אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גזר דין בתיק פ 8362/05

גזר דין בתיק פ 8362/05

תאריך פרסום : 18/05/2009 | גרסת הדפסה
פ
בית המשפט המחוזי באר שבע
8362-05
26/02/2008
בפני השופט:
רחל ברקאי

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
עו"ד דפנה דניאלי
הנתבע:
גרשקוביץ' יורי
עו"ד אורינוב תומר
גזר דין
  1. הנאשם הורשע לאחר שמיעת ראיות בעבירה של הריגה, לפי סעיף 298 לחוק העונשין התשל"ז - 1977 (להלן: " חוק העונשין"), עבירה של נהיגה במצב העלול לסכן עוברי דרך ושולל את השליטה ברכב עבירה לפי תקנה 26 (1)+ (4) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: " תקנות התעבורה") ועבירה של גרימת נזק לאדם ולרכוש לפי סעיף 21 (ב) (2) לתקנות התעבורה, בצירוף סעיף 38 (3) לפקודת התעבורה, התשכ"א -1961 .
  1. בהתאם להכרעת הדין נמצא כי ביום 26/6/05 בשעה 13:15, או בסמוך לכך, נהג הנאשם  במשאית מסוג מ.א.ן מ.ר 8029857 (להלן :"המשאית"), כשאליה מחובר נגרר מ.ר. 9650315 (להלן: "הנגרר") בכביש 90, מכיוון צפון לכיוון דרום, אל עבר מחסום הכניסה הצפוני  לאילת (להלן :"המחסום"). הנאשם נהג במשאית והנגרר, כאשר הוא שרוי במצב העלול לסכן עוברי דרך ואשר שולל ממנו את השליטה ברכב עקב היותו עייף. באותה עת עמדו לפני המחסום כלי הרכב הבאים: רכב מסוג אאודי, נהוג בידי פרחי דויד,  לפניו רכב טרנספורטר, נהוג בידי תורג'מן שלמה,  לפניו רכב מסוג וולוו, נהוג בידי זיידנברגר סילביה, לפניו רכב מסוג יונדאי גטס, נהוג בידי יוסף בר ולפניו רכב מסוג יונדאי אקסנט, נהוג בידי בורשטיין נועם, כשהם נמצאים בהמתנה לפני המחסום וחזיתם לכיוון העיר אילת. בהתקרב הנאשם למחסום, נרדם הנאשם תוך כדי נהיגתו. המשאית המשיכה בנסיעתה קדימה ופגעה עם חזיתה בחלק האחורי של רכב האאודי.  נהג האאודי,  אשר הבחין, מבעוד מועד במשאית שנסעה במהירות לעברו, הסיט את רכבו שמאלה כך שפגיעת המשאית בחלק האחורי של האאודי הדפה את האאודי לנתיב הנסיעה הנגדי וכתוצאה מכך נחבלו קלות שלושת נוסעי האאודי. לאחר הפגיעה באאודי המשיכה המשאית בנסיעתה קדימה ופגעה עם חזיתה בחלק האחורי של הטרנספורטר  ודחפה את הטרנספורטר אל עבר רכב הוולוו ולעבר כלי הרכב הנוספים. (להלן: "התאונה").

כתוצאה מהתאונה נהרגה לידור שכן טוב ז"ל (להלן: "המנוחה"), אשר ישבה במושב האחורי של רכב הטרנספורטר. כמו כן, כתוצאה מהתאונה, נחבל בראשו נהג הטרנספורטר,  אבד הכרתו ואושפז למשך 5 ימים, גם שאר נוסעי הטרנספורטר נחבלו: יונתן תורג'מן נחבל  ואושפז למשך 8 ימים, משה שכן טוב נחבל ואושפז למשך יומיים, אסתר שכן טוב נחבלה ואושפזה למשך יומיים והועברה לשיקום. כמו כן, כתוצאה מהתאונה, נחבל בראשו, יאיר ינחל, נוסע בוולוו, אשר אושפז למשך 3 ימים והועבר לשיקום  וכן נחבלו קלות נהגת הוולוו ונוסע נוסף וכן 4 מתוך 7 נוסעי הרכבים הנוספים.

  1. לאחר שמיעת הראיות קבעתי כי הנאשם גרם לתאונה והביא למות המנוחה ולפציעתם של  11 נוסעים נוספים, עקב נהיגתו הפזיזה שהתבטאה בכך שנהג במשאית בידעו כי הוא עייף ובידעו כי הוא שרוי במצב העשוי לשלול ממנו את השליטה ברכב עקב כך, כשהוא יודע  כי  כתוצאה מכך הוא צפוי לגרום לתאונה שבה יקופחו חיי אדם. על כך נדרש הוא לתת את הדין היום.
  1. התובע בטיעוניו לעונש חזר ועמד על פזיזותו של הנאשם וזלזולו בחובות המוטלות עליו כנהג, אשר הביאו לתוצאות הטראגיות כמפורט לעיל. התובע עמד על סבלם של בני המשפחה של המנוחה, כמו גם סבלם של הפצועים המתמודדים חלקם עוד היום עם תוצאות הפציעה. בנוסף עמד התובע על הסכנה העצומה שעמדה על הפרק לנוכח העובדה כי הנאשם נהג כלי רכב מסוג משאית אשר גררה נגרר ואשר משקלה עלה על 40 טון באופן המעצים את פזיזותו ורשלנותו של הנאשם בחובת הזהירות המוטלת עליו כנהג כלי רכב שכזה.

התובע טען, כי בנסיבות אלו יש להשית על הנאשם ענישה מחמירה, גומלת ומרתיעה בפרט לנוכח העובדה כי הנאשם לא לקח אחריות למעשיו בכך שבחר לנהל את משפטו עד תום. 

התובע הוסיף ועמד על עברו הפלילי של הנאשם בעבירות רכוש ואלימות כשהאחרונות בהן הינן משנת 2005. וכן עמד על הרשעותיו הקודמות בעבירות תעבורה, 14 במספר בתקופה של כעשר שנים ובתוכן עבירות חמורות של עקיפות מסוכנות, עבירות מהירות וכן עבירות נוספות המלמדות על דפוס התנהגות מזלזל כלפי חבויות החלות עליו כנהג כלי רכב כבד מסוג משאית.

התובע הציג בפני שורה של אסופת פסיקה של בתי משפט שונים אשר נדרשו לענישה בנסיבות דומות לאלה שבאו בפני וביקש להשית ענישה אשר תיתן ביטוי לאינטרס החברתי לגמול כראוי לאדם אשר ביצע עבירות חמורות אלה ואשר יגלה מרכיב הרתעתי לעתיד הן כלפי הנאשם עצמו והן כלפי כלל הציבור ובפרט נהגי משאיות.

  1. מנגד באו בפני טיעוניו של ב"כ הנאשם אשר חזר וטען, כי הנאשם לוקח אחריות מלאה על מעשיו וכן מביע חרטה כנה ואמיתית וכי אין להסיק מהתנהגותו בנסיבות האישום הנדון, כנסיבות המלמדות על זלזול בחוק. ב"כ הנאשם ציטט מהכרעת הדין וציין, כי הנאשם היה בהלך נפש של פזיזות בנסיבות בהן היה מודע לדבר עייפותו ולהשלכות של העייפות והתעלם מהן בכך ביקש לקבוע כי סוג שכזה של פזיזות נמצא ברף התחתון של קשת המקרים של זלזול וזאת בשונה מנסיבות של זלזול המגולמות בנסיעה במהירות מופרזת או עקיפה מסוכנת.

ב"כ הנאשם חזר ועמד על הפן האנושי שבדבר והוא הפן הסובייקטיבי הנוגע לנסיבות בהן נקלע אדם למצב של עייפות ונוטל סיכון לפיו יירדם תוך כדי נהיגה. לטענתו, נטילת סיכון בנסיבות שכאלה הינה פחות ברורה וחד משמעית מנסיבות של נטילת סיכון במצב של רמת מודעות גבוהה כבנסיבות של נהיגה במהירות מופרזת או ביצוע עקיפה מסוכנת. על רקע דברים אלו ביקש כי בית המשפט לא ימצה את הדין את הנאשם ויתחשב בגילויי החרטה שגילה הנאשם.

גם הנאשם הוסיף את מילותיו והביע חרטה כנה על הפגיעה באחרים וביקש את סליחתם.

  1. שירות המבחן הניח בפני תסקיר מפורט ומקיף אודות נסיבותיו האישיות של הנאשם. מדובר באדם כבן 45, גרוש ואב לשלושה ילדים אשר עלה ארצה עם בני משפחתו בשנת 1993 מאוזבקיסטן ועבד עד ליום האירוע כנהג בחברת "נבלי הובלות". שירות המבחן ציין כי הנאשם דחה כל מעורבות טיפולית אשר הוצעה לו וגילה אחריות ורגשי אשמה לתוצאות הקטלניות של תאונת הדרכים בה היה מעורב עד כי גילה נכונות לקבל על עצמו עונש חמור.

שירות המבחן הוסיף ועמד על מצבו הנפשי הירוד של הנאשם בעקבות האירוע, על מצב החרדה בו נמצא הנאשם מפני התוצאה העונשית ועל הקשיים הרגשיים בפניהם הוא עומד.

  1. תופעת הפגיעות בנפש ובגוף עקב תאונות דרכים המשתוללות בכבישי הארץ מחייבת את מערכת המשפט להתגייס למלחמה יעילה, בכלים העומדים לרשותה, כדי לסייע במיגור התופעה של מכת התאונות הדרכים וקטילת חיי אדם עקב התנהגות עבריינית על הכביש.  בית המשפט אינו עומד לבדו במערכת זו, המחייבת ביסוסה של מערכת הדרכה, חינוך והטמעה של כללי זהירות בדרכים. תרומתו של בית המשפט במלחמה זו, הינה באמצעות האמצעי העומד  לרשותה והוא כלי הענישה. השימוש בכלי זה יחדיר את המודעות לכללי ההתנהגות הרצויים בכבישים למותר ולאסור ולסכנות האורבות מהפרתם של כללי הזהירות. [ראה  דברי כב' השופט לוי, בע"פ 5167/05 עלי מג'דוב נ' מדינת ישראל (ניתן ביום 10.10.05) - שם החמיר ביהמ"ש העליון בעונשו של המערער והעמיד את עונש המאסר בפועל על 30 חודשים. ע"פ 8143/05 פליקס בודשוב נ' מדינת ישראל (ניתן ביום 4.6.06)-  בעניין זה אישר ביהמ"ש העליון עונש מאסר בפועל בן 42 חודשים.]
  1. בענייננו זה למרות נסיבותיו האישיות של הנאשם הנוגעות אל הלב, בנסיבות בהן מדובר באדם נורמטיבי אשר ניהל אורח חיים תקין ועבד לפרנסתו כנהג משאית והעובדה כי מעורבותו בהליך זה תקטע את מקור פרנסתו כנהג משאית, לא ניתן להתעלם מחומרת מעשיו ותוצאות  מעשיו עת התעלם מעייפותו וגילה  פזיזות נפש למצבו זה ונטל סיכון בלתי סביר לאפשרות כי יירדם תוך כדי נהיגה ויגרום לתאונה קטלנית ובחר להמשיך ולנהוג למרות הסיכון.

ואכן, תוצאות התאונה היו קשות, חייה של נערה צעירה נקטלו וכן נפצעו 11 אנשים נוספים.  תוצאה שכזו מחייבת ענישה הולמת אשר יהיה בה כדי לגמול לנאשם על מעשיו להרתיעו לעתיד ולהוציא מסר הרתעתי לכלל הציבור.

  1. לאור כל האמור לעיל, אני משיתה על הנאשם את העונשים הבאים:

א.      מאסר בפועל ל -30 חודשים.

ב.      מאסר על תנאי ל-12 חודשים והתנאי שהנאשם לא יעבור כל עבירת הריגה או אלימות תוך 3 שנים מיום שחרורו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ