אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> דנ"א 6300/14 דאבל קיי מוצרי דלק (1996) בע"מ נ' גזפרום טרנסגז אוכטה בע"מ

דנ"א 6300/14 דאבל קיי מוצרי דלק (1996) בע"מ נ' גזפרום טרנסגז אוכטה בע"מ

תאריך פרסום : 26/11/2014 | גרסת הדפסה
דנ"א
בית המשפט העליון
6300-14
25/11/2014
בפני כבוד הנשיא:
א' גרוניס

- נגד -
העותרת:
דאבל קיי מוצרי דלק (1996) בע"מ
עו"ד איתן ארז
עו"ד פז יצחקי-וינברגר
עו"ד יואב רז
המשיבה:
גזפרום טרנסגז אוכטה בע"מ
עו"ד בנימין ברץ
עו"ד אייל אברמוב
החלטה

 

1.       לפניי עתירה לדיון נוסף בפסק דינו של בית משפט זה מיום 9.9.2014 בע"א 3081/12 שניתן מפי השופטת ד' ברק-ארז, בהסכמת השופטים י' דנציגר ונ' סולברג. בפסק הדין נדחה ערעור העותרת על פסק דינו מיום 19.3.2012 של בית המשפט המחוזי (כבוד השופט ש' שוחט) בה"פ 30752-05-11, בו התקבלה בקשת המשיבה לאכיפת פסק דין שניתן ברוסיה.

 

2.       העותרת היא חברה ישראלית העוסקת במסחר בגז ובדלק. המשיבה היא חברה המאוגדת ברוסיה. בין שתי החברות התנהלו הליכים משפטיים ברוסיה על רקע חוזה שנחתם ביניהן. ביום 13.2.2009 נתן בית המשפט המוסמך ברוסיה פסק דין, בו חויבה העותרת לשלם למשיבה סכום של כחמישה מיליון יורו (להלן – פסק הדין הרוסי). ערעורי העותרת על פסק הדין נדחו. המשיבה הגישה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו בקשה לאכיפת פסק הדין הרוסי מכוח חוק אכיפת פסקי חוץ, התשי"ח-1958 (להלן – חוק אכיפת פסקי חוץ).

 

3.       ביום 19.3.2012 התקבלה הבקשה על ידי בית המשפט המחוזי, שהורה על אכיפת פסק הדין הרוסי (ה"פ 30752-01-11, כבוד השופט ש' שוחט). בפסק הדין נקבע כי התקיימו התנאים שבסעיף 3 לחוק אכיפת פסקי חוץ, המאפשרים את אכיפת פסק הדין הרוסי, וכי העותרת לא הוכיחה קיומם של אחד החריגים לאכיפה הקבועים בסעיפים 4 ו-6 לאותו חוק. בין השאר, נקבע כי העותרת לא הוכיחה שלא נתקיימה דרישת ההדדיות שבסעיף 4 לחוק אכיפת פסקי חוץ וכי לא הוכחו טענותיה לגבי אופן ניהול ההליך המשפטי ברוסיה והטענות לפיהן פסק הדין הרוסי הושג במרמה.

 

4.       ערעורה של העותרת על פסק הדין נדחה (ע"א 3081/12, פסק הדין מיום 9.9.2014, ניתן מפי השופטת ד' ברק-ארז, בהסכמת השופטים י' דנציגר ונ' סולברג). פסק הדין התמקד בדרישת ההדדיות הקבועה בסעיף 4 לחוק אכיפת פסקי חוץ (להלן – דרישת ההדדיות). בית המשפט עמד על מהותה והיקפה של הדרישה האמורה וציין כי נטל ההוכחה בעניין זה מונח על כתפי המתנגד לאכיפת פסק החוץ. כן נבחנה התקיימותה של דרישת ההדדיות במקרה דנא, נוכח המצב המשפטי ברוסיה. בית המשפט הורה ליועץ המשפטי לממשלה לשקול האם להצטרף להליך על מנת להביע את עמדת המדינה ולמסור הודעה מפורטת בעניין אכיפת פסקי חוץ רוסיים בישראל ובשאלת ההדדיות באכיפת פסקי חוץ ישראליים ברוסיה. אולם, היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי אינו מוצא לנכון להתייצב בהליך, תוך שציין כי לא קיימת אמנה ישראלית-רוסית בנושא אכיפת פסקי חוץ וכי אין בידי המדינה נתונים בעניין. בפסק הדין, הביע בית המשפט צער על החלטתו זו של היועץ המשפטי לממשלה והעיר כי ראוי היה כי ייעשה מאמץ לאיתור הנתונים שהתבקשו. פסק הדין הסתמך, בין השאר, על חוות הדעת שהציגו מומחים מטעמם של שני הצדדים. נקבע, כי באופן מסורתי, לא איפשרה שיטת המשפט הרוסית אכיפה של פסקי חוץ בהעדר אמנה בנושא בין הצדדים. אולם, לדברי בית המשפט, קיימת פסיקה חדשה ברוסיה שעשויה ללמד על שינוי מגמה ועל נכונות לאכוף פסקי חוץ אף מקום שלא קיימת אמנה דו-צדדית בנושא. זאת, הגם שגישה זו איננה מקובלת על כולם ואף שבפועל טרם נאכפו פסקי דין ישראליים ברוסיה. בית המשפט פסק כי קיים "פוטנציאל סביר" שפסק דין ישראלי ייאכף ברוסיה ובכך יש כדי לענות על דרישת ההדדיות לעת הזו. עוד הובהר, כי אם ישתנה המצב המשפטי ברוסיה או יתברר כי פסקי דין ישראליים אינם נאכפים שם כעניין עקרוני, ייתכן שינוי בעמדה לגבי אכיפת פסקי דין רוסיים בישראל. מעבר לכך, נדחו טענותיה הנוספות של העותרת, לרבות הטענות בנוגע לתקינות ההליך בבית המשפט הרוסי וטענת המרמה. לאור האמור, נדחה הערעור.

 

5.       בעתירה שלפניי מבוקש לקיים דיון נוסף בפסק הדין בערעור. העותרת טוענת כי בפסק הדין נקבעה הלכה חדשה, כפי שעולה גם מפסק הדין עצמו. לשיטתה, להלכה שנקבעה השלכות "הרות אסון ובלתי הפיכות" לגבי העותרת, שחויבה בסכומי עתק בהליך בלתי תקין, לדידה, שנוהל ברוסיה. בנוסף, היא טוענת כי לפסק הדין השלכות רוחב משמעותיות ביחס למקרים רבים נוספים שבגינם מתנהלים בימים אלה הליכים משפטיים. בהקשר זה, היא מציינת כי אחד מבעלי הדין בהליכים אלה ביקש להצטרף להליך דנא אך בקשתו נדחתה. לפיכך, מבוקש כי ייערך דיון נוסף בפסק הדין וכי יתאפשר לגורמים המנהלים הליכים דומים להצטרף להליך ולהביא ראיות מטעמם. בנוסף, מלינה העותרת על כך שהיועץ המשפטי לממשלה לא הציג עמדתו בנושא ולא פעל לאיתור הנתונים הנחוצים להכרעה בעניין דרישת ההדדיות. לטעמה של העותרת, היה על בית המשפט לחייב את היועץ לפעול כן, ואף בכך יש כדי להצדיק דיון נוסף בפסק הדין. עוד סבורה העותרת כי יש לקיים דיון נוסף בתנאים העקרוניים לדרישת ההדדיות. היא מדגישה כי הגישה השלטת ברוסיה היא כי אין לאכוף פסקי חוץ שלא מכוחה של אמנה בינלאומית ומלינה על אופן ניתוחה של הפסיקה שנזכרה בעניין זה בפסק הדין בערעור. העותרת מבהירה כי אין בנמצא פסקי דין ישראליים שנאכפו ברוסיה. לדבריה, היות שאין זה ברור האם פסקי דין ישראליים אכן ייאכפו ברוסיה, הרי שפסק הדין פוגע בוודאות המשפטית. כמו כן, טוענת העותרת  כי פסק הדין נושא העתירה עומד בסתירה לשני פסקי דין שניתנו על ידי בית משפט זה (ע"א 1297/11 לוין נ' זוהר (29.12.2013), והדיון הנוסף באותו עניין – דנ"א 304/14 זוהר נ' לוין (20.7.2014) (להלן – עניין לוין)). לבסוף, היא חוזרת על טענותיה נגד המערכת המשפטית הרוסית בכלל ונגד ההליך שהתנהל בעניינה ברוסיה בפרט. היא מזהירה מפני "גל עכור" של פסיקה רוסית בלתי הוגנת ובלתי ראויה אשר תיאכף בישראל, והכל כאשר רוסיה אינה נוהגת באותו האופן לגבי פסקי דין ישראליים.

 

6.       המשיבה מתנגדת לעתירה. יצוין, כי תשובת המשיבה הוגשה ביוזמתה ומבלי שנתבקש הדבר על ידי בית המשפט. המשיבה טוענת כי יש לסלק את העתירה על הסף כיוון שהעותרת הסתירה את העובדה שהיא חברה בפירוק ומשום שהעותרת ובא כוחה, עו"ד ארז, לא פנו למפרק שמונה לה או לבית המשפט הדן בפירוק לשם קבלת אישור להגשת העתירה או לייצוגה על ידי החתום על העתירה. זאת, לדבריה, בניגוד להוראות סעיף 307(א)(1) לפקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983 (להלן – פקודת החברות). לגופו של עניין, טוענת המשיבה כי בפסק הדין בערעור יש אומנם חידוש בקביעה כי די בפוטנציאל סביר לאכיפתו של פסק דין ישראלי במדינה זרה על מנת לספק את דרישת ההדדיות. בנוסף, לדבריה, נקבעו בפסק הדין מסמרות לגבי דרישת ההדדיות במסגרת אכיפת פסקי חוץ בין רוסיה לבין ישראל. עם זאת, לדעתה, פסק הדין אינו עומד בסתירה לפסיקה ולהלכות אחרות. המשיבה טוענת כי העותרת הציגה באופן מטעה את פסק הדין בעניין לוין ומסבירה בהרחבה מדוע אין כל קשר או סתירה בין שני פסקי הדין. בנוסף, המשיבה אינה סבורה כי העדר עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה מצדיק דיון נוסף בפסק הדין בערעור ודוחה את טענות העותרת בדבר רלוונטיות הנתונים שהיה עליו לאתר להכרעה. כן היא טוענת כי אין בהשלכותיו של פסק הדין על העותרת או על צדדים שלישיים כדי להצדיק דיון נוסף ולשיטתה, העותרת מבקשת לערער פעם נוספת על פסק הדין בהתבסס על טענות שכבר נדונו בערעור. לבסוף, מבקשת המשיבה כי יוטלו על מגיש העתירה הוצאות "ריאליות", העולות על גובה הערובה שהפקיד.

 

7.       בהחלטתי מיום 2.11.2014, הוריתי לעותרת להתייחס לטענות המשיבה בעניין הימצאותה של העותרת בהליכי פירוק והעדר אישור מבית המשפט שלפירוק להגשת העתירה. בהודעתה מיום 18.11.2014 דחתה העותרת את טענות המשיבה לפיהן יש לסלק את העתירה על הסף. לדבריה, בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו (כבוד השופט א' אורנשטיין), הדן בפירוק העותרת, התיר ביום 20.8.2013 לאחד מבעלי המניות של העותרת (להלן – קלוגר), באמצעות עו"ד ארז, להמשיך לייצג את העותרת בהליכים המשפטיים התלויים ועומדים בפניו, חרף צו הפירוק ומינוי מפרק לחברה. זאת, בתנאי שקלוגר יישא בעלויות ההליכים וההוצאות שעשויות להיפסק במסגרתם. היא מדגישה כי בית המשפט הדן בפירוק "הסמיך את עו"ד ארז להמשיך בייצוג החברה בהליכים בפני בית משפט נכבד זה ללא סייג ועד להחלטה אחרת ..." [ההדגשות במקור, א' ג']. לדברי העותרת, דיון נוסף מהווה "המשך ישיר" לפסק הדין ואין מדובר בהליך חדש הנפתח בשם החברה, אלא בהליך שלא ניתן לנתק ולהפריד מפסק הדין בערעור. לפיכך, לשיטתה, לא נדרשה הסמכה חדשה מעבר להסמכה שניתנה לעו"ד ארז והוא מוסמך לייצג את החברה גם בעתירה לדיון נוסף. בהקשר זה, מעירה העותרת כי גם מקום שבעל תפקיד מונה להמשיך לייצג חברה שנקלעה להליכי פירוק אין הוא נדרש לפנות לבית המשפט שלפירוק לשם הגשת בקשת רשות ערעור על החלטת ביניים בהליך או על סעד זמני. בנוסף, טוענת העותרת כי בהכרעה בעניין מתן היתר להמשך ניהול הליכים נשקלים הנזקים שעלולים להיגרם לחברה כתוצאה מכך. לדבריה, כיוון שבענייננו קלוגר הוא הנושא בכל העלויות, לרבות העירבון שנדרשה להפקיד בהליך דנא, הרי שהיא לא תינזק מהמשך ניהול ההליכים והיא יכולה רק להרוויח מכך. מעבר לכך, לטענת העותרת, סעיף 307 לפקודת החברות מתייחס למפרק של חברה המבקש לתבוע בשמה, בעוד שעו"ד ארז איננו המפרק של העותרת. לבסוף, טוענת העותרת כי אף אם תתקבל הטענה כי היה עליה לבקש היתר להגשת העתירה, הרי שאין בכך כדי לסלק את העתירה על הסף, כיוון שחשיבותה גוברת על הפגם ה"פורמליסטי" האמור.

 

8.       דין העתירה להידחות. תחילה אתייחס לטענות המשיבה לפיהן יש לדחות את העתירה בשל היעדרו של אישור להגשתה מטעם בית המשפט הדן בפירוק העותרת.

 

בפסק דינו מיום 20.8.2013 קבע בית המשפט הדן בפירוקה של העותרת (כבוד השופט א' אורנשטיין) כדלקמן:

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ