אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> לא בלי בתי: תחזור לחו"ל עם הבת שנחטפה בידי האב הישראלי

לא בלי בתי: תחזור לחו"ל עם הבת שנחטפה בידי האב הישראלי

מאת: עו"ד אייל עוז | תאריך פרסום : 13/04/2014 17:06:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד אייל עוז

לפסק הדין בעניין פלונית נ' פלוני

 

אזרחית ספרד, שהבינה שהאב הישראלי של בתה בת ה-5 לא מתכוון להחזירה לספרד בתום החופשה בישראל, הגיעה ארצה בנסיון להשיב את בתה. האם, שנעזרה בקונסוליה הספרדית, הגישה נגדו תביעת חטיפה וזכתה.

בשנת 2008 נולדה תינוקת קטנה לאם ספרדיה-נוצריה ולאב יהודי-ישראלי. השניים הכירו במסגרת עבודה משותפת בפורטוגל ובספרד. במהלך שנות העבודה ניהלו השניים מערכת יחסים לא רציפה, עד אשר האם הודיעה לאב על הריונה.

לטענת האם, תחילה התכחש האב לתינוקת, אך כשהילדה הייתה כבת 3 החל לקיים איתה קשר מסוים, ומדי פעם הגיע לספרד.

בנובמבר 2013 ביקש האב לחגוג עם בתו את יום הולדתה בישראל. ההורים סיכמו שהילדה תיסע עמו ל- 10 ימים. לאחר שהילדה הגיעה ארצה הציע האב שתישאר עוד כשבועיים, כדי שהאם תוכל לטפל בסבתה החולה, והיא הסכימה.

אולם, הזמן חלף והילדה לא חזרה והאב אף הוציא נגדה צו איסור יציאה מהארץ. בינואר 2014 נאלצה האם הדואגת להגיע לישראל במטרה לשכנע את האב לאפשר לילדה לחזור עמה לספרד.

כך, מצאה את עצמה האם כלואה בביתו של האב בארץ הזרה, ללא פרוטה, תוך שהאב מאיים עליה שאם תעז לעזוב - לא תיראה את הילדה. האם תיארה מסכת התעללות קשה בידי האב, אשר השתמש בבת כדי לשכנע אותה לחזור אליו. בכל תקופת שהייתה אסר עליה כל קשר עם העולם החיצון, אלא תחת פיקוחו. ובתום אחד הריבים, בייאושה הרב, היא אף ניסתה להתאבד.

לבסוף, הצליחה האם ליצור קשר עם חברה מספרד, שהפנתה אותה לקונסוליה הספרדית. האם הצליחה לברוח לקונוסליה יחד עם בתה, והשתיים הועברו למעון לנשים מוכות. בד בבד, היא הגישה תביעת חטיפה לפי אמנת האג לבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון.

האב השמיץ, האם זעקה לעזרה

השופטת ד"ר ורדה בן-שחר הזדעזעה מהתנהגות האב והורתה על החזרת הילדה החטופה לספרד. השופטת פסקה, כי אי-החזרת הקטינה לספרד בתום החופשה נעשתה שלא בהסכמה ותוך הפרת זכות המשמורת של האם בידי האב.

השופטת הוסיפה והבהירה כי אין ספק שמקום מגורי הילדה בספרד. שם נולדה, גדלה והתחנכה. הילדה אזרחית תושבת ספרד ומעולם לא הייתה לה אזרחות ישראלית.

השופטת התייחסה לטענות ההגנה של האב, אשר טען בין היתר כי האם מסוכנת לילדה כיוון שהיא במצב פסיכיאטרי, כי ניסתה לעבוד בזנות וכי היא משתתפת בטקסים מיסטיים לא חוקיים תוך שימוש בסמים. השופטת פסקה באופן חד-משמעי, שהוא כשל מלהוכיח את השמצותיו הלא ראויות.

השופטת ציינה במפורש, כי נסיון ההתאבדות של האם היה זעקה לעזרה, וכי מדובר באישה מאוזנת הדואגת לצרכי בתה בכל ליבה ונפשה. אין ספק, שהאם הגיעה ארצה במטרה לשכנע את האב להחזיר לה את הילדה, ומצאה עצמה בארץ זרה ללא פרוטה, כשהאב שולט בכל צעד ושעל שהיא עושה.

השופטת בן-שחר הצהירה כי הילדה נחטפה על ידי אביה לישראל, והורתה להחזירה לספרד לאלתר. צו היציאה מן הארץ שהוציא האב כנגד הקטינה הוסר, והאב חויב לממן את כרטיסי החזרה של האם ובתה ולשלם הוצאות משפט גבוהות של 25 אלף שקל: 10,000 שקל לאם, והיתרה עבור ייצוגה, הוצאות המשפט שלה ומגוריה במקלט לנשים מוכות.

מטרתה העיקרית של "אמנת האג" היא להבטיח את החזרתם המידית של ילדים, אשר הורחקו שלא כדין ממקום מגוריהם הרגיל אל מדינה החתומה על האמנה, ועל ידי כך להבטיח שזכויות המשמורת והביקור על פי הדין של אותה מדינה יכובדו.

ביסוד אמנת האג עומד רצונן של מדינות העולם לכבד את שלטון החוק גם ביחסים הבין-מדינתיים ולהרתיע מפני עשיית דין עצמי על ידי אחד ההורים, כמו גם למנוע פגיעה בטובתו של הקטין, שנעקר מסביבתו הטבעית ומההורה המשמורן שלא כדין.

לפסק הדין בעניין פלונית נ' פלוני

*עו"ד אייל עוז עוסק בדיני משפחה

**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ