אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גירושין - חיוב בגט בטענת מאיס עלי

גירושין - חיוב בגט בטענת מאיס עלי

תאריך פרסום : 17/09/2017 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני אזורי חיפה
1032325-1
20/08/2017
בפני הדיינים:
1. הרב דניאל אדרי - אב"ד
2. הרב בן ציון הכהן רבין
3. הרב אלעד עלי


- נגד -
התובעת:
פלונית
עו"ד גבי ברנדס
הנתבע:
פלוני
עו"ד גאשו אחיהון
פסק דין

 

הצדדים נישאו זה לזה באתיופיה בשנת 2004, עלו לישראל בשנת 2005, עברו גיור ובסיומו נישאו מחדש כדמו"י .

האישה הגישה תביעת גירושין בתאריך י"ח באייר תשע"ה (7.5.2015) לאחר 11 שנות נישואין.

טענות האישה

לדברי האישה ובאת כוחה, לאורך חיי הנישואין הבעל נהג באישה ביד קשה באלימות מילולית, כלכלית ובהתקפי קנאה קשים. לא נתן לה לצאת מהבית ללא רשותו, לא נטל חלק בעול הבית וגידול הילדים, וכשהיה חוזר לביתו בסיום העבודה יוצא לשחק קלפים עם חבריו עד שעות הלילה המאוחרות, ונהג לשתות לשכרה בעיקר בימי שבת.

ביום כ"ד בכסלו תשע"ה (16.12.2014) בגלל איחור של ההסעה, הגיעה האישה לביתה מאוחר מהרגיל. הבעל האשים אותה שהייתה עם גבר אחר ולא נתן לה לישון תוך שהוא מקלל אותה ולמחרת בבוקר חיפש בתיק האישה ומצא כסף ששמרה והעליל עליה שהיתה עם גבר אחר. מרוב ייאוש שתתה אקונומיקה ופונתה לבית החולים.

טענות הבעל

 לדברי הבעל, חיי הנישואין היו סבירים והנישואין זרמו על מי מנוחות.

ביום 18.12.2014 עזבה האישה באופן פתאומי את הבית עם הילדים ללא כל סיבה וללא הודעה מוקדמת ואין סיבה לגירושין מעוניין בשלום בית.

האישה לא הביאה שום ראיות לדבריה.

דיון והכרעה

בית הדין תמה על בא כוח הבעל שטוען שהאישה עזבה את הבית ללא כל סיבה וכי יעלה על הדעת שאישה שטוב לה בביתה עם בעלה תקום ותלך וכי בשופטני עסקינן שתעזוב תענוג חייה ותלך לאן אשר תישא אותה הרוח, וכבר נאמר במגילת רות שאמרה נעמי לרות וערפה "ומצאינה מנוחה אישה בית אישה" כלומר שאישה מוצאת את מנוחת חייה בבית בעלה וראה את המבואר בדברי הגמרא עירובין דף ס"ג עמוד ב' היושן בכילה שאיש ואשתו ישנים עליו הכתוב אומר "ותגרשון נשי עמי מבית תענוגיהם" הרי לך שמרכז חייה של האישה זה החיים סביב בעלה וכשקורה כזה דבר שאישה קמה ועוזבת את בית בעלה הדברים מדברים בעד עצמם, וברור שלא היה לה טוב, אלא שצריך לבדוק ולדעת בשל מי הרעה הזאת, אולם לבוא ולטעון שלא היתה שום סיבה לכך הרי בזה מראה שהבעל אינו מודע לצורת החיים בה הוא מנהל את ביתו ואינו מבחין בין טוב לרע, ורואה את עצמו כטלית שכולה תכלת והאישה היא הרעה.

בפרוטוקול הדיון מיום ה' בניסן תשע"ו (13.4.16) טען בא כוח הבעל שהבעל ניסה לשקם את הבית ולעשות שלום בית ופנה לזקני הקהילה שיתערבו.

באת כוח האישה טענה (שורה 14-12) "אנו בישראל ולא באתיופיה! כל משלחת רק מרחיקה אותנו ממנו. היא מבקשת שיפסיקו להטריד אותה. היא רוצה להפסיק את ההתעללות שלו בה". משמעות הדברים שהאיש לא מדבר באותו תדר שהאישה מדברת. האישה אמנם נישאה באתיופיה ושם היתה צורת החיים שהבעל שולט על האישה ביד רמה אולם כשבאה לארץ נפקחו עיניה והריחה ריח חופש ואינה מסכימה להמשיך את צורת החיים שבה הייתה מתנהלת עד עכשיו. עיין פרוטוקול הדיון מיום כ"ח בטבת תשע"ז (26.1.2017) שורה 22 "האישה סבלתי 13 שנה הייתי משרתת בבית לא הייתי אישה", טוענת שהיתה משרתת כלומר עברה השפלות (ע' פרוטוקול הדיון מיום ה' בניסן (13.4.16) שורה 29 דברי באת כוח האישה).

הגמרא ביבמות סב' ב' אומרת: תנו רבנן האוהב את אשתו כגופו והמכבדה יותר מגופו והמדריך בניו ובנותיו בדרך ישרה, עליו הכתוב אומר וידעת כי שלום אוהליך. ופירש רש"י בד"ה יותר מגופו וזה לשונו: "דזילותא דאיתתא קשה מדגברא". ועיין מהרש"א שם שכתב וזה לשונו: "ומכבדה יותר מגופו - דהיינו להלבישה בגדים מכובדים יותר ממנו כדאמרינן קרי למאני מכבדותיה". אולם מלשון רש"י שלא חילק בין בגדים לשאר דברים משמע שסבר דהוי כפשוטו שכל דבר שמכבד אותה בין בביגוד בין בדיבור ובין בהנהגה אחרת שכל דבר שיכול להיראות כחוסר כבוד וכל שכן זלזול, האישה מרגישה וקשה לה, וכן מבואר בלשון הרמב"ם בהלכות אישות פרק ט"ו הלכה י"ט וזה לשונו: "וכן צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יתר מגופו ואוהבה כגופו, ואם יש לו ממון, מרבה בטובתה כפי הממון, ולא יטיל עליה אימה יתירה, ויהיה דבורו עמה בנחת ולא יהיה עצב ולא רוגז". הרי שכתב בתחילת דבריו שיכבד את אשתו יתר מגופו באופן כללי ומשמע בכל מיני כבוד ששייך ורק הוסיף שאם יש לו ממון ירבה בטובתה וכן ידבר עמה בנחת, שזה שני דברים בסיסיים שיראה שדואג לה ושהיא חשובה בעיניו. וכן מדויק בלשונו שכתב שצריך לכבדה וכו' והוסיף ואם וכו' משמע שרק אם יש לו ממון ירבה בטובתה ואם אין לו רק יכבדה יתר מגופו שאין לזה מגבלה בדבר מסוים אלא כל דבר ששייך לומר עליו שזה כבוד צריך לעשות לה אפילו שלא עושה לעצמו.

הרי מבואר בדברי הגמרא שרק במצב זה שיכבדה יותר מגופו יהיה בטוח שהשלום ישכון בביתו, ופחות מכן כבר אין זה בטוח והרי זה נכנס בגדר זלזול, שעל זה פירש רש"י שהזלזול באישה הוא יותר קשה לה מאשר קשה לגבר. האישה היא רגישה ועדינה ואותה רמת זלזול שהגבר יכול לסבול האישה אינה יכולה לסבול, וממילא אין שלום בבית והאווירה בבית נהיית קשה, וכבר אמר שלמה המלך עליו השלום טוב פת חרבה ושלוה בה מבית מלא זבחי ריב. ופירוש הפסוק - טוב לאכול פת יבשה אם יש לו באכילה זאת שקט ושלוה והוא רגוע ונינוח, מאשר ממי שיש לו בית מלא בכל טוב אולם כל הזמן יש בו מריבות והשלום והשלווה רחוקים ממנו. בית הדין מתרשם שבגלל שהבית היה מלא זבחי ריב האישה קמה והלכה.

עיקרון זה עולה גם מדבריו המפורסמים של התשב"ץ (חלק ב' סימן ח'):

"עוד שאלת, אישה שבעלה מצער אותה הרבה, עד שמרוב הצער היא מואסת אותו, והכל יודעים בו שהוא אדם קשה הרבה, והיא אינה יכולה לסבול אותו לרוב הקטטות והמריבות, וגם שהוא מרעיבה עד שהיא שנאה את החיים, והיא אינה יכולה לבא לבית דין, מפני שאחד מבעלי ההוראה הפחידה, שאם תשאל כתובתה בבית דין שתפסיד אותה. הודיענו מהו הדין בזה. תשובה, קרוב הדבר בזה שיוציא וייתן כתובה, דקיימא לן לחיים ניתנה ולא לצער".

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ