אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> דחיית בר"ע של המדינה על החלטה בעניין העסקת עוזרים משפטיים

דחיית בר"ע של המדינה על החלטה בעניין העסקת עוזרים משפטיים

תאריך פרסום : 07/12/2014 | גרסת הדפסה
בר"ע
בית דין ארצי לעבודה
59705-11-14
02/12/2014
בפני השופט:
הנשיא יגאל פליטמן

- נגד -
המבקשים:
1. הנהלת בתי המשפט
2. נציבות שירות המדינה
3. משרד האוצר- הממונה על השכר

המשיבים:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה
2. ועד העוזרים המשפטיים הארצי

החלטה

 

הנשיא יגאל פליטמן

  1. לפניי בקשת רשות ערעור על החלטתו של בית הדין האזורי בתל אביב-יפו (סגנית הנשיאה הדס יהלום ונציגי הציבור מר יגאל כוחלאני ומר יגאל סעדיה; ס"ק 1054-11-13) מיום 25.11.2014. בהחלטתו עיכב בית הדין האזורי את הליכי הפיטורים של עוזרים משפטיים שכהונתם אמורה הייתה להסתיים עד סוף שנת 2014, עד ליום 28.2.2015, והורה לצדדים לחזור בתקופה זו לשולחן המשא ומתן.

 

הרקע לבקשה, על פי המפורט בהחלטת בית הדין האזורי

  1. ראשיתו של ההליך מושא בקשה זו ביום 3.11.2013, עת הגישו המשיבים בקשת צד בסכסוך קיבוצי לבית הדין האזורי, שבמסגרתה ביקשו כי בית הדין יורה למבקשים (להלן – המדינה) לנהל עימם משא ומתן לגבי תנאי העסקתם של העוזרים המשפטיים לשופטים. במסגרת הליך זה התנהלו מספר דיונים בבית הדין האזורי, הוגשה בקשה למתן רשות ערעור שנדונה בבית דין זה, והתקיימו מספר פגישות בין הצדדים, בדרגים שונים. כמו כן התנהל בין הצדדים הליך גישור לפני כב' השופט בדימוס יצחק זמיר. במקביל, הגישו המשיבים שני הליכים נוספים לבית הדין האזורי, שעניינם אי תשלום שעות נוספות לעוזרים משפטיים והגבלת משרת מילוי מקום. בשני תיקים אלה התקיים דיון אך טרם הוגשו סיכומים וטרם ניתנה בהם החלטה.

 

  1. ביום 1.6.2014 הודיעה המדינה על המתווה שקבעה לסיום העסקתם של עוזרים משפטיים, כדלקמן:

"א. העסקתם של העוזרים המשפטיים שהשלימו את תקופת הקדנציה תוארך בשלב זה עד ליום 31.12.2014.

 

ב. העסקתם של כשלושים עוזרים משפטיים שנקלטו במערכת בשנת 2005 תסתיים ביום 31.12.2014 וזאת בכפוף לקיום שימוע. יצוין כי מדובר בפריסה ארצית (לא יותר מארבעה עוזרים משפטיים בכל מחוז).

ג. ביום 30.4.2015 תסתיים העסקתם של העוזרים המשפטיים שנקלטו במערכת משנת 2006. ביום 31.8.2015 תסתיים העסקתם של העוזרים המשפטיים שנקלטו במערכת בשנת 2007. ביום 31.12.2015 תסתיים העסקתם של העוזרים המשפטיים שנקלטו במערכת בשנת 2008 וכך הלאה, והכול עד שתקופת ההעסקה המרבית של העוזרים המשפטיים במערכת תעמוד על מקסימום 6 שנים" (להלן – הודעת מנהל בתי המשפט).

 

  1. ביום 30.9.2014 הגישו המשיבים בקשת צד מתוקנת, לאחר שלטענתם המשא ומתן עם המדינה הגיע למבוי סתום, נוכח עמידתה של המדינה על תנאי סף לניהול המשא ומתן מצידה, של קציבת תקופת ההעסקה של העוזרים המשפטיים. במסגרת בקשת הצד המתוקנת, התבקשו הסעדים הבאים: צו האוסר על המדינה להפסיק את עבודתם של עוזרים משפטיים אך ורק בשל העובדה שהשלימו תקופת העסקה בת 6 שנים, או כל תקופת העסקה אחרת שתקבע המדינה חד צדדית; צו האוסר על המדינה להעסיק עוזרים משפטיים בתקופה הקצובה בזמן; צו הצהרתי האוסר על המדינה להעסיק עוזרים משפטיים בחוזה מיוחד לפי תקנה 1(3) לתקנות המינויים, משלא התמלאו התנאים לכך בדין; צו המורה למדינה לקיים משא ומתן קיבוצי ללא תנאים מוקדמים עם נציגות העובדים למציאת פתרון מוסכם להעסקתם של העוזרים המשפטיים, בתוך תקופה של 3 חודשים.

 

  1. בימים אלה, בהתקרב המועד הראשון הנקוב בהודעת מנהל בתי המשפט לסיום כהונת עוזרים משפטיים, שלחה המדינה הודעה על הקמת ועדת חריגים, ועל הקריטריונים שעל פיהם יידונו בקשות שיועלו לפניה. לאחר כינוס ועדת החריגים הודיעה המדינה בסיכומיה, כי מתוך 30 עוזרים משפטיים שאמורים לסיים את תפקידם בסוף שנת 2014, לכ- 13 מהם הוארכה תקופת הכהונה בהתאם להחלטת ועדת החריגים, לתקופה נוספת מסוימת.

 

החלטת בית הדין האזורי

  1. יצוין, כי החלטת בית הדין האזורי ניתנה לאחר שנוהל הליך הוכחות בבית הדין האזורי, ולאחר שהוגשו סיכומי הצדדים. בית הדין קמא קבע בהחלטתו, כי המדינה אמנם העלתה שיקולים כבדי משקל לעמדתה בדבר הצורך בקציבת תקופת ההעסקה לעוזרים המשפטיים, אך מנגד גם ההסתדרות העלתה נימוקים משמעותיים שיש להתחשב בהם, בנוגע לאופן העסקת העוזרים המשפטיים והעדר ההצדקה להחריגם מכלל עובדי המדינה ולהעסיקם בחוזים אישיים קצובים בזמן. עוד קבע בית הדין האזורי בעניין זה, כי במסגרת השיקולים שמנתה המדינה, פורטו גם שיקולים שהתבררו כבלתי רלבנטיים, זאת מחד, ומאידך, לא נשקלו שיקולים רבים נוספים, ובכללם גם שיקולים חוקתיים כגון הזכות לעבודה, חופש העיסוק, הזכות שלא להיות מפוטר ללא סיבה ועוד.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ