אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק ת"צ 29116-05-12

החלטה בתיק ת"צ 29116-05-12

תאריך פרסום : 31/01/2013 | גרסת הדפסה
ת"צ
בית המשפט המחוזי נצרת
29116-05-12
24/12/2012
בפני השופט:
נחמה מוניץ

- נגד -
התובע:
אחיקם גיאת
הנתבע:
עיריית צפת
החלטה

מבוא:

זוהי בקשה לאישור תובענה כייצוגית שעניינה, לפי הנטען, גבייה בלתי חוקית של אגרה עבור תעודת היעדר חובות אשר ממוענת אל רשם המקרקעין, ביחס לנכסים אשר נמצאים בתחום שיפוטה של המשיבה.

העובדות:

1.   ביום 4.11.10 מכר המבקש נכס בבעלותו אשר מצוי בתחום עיריית צפת, על פי הסכם מכר שנחתם בינו ובין יוסף ורויטל הלל (להלן: "העסקה הראשונה").

2.   ביום 28.2.11 רכש המבקש נכס המצוי אף הוא בתחום עיריית צפת, בהתאם להסכם מכר שנחתם בינו ובין מנולה לזר (להלן: "העסקה השנייה").

3.   לצורך ביצוע רישום הנכס במרשם המקרקעין ע"ש הרוכשים, בשתי עסקאות המכר האמורות, נדרש המבקש להמציא, בין היתר, אישורים מהעירייה בדבר העדר חובות עירוניים.

4.   המבקש פנה לעירייה וביקש תעודה לצורך רישום העסקה הראשונה. למבקש נתברר כי עליו לשלם למשיבה עבור הנפקת שני אישורים נפרדים (אישור בדבר העדר חוב בגין היטל השבחה, ואישור זכויות בדבר היעדר חובות אחרים) בגין אישורים אלה נדרש לשלם סך כולל של 202.3 ש"ח,  היינו, בגין כל אישור נדרש לשלם סך של 101.15 ש"ח (להלן: "האגרה"). גם בגין העסקה השנייה, כאשר ביקש לקבל מן העירייה אישור על תשלולם מיסים לצורך רישום, נדרש המבקש לשלם סך של 200.9 ש"ח, עבור שני האישורים. עבור כל אישור נדרש לשלם סך של 100.45 ש"ח.

עיקר טענות המבקש בבקשה:

1.   העירייה גובה כפל אגרה, בכך שמחייבת בגין שני אישורים נפרדים- האחד, אישור מכוח סעיף 324 לפקודת העיריות והשני מכוח סעיף 10(א) לחוק התכנון והבנייה. הסמכות לגביית אגרה אינה נקבעת בהתאם לכמות החוקים הדורשים אישורים בדבר היעדר חובות, כי אם בהתאם לסמכות העירייה עפ"י חוק עזר לצפת (אגרת תעודת אישור), התשנ"ח-1998 (להלן "חוק העזר") שחוקק על ידה.

2.   בחוק העזר נקבעה הסמכות לגביית האגרה פעם אחת בלבד עבור אישור/תעודה בדבר היעדר חובות לעירייה כולל בגין חובות לרשות התכנון והבנייה, והן בגין חובות הנובעות מסמכויותיה  האחרות (ראה הגדרת תעודה בסעיף 1 לחוק העזר).

3.   סעיף 119א לחוק התכנון והבנייה קובע במפורש את חובתה של הוועדה המקומית להנפיק אישור בגין היעדר חובות היטל השבחה. עם זאת, אין בסעיף כל הוראה בדבר גביית אגרה בגין הנפקת אישור זה.

4.   העירייה אינה מוסמכת לפצל באופן מלאכותי את דרישתה לתשלום אגרה בגין שני אישורים בנימוק כי מדובר בשני גופים נפרדים.

5.   המשיבה גובה אגרה בסכום העולה על הסכום שהותר בחוק העזר. חוק העזר קובע מפורשות כי סכום האגרה יעמוד על 70 ש"ח בלבד, ואילו המשיבה גבתה סך של 101.15 ש"ח עבור כל אישור שנתבקשה ליתן במסגרת העסקה הראשונה וסך של 100.45 ש"ח עבור כל אישור במסגרת העסקה השנייה. גביית תשלומים אלה ביתר ובניגוד לחוק העזר עומדת בניגוד לכל כללי המנהל הציבורי ומהווה חריגה מהתנהגות נאותה.

6.   על המשיבה להשיב למבקש ולחברי הקבוצה את הסכומים ששולמו לה ביתר, בצירוף הפרשי ריבית והצמדה, לכל הפחות בגין 24 החודשים אשר קדמו למועד הגשת התובענה, אשר מוערכים בכ- 317,520 ש"ח.

כן מתקיימים כל התנאים הנדרשים לאישור התובענה כייצוגית.

עיקר טענות המשיבה:

1.   הועדה המקומית לתכנון ובניה צפת עלולה להיפגע מקבלת התובענה. על כן היה ראוי לצרפה כצד  (ראו סעיף 18(א) לתקנות תובענות ייצוגיות), העדרה כצד מהווה מחדל שיש בו כדי למנוע את בירור טענות המבקש במסגרת הבקשה לאישור התובענה, על כן יש לדחותה.

2.   שני האישורים לרישום  מקרקעין בגין העדר חובות לעירייה ולוועדה המקומית לתכנון ובנייה הם אישורים נפרדים ומקבילים. הבדיקות שנעשות ביחס לכל אישור שונות ונפרדות, ונעשות ע"י שני גורמים בעלי אישיות משפטית נפרדת. אישור בגין היעדר חובות לעירייה נחתם על ידי ראש הרשות, ואילו אישור בגין העדר חובות מאת הועדה המקומית מאושר על ידי יו"ר הועדה המקומית. לפיכך, אין מדובר בכפל אגרה.

3.   סעיף 1 לתקנות התכנון והבניה (תעודה בדבר תשלום היטל), תשמ"א-1981, מאפשר לוועדה המקומית לתכנון ובניה ליתן אישור על תשלום היטל השבחה בנפרד או יחד עם האישור אשר ניתן מכוח סעיף 324 לפקודת העיריות. לפיכך, אין ממש בטענת המבקש בדבר "הפיצול המלאכותי" שעושה העירייה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ