אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק א 18287/06

החלטה בתיק א 18287/06

תאריך פרסום : 23/11/2009 | גרסת הדפסה
א
בית משפט השלום חיפה
18287-06
20/08/2007
בפני השופט:
ש. לבנוני

- נגד -
התובע:
מנשה רחמים בע"מ
עו"ד פרימס ישע
הנתבע:
עיריית חיפה
עו"ד איתי קצור תמר
החלטה

1.         התובעת, חברה לקבלנות בניין, הגישה תובענה כספית על סך 199,945 ש"ח נגד הנתבעת, עיריית חיפה. התובעת רכשה נכס לשם הריסת בית מגורים שעליו והקמת בניין מגורים במקומו. במהלך עבודות הבנייה נדרשה התובעת לשאת בתשלומי אגרות והיטלי פיתוח שונים. היא שילמה אותם תחת מחאה ואילוץ והגישה תביעה להשבתם. בגדר התשלומים האמורים נימנה חיוב בגין היטל ביוב. הנתבעת, בגדר כתב הגנתה, עתרה למחוק התביעה בגין השבתו, בהעדר סמכות עניינית. לליבונה של סוגיה זו הוריתי על הגשת טיעונים בכתב. בהמשך נדרשתי למחזור שני של טיעונים.

2.         חוק הרשויות המקומיות (ביוב), תשכ"ב-1962 (להלן - "חוק הביוב") מסדיר הקמתה ופעילותה של ועדת ערר לענייני ביוב, סמכויותיה ודרכי פעולתה. הנתבעת טוענת כי הסמכות להידרש לתובענת השבה בגין היטל ביוב ששולם, לטענת הנישום שלא כדין, נתונה איפוא לסמכותה של ועדת הערר שהוקמה מכוח חוק הביוב.

3.         ואכן, מקובל על ב"כ הצדדים כי ניתן פסק דין מנחה בסוגיה הנדונה ב-רע"א 2425/99 עיריית רעננה נ' י.ח.ייזום והשקעות בע"מ, פ"ד נד(4) 481  (להלן - "הלכת ייזום"). בהלכת ייזום הורחבו באורח ניכר סמכויותיה של ועדת הערר. כב' השופטת פרוקצ'יה הורתה כי "סמכויות גופי הערר בענייני ביוב ומים משתרעות על מכלול השאלות העולות בהקשר לחיוב האזרח בהיטלים - בין שאלות טכניות ובין שאלות מהותיות-עקרוניות, והכל במגמה לבחון האם נגרמו לאזרח פגיעה או קיפוח עקב הטלתם. בכלל זה נימנות גם שאלות הנוגעות למילוי דרישות מוקדמות ליצירת החיוב, על כל המשתמע מכך" (סעיף 6(ג)).

4.         כב' השופט רובינשטיין, ב-רע"א 3993/05 ש.א.ב חברה להשקעות ופיתוח בע"מ נ' עיריית באר-שבע (להלן - "הלכת ש.א.ב"), חזר ועיגן את סמכותה הרחבה של ועדת הערר, ובהקשר של תביעת השבה כספית דווקא, בהחלטתו המפורטת והמקיפה. אכן, השופט רובינשטיין מצביע כי בעקבות הלכת ייזום "המצב המשפטי בעקבות זאת אינו נטול קשיים מהיבטים שונים" (סעיף ח') וכי "הסוגיות עצמן אינן מרפות, בין הרשויות המקומיות והוועדות המקומיות לבין ועדות הערר למיניהן ובתי המשפט האזרחיים והמינהליים, והן זועקות לדעתי לרפורמה ולהסדרה מתוקנת מאת המחוקק" (סעיף ט').

            כך, לנוכח העובדה כי הלכת ייזום כורכת "בעייתיות מובנית, מטבע הדברים, בפיזור הסמכויות בנושאים קרובים כמו בענייננו, שבו דעת לנבון נקל, כי קשה להלום שבנושא הנחת הצינורות ידון בית משפט השלום, בנושא חיבור צינורות המים - שר הפנים ובנושא היטל הביוב תדון ועדת הערר". אף לנוכח זאת חוזר וקורא השופט רובינשטיין כי "לעניינים אלה יפה יוזמה חקיקתית מסודרת בתמונה כוללת, תחת טלאי על טלאי באילוצי תיק פלוני ואלמוני במלאכת השיפוט" (סעיף ט').

5.         משמע, חרף המודעות לסוגיית פיזור הסמכויות, והבעייתיות המובנית שבה, לא זו בלבד שלא התקעקעה הלכת ייזום, למצער לעת הזו ועד לדברו של המחוקק, אלא בוצרה וחוזקה. הדברים באו לידי ביטוי בהחלטתה של כב' השופטת וילנר בתיק בש"א (חי') 2697/07 עיריית חיפה נ' גב ים לקרקעות בע"מ (להלן - "פרשת גב-ים"). השופטת וילנר אף מצאה רציונאלים ויתרונות לדיונים בפני ועדת הערר, אם משום סמכויותיה הנרחבות של הוועדה שאינן מוגבלות לעילות הביקורת השיפוטית, אם משום יעילותה המקצועית, ואם לשם הקלת העומס על בתי המשפט. וכך, אף בהחלטתו של כב' השופט עמית בתיק בש"א (חי') 1621/06 שטסל נכסים ואחזקות 1994 בע"מ נ' עיריית חיפה.

6.         מנגד, יכול שניתן היה להסיק  מפסק דינו של כב' השופט גרוניס ב-רע"א 6590/05 עיריית אשדוד נ' שמעון צרפתי בע"מ (להלן - "הלכת צרפתי"), כי ראוי שתביעות השבה כספיות תידונה על ידי בית המשפט האזרחי. בהלכת צרפתי איבחן השופט גרוניס בין תובענות לסעדים מינהליים בגין ביטולה או שינויה של החלטה מינהלית, הנתונים לבית המשפט לעניינים מינהליים, לבין תובענות לסעד כספי, הנתונות לבתי המשפט האזרחיים. כך, בין השאר, שהרי אחרת "היו משתנים באחת סדרי בראשית הנוגעים להגשת תביעות השבה. מגיש התביעה היה מוצא עצמו לפתע מול טענת שיהוי, שהוא היה מתקשה ליתן לה תשובה. אין לקבל שבדרך לא דרך שונו הכללים לגבי הגשתן של תביעות השבה המופנות נגד רשויות ציבוריות, שחוק בתי משפט לעניינים מינהליים חל לגביהן" (סעיף 4).

וכך, מהלכת צרפתי גזרה כב' השופטת דותן, על דרך אנלוגיה, שורה של החלטות, לעניין סמכותם של בתי המשפט האזרחיים בגין תביעות השבה של היטלי ביוב.

ואולם הלכת ש.א.ב, דנה מפורשות בתביעות השבה של היטלי ביוב. השופט רובינשטיין מודע להלכת צרפתי האמורה. הוא מאבחן וקובע כי בעוד הלכת צרפתי עסקה בשאלת סמכות בתי המשפט האזרחיים מול בית המשפט לענייינים מינהליים, בפרשה שבפניו ניתן מענה ישיר לעניין "יישומו של פסק דין ייזום - בית המשפט האזרחי אל מול ועדות ערר וגופים מינהליים, והשוני ברור" (סעיף טז'). משמע, ככל שהיה ספק, הוא התפוגג.

7.         אכן, גם הלכת ייזום לא שללה מכל וכל את סמכות בתי המשפט הרגילים. ואולם כך, רק במקרים נדירים. השופטת פרוקצ'יה מטעימה כי "ייתכנו מצבים מיוחדים החורגים מן השגרה, שבהם עשויה להיות הצדקה לפתוח את שערי בית המשפט בפני האזרח המתדיין כנגד הרשות גם מקום שגוף הערר מוסמך לדון במחלוקת ולהכריע בה, והוא - כאשר מתעוררות שאלות בעלות חשיבות עקרונית מיוחדת אשר הדעת נותנת כי ההכרעה בהן תינתן לערכאה השיפוטית כבר בשלב הבירור הראשוני" (סעיף 7(ז')). אף כב' הנשיא ברק, תוך שהוא מניח כי קיימת סמכות מקבילה, מכריע כי בדרך המלך יש לנתב תובענות כאמור לוועדת הערר דווקא. ואולם הוא סבור כי לעתים, למשל "מקום ששאלת ההשבה מעוררת שאלות כלליות הנוגעות לדיני עשיית עושר ולא במשפט, כגון טענות הגנה על פי סעיף 2 לחוק עשיית עושר ולא במשפט, תשל"ט-1979" (סעיף ד'), יכול שהסמכות מוענקת לבית המשפט הרגיל.

8.         אך אף בעניין זה ניתנה הבהרה על ידי השופט רובינשטיין בהלכת ש.א.ב. אף בפרשה שבפניו נסמכה טענת ההגנה על חוק לעשיית עושר ולא במשפט, ואולם נמצא כי זו "אינה הטענה המרכזית בהגנתה, אלא אחת מני כמה טענות מקדמיות, וזאת בנוסף לטענות רבות לגוף התביעה. אינני סבור כי די באזכור הטענה, כדי להביא את ענייננו בגדר המקרים בהם תישקל רשות ערעור בגילגול שלישי בבית משפט זה" (סעיף י"ד).

            אף בפרשה שבפניי טענת הנתבעת הנסמכת על חוק עשיית עושר ולא במשפט, אינה אלא טענה אחת מני טענות להדיפת התביעה. אין בכך מלשנות מדרך המלך שנוצקה בהלכת ייזום, על פיה ברגיל תביעות השבה של היטל ביוב ראוי שתידונה בפני ועדת הערר.

9.         התובעת חוששת כי ניתוב תובענת ההשבה בפני ועדת הערר גוזר כליה על תובענה זו, שהרי היא תיתקל בטענות התיישנות ושיהוי, לנוכח לוח המועדים הקצר שבחוק הביוב. השופטת וילנר נתנה דעתה לעניין זה בפרשת גב-ים. היא הפנתה לסמכותה הטבועה של ועדת הערר להאריך מועדים אף מעבר ל- 60 הימים הקבועים בחוק הביוב (כעולה מבר"ם 2340/02 הוועדה לתכנון ולבנייה - רמת השרון נ' אגא וכט, פד נ"ז(3) 385). אכן, אין לדעת, כמובן, איך תכריע ועדת הערר, ודיה לסוגיה בשעתה. ברי כי הנתון האמור, הוא כשלעצמו, אינו יכול לשנות מדרך המלך האמורה, כעולה מהלכת ייזום, ושמא כל מסקנה אחרת תרוקן את הרציונאל של הלכת ייזום מכל תוכן.

10.        לפיכך הנני נענה לעתירת הנתבעת והנני מוחק את סעיפי כתב התביעה שעניינם השבה של היטל ביוב. התובעת מוזמנת, אם רצונה בכך, להגיש כתב ערר לוועדת הביוב לפי חוק הביוב. הואיל ולא נתבקשתי לא יינתן צו להוצאות בהליך זה.

11.        הנני מזמן ישיבת קדם משפט ליום 22.11.07 שעה 8:20.

12.        המזכירות תמציא העתק מהחלטתי לב"כ הצדדים בדואר רשום + אישור מסירה.

ניתנה היום ו' באלול, תשס"ז (20 באוגוסט 2007) בהעדר הצדדים.

ש. לבנוני, שופט

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ