אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> קניין רוחני >> מכר דיסקים מזויפים בשוק הכרמל וקיבל שנת מאסר בפועל

מכר דיסקים מזויפים בשוק הכרמל וקיבל שנת מאסר בפועל

מאת: עו"ד רעות יריב | תאריך פרסום : 11/08/2013 15:12:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין מדינת ישראל נ' בן דוד

בית משפט השלום בתל אביב גזר על בעלים של באסטה בשוק הכרמל שנת מאסר בפועל וקנס כספי של 30 אלף שקל, בגין עבירות החזקה ומסחר של תקליטורים וסרטים מזויפים.

במשך למעלה שנתיים ייצר ושיווק בעל הבאסטה תקליטורים מזויפים של יצירות מוזיקליות וקולנועיות, כאשר בשיא פועלו היו בבעלותו שני דוכנים, בהם למעלה מ- 1300 תקליטורים מזויפים. גם לאחר שנעצר על ידי המשטרה בגין העבירות הללו ושוחרר תוך איסור להיכנס לשוק הכרמל ולעסוק במכירת תקליטורים מזויפים - המשיך האיש בזיוף התקליטורים ומכירתם.

בית-המשפט מצא את האיש אשם בכל העבירות שיוחסו לו, וכן בעבירה של הפרת הוראה חוקית. השופט עידו דרויאן הזכיר, כי חוק זכויות יוצרים מבקש להגן על זכותו של היוצר ליהנות מפרי עמלו בעצם קבלת התמלוגים המגיעים לו.

"אינטרס הציבור בהגנת זכותו של יוצר הינו מובהק: אם תינטל מבעלי זכויות היוצרים היכולת להינות כלכלית מהזכויות, יעלם המניע עיקרי ליצירה ולהפצתה והציבור יאבד את היכולת להינות מהיצירות", קבע השופט והוסיף כי ללא גמול הולם לא יוכלו להתקיים המנגנונים המסועפים הכרוכים בבניית היצירה, שכפולה, שיווקה והפצתה, המפרנסים את הלוקחים חלק במלאכה.

לדברי השופט, הפגיעה בזכויות היוצרים אינה מסתכמת בפגיעה ביוצר עצמו אלה היא מתרחבת גם לפגיעה ממשית בסחר המקומי והבינלאומי. לפגיעה זו, לדבריו, נוספת גם הפגיעה בשמה של ישראל שהפכה לאחרונה "למעצמת זיופים".

"הפיתוי לרכוש תקליטור מזויף בשקלים ספורים הוא גדול מאוד"

"נראה, כי הציבור לא הפנים כהלכה את חומרת הנזק ואת חומרת האיסור המלווים עבירות אלו, הנתפסות כמעין עבירות ללא קורבן". הנפגעים, הוא מוסיף "רחוקים מעין ומלב - תאגידי ענק או אומנים ידועים - והפיתוי לרכוש תקליטור מזויף בשקלים ספורים הינו גדול מאד".

השופט סקר את נסיבות חייו של הנאשם, גבר נשוי כבן 30, ללא הרשעות קודמות, ונטה לבו לתסקיר המבחן, שהצביע כי יש להקל עליו בגזר-הדין. השופט ציין לטובה גם העובדה כי הנאשם הודה במיוחס לו ולקח אחריות על מעשיו וכן את תקופת מעצר הבית הממושכת בה שהה.

עם זאת, קבע השופט, המחוקק הביע באופן מפורש את רצונו כי שיקול הענישה העיקרי יהיה שיקול ההלימה, ולפיכך יש להעדיף את שיקול ההלימה על פני שיקול השיקום. לפיכך, למרות המקלות, קבע השופט שלא ניתן להמנע מהטלת עונש מאסר משמעותי בפועל, המחויב לנוכח מעשיו של הנאשם, שהפך את ביצוע העבירות לקריירה.

דעתו של השופט היא שרק ענישה חמורה תהיה יעילה להרתעת כלל הציבור ותהווה מסר ברור ליתר הסוחרים בשוק, שישאלו את עצמם כעת האם מדובר בסיכון אשר "שווה לקחת".

לפיכך, על הנאשם נגזרה שנת מאסר בפועל, 6 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך של 30 אלף שקל.

"התפתחות מבורכת"

עו"ד יעקב מנור, העוסק בקניין רוחני, מברך על פסק-הדין. "פסק הדין הוא התפתחות מבורכת בטיפול בנגע הפיראטיות. עד כה, הטילו רוב בתי המשפט עונשים קלים כקנסות נמוכים ומאסרים על תנאי, או מאסרים קצרים, שהומרו בעבודות שירות", אומר עו"ד מנור ומוסיף, שמפסק הדין עולה, כי אלמלא היתה זו הרשעתו הראשונה של הנאשם ואלמלא הודה בעבירות, אפשר בהחלט להניח שבית המשפט היה מחמיר עמו ומטיל עליו עונש חמור יותר.

לפסק הדין בעניין מדינת ישראל נ' בן-דוד

למדור: קניין רוחני

אתר המשפט הישראלי פסקדין

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום קניין רוחני באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום קניין רוחני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ