אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> הועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים ואח' נ' ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבניה מחוז ירושלים ואח'

הועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים ואח' נ' ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבניה מחוז ירושלים ואח'

תאריך פרסום : 29/08/2017 | גרסת הדפסה
עע"מ
בית המשפט העליון ירושלים בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מינהליים
7344-16
28/08/2017
בפני הרכב השופטים:
1. י' דנציגר
2. נ' סולברג
3. א' שהם


- נגד -
המערערות:
1. הועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים
2. עיריית ירושלים

עו"ד שחר בן עמי
עו"ד רועי בראונר
עו"ד הדס יצחקי
המשיבים:
1. ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבניה מחוז ירושלים
2. פפה יוסף אללו
3. לורה ורטון

עו"ד ברמן יונתן
עו"ד חביליו יוסו
עו"ד דרור מיטלמן
פסק דין
 

 

השופט א' שהם:

 

  1. לפנינו ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים (כב' השופטת נ' בן אור), בעת"מ 16340-02-16, מיום 6.7.2016. בגדרו של פסק הדין, התקבלה עתירתם של המשיבים 2 ו-3 לביטול החלטתה של ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבניה מחוז ירושלים (להלן: המשיבה 1 או ועדת הערר), מיום 11.11.2015, בערר 144/14.

 

           בד בבד עם הגשת הערעור שלפנינו, פנו המערערות בבקשה לעיכוב ביצוע פסק דינו של בית המשפט המחוזי. בהחלטתו מיום 11.11.2016, עיכב השופט (כתוארו אז) ס' ג'ובראן, את ביצוע פסק הדין עד להכרעה בערעור.

 

רקע עובדתי

 

  1.  עניינו של הערעור שלפנינו בעבודות בניה אשר נעשו ב"כיכר בית הדפוס", המצויה בסמוך למדרחוב נחלת שבעה בירושלים (להלן: הכיכר). במהלך שנות ה-70 של המאה הקודמת, שופצה הכיכר, בכך שהיא רוצפה ונבנתה בה מזרקה, וזאת באמצעות כספי תרומתם של הגב' רות חשין ובני משפחתה; שמה של הכיכר השתנה ל"כיכר נחמן", להנצחת זכרו של נחמן סלומון ז"ל, אביה של הגב' חשין.

 

           התכנית החלה על שטח הכיכר היא תכנית מספר 2422 משנת 1988 (להלן: התכנית), וייעודו של השטח, על פי התכנית, הוא "שטח ציבורי פתוח" (להלן: שצ"פ). בכל הנוגע לשימושים המותרים בשטח הכיכר, מפנה התכנית להוראות תכנית המתאר 62 משנת 1957, אשר במסגרתה נקבע כי השימושים המותרים בשטחים ציבוריים פתוחים, הם: "גנים ציבוריים; מגרשי ספורט ושעשועים; ובניינים הכרוכים בנ"ל, באישורה של הוועדה המקומית ובהסכמתה של הוועדה המחוזית".

 

  1. בחודש מרץ 2013, או בסמוך לכך, ביצע יזם פרטי, מר לורנט לוי (להלן: היזם או היזם הפרטי), עבודות בכיכר, ללא היתר בניה. מטרתו של היזם, אשר ברשותו נכסים רבים בסמוך לכיכר, הייתה להפוך את המקום ל"כיכר המוזיקה", אתר שבו יתקיימו הופעות ואירועים מוזיקליים מדי יום. העבודות שביצע היזם גרמו נזק לכיכר, שעה שנהרסה המזרקה, פורק הריצוף שהיה במקום, והחלה בנייתה של במה ומספר חללים מתחתיה. בעקבות זאת, הגישה עיריית ירושלים כתב אישום נגד היזם לבית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, אשר ייחס לו ביצוע עבירות בניה ללא היתר והפרת צו הפסקת עבודה. במהלך ההליך הפלילי שהתנהל נגדו, הגיעו היזם ועיריית ירושלים להסדר טיעון, אשר בהמשך ניתן לו תוקף של פסק דין, לפיו היזם הודה בביצוע עבירות הבניה, והוא חויב לשקם את הכיכר.

 

           בהמשך, הגיש היזם לוועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים (להלן: הוועדה המקומית) בקשה לקבלת היתר בניה, וזאת בתיאום עם עיריית ירושלים. בבקשה להיתר בניה, ביקש היזם כי תאושר הקמתה של במה מוגבהת להופעות ולצדה עמודים רחבים, בניית "חללים טכניים" מתחת לבמה, והעתקת המזרקה וחדר התפעול של המזרקה. בשלב מאוחר יותר התברר, כי בנוסף למפורט בבקשה להיתר הבניה, בכוונתו של היזם להקים מערכת אקוסטית במקום, וזאת בדרך של תליית רמקולים באמצעות כבלים שייקשרו באוויר, מעל לשטח הכיכר. הוועדה המקומית סברה כי מדובר בבקשה תואמת תכנית, אך חרף זאת, החליטה הוועדה המקומית לפרסם את הבקשה, בהליך דומה להליך של פרסום בקשה להקלה או להיתר לשימוש חורג, לפי סעיף 149 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבניה או החוק).

 

  1. ביום 8.1.2014, הובאה הבקשה להיתר בפני ועדת המשנה לתכנון ובניה של הוועדה המקומית, ולאחר שנשמעו ההתנגדויות לבקשה, התברר לוועדת המשנה כי מדובר בייעוד של שצ"פ. בעקבות זאת, קבעה ועדת המשנה כי על העירייה להגיש את הבקשה בעצמה, שלא באמצעות היזם. בהחלטה נוספת של ועדת המשנה, מיום 22.1.2014, אושרה הבקשה המתוקנת שהגישה עיריית ירושלים, ממנה נמחק היזם הפרטי (להלן: ההחלטה על אישור בקשת ההיתר). בהחלטתה, ציינה ועדת המשנה כי היא רואה באור חיובי את הבקשה, שמטרתה לשקם את הכיכר ולהפוך אותה למקום שוקק חיים, ופעיל לטובת הציבור. עוד נקבע במסגרת ההחלטה האמורה, כי היקף הפעילות בכיכר, ובכלל זה שעות הפעילות וסוגי ההופעות, יקבעו על ידי אגף התרבות בעיריית ירושלים, תוך התחשבות בצורכי התושבים המתגוררים בסמיכות לכיכר. 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ