אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> דחיית עתירה למתן צו על תנאי וצו ביניים שיורה למשרד החינוך לבטל החלטתם להביא לקיצוץ של 50% מתקני בנות השירות הלאומי

דחיית עתירה למתן צו על תנאי וצו ביניים שיורה למשרד החינוך לבטל החלטתם להביא לקיצוץ של 50% מתקני בנות השירות הלאומי

תאריך פרסום : 13/11/2007 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון
7670-07
07/11/2007
בפני השופט:
1. א' גרוניס
2. מ' נאור
3. ח' מלצר


- נגד -
התובע:
איגוד המרכזים להעמקת החינוך היהודי
עו"ד עמיחי ויינברגר
עו"ד ינור ברטנטל
הנתבע:
1. שרת החינוך - יולי תמיר
2. משרד החינוך

עו"ד שרון רוטשנקר
פסק-דין

השופט א' גרוניס:

1.        לפנינו עתירה למתן צו על תנאי שיורה למשיבים לנמק מדוע לא ייקבע כי החלטתם להביא לקיצוץ בהיקף של 50% מתקני בנות השירות הלאומי, שהוקצו למרכזים להעמקת הזהות היהודית (להלן - המרכזים), כבר בשנת הלימודים תשס"ח, הינה בטלה. כמו כן, מתבקשים המשיבים ליתן טעם מדוע לא ייפרש כל קיצוץ, העולה על 15%, בתקנים אלה, החל משנת הלימודים תשס"ט ואילך, על פני תקופת זמן שאורכה לפחות ארבע שנים.

2.        העותרת הינה עמותה המאגדת עשרות עמותות העוסקות בענייני חינוך. עמותות אלה מפעילות את המרכזים, שעיקר פעילותם הינה העברת מערכי שיעור בנושאי זהות יהודית בבתי ספר ממלכתיים ברחבי הארץ. על-פי העולה מן העתירה, במשך שבע שנים היקצה המשיב 2 (להלן - המשיב) מדי שנה כ-270 תקנים של בנות שירות לאומי לטובת הפעילות במרכזים. בסוף חודש יוני 2007 נודע לעותרת כי בכוונת המשיבים לקצץ כבר בשנת הלימודים תשס"ח כ-50% מתקנים אלה. בתגובה לפנייתה מיום 12.7.07 למשיבה 1 (להלן - המשיבה) נאמר לה תחילה כי הקיצוץ המתוכנן נובע מכך שכספי התקציב, המיועדים למימון תקני בנות השירות הלאומי, טרם הועברו לידי המשיב. כספים אלה הועברו לרשותו של המשיב לאחר מספר ימים. אף על פי כן, ביום 26.8.07, פחות משבוע לפני תחילת שנת הלימודים, נכתבו למרכזים מכתבים רשמיים מטעם מנהל האגף לשירות לאומי במשיב, שבהם הוא הודיע להם על קיצוץ של 50% מתקני בנות השירות הלאומי המוקצים להם. מכתבים אלה הגיעו לחלק מהמרכזים רק לאחר פתיחת שנת הלימודים. 

3.        העותרת טוענת כי קיצוץ כה חד בעיתוי האמור, הינו בלתי סביר, שכן הוא עלול לפגוע ביכולת המרכזים לעמוד בהתחייבויותיהם החוזיות כלפי מוסדות חינוך ולגרום להם נזק כלכלי ותדמיתי. בעניין זה, מציינת העותרת, כי המרכזים השקיעו זמן ומשאבים רבים, מתוך הסתמכות על כך כי היקף התקנים שיקבלו בשנת הלימודים הנוכחית יהיה דומה למה שהיה בשנים הקודמות. העותרת טוענת אף כי החלת המדיניות כבר בשנת הלימודים הנוכחית, תשס"ח, תפגע בבנות השירות הלאומי, שהסתמכו על הליכי המיון ועל קבלתן להתנדבות במרכזים לשנת לימודים זו. בשל היקפו של הקיצוץ, טוענת העותרת כי יש להביא לפרישתו על פני תקופה שאורכה לפחות ארבע שנים, וזאת החל משנת הלימודים תשס"ט. 

4.        דין העתירה להידחות. מתברר, כי בחודש מרץ 2007 התקבלה על ידי המשיבה  החלטת מדיניות עקרונית בדבר הגברת השימוש בתקני השירות הלאומי בתחום החינוך המיוחד וקליטת העלייה, בין היתר, על חשבון העותרת והעמותות המאוגדות בה (להלן - החלטת המדיניות). העותרת מצידה אינה חולקת על כך כי בסמכות המשיבים לקבוע מיהם הגופים הזכאים לתקני שירות לאומי ומהו אופן חלוקתם ולכן ממקדת את טענותיה בגודלו של הקיצוץ האמור ובעיתוי ההודעה עליו. עם זאת, מתגובת המשיבים עולה, כי בבואם להחליט על הקצאת התקנים בין הגופים, הביאו הם במניין שיקוליהם את העיתוי שבו נמסרה הודעת הקיצוץ לעותרת. האפשרות לחלק את התקנים יכולה הייתה להתבצע רק לאחר העברת התקציב, כלומר בסוף חודש יולי 2007, כאשר מלאכת השיבוץ כבר הושלמה. לפיכך, החליטה המשיבה להימנע מהפעלתה ומיישומה של החלטת המדיניות. במקום זאת, הוחלט לכבד את השיבוצים והליכי המיון שבוצעו עד אותה עת. מהאמור בתגובת המשיבים ובתשובת העותרת עולה, כי הקיצוץ המשמעותי במספר התקנים, לעומת המצב בשנים הקודמות, שאליו הפנתה העותרת תחילה, לא בוצע למעשה. כמו כן, כל בנות השירות הלאומי שרצו להתנדב למרכזים, עברו הליך מיון ושובצו, נקלטו במרכזים. כלומר, ההחלטה על הקיצוץ לא יושמה ולכן אף לא נפגע אינטרס ההסתמכות של בנות השירות הלאומי (בהנחה שיש להן אינטרס כאמור, אשר ראוי הוא להגנה). גם טענת העותרת באשר לחובת המשיבים לפרוש את הקיצוץ על פני מספר שנים, החל משנת הלימודים הבאה, דינה להידחות. מאחר שאין לדעת האם קיצוץ מסוג זה אכן ייצא אל הפועל, הרי שמדובר בשלב זה בטענה תיאורטית בלבד. לעניין זה נבקש להוסיף, כי ראוי שלקראת השנה הבאה, תשס"ט, תתקבל החלטה לגבי הקצאת התקנים ותימסר הודעה בעניין לגופים הרלוונטיים, זמן סביר לפני תחילת השנה. בהקשר זה כל טענותיה של העותרת שמורות לה.

5.        אשר על כן, נדחית העתירה על הסף.

           ניתן היום, כ"ו בחשון התשס"ח (7.11.07).

ש ו פ ט

ש ו פ ט ת

ש ו פ ט


העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.    גק

מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט,  www.court.gov.il

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ