אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> בניגוד להחלטת הוועדה המקומית- יוקם מעון יום לקשישים בפתח תקווה

בניגוד להחלטת הוועדה המקומית- יוקם מעון יום לקשישים בפתח תקווה

מאת: טל צבר, עו"ד | תאריך פרסום : 27/08/2012 09:33:00 | גרסת הדפסה

להחלטה בעניין יהודה ישראל ואח' נגד הוועדה המקומית לתכנון ובניה פ"ת ואח'

וועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה קיבלה ערר שהגישו יזמי מעון יום לקשישים בפתח תקווה, כנגד החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובניה שלא לאשר למעון שימוש חורג. נקבע, כי המדיניות הראויה הינה שילוב הקשישים בקהילה ולא הרחקתם ממנה.

לאחר שבקשתם לאשר שימוש חורג לצורך הקמת מעון יום לקשישים בשכונת שעריה בפתח תקווה נדחתה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר, הגישו יזמי המעון, באמצעות עו"ד דניאל ארנסט, ערר לוועדת הערר המחוזית.

היזמים טענו, כי הגורמים המקצועיים ברשות המקומית תמכו בבקשה להיתר שימוש חורג. עוד טענו כי מדובר במעון יום התורם לאיכות חיי הקשישים הזקוקים לחברה, וכי הם מקיימים בו פעילויות מגוונות שאין בהן כדי להפריע לסביבה או לשכנים.

בנוסף טענו, כי בערים רבות בארץ ישנם מוסדות דומים, גם בשכונות יוקרתיות, והסביבה אינה סובלת מקיומם, וכי אין הצדקה להרחיק את הקשישים למקומות נידחים מחוץ לערים, ויש לאפשר להם איכות חיים סבירה במסגרת הקהילה.

הוועדה המקומית לתכנון ובניה טענה מנגד, כי הקמת מעון יום לקשישים בשכונת מגורים מהווה שימוש חורג בהיקף גדול של 850 מ"ר, שהייעוד שלו שונה בתכלית מהייעוד שמאפשרת תכנית המתאר במקום, ושככלל, שימוש חורג לא ניתן כדבר שבשגרה.

עוד נטען, כי התועלת שתצמח לתושבים מהפעלת המעון מועטה ביחס לנזק הרב שהוא עתיד לגרום, שכן מתן ההיתר יפגע קשות בשווי הנכסים הגובלים, באיכות חיי תושבי האזור, כשבין היתר יגרום לרעש גדול של תעשייה, תנועה גדולה של כלי רכב (למשל: משאיות להובלת מזון), וכן להצטברות אשפה ועוד כיוצא באלה מטרדים, וספק אם לאחר מכן, ניתן יהיה להפוך אותו חזרה לאזור מגורים.

עוד נטען, כי העוררים נוהגים בחוסר תום לב, שכן בעבר כבר ניסו לשנות את ייעוד המקרקעין לשם הקמת בית אבות, אולם בקשתם נדחתה.

שמחת חיים לקשישים

וועדת הערר המחוזית קבלה את הערר ואישה את השימוש החורג לשנתיים.

נקבע, כי מועדון תעסוקת יום לקשיש הוא חיוני ביותר, באשר הוא מספק פעילות המכתיבה סדר יום ועניין בחיים, זאת בפרט כשרוב האוכלוסיה הקשישה, ובמיוחד הפרטים החלשים בה, חפים מתעסוקה שתעניק להם עניין ושמחת חיים.

פעילות מהסוג שמציע המעון, כך נקבע, הינה מבורכת וחשובה כיוון שהיא מאפשרת לקשישים לצאת מהבית למסגרת חברתית ומקצועית המיועדת במיוחד להם ומתחשבת בצרכיהם.

נקבע, כי אומנם יש להיזהר בעת מתן אישור שימוש חורג, אולם מאחר שבמקרה הנוכחי מדובר בצורך ציבורי חשוב, במסגרתו יינתן שירות לעשרות קשישים, והאישור ניתן לתקופה מוגבלת, מדובר במקרה חריג שמצדיק את מתן האישור.

זאת ועוד, נקבע כי מאחר שמדובר במעון יום, הרי ששעות השימוש בו מוגבלות, כך שמדובר בפעילות סבירה ביחס לשימוש במקרקעין, ואין בהפעלתה משום מטרד תחבורתי או תנועתי, נוכח העובדה כי הקשישים אינם מגיעים לפעילויות במכוניות, אלא בהסעה מאורגנת או ברגל.

עם זאת נקבע, כי הואיל והשימוש החורג טעון מבנה כדין, יינתן ההיתר רק בכפוף לכך שתכנית שינויי המבנה תאושר על ידי הוועדה המקומית.

לאחר אישור שינויי המבנה, קבעה הוועדה, כי השימוש החורג יתבטא בכך שהמעון ייתן שירותים לעד 100 איש, יעבוד בימים א'-ה' בין השעות 7:00-16:00, כשבסופי השבוע לא תהיה בו פעילות, וכי ניתן יהיה לקיים בו עד עשרה אירועים (דוגמת מסיבות בחגים) בשנה, מחוץ לשעות הפעילות.

עוה"ד דניאל ארנסט שייצג את העוררים, מגיב על ההחלטה:

"הדגש של ההחלטה, הוא שיש להתחשב ולטפל בכל קבוצות הגיל באוכלוסיה, וכמו שגני ילדים ובתי ספר משולבים בשכונות, גם קשישים המשתמשים בשירותי מעון יום הם חלק מהאוכלוסיה והם רשאים לקבל את השירותים בתוך הקהילה, ובתוך השכונה ולא במוסדות רחוקים ונפרדים".

"שירותים לקשיש", לדברי עו"ד ארנסט, "הם חיוניים והספקתם היא מבורכת וחשובה. המכשיר התכנוני של שימוש חורג הוא לגיטימי במקרים המתאימים בייחוד שמדובר בצורך ציבורי חשוב, כגון מעון יום לקשישים".

  • ב"כ העוררים: עו"ד דניאל ארנסט
  • ב"כ המשיבים: עו"ד זילבר, עו"ד רצאבי, עו"ד אשואל

להחלטה בעניין יהודה ישראל ואח' נגד הוועדה המקומית לתכנון ובניה פ"ת ואח'

למדור: דיני מקרקעין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ