אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני צרכנות ותיירות >> פשרה בייצוגית: תרומה של כ- 12 מיליון ש' לתכנית טיפולית בחולי סוכרת

פשרה בייצוגית: תרומה של כ- 12 מיליון ש' לתכנית טיפולית בחולי סוכרת

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 16/06/2013 15:22:00 | גרסת הדפסה

ידיעה בלעדית של פסקדין, שפורסמה גם ב-

לפסק הדין בעניין בכרך נ' Glaxo Smith Puerto Rinc Inc ואח'

חברת התרופות גלקסו תעביר כ-12 מיליון שקל למימון פעילות למניעת מחלת הסוכרת. תרומה זו הינה תוצאה של הסדר פשרה, במסגרת בקשה לייצוגית שהוגשה נגד החברה. בבקשה נטען, כי גלקסו שיווקה את תרופת הסוכרת 'אבנדיה', מבלי ליידע את צרכניה בדבר הסיכונים הרבים שבנטילתה.

בשנת 1999 החלו למכור בישראל את התרופה 'אבנדיה', שנועדה לטיפול בחולי סוכרת סוג 2, ונחשבה אז לתרופה פורצת דרך. אלא שבשנת 2007, פורסמה ב'ידיעות אחרונות' כתבה, על פיה, השימוש בתרופה גורם לעלייה משמעותית של הסיכון לעיוורון, מחלות לב וקיצור תוחלת החיים.

אחד החולים שנטל את התרופה, נבהל מהכתבה, והגיש לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית, בין היתר, כנגד החברה הישראלית Glaxo Smith Kline (Israel) Ltd אשר שיווקה את התרופה בישראל. בשנת 2012, ובעוד הצדדים מתדיינים, הוסרה התרופה מהמדפים.

בבקשה, שהוגשה על סכום של למעלה מ-2.5 מיליארד שקלים, טען המבקש, כי בעלון המידע אשר צורף לתרופה, לא צוינה אזהרה מפורשת בנוגע לסכנות שבשימוש בתרופה. זאת, למרות, שלטענתו, כבר משנת 2000 הן היו מוכחות וידועות. אלא שבמקום להזהיר את הציבור, החברה שיווקה את התרופה באופן אגרסיבי, שגרם להמונים לצרוך אותה, תוך סיכון חייהם.

לטענתו, החברה הטעתה את הצרכנים, התרשלה כלפיהם וניצלה את מצוקתם. כמו כן, היא פגעה באוטונומיה שלהם, כיוון שנמנעה מהם האפשרות לבחור אם להשתמש בתרופה באופן מושכל.

מנגד, טענה החברה, בין השאר, כי העלון המצורף לתרופה אושר על ידי משרד הבריאות ועודכן בהתאם לממצאי מחקרי המעקב שבוצעו אחר חולים שהשתמשו בה. עוד נטען, כי ידוע שנטילת תרופות כרוכה בסיכונים.

לאור תגובת המבקש, על-פיה, למרות שנצבר ידע חדש על התרופה, העלון לצרכן לא התעדכן לפחות עד שנת 2009, התיישבו הצדדים למשא ומתן. באוקטובר 2012 הם הגישו נוסח סופי של הסדר פשרה אליו הגיעו, וביקשו מבית המשפט לאשרו.

4 שנים של פעילות למען חולי הסוכרת

בהסדר, התחייבה החברה להעביר תרומה של 12.106 מיליון שקלים לצורך פעילות מאורגנת למניעת מחלת הסוכרת ולטיפול בחוליה. הכסף, שיועבר לעמותת 'די קיור- ריפוי סוכרת בישראל', אמור להספיק לפעילות של 4 שנים, והשאיפה היא שמשרד הבריאות ימשיך לממנה לאחר מכן.

במסגרת מתווה פעילות שהכין פרופ' איתמר רז, ראש העמותה ומבכירי חוקרי הסוכרת בישראל, הוחלט על הקמת תכנית למניעת סוכרת, הכשרת 'מחנכי סוכרת' ושיפור הטיפול במחלה. פרופ' רז יהיה אחראי על יישום התכנית, יחד עם צוות היגוי, שבין חבריו יהיו נציגים ממשרד הבריאות, באי הכוח של הצדדים ומומחה בכיר נוסף בתחום הסוכרת.

כן הוסכם, כי המשיבה תשלם למבקש גמול של 450 אלף שקל. כמו כן, הסכימו כי עורכי הדין של המבקש יקבלו שכר טרחה של 1.740 מיליון שקל על הייצוג בבקשה, ו- 540 אלף שקל נוספים על עבודתם כנאמנים וחברים בצוות ההיגוי.

שכר הטרחה לעוה"ד - מופרז

השופטת ענת ברון ציינה, כי מדובר בהסדר ראוי, בהתחשב בקשיי ההוכחה של התביעה ברמה המשפטית והעובדתית, אל מול הודאת החברה כי אכן לא עדכנה את פרטי העלון לצרכן.

הפשרה במקרה זה צודקת והוגנת, קבעה, מאחר שהשימוש בכספים נועד לסייע ולטפל בציבור חולי הסוכרת- הם חברי הקבוצה שביקש המבקש לייצג במסגרת התובענה.

כמו כן, ציינה, כי ההסדר הוא תוצר של תכניתו של פרופ' רז, "מומחה בכיר 'החי ונושם' את תחום הסוכרת בישראל ואת צרכי אוכלוסיית החולים במחלה זאת".

עם זאת, קבעה השופטת, כי הסכום שהתבקש עבור שכר טרחת עורכי הדין של המבקש הוא מופרז, ואינו מוצדק.

בהתחשב בהיקף ההשקעה של עורכי הדין בתיק, ביחס בין סכום ההטבה לסכומים המופרזים שביקשו במסגרת הבקשה, והתועלת הציבורית שהשיגו, קבעה השופטת, כי שכר הטרחה שלהם יעמוד מיליון שקל עבור הייצוג, ו- 500 אלף שקל בגין עבודתם כנאמנים וחברי צוות ההיגוי. הגמול למבקש אושר, והוא אכן יקבל 450 אלף שקל.

לפסק הדין בעניין בכרך נ' Glaxo Smith Puerto Rinc Inc ואח'

למדור: דיני צרכנות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני צרכנות ותיירות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני צרכנות ותיירות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ