אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה 5902/14

החלטה 5902/14

תאריך פרסום : 23/09/2014 | גרסת הדפסה

בית המשפט העליון
5902-14
22/09/2014
בפני כבוד השופטת:
ד' ברק-ארז

- נגד -
המבקש:
רוני שרעבי
עו"ד מישאל שרעבי
המשיבה:
הוועדה לקביעת מכסות חלב לפי סעיף 5 לחוק תכנון משק החלב- התשע"א-2011
החלטה


 1.        לפני בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים מיום 29.7.2014 (עמ"נ 30502-07-14, השופט ע' גרוסקופף). בית המשפט המחוזי דחה ערעור שהגיש המבקש על החלטתה של ועדת הערר שהוקמה לפי סעיף 11 לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011 (שיכונו להלן, בהתאמה: ועדת הערר ו-החוק) מיום 15.6.2014.

התשתית הנורמטיבית

 

2.        הבקשה שבפני נסבה בעיקרה על החלטות שעניינן "ניוד" מכסות חלב, ועל כן, אפתח בהצגה קצרה של הוראות הדין המסדירות את הפעילות בתחום זה.

 

3.        ענף ייצור החלב מוסדר בחוק, שפורסם ביום 6.4.2011 ונכנס לתוקף ששה חודשים לאחר מכן. על-פי סעיף 1 לחוק, הוא נועד לפתח, לייעל ולבסס את משק החלב בישראל. לפי סעיף 4 לחוק, על שר החקלאות ופיתוח הכפר לקבוע מדי שנה את היקף הייצור המקומי של חלב לאותה שנה, ובהמשך לכך, לפי סעיף 7 לחוק, הוועדה לקביעת מכסות חלב (הממונה על ידו) קובעת את מכסות החלב ליצרנים (להלן:ועדת המכסות).

 

4.        ביום 22.4.2013 פורסם "נוהל לניוד מכסות חלב בקר במגזר המשפחתי לשנים 2016-2013 – מסלול א'", שהתקבל בהתאם להחלטת ממשלה מס' 5177 מיום 21.10.2012 (להלן: נוהל הניוד). לפי נוהל זה, ניתן בשנים 2013 עד 2016 לנייד מכסות חלב של יצרני חלב הפורשים מפעילותם בענף ומוגדרים "יצרנים קטנים" (במובן זה שמכסת החלב השנתית שלהם אינה עולה על 700,000 ליטר). נוהל הניוד מאפשר ליצרני החלב הקטנים העומדים בתנאים הקבועים בו להודיע לוועדת המכסות על פרישה מייצור חלב ובתמורה לכך לקבל מענק פרישה מהמדינה, וכן תשלום נוסף מהיצרנים אליהם מועברת המכסה. נוהל זה שימש בסיס להחלטות שהתקבלו בעניינו של המבקש כמפורט להלן.

 

5.        ביום 9.4.2014 פורסמו תקנות תכנון משק החלב (העברת מכסות בשנים 2014 עד 2016 ומדיניות הפיתוח לשנת 2014 בענף הבקר) (הוראת שעה), התשע"ד-2014 (להלן: תקנות ההעברה) אשר הותקנו מכוח סעיף 12 לחוק. תקנות אלה כללו, בין היתר, את הנוהל לניוד המכסות והליכים נוספים הקשורים בכך. ביום 4.8.2014 פורסמו תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד-2014 (להלן: תקנות קביעת המכסות)), אשר עיגנו את סדרי עבודתה של ועדת המכסות. שני קבצי תקנות אלו הותקנו במועד מאוחר לקבלת ההחלטות בעניינו של המבקש.

 

רקע והליכים קודמים

 

6.        המבקש הוא רפתן העוסק במשלח ידו מזה כ-17 שנים ומייצר ברפתו חלב בקר גולמי. בהתאם לכך, הוקצו לו מכסות שנתיות לייצור חלב. כך למשל, מכסתו השנתית לייצור חלב לשנת 2013 עמדה על415,000 ליטר. לטענתו, לקראת שנת 2014 הוא אף רכש מכסות נוספות. ביום 22.10.2013 הודיע המבקש לוועדת המכסות על פרישתו מייצור חלב בתנאים שהתווה נוהל הניוד, על גבי טופס אחיד שנועד לכך והוכן על ידי ועדת המכסות, כחלק מנוהל הניוד (להלן: הטופס האחיד). בטופס האחיד נכתב כי ההתחייבות הכלולה בו היא בלתי חוזרת, והיא מחייבת את המבקש להפסיק את ייצור החלב, לסגור את הרפת במשקו ולמכור את כל הפרות תוך 30 ימים מיום אישורה של ועדת המכסות להעברת המכסה לפי נוהל הניוד. המבקש חתם על הטופס האחיד וציין בו את פרטי חשבון הבנק שלו לשם העברת מענק הפרישה והסכום הנוסף שהיה זכאי לקבל, ובא כוחו בהליך שלפני אישר את חתימתו.

 

7.        ביום 30.10.2013 הודיע יושב-ראש ועדת המכסות למבקש כי הוועדה בראשותו אישרה את זכאותו של המבקש לפרישה בהתאם לנוהל הניוד, תוך פירוט מענק הפרישה הכולל שיהיה זכאי לו בסך של כ-1,300,000 שקל (שהיה מורכב הן ממענק פרישה מן המדינה והן מסכום נוסף ממקבלי המכסות, כאמור). המבקש קיבל את התמורה במלואה, בשני מועדים. המאוחר שבהם היה ביום 31.12.2013.

 

8.        ביום 22.12.2013, כמה ימים לפני המועד האמור, המבקש פנה לוועדת המכסות וביקש להאריך את משך תקופת שיווק החלב שלו עד ליום 31.1.2014, בין היתר בשל עיכובים שחלו בקבלת התוצאות של הבדיקות הווטרינריות של הפרות ברפתו, בדיקות הנדרשות לשם מכירתן. ביום 5.1.2014, בטרם נתקבלה תשובה על פנייתו, פנה המבקש לוועדת המכסות וביקש לחזור בו מבקשתו לפרוש מייצור חלב. המבקש נימק את בקשתו בכך שהודעת הפרישה ששלח הייתה צעד מוטעה מבחינתו בהתחשב במצבו הכלכלי, לנוכח העובדה שהרפת היא מקור הכנסתו העיקרי. המבקש ציין כי ארבעה מאחד עשר ילדיו הם מובטלים, וכי הוא לקח הלוואה מהבנק בסך 430,000 שקל על מנת לממן התקנה של מערכת סולארית על גג ביתו, אך החברה המתקינה פשטה את הרגל כך שהמערכת לא הותקנה והמבקש אינו מקבל תשלומים בגינה. 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ