אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גישה מרכז לשמיר נ' משרד הביטחון ואח'

גישה מרכז לשמיר נ' משרד הביטחון ואח'

תאריך פרסום : 22/03/2011 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
2744-09
22/03/2011
בפני השופט:
רות רונן

- נגד -
התובע:
גישה מרכז לשמיר ע"י ב"כ עו"ד פלדמן
הנתבע:
1. משרד הביטחון
2. הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד הב
3. יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים
4. הממונה על יישום חוק חופש המידע במתפ"ש

פסק-דין

פסק דין

עתירה לגילוי מידע לפי חוק חופש המידע ביחס למידע הנודע להכנסת מוצרי מזון לרצועת עזה.

שלושה עניינים נותרו שנויים במחלוקת בין הצדדים, לאחר שהם הגיעו להסכמות ביחס ליתר המחלוקות ביניהם. עניינים אלה יידונו להלן.

צריכת מזון ברצועה - מצגת ה"קווים האדומים"

המשיב סירב לגלות את המסמך. לטענתו, מדובר בטיוטה שהוצגה במסגרת דיונים פנימיים, שהתגבשו לצורך גיבוש ההתנהלות מול קצועת עזה. הטיוטה לא שימשה ואינה משמשת כבסיס לקבלת החלטות. אותם מסמכים אשר עמדו בבסיס המדיניות הועברו לעותרת, וכן ניתנו לה הבהרות, כבקשתה.

המשיב טען עוד, כי המסמכים נמסרו לעותרת, לאחר שחל שינוי ניסבות – המדיניות של ישראל ביחס לרצועת עזה השתנתה. שינוי זה צמצם את החשש מפני פגיעה בביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה. אולם, ביחס למצגת, טען המשיב כי אין למסור אותה לאור ס' 9(ב)(4) לחוק חופש המידע. המשיב טען כי במקביל להכרה בחשיבות מסירת מידע, יש להביא בחשבון את הצורך לנהל דיונים פנימיים בנושאים רגישים תחת מעטה של חיסיון, כדי לאפשר למשתתפים לבטא את דעותיהם באופן חופשי, ללא חשש כי דבריהם ייחשפו.

המשיב טען כי החריג שנזכר בסעיף 9(ב)(4) הנ"ל, חל ביחס למסמך המתייחס לשלבים שקדמו לקבלת ההחלטה, שכן הענין הציבורי במידע הנוגע להחלטות מחייבות הוא משמעותי יותר. עוד נטען כי בכול מקרה יש לבחון את מכלול הנסיבות, וכי בנסיבות המקרה דנן, מסירת המסמך תפגע באינטרס ציבורי מרכזי, של קיום דיונים בעלי גוון ביטחוני מדיני, כשהם חסויים בפני גילוי.

המשיב טען כי לאור רגישות הנושא, יש להימנע מהגילוי. מדובר במסמכים בתחום רגיש של העברת טובין לרצועת עזה, בכפוף לצרכים הומניטאריים. ספק אם קיים אינטרס ציבורי בגילוי של מצגת ראשונית, שלא גובשה למדיניות שיושמה בפועל. מאחר שהמצגת לא שימשה בשום שלב חלק מהמדיניות שיושמה, אין תועלת בחשיפתה.

המשיב הציג לבית המשפט במעמד צד אחד העתק של המצגת.

סעיף 9(ב) לחוק קובע כי רשות ציבורית אינה חייבת למסור מידע שהוא אחד מאלה:

"(4)מידע בדבר דיונים פנימיים, תרשומות של התייעצויות פנימיות בין עובדי רשויות ציבוריות, חבריהן או יועציהן, או של דברים שנאמרו במסגרת תחקיר פנימי, וכן חוות דעת, טיוטה, עצה או המלצה, שניתנו לצורך קבלת החלטה, למעט התייעצויות הקבועות בדין"

כעולה מסיכומי המשיב, הוא טען כי המצגת היא טיוטה, ולכן היא חוסה תחת החריג האמור.

העותרת אינה חולקת על כך. אולם, היא טענה כי מאיר שהדיונים ביחס לנושא נשוא המצגת הסתיימו וההחלטות התקבלו, לא עומד עוד הרציונל בדבר הרצון להגן על הליכי קבלת החלטות.

בפסק הדין המנחה בענין המועצה להשכלה גבוהה נ. הוצאת עיתון הארץ (עע"מ 9135/03) התייחס בית המשפט העליון (כב' השופטת חיות) לזכות למידע, ולחריג הקבוע בס' 9(ב)04) לחוק. בית המשפט קבע כי הכלל הבסיסי הוא כי "הזכות לקבלת מידע על פעילותן של רשויות ציבוריות היא מאבני היסוד של חברה חופשית". זאת, משום ש"שקיפות פעולותיהן של רשויות השלטון מאפשרת לאזרחים להתחקות אחר פעולות אלה ואחר השיקולים שעמדו בבסיסן ולבקרן, ככל שהדבר דרוש, והיא תורמת תרומה מכרעת ל'היגיינה הציבורית' ולשיפור איכותה של פעולת הרשות ביודעה כי פעולותיה ותהליך קבלת החלטותיה חשופים ושקופים לעין הציבור".

באשר לסייגים המנויים בס' 9(ב) לחוק קבע בית המשפט העליון כי "הסייגים שאליהם מתייחס סעיף 9(ב) לחוק חופש המידע מתונים יותר (מאלה שבס' 9(א), ר. ר.). אין מדובר באיסור על מסירת המידע, אלא במידע שאין חובה לרשות למוסרו".

בית המשפט הבהיר בפסק דינו את הטעם לקביעתו של המחוקק בס' 9(ב)(4) הנ"ל –

"הטעם המרכזי להצדקת הסייג למסירת מידע מן הסוג הנזכר בסעיף 9(ב)(4) לחוק, נעוץ בחשש מן 'האפקט המצנן' (Chilling effect), המתבטא ברתיעתם של חברי הרשות הציבורית ועובדיה לקיים דיונים כנים, מקום בו לא מובטח מעטה מסוים של חיסיון לדעות המוחלפות במסגרת תהליך קבלת ההחלטות. מתן אפשרות לעובדי הרשות לקיים ביניהם דיאלוג פתוח וגלוי, בלא חשש כי דברים שייאמרו על ידם בדיונים פנימיים או בחוות דעת פנימיות ייחשפו לעין כל, נועד אפוא להגן על איכות החלטותיהן של רשויות הציבור ועל האפקטיביות של תהליך קבלתן וזוהי התכלית המרכזית שביסוד הסייג".

בית המשפט העליון הוסיף וקבע כי הרשות אינה יכולה לסרב למסור מידע רק על סמך הישענות על האינטרס הציבורי הכללי הקיים בשמירה על כנות הדיונים ועל האפקטיביות שלהם. הרשות חייבת, כך נקבע, להפעיל שיקול דעת בכול מקרה ומקרה, תוך ניסיון למצוא את נוסחת האיזון, המביאה בחשבון את כל הנתונים והנסיבות של כל מקרה ומקרה.

בין יתר הנסיבות שעל הרשות להביאן בחשבון בהקשר זה – הן הנסיבות המנויות בס' 10 בחוק, נסיבות הקשורות בענין הציבורי בגילוי המידע מטעמים של שמירה על בריאות הציבור או בטיחותו, או שמירה על איכות הסביבה.

חובה נוספת המוטלת על הרשות מכוח הדין המנהלי – כך נפסק – בכול הנוגע בטיפול בבקשה לפי חוק חופש המידע, היא החובה לנמק את הסירוב למסירת המידע שנתבקש – כולו או חלקו, ככול שכך החליטה. חובת ההנמקה מקטינה את החשש מפני החלטות שרירותיות או שגויות, והיא תורמת לבניית האמון במערכת היחסים שבין האזרח לבין הרשות במדינה דמוקרטית.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ