אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> דחיית ערר הבדואים בנגב מכפרים לא מוכרים בנושא אי חבורם למי שתיה

דחיית ערר הבדואים בנגב מכפרים לא מוכרים בנושא אי חבורם למי שתיה

תאריך פרסום : 14/02/2008 | גרסת הדפסה
ו"ע
בית דין לענייני מים
518-06
07/02/2008
בפני השופט:
1. רון שפירא
2. נציג ציבור גדעון הרמלין
3. נציג ציבור שאול שטרייט


- נגד -
התובע:
1. אסמאעיל אבו צליח
2. עואד אלגדיפי
3. לאבד אבו זר
4. סולימן אבו עאיש
5. עמותת סינגור קהילתי

הנתבע:
1. מנהל הרשות הממשלתית למים וביוב
2. מינהל מקרקעי ישראל
3. המינהל לקידום הבדואים בנגב
4. מדינת ישראל

פסק-דין

השופט ר. שפירא [אב"ד]:

 

הרקע לערר וטענות הצדדים:

בפנינו ערר על החלטות המשיבה 1 בבקשות שהגישו העוררים לחיבור מים לצרכי שתייה ועל החלטות המשיבה 1 לדחות את הבקשות לעיון מחדש בהחלטות הנ"ל. העוררים מבקשים כי בית הדין למים יורה למשיבים להיעתר לבקשות העוררים ולספק חיבורי מים לצרכי שתייה לעוררים.

העוררים הינם בדואים המתגוררים בנגב בכפרים בלתי מוכרים והם נציגי קבוצות שמונות משפחות רבות. העורר 1 הינו נציג של 20 משפחות, כולל משפחתו של העורר 1, המונות כ-112 נפשות המתגוררות במרכז הישוב ואדי-אלנעם באזור רמת חובב (להלן: "חמולת אבו-צליח"). העורר 2 הינו נציג של 16 משפחות, כולל משפחתו של העורר 2, המונות כ- 63 נפשות (להלן: "חמולת אלגדיפי"). העורר 3 הינו נציג של 15 משפחות המונות כ- 107 נפשות (להלן: "חמולת אבו זר"). העורר 4 הינו נציג של 28 משפחות, המונות כ- 142 נפשות (להלן: "חמולת אבו עאיש").

העוררים טוענים כי הגישו בקשות לחיבור למים לצרכי שתייה לועדת המים אך בקשותיהם לא אושרו. לאחר שנודע לעוררים במהלך ישיבה שהתקיימה ב"מינהלה לקידום הבדואים בנגב - הוועדה להקצאת מי שתייה" כי עומדת להם הזכות להביא את עניינם לדיון מחדש בדרך של הגשת ערעור לנציב המים שלחו העוררים לנציב המים (כתוארו דאז - כיום מנהל הרשות הממשלתית למים וביוב) בקשה לעיון מחדש בעניין. באוגוסט 2006 דחה נציב המים את בקשת העוררים.

העוררים טוענים כי אי חיבורם למים הוא חמור מבחינה בריאותית ותברואתית וגורם לרמת חיים ירודה, להוצאות ולטרחה רבה הנגרמים בשל הצורך בהשגת מים לצרכיהם הבסיסיים. העוררים מציינים כי מחסור ומצוקת המים הינם גורמים להתייבשות, לזיהומים ולקשיים בשמירה על היגיינה אישית וניקיון כלי האוכל והדבר עלול לגרום להתפרצות מחלות. לטענת העוררים, התעלמות המשיבים משיקולים אלה ואי אספקת המים לעוררים עולה כדי הפרה של חובותיה הבסיסיות של הרשות כלפי אזרחיה ובראשן החובה להבטיח את הזכות לחיים ולבריאות.

העוררים טוענים כי מדובר במדיניות כללית בה נוקטים המשיבים כלפי הבדואים תושבי הכפרים הבלתי מוכרים ולמדיניות זו יש השלכות החל מן המישור הבריאותי-קיומי, עבור במישור של הפרת זכויות חוקתיות ופגיעה בעקרונות כבוד האדם והשוויון וכלה בהפרה של התחייבויותיה הבינלאומיות של מדינת ישראל. לטענת העוררים מדובר בהחלטות שאינן עומדות במבחן החוקתיות ובדרישות החוק וככאלה הן בטלות. העוררים טוענים כי הפגיעה בזכותם למים נעשתה שלא לתכלית ראויה ובמידה העולה על הנדרש. לטענתם, התכלית היחידה שצריכה להנחות את המשיבים היא זכאותם של אזרחי המדינה למים זמינים באיכות ובכמות הראויות. העוררים טוענים גם כי הפגיעה בהם הינה בלתי מידתית מאחר שלא מדובר באמצעי שפגיעתו פחותה.

עוד טוענים העוררים כי גם בתוך הכפרים הבלתי מוכרים ניכר כי המשיבים פועלים באופן מפלה ובשרירותיות שעה שהם מאשרים לחלק מהמשפחות חיבורי מים וליתר הם אינם מאשרים חיבורי מים. לטענת העוררים, מדובר במדיניות של אפליה ואי שוויון שנוקטים המשיבים גם בתוך הכפרים הבלתי מוכרים.

העוררים טוענים כי נפלו בהחלטת המשיבים פגמים היורדים לשורשו של עניין והמצדיקים התערבות בית הדין, כגון אפליה ואי שוויון, שקילת שיקולים זרים, מטרות זרות והתניה אסורה וזאת בשל רצונם לפנות את העוררים ממקום מושבם. לטענת העוררים, המשיבים לא שקלו את השיקולים הרלבנטיים ולא בחנו את העובדות שנדרשו למתן ההחלטות, כגון בדיקה לגבי מצבם של העוררים המצויים במצוקת מים, השלכות מצוקת המים על הבריאות והתברואה ושאלות טכניות רלבנטיות בדבר העברת והספקת מים. העוררים טוענים גם כי פעולתם של המשיבים לקתה באי מתן זכות טיעון לעוררים ואף באי מתן זכות עיון במסמכים הנדרשים לבקשותיהם.

באשר לעורר 3 נטען כי המשיבים הודיעו לו שיוכל לקבל חיבור מים מהחיבור של אדם אחר, אך לטענת העורר 3 אותו אדם אינו מתגורר באזור של משפחות חמולת אבו זר אלא בישוב מרוחק מאזור מגוריה של חמולת אבו זר. העורר 3 טוען כי אינו קשור לאותו אדם וכי אותו אדם מתנגד לחיבורו של העורר 3 לחיבור המים שלו.

באשר לעורר 4 נטען כי תשובת מרכז הוועדה שההתייחסות לבקשתו של אביו של העורר הינה זהה להתייחסות לבקשת חיבור המים של הבן, העורר 4, מצביעה על תמיהות קשות לגבי אופן קבלת ההחלטות בעניין העורר 4. לטענת העורר 4 דומה שתוצאות בקשתו סומנו מראש על ידי הנוגעים בדבר עוד טרם דיון בבקשה לגופה.

המשיבים טוענים כי באזור הנגב מתגוררים למעלה מחמישים אלף בדואים במקומות בהם הם בחרו להקים את ביתם מבלי שקדם לכך תכנון מצד משרד ממשלתי כלשהו. מדובר בבניה בלתי חוקית ללא הכנת תוכניות כמתחייב מחוק התכנון והבניה וללא בקשת וקבלת היתרי בניה מטעם רשויות התכנון המוסמכות. צורת התיישבות זו מעוררת קשיים רבים בתחום הספקת השירותים לתושבים. המדינה פעלה להקמת מספר ישובי קבע עבור האוכלוסייה הבדואית בנגב אולם משיקולים שונים עברו להתגורר בהם רק חלק מהבדואים בנגב. בישובי הקבע דואגת המדינה להקמת בתי ספר, מרפאות ותשתיות שונות, לרבות הספקת מים לבתי התושבים. משרדי הממשלה הנוגעים בדבר אינם חולקים על חובתם לדאוג לכך שהאוכלוסייה הבדואית תזכה להספקת מים. יחד עם זאת, הספקת המים לתושבים אלו חייבת להיות נגזרת מביצוע המדיניות התכנונית והחוקית שקבעה  הממשלה.

המדינה טוענת כי אין עילה בדין לחייבה לספק מים לכל מקבץ מגורים ארעי שהוקם באופן בלתי חוקי ואשר אין כל תוכנית להכיר בו כמקום ישוב של קבע, הגם שלא קיימת בו תשתית לאספקת מים. כשלב ביניים עד להקמת ישובי קבע חדשים והסדרת מערכת הספקת המים החליטה ועדת השרים לענייני המגזר הערבי בשנת 2000 על הקמת מרכזי מים. ניתנו הנחיות לתכנון מערכת הספקת המים למספר נקודות בנגב על ידי הנחת קווים שיסתעפו ממערכת המים הראשית של מקורות מתוך הנחה שנקודות המים ויתר השירותים שיסופקו לפזורה יהוו בעתיד בסיס לישובי קבע. מרכזי המים הוקמו ומוקמים על ידי המדינה בעלות גבוהה מאוד וזאת מתוך הכרה בצרכים הבסיסיים של האוכלוסייה הבדואית ומתוך רצון לשפר, לקדם ולייעל את יכולת הספקת אותם תנאים. בד בבד עם תכנון מרכזי המים ועוד קודם לכן הוקמה ועדה להקצאת מי שתייה לבדואים המאשרת פתיחת פתחים ברשת המים הארצית כדי לאפשר לבדואים לקבל אספקת מים. משנת 1997 פועלת ועדה זו במסגרת המנהלה לקידום ענייני הבדואים בנגב. מינוי הוועדה נעשה על ידי רשות המים.

המדינה טוענת כי מאז ההחלטה על הקמת מרכזי מים בשנת 2000 הונחתה הוועדה לאשר חיבורי מים ישירות לצרכן אך ורק במקרים חריגים ומטעמים הומאניטאריים ו/או במקומות בהם לא קיים פתרון אכלוס לתושבים ואין להם פתרונות מים קיימים. במקומות בהם הוקמו ו/או תוכננו מרכזי מים לא יאושרו חיבורי צרכן פרטניים נוספים וחברת מקורות תפעל לניתוק החיבורים הפרטיים שאושרו בעבר באותו אזור שכן המרכז מהווה פתרון כולל וראוי למצוקות המים. ניתוק החיבורים הפרטניים מתחייב מבחינה טכנית על מנת להקל על העומס המוטל על הקו הראשי אליו התחברו החיבורים הפרטניים.

המשיבים טוענים כי את זכותם של העוררים לקבל ולהשתמש במים יש לאזן אל מול האינטרס הציבורי כבד המשקל של קיום מדיניות לפיה אין מקום או עילה בדין לספק תשתיות וחיבורי מים להתיישבות ספונטאנית ובלתי חוקית בעליל.

המשיבים מפנים לסעיף 157א' לחוק התכנון והבניה הקובע מגבלות על אספקת מים למקרקעין ללא המצאת אישור המעיד על כך שניתן היתר בניה למבנה אותו מבקשים לחבר למים. המשיבים טוענים כי אין לספק מים למקרקעין שהבנייה בהם הינה בלתי חוקית וכי שאלת הזכות למים מהווה, בין היתר, נגזרת של הזכויות במקרקעין.

המשיבים מציינים בפירוט מדוע לא אושרו בקשותיהם של העוררים בנוסף לעובדת השהייה הבלתי חוקית של העוררים במקום. לגבי העורר 1 נטען כי קיים פתרון זמין בתחום מועצה המקומית שגב שלום שבנגב ומוצע פתרון אכלוס של קבע. באשר לעורר 2 נמצא כי קיימים פתרונות אכלוס זמינים במסגרת ישוב הקבע שגב שלום וכי העורר הינו בעל מגרש בישוב שגב שלום.

באשר לעורר 3 טוענים המשיבים כי נמצא שיש אמנם מקום ליתן חיבור מים שישרת את העורר 3 ויתר מבקשי החיבור שנכללו בבקשתו, ברם, הואיל שנמצא כי בסמיכות למקום מגוריו מצויים כבר 9 חיבורי מים והעורר 3 יוכל לקבל מים מאחד מ-9 החיבורים הקיימים באזור ולאור הכמות הרבה של חיבורים לא היה נכון לאשר חיבור נוסף שהשפעתו על לחץ ואיכות השימוש במים אינה טובה. לכן העורר 3 יוכל לקבל, לפי בחירתו, חיבור למים לחיבור הקיים על שם עודה חסין זניב או לכל אחד משמונת החיבורים הנוספים הקיימים בסמיכות למקום מגוריו. לאחר שטען העורר 3 כי מיקום החיבור מרוחק למקום מגוריו המליצה הוועדה לדחות את בקשתו לקבלת חיבור למים נפרד בנימוק כי קיים לעורר דיור חלופי בישוב שגב שלום שם יוכל לקבל תשתית מסודרת, כולל תשתית מים. אם יבחר בכל זאת העורר 3 להתחבר לאחד מ- 9 החיבורים הקיימים, יכול לעשות זאת. החלטת נציב המים מבוססת על העובדה כי במקום מגוריו של העורר כיום אין לחברת מקורות צינור סמוך ממנו ניתן לבצע חיבור עבורו. המשיבים טוענים כי אין לקבל בקשתו של העורר 3 לקבלת צינור/קו מים שיוביל את המים עד אליו באופן פרטי במקום מגוריו מכיוון שאין עילה בדין לחייב לספק מים לכל מקבץ מגורים ארעי שהוקם באופן בלתי חוקי ואשר אין כל תוכנית להכיר בו כמקום ישוב של קבע, בפרט בנסיבות המקרה של העורר 3, שלא קיימת בו כל תשתית של מקורות לאספקת מים בסמיכות לבית העורר.

באשר לעורר 4 נמצא כי קיימים פתרונות אכלוס זמינים במסגרת ישוב הקבע שגב שלום. באשר לבקשה דומה שהוגשה על ידי אביו של העורר 4 טוענים המשיבים כי מטבע הדברים משנבחנה בקשת אביו של העורר 4 ונמצא כי לא היה מקום לקבלה, הדבר נעשה לאחר בחינת מקום מגורי המבקש, התנאים באזור והחלופות הקיימות הפתוחות בפניו לדיור חלופי. בשל הדמיון במקום המגורים ויתר התנאים המלצת הוועדה ביחס לבקשת העורר 4 לא הייתה שונה מההמלצה שניתנה בשעתו ביחס לאביו ולפיכך החלטות נציב המים ביחס לשתי הבקשות היו דומות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ