אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> אם שטענה כי לימודי האנגלית בכיתת בנה לקו בחסר אינה זכאית לפיצוי

אם שטענה כי לימודי האנגלית בכיתת בנה לקו בחסר אינה זכאית לפיצוי

תאריך פרסום : 08/09/2009 | גרסת הדפסה
ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות ירושלים
1931-09
07/09/2009
בפני השופט:
אריה רומנוב

- נגד -
התובע:
רחל מילשטיין
הנתבע:
1. מדינת ישראל - משרד החינוך
2. עיריית ירושלים - המנהלה לחינוך
3. יונה פריטל - מנהלת ביה"ס המסורתי

פסק-דין

1.         התובעת הינה אימו של נער אשר למד עד לאחרונה בחטיבת הביניים של בית הספר המסורתי בתלפיות. במסגרת לימודי האנגלית שובץ בנה של התובעת בכיתת לימוד של דוברי אנגלית. עניינה של תביעה זו בטענת התובעת, כי בעת שבנה למד בכיתה ח', ובעיקר בעת שלמד בשנה שעברה בכיתה ט', לקו הלימודים באנגלית באותה כיתה בחוסר ניכר, וכתוצאה מכך הפסידה הכיתה שעות לימוד רבות. התובעת עותרת לכך, שבית המשפט יחייב את הנתבעים לשלם לה סכום של 30,000 ש"ח, על מנת שתוכל להעמיד לבנה מורה פרטי, כדי שיוכל להשלים את החסר. בתביעתה טוענת התובעת, בין היתר, כי מטעמים לא ענייניים, לדעתה, נאותו הנתבעים להעביר תלמיד אחר מהכיתה בה למד בנה לכיתה אחרת בה התנהלו לימודים סדירים, אך הם דחו את בקשתה להחיל הסדר דומה לגבי בנה.

2.         הנתבעים אינם מכחישים את הטענה, כי בכיתה בה למד בנה של התובעת לא התנהלו לימודי אנגלית סדירים, בעיקר בשנת הלימודים האחרונה. ואולם לטענתם, הדבר נבע בעיקר מכך, שימים ספורים לפני תחילת שנת הלימודים, המורה לאנגלית אשר היתה מיועדת ללמד בכיתת בנה של התובעת, לקתה במחלת הסרטן. לטענתם, משהוברר כי, למרבה הצער, המורה שחלתה לא תוכל ללמד באותה כיתה, הם עשו כל אשר לאל ידם כדי למצוא מורה מחליף. דא עקא, שבשל מחסור כללי במורים לאנגלית, מציאת מורה מחליף לקחה זמן, ואולם בסופו של דבר נמצא פתרון הולם, אשר כלל, בין היתר, התגייסות של אחת מהמורות בבית הספר, אשר נאותה ללמד את הכיתה בהתנדבות. לטענת הנתבעים, נוכח הפסד שעות הלימוד ממנו סבלה הכיתה המדוברת, הוספה בחודשי הלימוד האחרונים של שנת הלימודים שעברה שעת לימוד נוספת, ובסופו של דבר עלה בידם של המורים ותלמידי הכיתה להשלים את הפער, ולהשיג את המטרות הלימודיות שהוצבו לאותה כיתה.

3.         במסגרת בירור התביעה קיימתי שתי ישיבות, במהלכן שמעתי את טענותיה של התובעת מחד, ומאידך שמעתי את דברי המפקחת על הוראת האנגלית של מנח"י, מנהלת בית הספר המסורתי בתקופה הרלבנטית, יועצת השכבה בה למד בנה של התובעת, ואחת מהמורות לאנגלית אשר לימדו, בסופו של דבר, בכיתת בנה של התובעת. לאחר ששמעתי את דברי הצדדים, הגעתי לכלל מסקנה שלא עלה בידה של התובעת להעמיד עילה משפטית אשר תצדיק את קבלת תביעתה.

4.         דומה, כי תביעה זו יכולה לשמש דוגמא לפער הקיים, לעתים מזומנות, בין המצוי לרצוי, ולמגבלות ולאילוצים במסגרתם פועלים רשויות השלטון השונות, ולחוסר האפשרות של רשויות אלה לתת תמיד מענה מושלם לצורכי הציבור. הרקע הכללי לבעיה שנוצרה בכיתת בנה של התובעת, הוא מחסור חמור במורים לאנגלית במקומות רבים בארץ, ובמיוחד בירושלים. הרקע הספציפי לבעיה שנוצרה בכיתת בנה של התובעת הוא, בעיקר, מחלה קשה בה לקתה המורה שהייתה מיועדת ללמד באותה כיתה, וזאת ימים ספורים בלבד לפני תחילת שנת הלימודים. הנתבעים תיארו את המאמצים שעשו על מנת למצוא מורה מחליף לאותה כיתה, ולא הוצגה בפני תשתית עובדתית אשר בהסתמך עליה ניתן לקבוע, כי הם התרשלו בטיפולם בעניין, או שהזניחו במודע את חובתם כלפי התלמידים. כפי שציינתי, בסופו של דבר נמצאו מורים מחליפים ואף הוספה שעת לימוד בכיתה. לדברי המורה שהעידה בפניי, וכך גם לדברי המנהלת, בסופו של דבר עלה בידם של המורים והכיתה להשלים את הפער שאין חולק כי היה קיים, ולהשלים את החסר, ואין לי סיבה לפקפק בדברים אלה.

5.         ככל שניתן להתרשם, דעתה של התובעת מאד לא נוחה מכך שהנתבעים לא נעתרו לבקשתה להחיל אל בנה את הסידור שנמצא לתלמיד אחר בכיתה, אשר עבר לכיתה אחרת בה התקיימו לימודים סדירים. התובעת טוענת, כי פעולת הנתבעים ביחס לתלמיד האחר נעשתה משיקולים לא ענייניים. הנתבעים דוחים טענה זו וטוענים, שכל מה שעשו נעשה מטעמים ענייניים, פדגוגיים, הגם שמטעמי סודיות, הם לא היו מוכנים לפרט את השיקולים אותם שקלו בעניינו של התלמיד האחר. בנסיבות אלה, אין בידי לקבוע האם הטעמים אשר הביאו את הנתבעים להיעתר לבקשת התלמיד האחר, היו ענייניים. ואולם, אפילו הייתי קובע שהטעמים לא היו ענייניים - וכאמור, לא קבעתי כך - לא היה בכך כדי להעמיד לתובעת, כמו גם ליתר התלמידים בכיתה, עילה לתביעה כספית.

6.         סוף דבר. אני מחליט לדחות את התביעה. בנסיבות העניין, אינני מחיב את התובעת בהוצאות משפט.

ניתן להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי, בתוך 15 ימים ממועד קבלת פסק הדין.

המזכירות תשלח לצדדים העתק מפסק הדין .

ניתנה היום י"ח באלול, תשס"ט (7 בספטמבר 2009) בהעדר הצדדים.

אריה רומנוב, שופט

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ