אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תעבורה >> זוכה מעבירת נהיגה בשכרות אף שסירב לבדיקת נשיפה

זוכה מעבירת נהיגה בשכרות אף שסירב לבדיקת נשיפה

מאת: עו"ד שלומי בר | תאריך פרסום : 09/02/2014 17:12:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד שלומי בר

להכרעת הדין בעניין מדינת ישראל נ' ויסמן

השוטרים טענו כי הנהג השיכור לא רצה לבצע בדיקת נשיפה לאחר שנסע במהירות וחצה צומת באדום. הנהג טען שלא היו דברים מעולם ושהסכים לבצע בדיקה לאחר שהוסברה לו משמעות הסירוב. בבית המשפט התברר שגם סירוב לבדיקת נשיפה עשוי להוביל לזיכוי.

השוטרים טענו כי הנהג השיכור לא רצה לבצע בדיקת נשיפה לאחר שנסע במהירות וחצה צומת באדום. הנהג טען שלא היו דברים מעולם ושהסכים לבצע בדיקה לאחר שהוסברה לו משמעות הסירוב. בבית המשפט התברר שגם סירוב לבדיקת נשיפה עשוי להוביל לזיכוי.

נהג נצפה ע"י שוטרים כשהוא נוסע במהירות מופרזת בצפון תל אביב ועובר צומת מרומזר באדום. הנהג, שברכבו היו ארבעה נוסעים, נתפס כשהחנה את רכבו ושוטרי הסיור שעצרו אותו ביקשו ממנו להזדהות ולבצע בדיקת שיכרות. לדבריהם, נדף מפיו ריח אלכוהול, התנהגותו הייתה פרועה, והוא נכשל במבחן הליכה על קו.

אלא שבמקום התפתחה תגרה וזומנו ניידות משטרה נוספות. הנהג נעצר בגין התנגדות לעיכוב ובחשד לנהיגה בשכרות, נלקח אזוק לניידת משטרה ובהמשך לאגף התנועה ת"א לבדיקת שכרות. שם, לדברי השוטרים, סירב למסור בדיקת נשיפה.

בדיקה אחרי שעתיים?

הנאשם הכחיש כי נסע במהירות או בפראות או כי עבר באור אדום. הוא טען כי השוטרים התנפלו עליו כשחזר מבילוי במסעדה ודרשו ממנו רישיונות בצורה מזלזלת ואלימה. לאחר שהחלו, כלשונו, "דחיפות", השוטרים אזקו אותו והכניסו אותו לניידת. כעבור כשעה ורבע של המתנה בניידת נאמר לו שלוקחים אותו לתחנת משטרה בחשד לתקיפת שוטרים.

הנאשם הוסיף, כי רק כשעתיים לאחר מכן, כשהמתין לחקירה, יצא אליו שוטר ושאל אם הוא מסכים לעשות בדיקת נשיפה. בתחילה סירב, אולם לאחר שהוסבר לו, לראשונה, שאם יסרב ייחשב כשיכור ובהמשך ייפסל רשיונו לתקופה ארוכה, הסכים לביצוע הבדיקה ואף הפציר בשוטר לערוך אותה, אך השוטר סירב. הוא הציג הקלטה ממכשיר הטלפון שלו לתמיכה בגרסתו.

דוחות בעייתיים

לאחר בחינת הראיות והעדויות קבע השופט אהרון האוזרמן, כי במקרה הנוכחי, סירובו של הנאשם אינו בגדר הודאה שאכן נהג בשיכרות.

השופט הוסיף, כי ככתוב בחוק, יש להסביר לנאשם טרם הבדיקה את מטרותיה ואת המשמעות המשפטית של הסירוב להיבדק. מעיון בדוחות שהגישו השוטרים נראה כי תחילה דברים אלה לא הוסברו לנאשם. עוד הוכח, כי מרגע שהבין הנאשם את משמעות הסירוב וביקש להיבדק, סירב השוטר לבקשתו ללא סיבה.

בסופו של דבר, קבע השופט, השוטרים לא נהגו בהתאם להוראות החוק ואף פעלו שלא כשורה כשהעבירו את הנאשם לאגף תנועה יותר משעתיים מאז הנהיגה. חובה היה להביא את הנאשם לחקירה באגף תנועה מוקדם יותר ולהסביר לו את המשמעות של הסירוב, קבע השופט.

זיכוי מחמת הספק

השופט ציין, כי הכשלים הניכרים בעבודת השוטרים, יחד עם העובדה כי בדיקת המאפיינים נערכה לנאשם בחלוף יותר משעה מהנהיגה ורק אחרי שנעצר, מלמדים שיתכן והשוטרים שערכו טעו בהתרשמותם מהנאשם ומהתנהגותו.

לבסוף, קבע השופט, כי אף לא הוכחה נהיגה במהירות ובניגוד לאור אדום, והנאשם זוכה מחמת הספק מכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום.

אם נתפסתם בחשד לנהיגה בשכרות ואינכם משוכנעים שתצאו "נקיים", כדאי לזכור שסירוב סתמי לבצע את הבדיקה שקול לביצוע עבירת נהיגה בשכרות. לכן, מומלץ לתעד בחשאיות את האירועים באמצעות מצלמת הסמארטפון ולהיות רגישים וקשובים לכל התנהלות לא תקינה של השוטרים, בין אם מדובר בחיפוש בלתי חוקי, באלימות, או באי מתן הסבר לגבי זכויות.

אם נראה שהשוטרים פוגעים בזכויותיכם, הודיעו שאתם מסרבים לשתף פעולה, סרבו לחתום על כל מסמך והתעקשו שתגובתכם המנומקת לאי שיתוף הפעולה תתועד בכתב. אם השוטרים לא מסרו לכם הסבר לגבי משמעות הבדיקה ומשמעות הסירוב, כמו במקרה לעיל, הרי שבית המשפט עשוי לזכות אתכם לחלוטין. עמדו על זכויותיכם: כבר הוכח לא פעם, וגם במקרה זה, שהשוטרים לא רק שלא יסייעו לכם, אלא ינסו אף לטמון לכם פח בהתנהלות שאינה ראויה.

להכרעת הדין בעניין מדינת ישראל נ' ויסמן

 

* הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום  התעבורה.
 **המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.

למדור: תעבורה

אתר המשפט הישראלי פסקדין

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תעבורה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תעבורה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ