אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק בש 1727/08

החלטה בתיק בש 1727/08

תאריך פרסום : 09/06/2009 | גרסת הדפסה
ב"ש
בית המשפט המחוזי חיפה
1727-08
13/03/2008
בפני השופט:
יצחק כהן

- נגד -
התובע:
מנחם מאיר
עו"ד ביאטריס בלויסה
הנתבע:
מדינת ישראל
עו"ד רפ"ק אורניק
החלטה

1.       ערר על החלטת בית משפט השלום לתעבורה בחיפה ( כב' השופט מר א' סלאמה) מתאריך 4.3.2008 בתיק ב"ש 1129/08.

2.       בתאריך 22.2.2008, שהיה ליל שבת, בשעה 04:08 לפנות בוקר, נעצר העורר לבדיקה בעת שנהג בכלי רכב. בבדיקת נשיפה שנעשתה לעורר נמצאו 445 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד של אוויר נשוף.

          מידת האלכוהול, שמעליה נחשב אדם כמי שנהג בהיותו שיכור, היא 240 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אוויר נשוף (תקנה 169א' לתקנות התעבורה, תשכ"א - 1961).

          על כן, נראה לכאורה, שבשעת נהיגתו במכונית, העורר נהג במכונית כשהוא "שיכור" כהגדרת הדבר בסעיף 64ב'(א) לפקודת התעבורה [נוסח חדש], ובכך עבר לכאורה עבירה לפי סעיף 62(3) לפקודת התעבורה [נוסח חדש].

3.       העורר הוזמן לשימוע, בהליך שהתקיים לפי סעיף 47 לפקודת התעבורה [נוסח חדש] בתאריך 24.2.2008. במהלך השימוע אמר: "אני עובד בנמל וזקוק לרישיון הנהיגה (מאוד?)".

          בתום השימוע, שהתקיים בפני קצין משטרה בדרגת פקד, נפסל העורר מלהחזיק ברישיון נהיגה למשך 30 ימים.

4.       בעקבות פסילתו המנהלית, הגיש העורר בקשה לבית המשפט קמא, בה עתר לכך שהפסילה תסויג כך שלא תחול על נהיגת רכב בתחום נמל חיפה, שם עובד העורר כנהג רכב גורר.

5.       בבית המשפט קמא, כמו גם בדיון שהתקיים לפני, טען העורר, כי הוא עובד כנהג רכב גורר בנמל חיפה, וטרם קיבל קביעות בעבודתו בנמל חיפה. לטענת העורר, קיים חשש שבעקבות פסילתו מלהחזיק ברישיון נהיגה לא יוכל העורר להמשיך בעבודתו, שכן כל עבודתו כולה כרוכה בנהיגת רכב גורר בנמל. על כן, אם הפסילה המנהלית לא תסוייג, באופן שהעורר יוכל להמשיך ולנהוג רכב גורר בנמל, עלול הדבר לגרום לפיטוריו ולגדיעת מקור לחמו ופרנסתו.

6.       בדחותו את בקשת העורר לסיוג הפסילה, קבע בית המשפט קמא, כי קיימות ראיות לכאורה לכך שהעורר אכן נהג תחת השפעת אלכוהול, ולאור עברו התעבורתי הוא נהג מסוכן. בסיפא להחלטתו קבע בית המשפט קמא:

"העבירה המיוחסת ל[עורר] היא עבירה חמורה וכמות האלכוהול הגבוהה מצביעה על מסוכנות, ועל כן אין מקום בנסיבות לסייג את הפסילה ולאפשר ל[עורר] לנהוג בגורר בנמל, מאחר ומדובר בכלי רכב מסוכן שהמטרה של הפסילה המנהלית, בדבר צינון הנהג, חלה גם לגביו".

          מכאן הערר שלפני.

7.       באת כוחו המלומדת של העורר טענה, כי שגה בית המשפט קמא בקובעו כי העורר הוא נהג מסוכן. לטענתה, העורר מחזיק ברישיון נהיגה מאז שנת 1989, ולחובתו רק תשע הרשעות בתעבורה, ואלה מתייחסות לעבירות קלות, למעט עבירה אחת המתייחסת לתאונת דרכים שאירעה לפני 19 שנים. לדעת באת כוחו של העורר, עברו התעבורתי של העורר אינו מצביע על מסוכנות, ותקופת הצינון כבר הושגה למעשה, בפרק הזמן שחלף מאז נפסל העורר מלהחזיק ברישיון נהיגה (24.2.2008) ועד עתה.

          באת כוח העורר שבה וציינה את החשש שמא יאבד העורר את מקום עבודתו בעקבות הפסילה המנהלית, והוסיפה, כי סיוג הפסילה, באופן שיותר לעורר לנהוג בתחומי נמל חיפה, אינה פוגעת באינטרס הציבורי.

8.       ב"כ המשיבה התנגד לבקשה ולטענתו אין מקום להתערב בהחלטת בית המשפט קמא. עם זאת ציין ב"כ המשיבה, כי במקרים אחרים שנדונו בעבר בפני בית המשפט קמא, הייתה נטיה לסייג פסילות מנהליות באופן שיתאפשר לנהגים שרישיונם נפסל בפסילה מנהלית, להמשיך ולנהוג במקומות סגורים. ב"כ המשיבה מסכים, כי לצורך זה, נמל חיפה הוא מקום סגור.

9.       לאחר ששקלתי טענות ב"כ הצדדים, הנני מחליט לדחות את הערר, ולהלן אביא נימוקי.

          ראשית לכל יש לזכור, שאנו מצויים בהליך ערעורי. לערכאה הראשונה הסמכות להכריע בבקשות המובאות לפניה, וכל עוד אין הערכאה הראשונה טועה טעות משפטית או חורגת בהחלטתה ממתחם הסבירות, אין לערכאת הערעור מקום להתערב בהחלטותיה. מקובל עלי, שיש מקרים בהם הערכאה הדיונית תחמיר ומקרים בהם תקל, ואולם, החלטות, בין כאלה שהן פרי גישה מחמירה ובין שהן פרי גישה מקילה, כל עוד הן בגדר מתחם הסבירות, יש לקיימן ואין להתערב בהן.

10.     העבירה המיוחסת לעורר היא עבירה חמורה, ולא בכדי קבע המחוקק, כי מי שהורשע בעבירה של נהיגה בשכרות צפוי, בנוסף לכל עונש אחר, לשלילת רישיון הנהיגה שלו לתקופה שלא תפחת משנתיים (סעיף 39א' לפקודת התעבורה [נוסח חדש]). אף בית המשפט העליון התייחס לחומרה שבעבירת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, וקבע (רע"פ 5297/07 קנטרוביץ' נ' מדינת ישראל (מפי כב' השופט ס' ג'ובראן)):

"אין צורך להכביר מילים בנוגע לחומרת העבירה בה הורשע המבקש. עסקינן בתופעה מאיימת שיש להירתם ולהילחם למניעתה ולהגן על בטחון הציבור באמצעות הרחקת נהגים מסוכנים פורעי חוק מהכביש בכל דרך אפשרית (ראו בש"פ 1753/07 אבו רקייה נ' מדינת ישראל (טרם פורסם, 19.3.2007)). המבקש כאמור טוען, כי בנסיבות בהן הוא היה צלול בדעתו, על אף העובדה שריכוז האלכוהול היה כמעט פי שניים מהמותר, היה מקום לבוא לקראתו בעניין העונש. עם כל הכבוד, טענה זו אינה מקובלת עליי. מעשהו של המבקש חמור מאוד. במעשה זה, הוא יצר סכנה בכביש שעלולה הייתה לגבות מחיר פגיעה בגוף. באורח נס לא קופדו חייהם של המתהלכים כמו גם הנוהגים בכביש. סכנה זו נגזרת מהתנהגותו." 

          בעניין אחר קבע בית המשפט העליון (דנ"פ 6418/07 עמית כהן נ' מדינת ישראל (מפי כב' השופט ס' ג'ובראן)):

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ