אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גזר דין בתיק פ 4915/06

גזר דין בתיק פ 4915/06

תאריך פרסום : 07/09/2009 | גרסת הדפסה
פ
בית משפט השלום באר שבע
4915-06
23/09/2007
בפני השופט:
ד. מגד- סגן נשיא

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
עו"ד משה ארץ קדושה
הנתבע:
פנטה יצחק
עו"ד דוד כץ - ס.צ
גזר דין

מבוא

1.         הנאשם הורשע על פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בכתב אישום מתוקן, לאחר שחזר בו מכפירתו, בסחיטה בכח, עבירה לפי סעיף 427 (א) רישא לחוק העונשין תשל"ז - 1977 (להלן: "החוק"), והסגת גבול כדי לעבור עבירה, עבירה לפי סעיף 447 (א) (1) לחוק. מכתב האישום המתוקן עולה, כי בתאריך 23.10.06 הגיע הנאשם לבית הספר בו למד בעבר, ניגש לקטין ע.א. (להלן: "המתלונן") ודרש ממנו כסף.  לאחר שהמתלונן טען שאין לו כסף,  היכה אותו הנאשם ואמר לו, שאם למחרת לא יביא לו כסף - יתקוף אותו.  למחרת חזר הנאשם, טיפס מעל הגדר, חדר לבית הספר, ביקש מפלוני לקרוא למתלונן על, מנת שיצא אליו מהכיתה. לאחר מכן נכנס הנאשם לכיתה, במהלך שיעור, פנה אל המתלונן ושאל אותו "מה עם הכסף?" בהתערבות המורה עזב הנאשם את הכיתה והוצא משטח בית הספר ע"י המאבטח.  זמן קצר לאחר מכן, חזר הנאשם, שב וקפץ מעל הגדר ונכנס לבית הספר.

            הנאשם צירף את תיק פ.א. 7958/07 (תחנת באר-שבע) והורשע על פי הודאתו בהפרת הוראה חוקית, עבירה לפי סעיף 287 (א) לחוק, שנעברה בתאריך 7.3.07.

2.         בהסדר הטיעון הוסכם, כי מפאת גילו הצעיר, ישלח  הנאשם לשירות המבחן. עוד הוסכם, כי בהנחה שתסקיר שירות המבחן יהיה חיובי, המאשימה תגביל עצמה בטיעוניה לעונש לתקופת מאסר של 6 חודשים שתרוצה בעבודות שירות ומאסר מותנה.  עוד סוכם, כי בהנחה שהתסקיר יהיה שלילי, הצדדים יטענו לפי שיקול דעתם.

תסקירי שירות המבחן

3.         שירות המבחן ערך שני תסקירים.  בתסקיר הראשון נכתב, כי הנאשם גדל במשפחה בת 9 נפשות ועלה מאתיופיה כאשר היה כבן שנה וחצי. באותה תקופה אביו הביולוגי עזב את המשפחה, והאם נישאה בשנית.  רק לפני כ - 8 שנים גילה הנאשם, כי בעלה השני של אמו אינו אביו.  לפני כ - 5 שנים נוצר קשר בינו לבין אביו הביולוגי, שהיה חד פעמי, שכן הנאשם התקשה לתקשר איתו שנית.

הנאשם סיים 12 שנות לימוד ורכש את מקצוע הנגרות. לאחר מכן התגייס למשמר הגבול, אך כעבור כחצי שנה נפלט מהשירות, בשל בעיות כלכליות, לדבריו.  

            שירות המבחן מצא, כי הנאשם ניחן באינטיליגנציה  וכושר ביטוי עצמי טוב, מחד,  ובאישיות ילדותית ובלתי בשלה, מאידך.  הוא נוטה להיגרר אחר אחרים ולפעול באופן אימפולסיבי במצבי כעס וחרדה.  הנאשם הכחיש את המיוחס לו בכתב האישום, והסתייג מאפשרות להשתלב בהליך טיפולי. שירות המבחן מצא, כי המעצר, מאחורי סורג ובריח, לראשונה בחייו, היווה לגביו חוויה טראומטית, שהיה בכוחה להציב לו גבולות.  אשר על כן, המליץ לדחות את הדיון לתקופת ניסיון, בכפוף להסכמת הנאשם להתגייס להליך טיפולי.  לחילופין המליץ לגזור עליו עונש מאסר לריצוי בעבודות שירות ומאסר מותנה.  כמו כן מצא לנכון לציין, כי בהתחשב בגילו הצעיר ובהעדר מעורבות קודמת בפלילים, עלול עונש מאסר בפועל בבית סוהר לגרום לרגרסיה משמעותית בתפקודו ולהעמידו במצבים שיגרמו להפנמת נורמות התנהגות עברייניות.

4.         בתסקיר המשלים נכתב, כי הנאשם התקשה להבין את מצבו המשפטי ושב והכחיש את המיוחס לו בכתב האישום. בה בעת, הביע הסכמתו להשתלב בקבוצה טיפולית ולרצות עונש במסגרת חוק השירות לתועלת הציבור. בנסיבות שהשתנו, זנח שירות המבחן את המלצתו הקודמת והמליץ לגזור על הנאשם 240 שעות של"צ ולהעמידו בפיקוחו.  לחילופין, ביקש לגזור עליו מאסר לריצוי בעבודות שירות.

טיעוני הצדדים לעונש:

5.         בטיעוניה לעונש הדגישה התובעת את חומרת העבירות שנעברו, ובמיוחד את עבירת  סחיטה בכח, שהנאשם עבר כלפי קטין.  היא עמדה על הצדדים השליליים הרבים שבתסקירי שירות המבחן, שכללו את הכחשת המיוחס לנאשם בכתב האישום, אי לקיחת אחריות והעדר נכונות לבחון אלטרנטיבות אחרות בהתנהגותו.  התובעת סברה, כי בנסיבות אלה, מתחייבת ענישה קשה ומשמעותית, דהיינו מאסר בבית סוהר, מאסר מותנה ופיצוי למתלונן.

            הסניגור טען, כי המתלונן צעיר מהנאשם בשנה בלבד ובפועל לא עבר כסף מיד  ליד.  לדבריו, עצם כניסת הנאשם לכיתת בית הספר, בו למד בעבר, דווקא מלמדת על העדר תחכום ועל סכסוך נקודתי,  שלא היה לו המשך. אף שלא הקל ראש בחומרת העבירות, לדעתו, מדובר באלימות מהמדרג הנמוך ביותר. עוד ציין, כי לנאשם טרם נרשמו הרשעות קודמות ומאז נעברה העבירה הנאשם לא הסתבך בפלילים.  כן הדגיש, כי הנאשם נעצר לראשונה בחייו ושוחרר בתנאים מגבילים, שכללו מעצר בית מלא, במשך 7 חודשים,  שהומר במעצר בית חלקי משעה 15:00 עד שעות הבוקר. לכן עתר לאמץ את המלצת שירות המבחן ולהעדיף עונש במסגרת צו שירות לתועלת הציבור.  באמרת אגב, אוסיף, כי הנאשם שב והודה בפני בית המשפט בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום המתוקן בת.פ. 4915/06 דנא, חרף הכחשתו בפני קצינת המבחן.

המסגרת הנורמטיבית לעבירת סחיטה בכח

6.       בעבירות של סחיטה הנעברות, בין באמצעות הפעלת כח פיזי ובין באמצעות איומים, טמון  כיעור רב  המתווסף לחומרתן. כך נאמר בע"פ 602/02 רפי אוחנינה נ. מדינת ישראל, תק-על 2002 (2),411:

"עבירה של סחיטה באיומים פוגעת באושיות סדרי החברה. ניצול חולשתו של אדם, באיומים על בטחונו ושלומו והטלת אימה כדי להשיג דבר מהקורבן מחייבת תגובה עונשית קשה".

בית המשפט פסק בע"פ 1725/07 מדינת ישראל נ. פלוני, (פורסם באתר נבו) כדלקמן:

אכן, ערים אנו לכך שהנסחטים במקרים רבים אינם נכונים להתלונן פן יבולע להם, והרי אין ניתן להעמיד שוטר ליד כל נסחט 24 שעות ביממה. לפיכך נודעת חשיבות מרובה להרתעת הסוחטים. יתר על כן, המדובר בעבירות שיש בהן שפל מדרגה מוסרי מיוחד;

בע"פ 9839/06 מדינת ישראל נ' חבני (טרם פורסם) ציינה חברתי השופטת ברלינר, כי "סחיטה היא עבירה שיש בה יסוד של שפלות לצד ההיבט הרכושי שבה". שפלות זו מתבטאת בהשגת רווחים קלים על חשבון הזולת, תוך הטלת אימה ופחד עד כדי חשש לחיים ולמשפחה".

הדברים יפים לעניננו, בשינויים המחוייבים.

מן הכלל אל הפרט

7.         התיק אינו קל להכרעה.  מחד, עסקינן בעבירה חמורה באופיה ובנסיבותיה.  הנאשם לא היסס לסחוט קטין. כשזממו לא עלה בידו בניסיון הראשון, שב וחזר למחרת, נכנס לכיתת בית הספר ובנוכחות המורה שב ועבר את העבירה.  התנהגות זו מלמדת, כי מדובר בנאשם אימפולסיבי, חסר עכבות, שאינו מהסס ליטול סיכונים, וממשיך לפעול בדרכים עברייניות בכדי למלא אחר סיפוקים מידיים ולהגשים את מטרותיו הנפשעות.

            מאידך, מדובר בבחור צעיר, שנסיבות חייו לא האירו לו פנים, ושעד עתה לא הסתבך עם החוק בכל צורה שהיא.  לאחר ששוחרר ממעצרו, הנאשם הקפיד למלא במשך כשנה אחר התנאים המגבילים שהושתו עליו. לגבי צעיר, נעדר עבר פלילי, זו תקופה שאינה מבוטלת. קיימת סבירות מסויימת, כי כאשר הנאשם נמצא במסגרת מציבת גבולות, מתקיים הסיכוי שינהג כהלכה וישמור על החוק.  יתרה מזאת: ראוי שלא להתעלם מהמלצת שירות המבחן, שראה לנכון לציין, כי מאסר בפועל עלול לגרום לנאשם להפנמת נורמות עברייניות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ