכם נמצא מנגנון מפורט לאישור הטבות חורגות שהוענקו במסגרת השלטון המקומי. המנגנון המוסכם כפי שנקבע בהסכם מרץ 99' "הינו בבחינת עסקת חבילה כוללת, כפשרה בעלת תחולת רוחב על השלטון המקומי ועובדיו ועל כל ההסכמים שנכרתו במגזר זה" (עסק 75/05 הסתדרות המעוף - עיריית רחובות [פורסם בנבו], 15.11.05).

7.בסעיף 4.1 להסכם מרץ 99 נקבע כך:

"כל ההסכמים המקומיים שנחתמו, שהוסכמו, שנקבעו או שהונהגו מ-1.4.82 ועד למועד הקובע אשר לא אושר ע"י הממונה וכפי שהם מיושמים על כל עובד ועובד ערב חתימת ההסכם, ימשיכו לחול על עובדים ותיקים, ככל שאין בהם כדי לגרום לשכרו של עובד ותיק להיות שכר גבוה כהגדרתו בהסכם זה, אלא אם תוקנו או בוטלו ע"י הוראה מהוראות הסכם זה, ויהיו מאושרים לפי סעיף 29(א) לחוק כמפורט באישור הממונה על השכר בסיפא להסכם זה"( ההדגשות שלי- א.ס. ).

8.מעיון בסעיף 116.4 לתוספת הראשונה של חוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות העוסק בדרוג של מצילים העובדים ברשויות מקומיות נמצא כי מתח הדרגות של עוזר מציל ים הוא 4-5 והדרישות לכך הן תעודת עוזר מציל.

מתח הדרגות של מציל ים הוא 4-6 והדרישות לכך הן תעודת מציל לאחר שתי עונות עבודה. מתח הדרגות של מציל ים אחראי הוא 5-7 והדרישות לכך הן תעודת מציל ואחראי.

9.התובע אינו בעל תעודת מציל, ואינו בעל תעודת עוזר מציל. דרגה 6 בה נמצא התובע ערב הסכם 99 נמצאת בתוך מתח הדרגות להן זכאי מציל ים ולכאורה בשל העדר תעודת מציל, אין הוא זכאי לדרגה זו.

יחד עם זאת, משהסכם 99 קיבע תוספות שכר ודרגות לגבי עובדים ברשויות מקומיות, אין מקום כי התובע יהיה זכאי לפחות מדרגה 6. מאידך, אין חולק כי התובע אינו זכאי לדרגה 9 אליה הגיע לאחר הסכם 99 ומבלי שתהיה לו תעודת מציל.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ