אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> קניין רוחני >> המחוזי: בעל אתר אינו אחראי לקישורים מפרים שהציבו גולשים בפורומים

המחוזי: בעל אתר אינו אחראי לקישורים מפרים שהציבו גולשים בפורומים

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 09/08/2011 10:10:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין א.ל.י.ס. אגודה להגנת יצירות סינמטוגרפיות (1993) בע"מ ואח' נ' רוטר.נט בע"מ ואח'

האם בעל אתר אחראי להפרת זכויות יוצרים בגין קישורים לאתרים מפרים המופיעים בפרומים במסגרת האתר?

בית המשפט המחוזי מרכז קבע כי ככלל, לא ניתן להטיל אחריות בשל הפרת זכויות יוצרים על בעל אתר אינטרנט אלא בהתקיים אחד משני חריגים- עידוד בפועל של הפרת זכויות יוצרים או קיומו של 'פורום פסול' המוקדש ברובו לפעולות מפרות.

חברה העוסקת בהגנה על זכויות יוצרים בסרטים, טענה כי יש להטיל אחריות בגין הפרת זכויות יוצרים לא רק על אתרים המאפשרים הורדת סרטים פיראטית, אלא גם על אתרי אינטרנט במסגרתם מתקיימים פורומים בהם גולשים מציבים קישורים לאתרים המפרים.

בתביעה שהגישה כנגד אתר האינטרנט 'רוטר.נט' לביהמ"ש המחוזי, טענה החברה כי האתר מפר זכויות יוצרים בעצם קיומם של פורומים שונים באתר, ובמיוחד הפורומים 'הורדות' ו'סרטים וטלוויזיה', בהם מוצבים קישורים מפרים.

בעל האתר טען, כי האתר אינו אתר מפר, באשר אין בו סרטים להורדה, וכי לכל היותר מועלים בו קישורים לאתרים חיצוניים בהם קיימים תכנים מפרים. לטענתו, בהפעלת נוהל 'הודעה והסרה', על פיו בהגיע פניה על הפרת זכויות, דואג האתר להסיר את הקישורים המפרים, יוצא האתר ידי חובה.

השופט פרופ' עופר גרוסקופף קבע כאמור כי ככלל, לא ניתן להטיל אחריות על בעל אתר בגין הימצאות קישור לאתר מפר באתרו, שכן לא מתקיימים התנאים המצטברים לקיום הפרה תורמת כפי שנקבעו בהלכה לאחרונה, וזאת בעיקר נוכח העובדה, כי מבלי שקיבל בעל האתר התראה על הימצאות קישור מפר באתר (בנוהל של 'הודעה והסרה'), קשה להוכיח את מודעותו לקיומה של הפרה. הדרישה כי מנהלי אתרים ידאגו מיוזמתם להסיר קישורים לאתרים מפרים, כך נקבע, אינה עומדת בקריטריונים שנקבעו בהלכה ואף אינה רצויה מבחינה חברתית, באשר יש בה כדי לצנזר פורומים אינטרנטיים פתוחים ולצנן את חופש הביטוי, מה גם שמרבית הפעולה באתרים אלה הינה חוקית, ואין צדק להטיל אחריות על בעל אתר בשל ניצול לרעה של שירותיו.

עם זאת נקבע, כי בהתקיים שני חריגים, יראו בבעל האתר כאחראי להפרה בגין הצבת הקישורים: האחד- חריג העידוד שיחול כשיוכח כי האתר מעודד באופן אקטיבי הצבת קישורים מפרים; השני -חריג הפורום הפסול, כאשר פורום מסוים הופך להיות מוקדש ברובו לשם הצבת קישורים לאתרים מפרים. השופט מנה את הקריטריונים הכלליים להתגבשות החריגים וקבע, כי במקרה דנן לא הוכיחה התובעת כי הפורומים באתר הנתבע נכנסים לגדר אחד מן החריגים, במיוחד נוכח קיומו של נוהל 'הודעה והסרה', וחייב את התובעת בהוצאות משפט של 50,000 ש"ח בשל כך שהאתר הנתבע ייצג עמדה עקרונית של כלל בעלי אתרים ומשתמשי פורומים ברשת האינטרנט.

לפסק הדין בעניין א.ל.י.ס. אגודה להגנת יצירות סינמטוגרפיות (1993) בע"מ ואח' נ' רוטר.נט בע"מ ואח'

למדור: קניין רוחני

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום קניין רוחני באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום קניין רוחני
קניין רוחני: מה ההבדל בין זיוף להעתקה?
עו״ד יעקב מנור (צילום: אתי לירז אביטבול)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ