אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תעבורה >> ינשוף לילה: רגע לפני ליל הסילבסטר, כיצד תעברו בשלום את בדיקת הינשוף?

ינשוף לילה: רגע לפני ליל הסילבסטר, כיצד תעברו בשלום את בדיקת הינשוף?

מאת: עו"ד ערן בן עמי | תאריך פרסום : 26/12/2013 16:59:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד ערן בן-עמי

מרבית הנאשמים בעבירות של נהיגה בשכרות היו בטוחים ש"להם זה לא יקרה": הרי הם בכלל לא היו שיכורים, אז איך זה שהינשוף הראה אחרת? גם אם אתם לא מרגישים שיכורים, גם אם שתיתם רק שתי כוסיות וגם אם "הכל בסדר, אני אנהג" - עו"ד ערן בן-עמי מסביר איך לעבור את ליל הסילבסטר בשלום.

לפני שתמשיכו לקרוא, חשוב שתזכרו שבשום פנים ואופן איננו מעודדים נהיגה לאחר שתית אלכוהול. ממש כמו בפרסומות: אם שותים - לא נוהגים. אבל מה קורה אם שתיתם במידה מועטה, כזאת המותרת על פי חוק, ונעצרתם לבדיקת ינשוף?

כמות האלכוהול המוגדרת כמצב של שיכרות עומדת היום על 290 מיקרוגרם, ובעבר עמדה על 400 מיקרוגרם. המילה האחרונה בעניין עדיין לא נאמרה, מה גם שמי ששתה אינו יכול לדעת כמה מיקרוגרם אלכוהול יש בגופו: המידע הזה לא ניתן לחישוב פשוט ומשתנה מאדם לאדם בהתאם למינו, גילו, משקלו, טמפרטורת הגוף, אחוז האלכוהול במשקה ומשתנים נוספים, שלא מאפשרים לאיש לדעת "בזמן אמת" אם הוא נחשב לשיכור. גם ה"הרגשה" היא לא משהו ניתן להסתמך עליו, וכאן בדיוק טמונה הסכנה.

על פי החוק מותר לנהג, לכאורה, לשתות עד שתי מנות משקה, שהן שליש בירה או שוט וויסקי וכו'. אלא שיש סיכוי שאחרי שתי כוסות משקה הינשוף ייקבע שאתם שיכורים. אמינותו של הינשוף המשטרתי מוטלת בספק, אך רף הענישה לא מוטל בספק כלל: הוא מתחיל במינימום של שנתיים פסילת רישיון ועלול להסתיים גם בעונש חמור יותר מזה. אז מה עושים?

מי שיכור?

אם נעצרתם לבדיקת ינשוף - אל תסרבו. ענו לשוטר בנימוס ופעלו בהתאם לבקשותיו. אין טעם להתחכם או להתעצבן - זה רק יפגע בכם יותר. לשוטרים יש סמכויות רבות והרבה "כוח" לייצר מציאות שיכולה לשמש נגדכם.

במקרה שהבדיקה מצאה אתכם שיכורים, תזומנו לשימוע אצל קצין משטרה, הרשאי לקחת את רישיונכם למשך 30 ימי פסילה מנהלית. גם לרכב צפוי גורל דומה, בין אם הנהג השיכור הוא בעליו ובין אם לאו.

אם נתבקשתם לבצע גם "בדיקת מאפיינים", שהיא מבחן להתרשמות חיצונית מרמת השכרות שלכם ואתם מתבקשים ללכת בקו ישר, להביא אצבע אל האף או כל פעולה אחרת - מותר לכם לסרב. בדיקת מאפיינים אינה מעוגנת בחוק. היא פרי המצאתה של המשטרה ותוצאותיה עלולה לעמוד לכם לרועץ: אם עברתם את הבדיקה בהצלחה - יתעלמו ממנה. אם כשלתם בה - ישתמשו בה לרעתכם.

הפעילו את המצלמה, קראו את הדו"ח

אם נעצרתם לבדיקה, תעדו את האירוע בצילום ווידאו, בעיקר אם אתם נתקלים ביחס עוין ומרגישים שזכויותיכם נרמסות. כמו כן, עמדו על זכותכם לקרוא את הדו"ח בטרם תחתמו עליו. וודאו שבמקום המיועד לדברי הנהג אכן נרשמו המילים שלכם ולא של השוטר.

אם לא מאפשרים לכם לקרוא את הדו"ח לפני החתימה - יבוא הצילום לעזרתכם: אם תגיעו לבית המשפט ותתעמתו עם השוטר והדו"ח לבדכם - אין לכם סיכוי; אבל אם תגיעו עם סרטון וידאו שמראה שהשוטר מסרב לאפשר לכם לקרוא בטרם חתימה - תהיה לכך השפעה על ההליך המשפטי ועדותכם תקבל משנה תוקף.

בדיקת דם במקום ינשוף?

זכותכם לבקש מהשוטר לערוך בדיקת דם, אבל הבחירה בין בדיקת דם או בדיקת ינשוף היא של השוטר בלבד. לפני שאתם מבקשים בדיקת דם - הפעילו את המצלמה ותעדו את הרגע. כך, אם השוטר סירב, סירובו יהיה מתועד ויוצג בבית המשפט.

טיפ חשוב: מיד לאחר שהמשטרה בדקה אתכם בינשוף ונמצאתם "שיכורים", גשו לבית החולים הקרוב ובקשו לערוך בדיקת דם לגילוי אלכוהול על חשבונכם. הבדיקה תעלה בערך 200 שקל ועשויה לחסוך לכם אלפי שקלים ופסילה של הרישיון. לא מאמינים? רווית, סטודנטית בטכניון וברמנית, הואשמה בסירוב לביצוע בדיקת שכרות באחד מלילות סוף השבוע: היא ניסתה כמה פעמים לנשוף בינשוף, אך ללא הצלחה. השוטר האשים אותה בסירוב לביצוע הבדיקה למרות ששיתפה פעולה. השוטרים אף כתבו בדו"ח שהיא ניסתה ולא הצליחה.

כששוחררה לדרכה, נכנסה לבית החולים רמב"ם וערכה בדיקת דם על חשבונה, שהראתה שכמות האלכוהול בגופה היתה נמוכה מאוד. טוקסיקולוג שהתייעצנו אתו קבע, שעל פי תוצאות בדיקת הדם, רווית לא היתה שיכורה כשנעצרה. בבית המשפט, ממש בפתח הדיונים, הודיעה התביעה כי היא חוזרת בה מכתב האישום והאישום בטל ומבוטל.

נהלים, רבותי, נהלים

חשוב לציין, שיש גם נהלים משטרתיים מחייבים, שהיעדר הקפדה עליהם עלול להוביל לסטייה בתוצאת הבדיקה ולהרשעת שווא. בין הנהלים ניתן למנות את החלפת הפיה בין נשיפה לנשיפה או ההמתנה של 15 דקות מרגע שנעצרתם ועד לרגע הבדיקה, בהן אסור לאכול או לשתות. זוכרים את בהמלצה לתעד הכל בצילום? היא תקפה גם כאן: אי הקפדה על הנהלים עשויה להביא לזיכוי הנאשם, ולכן כל מקרה של אישום בעבירת הנהיגה בשכרות חייב להיבחן על ידי עורך דין מקצועי.

הינשוף אמין?

לפני זמן מה רכשתי מכשיר ינשוף ושלחתי אותו לבדיקה בשתי מעבדות, אחת מהן באוניברסיטה העברית בירושלים. התוצאות לא היו מעודדות: הינשוף, מסתבר, מזהה חומרים נטולי אלכוהול כמכילים אלכוהול ותוצאותיו אינן אמינות: על אותו תדר המזהה את אדי האלכוהול עוברים גם חומרים נוספים המצויים בגופנו באופן טבעי, כמו איזופרופינול, המצוי בהבל הפה.

התגלה גם, כי תוצאת הינשוף מושפעת מחום הגוף של הנבדק, מרמת ההמוגלובין (אנמיה) וגם - באופן מפתיע - מתוצאת הבדיקה הקודמת שנערכה... המכשיר "זוכר" את הבדיקה האחרונה, ואם תוצאותיה הראו אלכוהול ברמה גבוהה, הדבר עלול להשפיע על הנבדק הבא... הבדיקות שנערכו באוניברסיטה הראו, שלא מעט נבדקים מורשעים בנהיגה בשכרות על אף שאינם שיכורים כלל.

בימים אלו, צוות ההגנה שהקמתי, הכולל מומחים מתחום הכימיה האנליטית ועורכי דין מתחום התעבורה, פועל לשינוי המצב המשפטי הקיים והעלאת רף האכיפה, באופן שיוביל לזיכוים המוחלט של רבים מהנהגים המואשמים בעבירת הנהיגה בשכרות.

באתר הזה תוכלו למצוא מידע על אופן הזיכוי מעבירת הנהיגה בשכרות, על המצב המשפטי ועל פרויקט בדיקת מכשיר הינשוף: www.no2yanshuf.co.il

* הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום התעבורה ובתחום הפלילי.

**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.

למדור: תעבורה

אתר המשפט הישראלי פסקדין

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תעבורה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תעבורה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ