אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גירושין או ביטול נישואין

גירושין או ביטול נישואין

תאריך פרסום : 05/07/2012 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני אזורי נתניה
271091-10
02/07/2012
בפני השופט:
1. הרב מיכאל עמוס - אב"ד
2. הרב שניאור פרדס - דיין
3. הרב אריאל ינאי - דיין


- נגד -
התובע:
פלונית
עו"ד סיגל יוריסטה
הנתבע:
פלוני
פסק-דין

הצדדים נישאו באתיופיה ולהם תשעה ילדים, כולם בגירים.

לאשה אלו נישואין שניים. היא היתה נשואה לראשון והוא נעלם. "הערבים שהיו בנישואין הראשונים נתנו לי רשות להנשא, בפעם השניה לבעלי זה".

הבעל טוען כי היה נשוי פעם אחת באתיופיה ואח"כ היו לו עוד שלוש נשים בלי נישואין.

לשאלת בית הדין, האם מצאה את בעלה הראשון ענתה האשה כי מצאה אותו ועתה הוא התחתן עם אשה אחרת והוא גר ברמלה.

גם האשה וגם הבעל רוצים להתגרש וכל מחלוקתם היא על הדירה הרשומה ע"ש שני הצדדים.

טענת האשה כי היא משלמת את חוב המשכנתא כבר שמונה עשרה שנים ויש לשלם עוד חמש שנים והבעל עזב לפני חמש שנים את בית הצדדים.

ומנגד, טוען הבעל כי הוא היה נותן לאשה כסף ובכסף זה היתה משלמת את תשלום המשכנתא.

בדיון שהתקיים ב- כ"ו אדר א' תשע"א (02/03/11), בית הדין הורה לצדדים לנסות להגיע להסכמה על הדירה ולמכור אותה.

בדיון זה, האשה לא העלתה אף טענה כנגד הבעל אלא הביעה את רצונה להתגרש. גם הבעל הסכים להתגרש ובתנאי שהדירה תמכר ותחולק בחלקים שווים.

ובדיון שהתקיים בתאריך 30/06/11 טענה האשה כי היא סובלת ממנו בגלל שהוא שותה וגם יש לו אשה אחרת. מלבד זאת, הוא מכה אותה והוצא צו הרחקה נגדו, וגם הוגש כתב אישום נגדו.

הבעל הסכים להתגרש אולם מבקש למכור את הבית ולהתחלק בחלקים שווים. הדירה רשומה ע"ש שני הצדדים, ולטענת הבעל הוא תמיד נתן לאשה כסף כדי לשלם את המשכנתא. מלבד זאת, טוען כי הוא אדם חולה וזקן.

דיון בענין הגירושין

תחילה יש לבאר - כידוע, נישואי הצדדים באתיופיה אין בהם ממש וכמו שביארנו בפס"ד בתיק מס' 98928/2, ושם כתבנו:

בדין נישואי אתיופים כבר דנו בזה גדולי זמננו שמאחר ואין כאן כסף קידושין ולא נתן הוא ואמר הוא כלל לא חוששים לקידושין שלהם שנעשו באתיופיה.

וכמו שכתב הגאון רבי משה פינשטיין זצ"ל בתשובה מתאריך כה' בסיון התשמ"ה לנכדו הרה"ג רבי יעקב טענדלער שליט"א:

"ויש להוסיף למה כתבתי בתשובתי הקודמת שאין בהם חשש לממזרות מחמת זנות בקרובות דזנות בקרובים אינו דבר טבעי וממילא אינו שכיח, רק אולי בגיס שייך ובזה מוצדקת טענת אחיך שאין להם חלות קידושין ואין בהם חלות גיס לדינא..."

גם בשו"ת "יביע אומר" חלק שמיני (אבהע"ז סימן יא) של כב' אמו"ר הגאון רבנו עובדיה יוסף שליט"א האריך בזה "כיד השם הטובה עליו" וז"ל:

"והנה לאחר חקירה ודרישה מפי זקני העדה וכוהניה מתברר שאין לעדה האתיופית קידושין כלל בנתינה ואמירה כפי שחייבה התורה והנישואין שביניהם, שבדרך כלל נעשים מגיל 14 שנה.. ונערכים באופן זה, הורי הבחור מבקרים אצל הורי הנערה ואם מצאה חן בעיניהם מביעים את רצונם לנישואי בניהם וקובעים זמן לנישואין... ויום או יומיים לפני טקס החופה שולחים הורי החתן תכשיטים ומתנות להורי הכלה, בעבור הכלה ובמקום הטקס של הנישואין החתן נמצא בין האנשים והכלה בין הנשים, ולא "קרב זה אל זה", אך אביו של החתן מכריז בפני הנוכחים ומודיע לאבי הכלה על כריתת ברית הנישואין בין החתן והכלה, ואינו נותן שום דבר לא הוא ולא החתן. והכהן של העדה אומר דברי ברכה ואחר הטקס והסעודה הולכים החתן והכלה ומתייחדים זה עם זה. נמצא שאין עושים מעשה קידושין באמירה ובנתינה כדת של תורה, כי אין להם מושג מדין "קיחה קיחה משדה עפרון", וגם כשמתיחדים יחדיו אין כאן קידושי ביאה שהרי צריך לומר בפני עדים הרי את מקודשת לי בביאה זו ולהתייחד בפניהם כמבואר ברמב"ם (פרק ג' מהלכות אישות הלכה ה')."

ובטור ש"ע (סימן לג' סעיף א') וע"ע בספר דינא דחיי (עשין דף עד) שלדברי הנ"ל צריך שיאמר בפני עדים שהוא מקדשה בביאה ולא אמרו חזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, אלא כשהיה לו עסק אישות עמה כגון: המגרש את אשתו, ואחר כך בא עליה. וכמבואר ברמב"ם (פרק י' מהלכות גירושין הלכה י"ט) ובטור ובש"ע (סימן קמט סעיף ה') עכ"ל.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ