אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> הועדה המקומית לתכנון ולבניה חולון נ' עז' המנוח כהנא ואח'

הועדה המקומית לתכנון ולבניה חולון נ' עז' המנוח כהנא ואח'

תאריך פרסום : 07/11/2010 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
199-09
07/11/2010
בפני השופט:
1. דר' עודד מודריק
2. סגן נשיא


- נגד -
התובע:
הועדה המקומית לתכנון ולבניה חולון ע" י עו"ד ארז שפירא ועו"ד כרמית פרוסט
הנתבע:
1. ע י ז בון המנוח ה רחל כהנא
2. אלי כהנא

פסק-דין

פסק דין

עניינו של הערעור דנן הוא בבחינה פרשנית של יחס בין שתי תוכניות בניין עיר על רקע חוות דעת של שמאי מכריע שהתאשרה בידי ועדת הערר המחוזית.

הנסיבות

השתלשלות העניינים

המשיבים הם בעלי הזכויות במקרקעין ברחוב סעדיה גאון 9 בחולון (חלקה 204 בגוש 7163) בשטח 236 מ"ר (להלן: "המקרקעין" או "חלקה 204"). בשנת 1996 הגישו המשיבים בקשה להיתר בנייה שהתייחסה לבניית בית בן 4 קומות ובו 8 יחידות דיור (יח"ד).

אף על פי שבסביבה הקרובה ניתנו היתרים לבנייה בצפיפות המבוקשת, סורבה בקשת המשיבים והוא נוכח מגבלות הצפיפות שנקבעו בתיקון 14א לתוכנית ח/1 שהיא תוכנית המתאר של חולון.

תיקון 14א של תוכנית המתאר (להלן: "תיקון 14א") קיבל תוקף ביום 20.6.02 משך שנים קודם לכן נקבעו מגבלות בנייה על בסיס התיקון המתוכנן. . בעקבותיו הגישו המשיבים תביעה לפי הוראת סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה לפיצוי בשל פגיעה מתוכנית. הוועדה המקומית דחתה את התביעה.

משך שנים קודם לכן נקבעו מגבלות בנייה על בסיס התיקון המתוכנן.

המשיבים הגישו ערר לוועדת הערר לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב (להלן: "ועדת הערר"). ועדת הערר החליטה (מטעמים שאינם שייכים לעניינו של ערעור זה) ש"יש מקום כי ההכרעה בערר תהיה הכרעה שמאית". השמאי המכריע הונחה "לבחון בין היתר את טענת שמאי [הועדה המקומית] לעניין תחולת תוכנית ח/124 להלן יתבארו הוראות התוכנית השייכות לעניין.".

להלן יתבארו הוראות התוכנית השייכות לעניין.

החלטת השמאי המכריע קבעה כי תיקון 14א שינה את הנורמות התכנוניות החלות על חלקה 204 על ידי הגבלת הצפיפות המותרת בכל בניין (לשון אחר הוקטן מספר יח"ד המותרות בחלקה). בכך, לסברת השמאי המכריע מגולמת הפגיעה במקרקעין שנגרמה מן התוכנית.

הוועדה המקומית הגישה ערר כנגד החלטת השמאי המכריע אולם ועדת הערר דחתה את הערר ואישרה את עיקרי השומה המכרעת.

מכאן הערעור.

הרקע התכנוני

ציר המחלוקת בערעור זה סובב שאלה פרשנית של משמעות הנורמות התכנוניות החלות על החלקה.

נקודת המוצא לתיאור המציאות התכנונית היא תוכנית ח/1 - תוכנית המתאר של חולון (להלן: "תוכנית המתאר" או: "תוכנית 1"). תוכנית ח/1 מתירה לבנות באזור מגורים ד' "אזור מגורים ד' " הוא אזור מגורים טיפוסי של בנייה רוויה. חלקה 204 ממוקמת באזור מגורים מטיפוס זה. בניין בן 4 קומות על עמודים בהיקף של 132% משטח המגרש. זולת קביעת חלוקה של 33% לקומה אין מגבלה על מספר יחידות הדיור לפי זה בחלקה 204 ניתן לבנות בהיקף של כ-311 מ"ר בחלוקה של כ-78 מ"ר לקומה..

"אזור מגורים ד' " הוא אזור מגורים טיפוסי של בנייה רוויה. חלקה 204 ממוקמת באזור מגורים מטיפוס זה.

לפי זה בחלקה 204 ניתן לבנות בהיקף של כ-311 מ"ר בחלוקה של כ-78 מ"ר לקומה.

בסוף שנת 1969 ניתן תוקף לתוכנית מפורטת ח/124 (להלן: "תוכנית 124") החלה בין היתר על חלקה 204. התוכנית מתירה לבנות באזור מגורים ד' בניינים בני 4 קומות מעל קומת עמודים מפולשת. לעניין מגרשים ששטחם קטן מ-301 מ"ר נקבעה מגבלה של יחידת דיור אחת לקומה (להלן: "מגבלת חלקות קטנות"). מגבלת חלקות קטנות קבועה בסעיף 11א(2)(ה) של תקנון תוכנית 124 שעניינו "תקנות בנייה".

תיקון 14א לתוכנית המתאר – שהוא מאוחר יותר מתוכנית 124 – קובע בתקנון התוכנית כי באזור מגורים ד' "הצפיפות... תהיה עד 22 יחידות דיור לדונם נטו ובתנאי שגודל דירה לא יפחת מ-78 מ"ר שטח עיקרי" משמעות התיקון לעניין חלקה 204 היא שניתן לבנות בה בניין ובו 5 יח"ד בלבד (יחס של 22 יח"ד לדונם מגלם יחס של 5.2 יח"ד ל-236 מ"ר) ולנוכח הדרישה שדירה ממוצעת תהיה בת 78 מ"ר לפחות, לא ניתן לקבל היתר לבניית יותר מ-4 יח"ד). . התקנון מעיד על מטרת התוכנית לאמור: "קביעת הוראות בדבר צפיפות דיור באזורי מגורים שונים במרחב התכנון המקומי חולון בהם לא נקבעה צפיפות דיור בתוכניות בניין עיר מאושרות" (סעיף 10.1 לתקנון תיקון 14א).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ