אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גירושין, צו הגבלה וחלוקת רכוש.

גירושין, צו הגבלה וחלוקת רכוש.

תאריך פרסום : 14/03/2013 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני אזורי טבריה
862233-1
08/01/2013
בפני השופט:
1. הרב אוריאל לביא - אב"ד
2. הרב חיים בזק - דיין
3. הרב יועזר אריאל - דיין


- נגד -
התובע:
פלונית
עו"ד מאירה אזרד
הנתבע:
פלוני
עו"ד יהושע רובין
החלטה

בבית הדין התקיים דיון נוסף בתביעות שבפנינו, ולהלן החלטות הניתנות בעקבות דיון זה.

א. ביחס לתביעת הגירושין

ביום ט' בחשון תשע"ג (25/10/2012)ניתן פסק דין ביחס לתביעת הגירושין, ובעקבות פסק הדין זומן דיון ובו הבעל התבקש לתת גט. לאחר שהבעל הודיע על סירובו להתגרש, התקיים דיון בבקשת האשה לנקוט צווי הגבלה ביחס לבעל.

בדיון האחרון האשה ביקשה שהבעל יתן גט ללא עיכוב נוסף, וזאת לאחר שבני הזוג בפירוד של שנה וחצי וכבר ניתן פסק דין כאמור. מאחר שהבעל מסרב לתת גט מבוקש לנקוט צווי הגבלה.

הבעל ביקש לדחות את מתן הגט. ב"כ הודיע שמצבו הנפשי של הבעל אינו שפיר וכי מבוקש להמתין שלושים יום, בהנחה שכעבור שלושים יינתן גט לאחר שמצבו של הבעל ישתפר.

אך מהתרשמות מהבעל ומדבריו בדיון הנוכחי, וכן בדיון הקודם מיום ח' כסלו תשע"ג (22/11/2012)שמענו מהבעל שעיכוב הגירושין נעשה על יסוד החלטתו שלא לתת גט עד שההליך לחלוקת הרכוש יסודר לשביעות רצונו. להלן מדברי הבעל כפי שנרשם בפרוטוקול הדיון הקודם: "אני מבקש בכל לשון שהגט יינתן לאחר שנגיע להסדר בנושא הרכוש, אני מבקש שיהיה מינוי של אקטואר ושיהיה הסכם."

עוד מצאנו לנכון לציין כי בפסק הדין הנזכר בית הדין נמנע מפסיקת חיוב גירושין, ובהתאם למפורט בפסק הדין ובנימוקיו. אך בזמנו, בעת הדיונים שקדמו לפסק הדין, הדיונים נסובו על יסוד העילה המפורטת בכתב התביעה ונידונה בדיונים, והיא האלימות שהתובעת מייחסת לנתבע והוכחשה על ידו. אך בשני הדיונים שהתקיימו לאחר שניתן פסק הדין, נוכחנו שבעקבות התנהלות העניינים בין הצדדים, כעת שני הצדדים אינם מעוניינים זה בזה, לרבות הבעל שכבר אינו מעוניין בחיים משותפים עם אשתו, וכי בתקופה זו שלום הבית אינו רלבנטי עבור שני הצדדים.

להלן מדברי הבעל בדיון האחרון, כפי המופיע בפרוטוקול (משורה 98):

"אני מגיע לכל דיון, אני לא רוצה לחיות עם האשה הזאת, אבל אני יודע מה ההשלכות של הדברים שנעשים על ידה, הם עשו כל מיני דברים שלא אמורים להיעשות, הם פגעו בכבוד האדם ... מלכתחילה רציתי לעשות את הדברים בצורה הכי יפה, רציתי שהכול יתנהל יפה, אבל ב"כ האשה אמרה אנחנו רוצים לעשות הכול כדי לפגוע בו גם כספית גם נפשית וכלכלית, הם לא ניסו פעם אחד להגיע להידברות ולהבנה, להציג את הדברים ולגמור הכי יפה אחרי 30 שנה."

מאחר וכעת ברור לבית הדין בלא ספק, ששני בני הזוג כבר אינם רוצים זה בזה, בנסיבות המיוחדות של תיק זה ששלום הבית כבר אינו עומד על הפרק כלל, יש מקום לשנות את פסק הדין הנזכר, ולקבוע חיוב הבעל בגירושין.

מפסק דינו של רבינו ירוחם שיובא להלן אנו למדים כי די בנסיבות של שלילת שלום בית על ידי שני בני הזוג כדי להביא לפסיקת חיוב גירושין ביחס לבן הזוג המסרב להתגרש.

וז"ל רבינו ירוחם בספר מישרים נתיב כג ח"ח:

"כתב מורי ה"ר אברהם בן אשמעאל, כי נראה לו שאשה שאמרה לא בעינא ליה יתן לי גט וכתובה, והוא אמר אנא נמי לא בעינא לך אבל איני רוצה ליתן גט, מסתברא דאין דנים אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא, אלא מיהו משהינן לה תריסר ירחי שתא אגיטא דילמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש."

בכמה פסקי דין הביאו את דברי רבינו ירוחם בלא חולק, ודנו בדבריו בלא לפקפק במסקנתו, עיין פד"ר ח"ו עמ' 13, ופד"ר ח"ח עמ' 323, ופד"ר חי"א עמ' 95 ועמ' 255.

נוסיף ונציין כי בפסק דין מנומק שניתן בבית דין זה בתיק אחר, והתפרסם בספר "עטרת דבורה" ח"ב סי' פט, בית הדין העלה הלכה למעשה כי בנסיבות שבהן שני בני הזוג שוללים שלום בית ומבקשים להתגרש, ככל שהדבר נוגע לחיוב הגירושין בלא תשלום הכתובה, אין נפקא מינה מי מבני הזוג אשם בפירוד ומי הביא למצב הנוכחי שבני הזוג בפירוד.

מדברי רבינו ירוחם עולה כי למרות שיש לתלות שעמדתו של הבעל כפי שהוצגה בבית הדין (שאמר: "אנא נמי לא בעינא לך", דהיינו "גם אני איני רוצה בך") נובעת כתוצאה ישירה מהעדר רצונה של האשה בבעלה, ויש מקום לקבוע שמעשיה של האשה ומרידתה בו ויוזמתה להתגרש הם שגרמו לריחוק ביניהם, ומאד יתכן שאילו האשה הייתה חפצה בבעלה, או שהייתה נמנעת ממעשים היוצרים ריחוק, גם הבעל לא היה שולל שלום בית. למרות זאת קבע רבינו ירוחם בשם רבו שאין לך אלא שעתו ומקומו, והכול נקבע בהתאם לנסיבות שהתבררו לבית הדין. וככל שכעת, לפי המצב הנוכחי המתברר בבית הדין בעת הדיון, שניהם אינם רוצים זה בזה, וגם הבעל כבר אינו רוצה באשתו כפי שהיא כעת - די בכך לחייב את הבעל בגירושין.

בנוסף, מסתימת הדברים ברבינו ירוחם אנו למדים, שאין יסוד להימנע מחיוב הגירושין על בסיס הטענה שמוטל על האשה לשנות את עמדתה או את מעשיה או ללכת לטיפול מתאים, ואז גם הבעל ישנה את דעתו השוללת שלום בית. ההלכה ברבינו ירוחם נפסקה על פי המציאות הנוכחית, מאחר  שאין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות. לכן גם אם היה מקום להניח שלאחר טיפול או הדרכה לאשה, היא תחזור בה, ויתכן שבעקבות כך הבעל יחזור בו מעמדתו שאינו רוצה בה, לא ניתנה בדברי רבינו ירוחם הוראה לבחינה מסוג זה.

עוד יצוין כי בהלכה הפסוקה באה"ע סי' עז ביחס לאשה מורדת, לא נקבע חיוב הבעל בגירושין לאחר שאשתו מאסה בו, וזאת מאחר שבאותו מקרה הבעל מבקש לחזור לשלום בית, ואף נוקט בצעדים מתאימים המבטאים את רצונו, לרבות על ידי פנייה לבית הדין המתבקש ללחוץ על האשה לחזור לשלום בית באמצעות פעולות הננקטות ביחס למורדת, שמגמתן ללחוץ על האשה לשוב לבעלה. כאמור במקרה שבפנינו ששלום הבית כבר אינו רלבנטי עבור שני הצדדים, גם אם יתקבלו טענות הבעל המכחיש את האלימות המיוחסת לו, כעת אין מנוס אלא לפסוק חיובו בגירושין.

ב. צווי הגבלה

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ