אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> נתנה במתנה דירה לחלק מילדיה וחזרה בה- האם היא רשאית להתחרט?

נתנה במתנה דירה לחלק מילדיה וחזרה בה- האם היא רשאית להתחרט?

מאת: רעות יריב, עו"ד | תאריך פרסום : 09/06/2013 16:06:00 | גרסת הדפסה

ידיעה בלעדית של פסקדין, שפורסמה גם ב-

לפסק הדין בעניין ב.נ. נ' ש.נ. ואח'

אישה שנתנה דירה במתנה לשניים מילדיה, עוררה את חמתם של הילדים האחרים. בעקבות זאת, ביקשה האישה לחזור בה מהמתנה. בית המשפט לענייני משפחה קיבל תביעה שהגישה לביטולה.

 

קשישה כבת 80 ולה תשעה ילדים, ביקשה להסדיר מבעוד מועד מה יעשה בדירת מגוריה לאחר אריכות ימיה. לאחר שחתמה על צוואה לפיה כל רכושה יחולק שווה בשווה בין כל ילדיה, ביקשו שני בניה להבטיח כי דירת המגורים בה היא מתגוררת תועבר לשניהם בלבד.

הבנים ניגשו יחד עם אמם לעו"ד אשר החתים אותה על מסמכי העברה ללא תמורה וייפוי כח בלתי חוזר לטובת שני בניה. כשבועיים לאחר החתימה על המסמכים, הודיעה האם כי היא חוזרת בה מכוונתה להעניק את דירת המגורים במתנה לשני בניה.

מאחר שהבנים לא הסכימו לכך, האם הגישה נגדם תביעה לביהמ"ש לענייני משפחה בתל אביב, בה ביקשה לחזור בה מהתחייבותה.

לטענת האם, היא חתמה על מסמכי העברת הדירה תחת לחץ, מבלי שהוסבר לה על מה היא חותמת ומבלי שהבינה את משמעות החתימה. לטענתה, היא התחייבה להעניק את המתנה בפועל רק לאחר שימלאו לה 120 שנה. מאחר שברור שלא תגיע לגיל זה, למעשה, הכוונה הייתה להעניק את המתנה לאחר מותה. אלא שהחוק אינו מאפשר לעשות דבר כזה, אלא בדרך של צוואה- כך שהמתנה ממילא חסרת כל תוקף.

מנגד, טענו הבנים, כי אמם חתמה על מסמכי ההעברה מרצונה החופשי לאחר שהובהרה לה משמעות הפעולה, ומבלי שהופעל עליה לחץ כלשהו. עוד הוסיפו, כי התביעה נובעת מהשפעת בנותיה (אחיותיהם), אשר לא מעוניינות כי הדירה תעבור לידיהם.

האם יכולה להתחרט עד הגיעה ל-120

השופטת אסתר ז'יטניצקי (רקובר) קיבלה את התביעה. היא קבעה, כי לא ניתן לומר שהאם לא ידעה ולא הבינה שהיא חותמת על מסמכי העברה ללא תמורה לשני בניה. במצב כזה, קבעה השופטת, לא ניתן לבטל את המתנה, כיוון שהדבר אינו עומד בתנאי החוק.

עם זאת, קבעה השופטת, כי ניתן לבטל את המתנה, אולם מסיבה שונה. נפסק, כי למרות שהמסמכים עליהם חתמה האם נועדו להעביר את הדירה לידי בניה בעודה בחיים, וללא זכות חזרה, ניתן לאפשר לתובעת לחזור בה מהתחייבותה.

זאת, מאחר שגם הבנים וגם האם סברו, כי הדירה תועבר לידי הבנים רק לאחר שימלאו לאם 120, ועד אז- היא רשאית לעשות בה כרצונה.

לפיכך פסקה השופטת, כי מסמכי ההעברה ללא תמורה וייפוי הכח שניתן- בטלים. הוצאות לא נפסקו.

"מדובר בפסק דין, המאיר שוב את הבעייתיות שבנסיון לפתור מחלוקות משפטיות ללא הסכמת הצדדים הנוגעים לעניין ובאמצעים המשפטיים המקובלים בעסקאות רגילות", מסביר עו"ד גלעד בנאי, העוסק בתחום המקרקעין.

לפיכך, הוא מייעץ לבני משפחה כי "במקרים כאלה, לא ירתמו את העגלה לפני הסוסים, ויפנו להיעזר בשירותיהם של עורכי דין רק לאחר שכל המחלוקות המהותיות ביניהם נפתרו לשביעות רצון בני המשפחה כולם".

לפסק הדין בעניין ב.נ. נ' ש.נ. ואח'

למדור: דיני מקרקעין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ