אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בבקשה לפסיקת מזונות זמניים של קטין מאת אימו

החלטה בבקשה לפסיקת מזונות זמניים של קטין מאת אימו

תאריך פרסום : 29/06/2014 | גרסת הדפסה

תמ"ש
בית משפט לעניני משפחה ת"א
13325-12-13
27/04/2014
בפני השופט:
יהורם שקד

- נגד -
התובע:
פלוני (קטין)
עו"ד רון וינשטוק
הנתבע:
פלונית
עו"ד אורלי זיגרמן
החלטה

בפני בקשה לפסיקת מזונות זמניים של קטין מאת אימו.

העובדות בקצרה:

1.                   אב המבקש (להלן: "האב") והמשיבה (להלן: "האם") נישאו זל"ז בנישואין אזרחיים ביום 21.6.01 וביום 6.10.13 נישואיהם הותרו בבית משפט זה. ביום 10.6.03 נולד הקטין, שהינו בן כ - 10 שנים. אין חולק כי הקטין נמצא במשמורת אביו. אין חולק כי האב הינו יהודי ואילו האם הינה נוצריה.

2.                   ביום 5.12.13 הגיש הקטין, באמצעות אביו, תביעה למזונות ומדור מאת אימו. בכתב התביעה נטען כי אביו של הקטין עובד במסעדה בשכר של 4,300 ש"ח לחודש ובנוסף הוא מקבל הבטחת הכנסה בסך של כ 1,686 ש"ח ובתוספת קצבת מל"ל בסך 140 ש"ח, מגיעות כלל הכנסותיו לכדי כ 6,100 ש"ח לחודש. עוד נטען כי הקטין מתגורר עם אביו בדירה שכורה בסך של 4,300 ש"ח לחודש.

נטען כי צרכי הקטין עומדים על 3,200 ש"ח (800 ש"ח עבור כלכלה; 1,600 ש"ח חלקו במדור; 300 ש"ח ביגוד והנעלה; 300 ש"ח הוצאות בית ספר ו 200 ש"ח עבור חוגים). עוד נטען כי לנוכח הכנסתה של האם, העובדת במפעל ל---- ומשתכרת 5,500 ש"ח, הרי שיש לחייבה להשתתף במזונות ומדור הקטין בסך של 2,000 ש"ח לחודש.

3.                   לטענת האם, היא עבדה במפעל ל---- אולם השתכרה כ 4,400 ש"ח לחודש בממוצע. בנוסף, היא נושאת בעלות מכשירו הנייד של הקטין. כיום, טוענת האם כי היא פוטרה מעבודתה וכי אין לה הכנסות כלשהן.

דיון:

4.                   כאמור, האב יהודי, האם נוצריה ואילו דתו של הקטין לא הוכחה עד כה, ולפיכך אייחס לצדדים חיוב במזונות הקטין בהתאם להוראת סעיף 3א לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) התשי"ט 1959 (להלן: "חוק המזונות"). 

5.                   סעיף 3א לחוק המזונות קובע כדלקמן:

"(א)     אביו ואמו של קטין חייבים במזונותיו.

  (ב)      בלי להתחשב בעובדה בידי מי מוחזק קטין יחולו המזונות על הוריו בשיעור יחסי להכנסותיהם מכל מקור שהוא".

6.                   הנה כי כן, בבוא בית המשפט לקבוע את האופן בו תחולק הנשיאה במזונות הקטין בין הוריו, שומה עליו להתעלם מהשאלה בידי מי מוחזק הקטין. עם זאת, התעלמות משאלת חלוקת שהות הקטין בין הוריו בפסיקת מזונותיו תביא לפגיעה בשוויון המהותי בין ההורים. משכך, בבוא בית המשפט להכריע בשאלת החיוב במזונותיו של קטין לפי חוק המזונות, הבחינה צריכה להיעשות בשלושה שלבים:

בשלב הראשון, יש לקבוע את צרכי הקטין, כולל הצרכים הכלליים באופן מלא, וללא קשר לשאלת החזקתו בפועל על ידי מי מהוריו. קביעה זו תיעשה לפי הצרכים שהקטין הורגל אליהם ובהתחשב ביכולת הכלכלית של ההורים גם יחד, כאילו הם ממשיכים לחיות במשותף.

בשלב השני, במנותק מהקביעה האמורה, יש לבחון את השיעור היחסי בנטל המזונות בהתאם לשיעור היחסי של ההכנסות הפנויות של כל אחד מההורים, ללא זיקה לשאלת החזקתו של הקטין.

בשלב השלישי, יש לבחון את שיעור החזקתו של הקטין אצל כל אחד מההורים תוך בחינת השתתפותו של כל אחד מההורים בקופה המשותפת.

(השווה: ע"מ (ת"א) 1098/07 פלוני נ' אלמוני - קטין (פורסם בנבו, 31.8.08)).

(1) צרכי הקטין

7.                   כמפורט לעיל, האב טען כי הוצאותיו החודשיות בגין מדור הינן בסך 4,300 ש"ח לחודש, ולפיכך חלקו של קטין עומד על כ 1,433 ש"ח לחודש.  האב העמיד את יתר צרכי הקטין על סך של 1,400 ש"ח לחודש (בתוספת 200 ש"ח עבור חוגים), וניכר על הסכומים כי הם משקפים הוצאות מינימאליות של קטין, שאינן מצריכות ראיה. לפיכך, אראה את הקטין כמי שנצרך למזונות בסך של 1,400 ש"ח לחודש ולמדור בסך של 1,433 ש"ח לחודש, ובסה"כ 2,833 ש"ח לחודש, לא כולל חוגים והוצאות בריאות.

(2) הכנסות ההורים:

8.                   הכנסות האב, כאמור לעיל, עולות לכדי 6,100 ש"ח לחודש. בהתאם לתלושי השכר שצירפה האם לכתב הגנתה, אכן משכורתה הממוצעת עמדה על כ 4,400 ש"ח לחודש, אולם, לטענתה, היא פוטרה ואין לה כל הכנסה. אציין כי האם לא הוכיחה היעדר הכנסה על דרך של קבלת הבטחת הכנסה או דמי אבטלה וכן לא הביאה כל ראיה כי אין ביכולתה לעבוד בעבודה כלשהי, ולהשתכר, למצער, שכר מינימום. לפיכך, אייחס לאם הכנסה בפועל או בכח בסך של כ 4,000 ש"ח לחודש.

(3) צרכי הקטין

9.                    בשלב זה, בו הקטין מתגורר עם אביו וכאשר האם מתראה עמו ללא הסדרי לינה, לא מצאתי לנכון לקבוע כי יש בהסדרי הראיה הללו להביא להקלה על עול גידולו של הקטין או להפחית את מידת ההוצאות אשר נדרש האב לשאת בהן.

אשר על כן:

10.               בשים לב לכך כי הכנסותיו של האב עומדות על כ 6,100 ש"ח לחודש ומנגד, אני מעריך את יכולותיה של האם להשתכר כ 4,000 ש"ח לחודש, הרי שבהוצאותיו ההכרחיות של הקטין יישאו ההורים, בשלב זה, ביחס של 3:2, קרי: חיובה של האם יעמוד על 40% מצרכיו של הקטין, שפורטו לעיל, ואשר עומדים על 2,833 ש"ח לחודש.

11.               לפיכך, הריני להורות כדלהלן:

א.            האם תשלם לידי האב בעבור מזונות ומדור הקטין סך של 1,133 ש"ח לחודש, החל ממועד הגשת התביעה (5.12.13) ובכל 5 לכל חודש לאחריו. 

ב.             כמו כן, תשלם האם סך השווה ל 40% מהוצאותיו הרפואיות של הילד, לרבות טיפול פסיכולוגי, משקפיים, אורתודנטיה ובלבד שיהיה אישור בדבר נחיצות ההוצאה וכי כל טיפול נדרש אשר ניתן לקבלו במסגרת ציבורית יהיה חלקה של האם בהתאם לשיעור העלות במסגרת זו.

ג.              המדד הבסיסי לצורך חישוב עליית דמי המזונות יהיה מדד חודש 10/13, אשר פורסם ביום 15.11.13.

ד.             סכום שלא ישולם במועדו ישא הפרשי הצמדה וריבית כחוק.

ניתן היום,  כ"ז ניסן תשע"ד, 27 אפריל 2014, בהעדר הצדדים.


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ