אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק עפ 70312/08

החלטה בתיק עפ 70312/08

תאריך פרסום : 12/02/2009 | גרסת הדפסה
ע"פ
בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו
70312-08
10/08/2008
בפני השופט:
יהודית אמסטרדם

- נגד -
התובע:
יוסף מחאמיד
עו"ד קובי טולדו
הנתבע:
מדינת ישראל
עו"ד דן שני
החלטה

1.                  בפני ערר על החלטתו של בית המשפט לתעבורה תל אביב (כב' השופט איזקסון), בב"ש 802/08, להעמיד פסילת רשיונו של המערער על 18 חודשים (במקום 3 שנים) על פי הוראות סעיף 57(ג) לפקודת התעבורה (נוסח חדש) התשכ"א-1961 (להלן: "פקודת התעבורה").

טיעוני ב"כ המערער

2.                  ב"כ המערער יוצא חוצץ כנגד מר ציון מזרחי - סגן בכיר למנהל אגף הרישוי בחולון (להלן: 'פקיד רשות הרישוי') שהפעיל לטענתו את סמכותו בשרירות לב ובאי-סבירות, ומבלי שנאספו נתונים, וגובשו אמות מידה סטה משיטת הנקודות והחליט לפסול את רשיונו של המערער לשלוש שנים.

3.                  עוד לטענת ב"כ המערער, פקיד רשות הרישוי שם עצמו כ"שופט על", ובחוסר שוויוניות פסל את מרשו מנהיגה לתקופה בת שלוש שנים בעוד שבמקרים דומים וחמורים יותר שלילת הרשיון היתה לתקופות זמן קצרות יותר.

4.                  ב"כ המערער מציין, כי אמנם מדובר, לכאורה, בהחלטה של ועדה בין-משרדית, אך יוזמה הוא שר התחבורה - מר שאול מופז, שהנחה את חברי הוועדה לשלול בהליך מזורז רשיונות נהיגה לתקופות ארוכות של מי שמוגדר על ידו כ"נהגים בעייתיים". שר התחבורה פעל לטענת ב"כ המערער בניגוד לסעיף 34 לחוק יסוד: הממשלה, וזאת מאחר ונטל לעצמו סמכות בעלת אופי שיפוטי.

5.                  עוד  לדברי ב"כ המערער, ההחלטה המינהלית לפסול את מרשו מנהיגה פוגעת בו מעל לנדרש, ולתימוכין בטענותיו הפנה את בית המשפט לאסופת פסקי דין בהם צויין, כי סמכות על פי סעיף 56 לפקודת התעבורה לא הופעלה במשך שנים ארוכות והיא "כאות מתה" בספר החוקים" (ראה פסק דינה של כב' השופטת אילונה אריאלי מבית המשפט לתעבורה נצרת מדינת ישראל נ' זיידן איידה ואח' מתאריך 12.2.08, וכן ע"פ נצרת 313/08 מדינת ישראל נ' זיידן חילמי איידה (פסק דינו של כב' השופט אברהם אברהם מתאריך 11.3.08)

כמו כן הפנה ב"כ המערער לפסק דינו של כב' השופט טננבאום מבית משפט השלום ירושלים  בב"ש 232/08 משרד הרישוי-משרד התחבורה נ' רון בראשי מתאריך 17.2.08 ממנו עולה, כי גם אם קיימת סמכות לרשות הרישוי הרי שבפועל הביצוע שלה " אינו צודק ואינו מתאים".

וכן לדברי כב' השופט י' ריבלין מבית המשפט לתעבורה ירושלים ב"ש (ירושלים) 180/08 פקיה איסמעיל נ' משרד התחבורה מתאריך 10.3.08, וב"ש (ת"א) 797/08 מ"י נ' יורם סעדה (החלטת כב' השופטת א. שדמי), לפיה יש צורך לקבוע  נוהלים לפני השימוש בסעיף 56 לפקודת התעבורה.

טענות ב"כ המשיבה

6.                  לטענת ב"כ המשיבה, על רקע ריבוי תאונות דרכים, בהחלטה משותפת של שר התחבורה ושר המשפטים הוקמה ועדה בין משרדית וזו הונחתה לבחון דרכים חוקיות להתמודדות עם עברייני תאונות דרכים.

עפ"י מסמך שהוצג לבימ"ש, בועדה ישבו נציגי משרד המשפטים, פרקליטות המדינה, הנהלת בתי המשפט, משרד התחבורה, משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והוחלט לעשות שימוש בסעיף 56 לפקודת התעבורה לצורך פסילת נהגים שדרך נהיגתם מסכנת את שלום הציבור.

החלטתו של בית משפט קמא

7.                  פקיד רשות הרישוי פסל את המערער מנהיגה למשך 3 שנים, וזאת לאחר שאיפשר לו ולעורך דינו להשמיע טיעוניו בשימוע שהתקיים בתאריך 16.1.08בית משפט קמא לא מצא דופי בדיון שהתנהל בפני פקיד הרישוי, ופסל את המערער מלנהוג לתקופה בת 18 חודשים מכוח סעיף 56 לפקודת התעבורה, לאחר שהשתכנע, כי נהיגת המערער מהווה סכנה למשתמשים בדרך.

8.         בימ"ש קמא הוסיף וציין כי עסקינן בנהג שצבר לחובתו מאז קבלת הרשיון בשנת 2002 65 הרשעות קודמות, ובין השאר 7 עבירות חמורות בעלות אופי בטיחותי, כמו-כן היה מעורב בשתי תאונות דרכים, והמערער איפוא אינו שת ליבו, ואינו מתרשם מהעונשים המוטלים עליו.

בימ"ש קמא ציין: " סבורתני שהמשיב צריך לעבור טלטלה תודעתית שתשנה מן הקצה אל הקצה את התייחסותו לחוק" וכן: " רק מי שחש באכיפת חוק תופעה בלתי אפקטיבית ירשה לעצמו לעבור מספר כה רב של הרשעות על פני תקופת זמן קצרה כל כך, כשמקצתן חוזרות על עצמן במחזוריות".

9.      בשל עקרון המידתיות ונוכח רצון בימ"ש קמא להשאיר פתח תקוה למערער לשוב ולנהוג לאחר תקופת הפסילה, העמיד בימ"ש את פסילת הרשיון על 15 חודשי פסילה.

דיון

10.  עד לאחרונה עמדת המשיבה היתה, כי יש לפעול נגד נהגים מסוכנים בשיטת הניקוד ועל פיה לפסול רשיונות נהגים, ולא באמצעות שימוש בסעיף 56 לפקודת התעבורה הקובע בזו הלשון:

"56. סמכות הרשות לפסול נהגים מסוכנים

הייתה רשות הרישוי משוכנעת על פי ראיות שהובאו בפניה, כי בדרך נהיגתו של בעל רשיון נהיגה יש משום סכנה לעוברי דרך או שבעל רשיון הנהיגה הוא פרוע או מופרע, רשאית היא בהחלטה מנומקת ולאחר שנתנה לו הזדמנות להביא טענותיו לפניה, לפוסלו מהחזיק ברשיון נהיגה".

11.       לבימ"ש סמכות מכוח סעיף 57ג לפקודת התעבורה לאשר פסילה או לבטלה: "שופט תעבורה רשאי לאשר פסילה לצמיתות, לתקופה מסויימת או עד למילוי תנאים שיקבע לשנותה או לבטלה".

לבית המשפט, איפוא, סמכות לבחון את שיקול דעתו של הפקיד הממונה, ולשנות את תקופת הפסילה, ואף לבטלה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ