אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק סק"כ 40815-07-13

החלטה בתיק סק"כ 40815-07-13

תאריך פרסום : 01/10/2013 | גרסת הדפסה
סק"כ
בית דין ארצי לעבודה
40815-07-13
23/09/2013
בפני השופט:
1. יגאל פליטמן סגן הנשיאה
2. עמירם רבינוביץ שופט
3. לאה גליקסמן שופטת


- נגד -
התובע:
לשכת המסחר תל אביב והמרכז - איגוד לשכות המסחר
הנתבע:
הסתדרות העובדים הכללית החדשה

בפתח החלטה וראשית לכל מצאנו מקום לשוב ולהדגיש כי בית דין זה רואה בחומרה רבה את התנהגותם שלוחת הרסן של עובדי הנמל שהיו נוכחים באולם בית הדין, במהלך הדיון שנועד לפנינו ביום 3.9.2013. התנהגות פסולה זו ראויה לגינוי ומקומה לא יכירנו באולם בית המשפט ומחוצה לו.

נשוב ונזכיר הלכות ראשונים. מלאכת עשיית הדין והצדק עליה אמונים בתי המשפט מושתתת על אבני היסוד של כבוד האדם באשר הוא, ושוללת מכל וכל אלימות מילולית או פיזית או אחרת. עיקרים אלה חלים ביתר שאת על בעלי הדין ובאי כוחם בבירור המחלוקות ביניהם והכרעה בהן. על אחת כמה וכמה, עת מדובר בצדדים ליחסי עבודה עליהם חלות חובות מוגברות של כבוד, תום לב והגינות בהתנהלותם בינם לבין עצמם והאחד כלפי משנהו, במיוחד כן בנסיבות של חילוקי דעות במהלך סכסוך הפרט או סכסוך ארגוני.

ביטוי לדרישות אלה נמצא ב דו"ח הוועדה לקידום התנהלות דיונית תרבותית בבתי המשפט מספטמבר 2011, בראשות טובה שטרסברג כהן, שופטת (בדימוס) של בית המשפט העליון ובאמנה שנחתמה על ידי נשיאת בית המשפט העליון וראש לשכת עורכי הדין . בנספח ד לדו"ח נקבע קוד -  "כללי התנהגות הציבור באולם הדיונים" ובהם הדרישה לפיה "יש להתנהג במסדרונות בית המשפט ובאולמות הדיונים בדרך המכבדת את בעליה, את הנוכחים האחרים באולם המשפט, ובמיוחד את השופט היושב בדין".

לאור עיקרים אלה, יתנהלו כל המעורבים בסכסוך מושא דיוננו בהתקיים מחלוקות ביניהם וביישובן בדרכי שלום.

סגן הנשיאה יגאל פליטמן

1.         הדיון שלפנינו שב ומעלה את שאלת סיווג השביתה הפוליטית, המעין פוליטית והכלכלית, ובנוסף לכך את שאלת זכות השביתה ביחס לעתירה מנהלית לשוויון תחרותי; אלה שתי השאלות העיקריות המחייבות מענה בהחלטתנו זו.

הרקע לסכסוך והשתלשלות העניינים עד למתן החלטה זו

2.         עד שנת 2005 הופעלו נמלי ישראל במסגרת רשות הנמלים, שהייתה תאגיד סטטוטורי. רשות הנמלים הייתה המעסיקה של הרוב המכריע של עובדי הנמלים.

3.       בשנת 2003 לאור החלטת הממשלה לערוך רפורמה בנמלים, הוצעה הצעת חוק  לביטול חוק רשות הנמלים ולחקיקת חוק חדש - חוק רשות הספנות והנמלים שיחליפו. נוכח הצעת החוק, שחייבה שינוי מבני ברשות הנמלים, פרצה שביתה ברשות הנמלים. בהחלטה מיום 10.10.2003 (סק 12/03) ניתנה על ידי בית דין זה החלטה שלפיה "ההסתדרות  תקפיא את הליכי השביתה בהן נקטה, עובדי רשות הנמלים יחזרו לעבודה תקינה, סדירה ומלאה. ממשלת ישראל תקפיא את כל ההליכים בנוגע להצעת חוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2003, ותפעל ככל הנדרש כדי שלא ייעשה לקידום הצעת חוק זו, או הליכי חקיקה אחרים הקשורים או כרוכים בהחלטת הממשלה מיום 15/9/03, בדבר השינוי המבני בנמלי הים. הצדדים ינהלו משא ומתן ענייני במכלול הסוגיות מושא הסכסוך".

4.       אחר זאת נכנס לתוקפו חוק רשות הנמלים והספנות, התשס"ד - 2004, ולפיו סמכות הפיקוח על הנמלים ניתנה לרשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה שעובדיה הם עובדי מדינה; פיתוח תשתיות הנמל הוטל על חברת נמלי ישראל - פיתוח ונכסים בע"מ (להלן - חנ"י), שהיא חברה ממשלתית; תפעול הנמלים הופקד בידי חברת נמל אשדוד בע"מ וחברת נמל חיפה בע"מ, שהן חברות ממשלתיות, כל אחת במתחם הנמל שלה (להלן - חברות הנמל).

5.       ביום 20.2.2005 לאחר הליך ממושך של משא ומתן נחתם הסכם קיבוצי מיוחד בו הוסדרו תנאי עבודתם של עובדי הנמלים. ההסכמים כללו הסדרים מיוחדים להבטחת זכויותיהם של עובדי הנמלים וביטחונם התעסוקתי (להלן - הסכמי הרפורמה).

6.       ביום 27.5.2007 התקבלה החלטת ממשלה בנושא תוכנית לפיתוח נמל אשדוד וחיפה, שלפיה יש צורך לאומי להמשיך ולפתח את נמלי חיפה ואשדוד, על מנת לתת מענה לגידול הצפוי בתנועת המטענים, תוך בחינת שיתוף הסקטור הפרטי. כן הוחלט "לקדם את הליכי התכנון והפיתוח הסטטוטוריים של הרציפים בנמלי אשדוד וחיפה, בלוחות זמנים אשר יאפשרו השלמת התכנון והפיתוח של רציף אחד לפחות בכל אחד מהנמלים, ... לא יאוחר מתחילת שנת 2015". כפי העולה מטיעוני המדינה, החלטה זו מבוססת על תחזית לגידול משמעותי ומתמשך בהיקף הסחר הימי, אשר התשתית הנמלית בישראל כיום אינה ערוכה להתמודד עמו. טעם נוסף להחלטת הממשלה הוא הגברת תחרות בין נמלית ותחרות תוך נמלית, במטרה לשפר את יעילות עבודת הנמלים.

7.         בעקבות החלטת הממשלה מ-2007, נתקבלה החלטת ממשלה חדשה ב-24/8/08, שהייתה אמורה להיות חלק מהצעת חוק ההסדרים במשק לשנת 2009, ולפיה אומץ מודל Landlord בנמלי ישראל, שכלל הפרטת רציפים שבתפעול חברות הנמל. על רקע אותה החלטה, פרצו עיצומים בנמל חיפה ובנמל אשדוד, שבעקבותיהם פנתה התאחדות התעשיינים בישראל לבית הדין. בית דין זה קבע בהחלטתו מיום 3/9/08 (ס"ק 17/08), כי העובדים יחזרו לעבודה תקינה ומלאה, הצדדים יקיימו מהלכי הידברות בקשר לשינויים המוצעים בהחלטת הממשלה, בהשתתפות שר האוצר, שר התחבורה ויו"ר ההסתדרות הכללית. עוד נקבע כי, עד למועד שנקבע בהחלטה, לא תהווה החלטת הממשלה חלק מתזכיר הצעת חוק ההסדרים לשנת 2009, ולא ייעשו פעילויות לקידומה.

8.       נוכח כוונת הממשלה לעריכת רפורמה בנמלים ולהקמת תשתית נמלית נוספת באשדוד ובחיפה, התקיימו החל מחודש מרץ 2011  מהלכי הידברות בין נציגי הממשלה ובראשם ראש אגף התקציבים, מר גל הרשקוביץ, לבין הנהלת נמל אשדוד ולבין נציגי העובדים, בנוגע למודלים שלפיהם תופעל התשתית הנמלית  החדשה, ואף הוחלפה טיוטה של מסמך עקרונות בין הצדדים, כאשר המודל בטיוטה נקרא "מודל ברצלונה משופר". בחודש אפריל 2013, לאחר הקמת הממשלה החדשה, הופסקו מהלכי ההידברות בין הצדדים. המדינה וההסתדרות חלוקות ביניהן על משמעות הליכי הידברות אלה והסיבות להפסקתם.

9.       בסופו של יום, החליטה המדינה כי אין לקדם מודל שייצור זיקה בין עובדי הנמל הקיים לבין עובדי הנמל החדש.

10.   על פי הנחיית שר האוצר ושר התחבורה פורסם ביום 3.7.2013 השלב השני במכרז להקמת תשתית הנמלים החדשים העתידים לקום באשדוד ובחיפה (או באחד מהם, בשלב זה) כאשר אליו אמורים לגשת מציעים אשר הגישו מועמדותם בשלב המיון המוקדם במסגרת השלב הראשון במכרז (שלב ה- PQ -Pre Qualificaition) שנפתח כבר בחודש אוקטובר 2012. כן פורסם ביום 3.7.2013 השלב הראשון למכרז התפעול של הנמלים - שלב ה - PQ, שבמסגרתו מתבצע הליך סינון של המועמדים אשר עונים על תנאי הכשירות,  ואשר הנבחרים מתוכם יהיו אלה שיוכלו להתמודד בשלב השני של מכרז התפעול שיפורסם בעתיד שבו ייבחר המפעיל.

11.   נוכח פרסום המכרזים האמורים שלחה ההסתדרות ביום 15.7.2013 הודעה על סכסוך עבודה בנמלי אשדוד וחיפה, במסגרתה הודיעה על כוונתה להשבית, החל מיום 30.7.2013, את נמלי הים באשדוד ובחיפה.

12.     בעקבות הודעת ההסתדרות, הגישה ביום 21.7.2013 לשכת המסחר בקשת צד בסכסוך קיבוצי, בה עתרה כי יינתן צו שיאסור על ההסתדרות קיום שביתה בנמלי הים באשדוד ובחיפה. לבקשה צורפו כמשיבות פורמאליות מדינת ישראל, חנ"י וחברות הנמל.

13.   בהחלטת בית הדין מיום 29.7.2013, שניתנה לאחר הדיון שהתקיים לפנינו באותו ערב, פורטו דברי ימי הרפורמה בנמלים, אשר הובילו להכרזת ההסתדרות על סכסוך קיבוצי, מושא דיוננו דכאן. באותה החלטה קבענו כך: 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ