אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק בש 20071/07

החלטה בתיק בש 20071/07

תאריך פרסום : 02/10/2007 | גרסת הדפסה
ב"ש
בית המשפט המחוזי באר שבע
20071-07
22/01/2007
בפני השופט:
רויטל יפה-כ"ץ

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
הנתבע:
אמיר אבו זבארק ת.ז. 038520581
החלטה

1.         כנגד המשיב הוגש כתב אישום המייחס לו ביצוע עבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא ביטוח       ו-חובה להחזיק בהגה. יחד עם הגשת כתב האישום הוגשה גם בקשה למעצרו של המשיב עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו, ובקשה זו הנה נשוא החלטתי דנן.

ב"כ המשיב הסכים, כי בחומר החקירה יש ראיות לכאורה המספיקות לשלב זה של הדיון, אם כי טען, כי אין ראיות לעניין חציית הצומת באור אדום ואף קבל כנגד עצם הגשת כתב האישום בעבירות המצויינות לעיל, כשלעמדתו ניתן היה להסתפק בדו"ח תעבורה בלבד. הסנגור, עו"ד אלעטוונה, הוסיף, ש "יש כאן מדיניות מכוונת נגד האוכלוסיה הבדואית ששולפים נגדם מהר מאוד ולא מבדילים בין אי ציות לבין סיכון חיי אדם". כבר כאן אומר, שחבל שטענה זו כלל הועלתה, ומוטב היה לו הסנגור היה בורר את דבריו ביתר קפדנות. להטיל רפש שכזה במדינה, במקרה כה חמור כמו זה שבפנינו, מקרה מובהק של נסיעה תוך סיכון חיי אדם בנתיב התחבורה, לא רק שאיננו נאות, אלא גם מבטא סוג של "עליהום" על רשויות החוק, המנסות להשתלט על ההפקרות בכבישי הדרום.

2.         בכתב האישום נטען, כי בתאריך 09/01/07, בשעה 01:08, בבאר שבע, נהג המשיב ברכב מסוג סובארו, כשלצידו יושב מג'די אלסנע. נטען, כי המשיב נהג ברכב למרות שרשיון נהיגתו נפסל וכי במהלך הנהיגה אחז בידו מכשיר טלפון סלולארי ודיבר בו.

            באותה עת נהג השוטר אבי איפרגן בניידת משטרה, כשאיתו נסע מתנד"ב משא"ז בשם יורל קרפלץ. תוך כדי נסיעת השוטרים, הם הבחינו במשיב, הנוהג ברכב כשהוא מדבר בטלפון בסלולארי, ולכן החלו לנסוע אחריו והורו לו, גם באמצעות הפעלת האורות הכחולים של הניידת והסירנה, לעצור. המשיב זיהה את הניידת המשטרתית, ובמקום לעצור - הגביר את מהירות נסיעתו בניסיון להתחמק מהשוטרים. המשיב נסע במהירות ובפראות ברחובות באר שבע, ביצע פניות מסוכנות, עקף בדרך מסוכנת כלי רכב שהיו בדרכו וגרם להם לסטות מנתיב נסיעתם כדי למנוע פגיעה בהם, חצה צומת באור אדום ועקף, בצורה מסוכנת, ניידת שחסמה את הצומת בניסיון לבלום את המשיב. רק לאחר נסיעה ממושכת, ולאחר שמספר ניידות דלקו בעקבותיו של המשיב, הוא התרצה והעמיד את הרכב בו נהג.

3.         לאור הערותיו של הסנגור עיינתי היטב בחומר הראיות, ואין לי כל ספק, שבחומר זה יש ראיות למכביר לביסוס כתב האישום שהוגש כנגד המשיב, על כל עובדותיו ועל כל הוראות החיקוק שבו.

            כתב האישום מבוסס, בעיקרו, על עדויות השוטרים שדלקו אחרי המשיב, שרטטו את נתיב נסיעתו וציינו את הסכנות שהציב למשתמשי הדרך תוך כדי בריחתו, כולל חציית צומת באור אדום, תוך עקיפה מסוכנת של ניידת שניסתה לחסום את מעברו בצומת. מתנדב המשא"ז סיכם את נסיעתו של המשיב כדלהלן:

            "הוא נסע בזיג-זג בין הרכבים שהיו בכל הכבישים, בכל הדרך שנסענו אחריו הוא גרם לנהגים לבלום בלימות פתע כדי שלא יתנגשו בו וגם גרם להם לסטות מנתיב נסיעה שלהם... הנהג נהג בפראות וזה ממש מסוכן איך שהוא זרק נהגים בכביש".

גם מג'די, בעל הרכב בו נהג המשיב, מחזק באמרתו את דברי השוטרים. מג'די מאשר, שהמשיב נהג תוך שהוא מדבר בטלפון סלולארי, מאשר שהבחינו במשטרה הנוסעת אחריהם ומאשר, שהמשיב במקום לעצור החל בבריחה, תוך שהוא מסביר למג'די, שמבקש ממנו לעצור, שאין לו רישיון נהיגה.

            ובנוסף, גם המשיב עצמו מציין באמרתו, שברח מהשוטרים כשלדבריו המרדף ארך כרבע שעה (!). המשיב אישר שנהג ברכב למרות שרישיונו נשלל, אך יותר מכך - לדבריו גם מעולם לא הוציא רישיון נהיגה (!). המשיב, כמו מג'די, אמנם כופרים בכך שהמשיב חצה צומת באור אדום, עניין שייבחן ממילא בשלב שמיעת הראיות בתיק, אך הוא מודה שנסע מהר ברחובות באר-שבע, תוך ניסיון להתחמק מהשוטרים, כשהוא מאשר מקצת מתאורי השוטרים באשר לאופן נהיגתו ולסכנה שהציב לנהגים האחרים.

4.         למשיב הרשעות תעבורה רבות (במיוחד בהתחשב בעובדה, שמעולם לא היה לו רישיון נהיגה...), הראשונה משנת 1993 והאחרונה משנת 2006. בין הרשעותיו ניתן למצוא, כי המשיב נדון בשנת 2002 ל-9 חודשי מאסר, לריצוי בפועל, בגין עבירות של נהיגה בזמן פסילה. בין לבין, נשפט המשיב בגין שורה ארוכה של עבירות תעבורה ונדון לעונשי פסילה, בעיקר בגין נהיגה ללא רשיון נהיגה, פעם אחר פעם.

            למשיב יש גם עבירות פליליות קודמות, זאת לאחר שנדון בשנת 1997 בגין עבירות שונות הקשורות לרכב, כגון מסחר בחלקי רכב גנובים, פריצה לכלי רכב, זיוף כלי רכב, חבלה במזיד לרכב ועוד.

5.         מהאמור לעיל גם קמה עילת מעצר בעניינו של המשיב, וזאת נוכח האמור בסעיף  21(א)(1)(ב) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), תשנ"ו-1986 (להלן: "החוק"), שכן קיים יסוד סביר לחשש, שבמידה וישוחרר ממעצרו ימשיך המשיב לסכן את בטחון הציבור. חשש זה נלמד מאופן התנהגותו של המשיב בארוע נשוא כתב האישום, כאשר המשיב נהג ברכב חרף העובדה שרשיונו נפסל, והיה נכון להעמיד בסכנה את משתמשי הדרך אך ורק כדי להתחמק מדו"ח תעבורה.

כמו-כן עולה מאופן נהיגתו של המשיב החשש, כי ינסה לשבש את הליכי המשפט וינסה להתחמק מההליכים המשפטיים, כשם שניסה, לכאורה, להתחמק מהדו"ח במקרה נשוא כתב האישום.

6.         אין ספק שמהאמור לעיל, עולה מסוכנות רבה הן מאופן נהיגתו של המשיב והן מהמשיב עצמו, אשר פעם אחר פעם מזלזל ברשויות החוק.

הפסיקה של ביהמ"ש העליון דנה פעמים רבות בעבירות הדומות לעבירות אותן עבר, לכאורה, המשיב וביהמ"ש העליון קבע בשורה ארוכה של פסקי דין, כי עבירות אלה מסכנות את שלום הציבור ויש להורות על מעצרם של העוברים אותן כדי להגן על הציבור מפגיעה אפשרית בו.

            לאחרונה, בבש"פ 9701/06, מדינת ישראל נ' סלים אלטסד, לא פורסם (מיום 27/11/06), קבעה כב' השופטת ברלינר במקרה דומה כדלקמן:

            " עצם ההתעלמות מאנשי משטרה שמנסים כברת דרך ארוכה לעצור את המשיב בדרכים חוקיות, מצביעה בפני עצמה על מסוכנות. לא סתם מסוכנות, אלא מסוכנות שיש לה השלכה רבתי לענין האפשרות לבטוח במשיב, כאשר על הפרק עומדת האפשרות לשחרורו בחלופת מעצר. מי שאיננו נרתע משוטר העומד בפניו ומסמן לו פיזית בצורה הברורה ביותר לעצור, וכי מדוע ירתע מהוראה ערטילאית של ביהמ"ש המכתיבה לו תנאים כאלה ואחרים".

            באשר למדיניות המשפטית, ניתן לומר, כי הקו המוביל בפסיקה הוא שיש להילחם בנגע הנהיגה  המסוכנת והפראית בין היתר באמצעות מעצר עד תום ההליכים. הדברים הנ"ל חוזרים על עצמם בשורה ארוכה של פסקי דין (ר' למשל בש"פ 8857/06 מחאג'נה נ' מ"י, לא פורסם, החלטת כב' השופט רובינשטיין מיום 6/11/06; בש"פ 6433/06 מדינת ישראל נ' אבולקיען, לא פורסם, החלטת כב' השופט רובינשטיין מיום 9/8/06; בש"פ 2613/06 סראיעה נ' מ"י, לא פורסם, החלטת כב' השופט א.א.לוי מיום 2/4/06). די, לפיכך, אם אצטט את דברי כב' השופט א.א.לוי בהחלטה מנחה שניתנה ביום 11/10/05, במסגרת בש"פ 9608/05 מדינת ישראל נ' אלקווקילי (לא פורסם):

            " תופעה זו של נהגים הקוראים תגר על שלטון החוק, הינה שכיחה באזור הדרום וכבר גבתה לא אחת מחיר יקר בחיי אדם. כדי לתת מענה הולם להתנהגות מופקרת זו, ובעיקר בתקופה בה אנו עדים כמעט בכל יום לתאונות דרכים קטלניות אותם גרמו נהגים עבריינים, מחוייבת המערכת הממונה על אכיפת החוק על כל שלוחותיה, לנקוט באמצעים לא שגרתיים, ובכללם מעצר של נאשמים גם בטרם הוכרע דינם. אכן, זהו רק צעד אחד בנסיון לצמצם את ההפקרות הנוהגת ברחובותינו, אולם סבורני כי אם בדרך זו ניתן להציל ולו נפש אחת - דיינו".

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ