אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> דחיית תביעת השבה של תשלומי ארנונה מהמועצה האזורית מטה אשר

דחיית תביעת השבה של תשלומי ארנונה מהמועצה האזורית מטה אשר

תאריך פרסום : 30/04/2008 | גרסת הדפסה
א
בית המשפט המחוזי חיפה
813-04
28/04/2008
בפני השופט:
יצחק עמית

- נגד -
התובע:
מילגד בע"מ
עו"ד מיוחס יצחק ואח'
הנתבע:
מועצה אזורית מטה אשר
עו"ד מימוני איתן ואח'
פסק-דין

תביעת השבה של תשלומי ארנונה לשנים 1997-2004 ותביעה לסעד הצהרתי.

            תמצית התביעה

1.         התובעת מחזיקה בנכס המשמש כמפעל תעשייה בתחום המזון (ייצור שמני מאכל) בשטחה המוניציפאלי של הנתבעת. המפעל נמצא במתחם מגודר ולו שער כניסה בשטח של כ-65,000 מ"ר שסווגו וחוייבו בהתאם על ידי הנתבעת במהלך השנים כלהלן:

תעשיה - 10,309 מ"ר.

משרדים - 136 מ"ר.

סככות בתעשייה - 15,871 מ"ר.

קרקע תפוסה לאחסון בתעשיה - 2,000 מ"ר.

יתרת שטח קרקע תפוסה - 36,690 מ"ר. 

            (החל משנת 2003 הופחת שטח יתרת קרקע תפוסה ל - 18,656 מ"ר).

2.         ביום 15.8.2004 הגישה התובעת תביעה זו, להשבת כספים ששילמה לנתבעת בגין חיובי ארנונה על הנכס, בטענה שגבייתם נעשתה בניגוד לדין ותוך חריגה מסמכות. התביעה הוגבלה לשנים 1997-2004 מפאת דיני ההתיישנות והועמדה על סך על סך 5,339,520 ש"ח. כל עילות התביעה - למעט עילת ההפלייה כפי שיפורט בהמשך - נסבות על יתרת שטח הקרקע התפוסה (להלן " יתרת שטח המגרש" או " יתרת שטח קרקע תפוסה").

            התובעת העלתה שלוש "קבוצות" של טענות, שחלקן נחלקות לתתי-טענות, בנוגע לצווי ארנונה כלהלן:

א. החיוב של יתרת שטח מגרש אינו כדין (לחילופין, לא נעשה שימוש ביתרת שטח המגרש, לחילופין יש לסווג השטח כ"רחוב").

ב. טענות הקשורות לסיווג יתרת שטח המגרש וחריגה מדיני ההקפאה (סיווג לא נכון, העלאת תעריף בניגוד לדיני ההקפאה, יצירת סיווג חדש ושינוי הסיווג החדש מאוחר יותר בניגוד לדיני ההקפאה).

ג. הפליה לעומת מפעלים אחרים.

נציין כי הנפקות הכספית של שתי הטענות הראשונות אינה מצטברת אלא חופפת, ולכן, סכום ההשבה שנתבע מוגזם על פניו.

נעמוד להלן על טענות התובעת כסדרן, אך תחילה, נקדים מילים מספר אודות המסגרת הנורמטיבית והסמכות העניינית.

המסגרת הנורמטיבית

 

3.         את ההיסטוריה החקיקתית בדיני ארנונה ניתן לחלק לשלוש תקופות. עד לשנת 1985 לא היה פיקוח על תעריפי הארנונה ובשל שיעורי האינפלציה הגבוהים, נהגו הרשויות המקומיות להעלותם בשיעורים ריאליים. החל משנת 1985 שונתה מדיניות הארנונה במדינה, והסמכות שניתנה בעבר לרשויות מקומיות לקבוע תעריפי ארנונה הוגבלה באופן סטטוטורי, בחוקי ההסדרים במשק המדינה, חוקים שזכו לכינוי " דיני ההקפאה". דיני ההקפאה עדכנו את שיעורי העלאת תעריפי הארנונה מדי שנה תוך קביעת כללים אחידים ומתן הנחות. תחילתה של התקופה השלישית בשנת 1993, אז נכנס לתוקפו חוק ההסדרים לשנת 1992 וכן התקנות מכוחו, ונקבעו סכומים מרביים ומזעריים אחידים לארנונה לפי סוגי הנכסים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ