אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> סדר דין אזרחי וראיות >> שופט שדיבר עם אמם של בעלי דין מחוץ לאולם, נפסל מלדון בתיק

שופט שדיבר עם אמם של בעלי דין מחוץ לאולם, נפסל מלדון בתיק

מאת: שירי אורן, עו"ד | תאריך פרסום : 04/04/2013 10:43:00 | גרסת הדפסה

ידיעה בלעדית של פסקדין שפורסמה גם ב

לפסק הדין בעניין פלונים נ' פלוני

שופט בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, מ' הכהן, סירב לפסול את עצמו מלדון בתביעה של אב נגד בניו החורגים. הבנים ערערו על כך לביהמ"ש העליון, שם טענו כי השופט ניסה לפתור את הסכסוך המשפחתי שלהם, מחוץ לאולם ביהמ"ש, באופן החורג מסמכותו. מה נקבע?

במהלך דיון בתביעה שהגיש בעל לפינוי שני בניה של אשתו מביתם המשותף, ביקש השופט מ. הכהן מהאישה לצאת מהאולם, שכן אינה צד להליך, והציע כי גם אחד מבניה ימתין מחוץ לאולם. בזמן זה, טענו הבנים, הציע השופט לצדדים שנותרו באולם מתכונת לפתרון הסכסוך המשפחתי, ואף הציע לבעל להגיש תביעה נזיקית נגד האם, בשל סרבנותה לתת לו גט.

לטענת הבנים, בתום הדיון, יצא השופט מהאולם, והמליץ לאם לקבל את המתכונת שהציע. הבנים, שסירבו לקבל את הצעת השופט וחשו כי הוא עוין כלפיהם, ביקשו שיפסול את עצמו מלהמשיך ולדון בעניינם, בשל התנהלות לקויה ומשוא פנים. השופט דחה את הבקשה, ומשכך הגישו הבנים ערעור לביהמ"ש העליון.

לטענתם, השופט חרג מסמכותו כשהתערב בסכסוך הגירושין, אשר נידון מזה 3 שנים בבית הדין הרבני, וכי התנהלותו מעידה על כך שאינו מסוגל לשפוט בעניינם באופן צודק והוגן.

בתגובתו, אמר השופט , כי הצעתו נבעה מתוך רצון טוב לעזור לצדדים ומתוך רגישות ואמפטיה כלפיהם, וציין שחבל כי אלו התפרשו על ידיהם כמשוא פנים וכעוינות.

השופט הוסיף, כי התערבות שופט בסוגיות שנדונות בבית הדין רבני, במסגרת סכסוך משפחתי, הינה דבר טבעי ושגרתי, וכי המתכונת שהציע דווקא מיטיבה מאוד עם האם- לכן המליץ לה לאמצה.

אקטיביות יתרה

הנשיא, השופט א' גרוניס קיבל את הערעור.

השופט ציין, כי כוונת השופט הייתה טובה וראויה, וכי הוא פעל נכון כשעשה מאמץ לסיים את הסכסוך בכללותו, אולם קבע כי במקרה הנדון, כוונתו הטובה הובילה לאקטיביות יתרה.

השופט הדגיש, כי הנסיבות העיקריות שהביאו אותו לקבלת הערעור הן העובדה שהאם, שהינה צד מהותי בסכסוך, וכן אחד מבניה, לא נכחו באולם שעה שהציע השופט לסיים את הסכסוך, והוסיף כי לא היה זה מן הראוי לומר לאם דברים כלשהם מחוץ לאולם.

"התקשורת בדיבור של שופט עם בעלי דין חייבת להיעשות אך ורק באולם המשפטים, ובוודאי שלא במסדרון בית המשפט", כתב השופט, ופסק כי התיק יועבר לשופט אחר.

לדברי עו"ד דניאל רותם, העוסק בתחומי סדרי הדין והמשפחה, החלטת הנשיא משקפת מגמה ראויה, של הקפדה על הימנעות שופטים מ"דחיפת" צדדים לכרות הסכמי פשרה, דבר העלול לפגוע במעמדם הניטראלי."

הוא מוסיף, כי "למרות רצונו הטוב לסיים את הסכסוך במהירות וביעילות, חייב שופט היושב בדין, להקפיד, בין היתר, על ריסון ואיפוק".

לפסק הדין בעניין פלונים נ' פלוני

למדור: סדר דין אזרחי וראיות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום סדר דין אזרחי וראיות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום סדר דין אזרחי וראיות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ