אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> 30 המעילות הנפוצות ביותר

30 המעילות הנפוצות ביותר

מאת: עופר אלקלעי, רו"ח ומוסמך במשפטים | תאריך פרסום : 18/02/2004 12:00:00 | גרסת הדפסה

לאחרונה פוקד את המשק הישראלי גל מעילות חסר תקדים. רו"ח עופר אלקלעי המתמחה באיתור ומניעה של הונאות ומעילות, מסייע בעשיית סדר במבוך המעילות וההונאות. מאמר חובה לעורכי דין המייעצים לארגונים ולאלו המטפלים בתחום הכלכלי מסחרי ובעבירות צווארון לבן.

במסגרת המאמר בחרנו להציג את המעילות הנפוצות ביותר. המונח מעילה כולל בתוכו גניבות, הונאות, תרמיות שמבוצעות על ידי עובדים בכל הדרגים, לקוחות וספקים, ושיש בהן רווח כספי.

להלן פרוט הסוגים הנפוצים מחולקים לפי סוג הגורם שמבצע את המעילה :

מעילות המבוצעות על ידי קופאים

כספי הארגון עוברים במרבית המקרים דרך הקופאים. עמדה חשובה זו מאפשרת לקופאי לגנוב כספיים לפני רישומם בספרים דבר המקשה מאוד על איתור הגניבה.

1. אי רישום תקבולים בקופה - השיטה הבסיסית ביותר לגניבת כספיים מהעסק. הקופאי מאתר קונים שאינם צרכים קבלה על הקניה כגון ילדים או אנשים שממהרים ואת התמורה מהקניה משלשל לכיסו. במידה והגניבות מבוצעות בהיקפים לא גדולים מתקשה הארגון לזהות את הגניבות.

2. שימוש בקבלות מזויפות -  בשיטה זו פונה הקופאי לבית דפוס מבקש להפיק קבלות הזהות לקבלות של ארגון. בשעות בהן בעלי העסק אינם נמצאים במקום, מוציא הקופאי את הקבלות המזויפות ומשלשל לכיסו את התקבולים.

3. שימוש חוזר בקבלות - בשיטה זו נוהג הקופאי,לרוב בשיתוף פעולה עם אדם נוסף לעשות שימוש חוזר בקבלות של העסק. לאחר קנית כרטיסים לדוגמה, לא תולש הסדרן בקופה את ספח הביקורת ומחזיר את הכרטיס לקופה למכירה נוספת, של נרשמת כמובן בקופה. גם שיטה זו עובדת בעיקר כאשר הלקוחות ממהרים ואינם דורשים את הקבלה. שיטה נוספת המקובלת אצל קופאים היא איסוף קבלות שנזרקות ומכירתן שוב.

4. שימוש בקבלות של עסק אחר -  בשיטה זו מקבל הקופאי קבלות של ארגון אחר העוסק בתחום פעילות זהה לארגון בו הוא עובד. העובדה שקבלות רבות במשק ניתנות על שם חברה ולא על שם החנות מקלה מאוד על ביצוע המעילה ללא חשש לגילוי על ידי הלקוחות.

5. מתן אישור של חברת כרטיסי אשראי -  לקוחות רבים במשק מסתפקים בקבלת האישור מחברת כרטיסי האשראי על ביצוע העסקה במקום קבלה או חשבונית. עובדה זו מאפשרת לקופאים לתת אישור זה במקום קבלה. את סכום הקניה לוקח הקופאי במזומן מהקופה. במקרים אחרים נתגלה כי קופאים שמים בעסק מכשיר הרשום על שם חברה אחרת.

6. החלפת מזומן בשקים עתידים -  שיטה נפוצה מאוד של מעילת בכספים היא באמצעות החלפת תקבולים אשר מתקבלים במזומן בשקים עתידים של הקופאי, משפחתו או מהשוק האפור. בדרך זו נהנה הקופאי מהלוואה ללא ריבית מהעסק. במידה והקופאי מפקיד את הכספים בבנק הוא יכול אף ליהנות מריבית שיכולה להצטבר לסכומים נאים.

7. גניבת כספים והחזרתם ערב ספירת הקופה -  קיימים ארגונים אשר מקבלים מידי יום סכומי כסף  גדולים. כספים אלו מתקבלים בקופה ומועברים מידי יום לבנק ובמקביל נרשמת הכנסה בספרים. במקרים בהם לא נערכת ספירה יומית על ידי הממונים יכולים הקופאים לקחת כספיים אלו ולהחזירם בשלב מאוחר יותר. העובדה שגופים רבים עורכים ספירות פתע רק לעיתים רחוקות, ולא מבצעים התאמות עם הלקוחות, מקילה מאוד על הקופאים בביצוע גניבת כספיים והחזרתם ערב ספירות הקופה. למחרת הספירה לוקחים שוב הקופאים כספים וחוזר חלילה. 

מעילות המבוצעות על ידי מנהלי חשבונות וחשבים

חשבים ומנהלי חשבונות אחראים על הרישומים בספרי החברה. תפקיד זה מציב אותם בעמדת מפתח אשר מאפשרת ביצוע רישומים כוזבים בספרים והסתרת המילה.

8. גניבת תקבולים מלקוחות ורישום הנחות, זיכוים או חובות אבודים- אחת מהשיטות הפשוטות ביותר לגניבת כספים והסתרת המעילה היא באמצעות רישום פקודות יומן כוזבות. מאחר והלקוח שילם כספים שלא נרשמו בספרים יוצר חוסר התאמה בין היתרות בספרי הארגון לבין היתרות בספרי הלקוח. הסתרת ההפרש תתבצע על ידי  הקטנת היתרה בספרי העסק על ידי רישום פקודות יומן תמימות כגון הנחה. התוצאה היתרה בספרי הארגון ובספרי הלקוח יהיו זהות.

9. גניבת תקבולים וגלגול היתרות בין כרטיסים שונים של לקוחות עד לכרטיסים שקיים קושי לבדוק כגון הפרשי מימון, הפרשי שער וכד' - שיטה דומה לשיטה הקודמת. בדרך זו מסתירים את המעילה על ידי גלגול היתרות בין כרטיסי לקוחות שונים עד להעברת היתרה לכרטיסים שלא נבדקים באופן שותף כגון: הפרשי שער, הפרשי מימון וכד'.

10. גניבת כספים ורישום זיכוים (זכאות לכסף בגין מוצר או שרות שלא סופק) בכרטיסי ספק - שיטה נפוצה מאוד להסתרת  כספים שנגנבו מהארגון, היא על ידי רישום פקודות כוזבות בכרטיסי ספקים. מנהל החשבונות/חשב רושמים כי התשלומים שולמו לספק. מאחר והספק לא קיבל את הכסף הרי שתווצר חוסר התאמה בין הכרטיסים של הארגון והספק. הסתרת המעילה תתבצע על ידי רישום פקודת זיכוי בכרטיס הספק בצורה שתעמיד את היתרות בשני הכרטיסים על סכום זהה. רק עיון בתנועות בשני הכרטיסים תגלה את המעילה.

11. שימוש כפול בחשבוניות של ספק וגניבת התשלומים לספק - בשיטה זו מציג החשב/מנהל החשבונאות פעמיים את אותה חשבונית של ספק לגורם שחותם על השקים. לאחר הכנת השק לספק, מסב המועל את השק. בשיטה זו, בדומה למעילה הקודמת היתרות בכרטיסי הספק והארגון זהות.

12. שינוי פרטי חשבון הבנק של ספק לפרטי חשבון בנק של מקורבים - גופים רבים במשק מבצעים תשלומים באמצעות מס"ב (מערכת סליקה בנקאית). גורמים להם הרשאה לשינוי פרטי חשבון של הספק יכולים לשנות את פרטי חשבון הבנק של הספק לפרטי חשבון הבנק שלהם. התשלומים אשר היו מיועדים לספק יועברו לחשבון המועל. העובדה שמערכת מס"ב מבצעת את התשלום על פי מספר חשבון ללא אימות פרטי שם הספק מאפשרת את ביצוע המעילה. במרבית המקרים יעלם המועל לפני שהספק יתלונן כי לא קיבל את כספו.

13. גניבת כספיים של לקוחות ומשלוח אישורי יתרות כוזבים ללקוחות - מעילה זו נפוצה במקרים בהם הארגון מטפל בכספם של  לקוחות. במקרים אלו העובד יכול למשוך כספים מהחשבונות של הלקוחות. הסתרת המעילה מתבצעת על ידי משלוח אישורי יתרה כוזבים ללקוח המצביעים על היתרה שהיתה אמורה להיות בחשבון לפני משיכת הכספים.

14. גניבת כספיים מח-ן הבנק וביצוע התאמות בנק כוזבות - מנהלי חשבונות/חשבים אחראים במסגרת תפקידם על ביצוע התאמות בנק. במקרים בהם לא מבוצעת בקרה על פעילותם יכולים עובדים אלא לגנוב כספים באמצעות זיוף שקים או בדרך אחרת ולהסתיר את הגניבה על ידי רישומים כוזבים בהתאמות הבנק שמבוצעות על ידם.

מעילות המבוצעות על ידי מנהלים וקניינים

מנהלים וקניינים אחראים על ביצוע רכישות בהיקפים גדולים. עמדה זו מאפשרת להם לבצע תרגילים שונים כמפורט להלן:

15. רכישת מוצרים או שירותים במחיר הגבוה ממחיר ההוגן וחלוקת ההפרש עם הספק -  במקרים בהם לא קיימת בקרה נאותה על מחירי הרכישה שמבצע הארגון, יכולים המנהלים לבצע תרגילים שונים של רכישת מוצרים או סחורות במחירים מנופחים. את ההפרש בין מחיר הקניה למחיר ההוגן מחלקים העובד והספק. הסבר למחיר הגבוה יותר יכול להיות: איכות טובה יותר, לחץ זמן לביצוע פרויקט וכד'.

16. רכישת מוצרים באמצעות  חברת קש - דרך נוספת של מנהלים וקניינים להונות את הארגון היא באמצעות הקמת חברת קש וביצוע הרכישות באמצעותה. בדרך זו  נשארים הרווחים בחברת הקש שבבעלות המנהל.  חברת קש היא חברה ללא מהות כלכלית אמיתית שכל מטרתה לשמש צינור להעברת הסחורה לארגון. בהתאם ליכולת המנהל או הקניין לשלוט במחיר הקניה כך הוא יכול להשאיר חלק גדול יותר מהרווח בחברת הקש.

17. מכירת מוצרים או שירותים במחיר הנמוך מהמחיר ההוגן וחלוקת ההפרש עם הלקוח- שיטה הדומה לסעיף הקודם, אבל במכירת נכסים של הארגון במחירים נמוכים. לרוב המכירות מבוצעות לקרובי משפחה או לגורמים קשורים כאשר ההפרש בין המחיר ההוגן למחיר המכירה בפועל מתחלק בין העובד ללקוח. הסברים למחיר הנמוך יכול להיות מוצרים פגומים, סוג ב' וכד'.

18. ניפוח ההכנסות או הרווחיות של החברה לצורך קבלת בונוסים -   במשכורתם של מנהלים רבים במשק ניתן למצוא קשר ישיר לרווחיות של הארגון. היכולת של המנהלים ל"שחק" עם התוצאות הכספיות יכול להגדיל את משכורתם בהיקפים גדולים. המשחקים בתוצאות הכספיות יכולות להיות בצורות רבות כגון: הקדמת הכנסות או דחיית הוצאות, ניפוח מלאים, הסתרת התחייבויות, הכרה בהכנסות שמבחינה חשבונאית לא מותרות ועוד.

19. אישור תשלומים בגין שירותים או מוצרים שלא סופקו לחברה- במקרים רבים המנהלים הם אלו שמאשרים את התשלום עבור שרות או מוצר שהוזמן על ידי הארגון. במקרים אלו יכולים המנהלים לאשר לתשלום חשבוניות של מוצר או שרות שלא התקבלו כלל. התשלום במקרים אלו יתחלק בין מוציא החשבונית והמנהל.

20. הטיית מכרזים או תפירת מכרזים -  קבלת שוחד על ידי קניינים הינה בעיה קשה עמה מתמודדים ארגונים רבים. מחקרים שנערכו בעולם מצאו כי על כל דולר שמקבל קניין ניזוק הארגון בסכום של 500 דולר. היכולת של קניינים לקבוע מי יהיה הספק עמו יעבוד הארגון שווה לספק כסף רב. קיימים לא מעט ספקים אשר  מוכנים לשלם לקניינים עבור העדפת המוצר שלהם על אחרים. חשוב לציין כי במרבית המקרים משלם הארגון את העלות הנוספת של תשלום השוחד לקניין.

מעילות המבוצעות על ידי חשבי שכר

חשבי שכר נהנים במקרים רבות מאמון מלא מצד המנהלים שלהם. העובדה שנושא השכר הינו מורכב וסבוך, קיימים שינוים רבים בהיקף התשלומים מחודש לחודש, דבר המקשה על הבקרה, והעובדה שהתשלומים מבוצעים תמיד בלחץ זמן, הם חלק מהסיבות ליכולתם של חשבי השכר למעול בקלות יחסית.

21. רישום עובדים פיקטיביים וקבלת התשלום בגינם - קיימים ארגונים בהם עובדים מאות ואף אלפי עובדים. במצב בו הבקרה על מספר העובדים אינה טובה, יכולים חשבי השכר להוסיף לרשימת מקבלי השכר מספר עובדים פיקטיביים למערכת מקבלי השכר של הארגון ולגנוב את השכר בגינם.

22. ניפוח תשלומי שכר לעובדים מקורבים -  שכר העובדים מושפע ממספר מרכיבים בהם מספר שעות עבודה, תעריף לשעת עבודה ותשלומים והחזרים שונים. שינוי של כל אחד מהמרכיבים של תלוש השכר כגון: מספר השעות, ותק, דרגה, השכלה, החזרי הוצאות נסיעה וכד'  ישנו את השכר של העובד. קיימים מקרים בהם ביצעו חשבי השכר שינוים במרכיבי השכר של מקורבים להם והתחלקו בהפרש עם העובדים.

23. המשך תשלום לעובדים שעזבו במשך מספר חודשים וקבלת התשלום בגינם - דרך נוספת למעילה היא באמצעות השארת עובדים שעזבו ברשימת מקבלי השכר מספר חודשים וקבלת התשלום בגינם. דרך זו דומה לרישום עובדים פיקטיביים ומבוצעת במקרים בהם קיימת בקרה על עובדים חדשים או במקרים בהם קיים חשש כי עובדים לא מוכרים יעוררו חשד. חשוב לציין כי תשלום לעובדים שעזבו אינו חריג מאחר ובמקרים רבים מבוצעת סגירת חשבון עמם לאחר שכבר עזבו את הארגון. 

מעילות המבוצעות על ידי מחסנאים

הגישה שיש למחסנאים למלאי הנכסים של הארגון מעמיד אותם בעמדה המאפשרת להם לגנוב סחורה מהמחסן. עם זאת החוסר של המלאים יתגלה במסגרת ספירות המלאי. הסתרת הגניבות תתבצע לרוב באחת השיטות הבאות:

24. גניבת סחורה ורישום השמדות מלאי - אחת מנקודות החולשה של ארגונים רבים היא חוסר הבקרה על השמדות של מוצרים פגומים, או כאלו שעבר מועד השימוש בהם. בהעדר בקרה כאמור יכול המחסנאי לגנוב סחורה ולהסביר את החוסר בהשמדות מלאי.

25. גניבת סחורה וזיוף ספירות המלאי - כאמור גניבת מלאים תתגלה במועד ספירת המלאי. זיוף תוצאות הספירה כך שיראו על כמות מלאי גדולה יותר מהרשומה בספרים תסייע בהסתרת המעילה. זיוף הספירה יכול להתבצע על ידי ספירת סחורה פעמיים, "טעויות" בסיכומים והכפלות, הוספת פריטים לאחר ביצוע הספירה, רישום סחורה שלא שייכת לארגון וכד'.

26. גניבת סחורה ורישום כוזב של יציאות וכניסות מהמחסן - רישום כמות קטנה יותר של סחורה בספרים מאשר נכנסה בפועל למחסן  או רישום כמות גדולה יותר ביציאה מהמחסן יסתירו גם הן גניבות של סחורה. פעולות כאמור יכולות להתבצע כאשר קיימת בקרה לקויה על הכניסות והיציאות מהמחסן.

מעילות המבוצעות על ידי עובדים מן השורה

גם עובדים שאין להם גישה לכספים או נכסים יכולים לרמות את הארגון. מאחר ולכל עובד יש תלוש שכר הרי שהוא יכול לרמות דרך תלוש השכר שלו. התרמיות מבוצעות לרוב באחת מהדרכים הבאות:

27. החזרי הוצאות כוזבים – עובדים רבים זכאים להחזרים בגין הוצאות שהוצאו במסגרת העבודה כגון מוניות, מלונות, טיסות, מסעדות ועוד. החזרים אלו במקרים רבים מועברים דרך הקופה הקטנה שם הבקרה פחות טובה. עובדים שמזהים נקודת חולשה כאמור דורשים החזרים עבור הוצאות פרטיות שלהם או בגין קבלות שאספו ממקומות שונים.

28. דיווח על שעות עבודה שלא בוצעו - הגדלת כמות שעות העבודה של העובד בצורה כוזבת תביא לתשלום מנופח של שכר העובד. הדרך לעשות זאת היא באמצעות העברת כרטיס הנוכחות על ידי עובד אחר או על ידי דיווח על שעות שלא בוצעו במקומות שאין שעון נוכחות. 

מעילות המבוצעות על ידי ספקים

מעילות לא מבוצעות רק על ידי עובדים ומנהלים בארגון אלא גם על ידי גורמים חיצונים כגון: ספקים, לקוחות ונוכלים. ספקים מנצלים מצב של חוסר בקרה על דרישות התשלום שלהם לצורך דרישת סכומים שאינם מגעים להם באחת משתי הדרכים הבאות:  

29. משלוח חשבוניות כפולות - הונאה זו נפוצה מאוד בקרב ספקים וידועה גם בכינוי "שיטת מצליח". בהונאה זו שולח הספק חשבונית "נאמן למקור" או חשבונית חדשה עבור שרות או מוצר שכבר סופק אולם בהפרש זמן מהחשבונית הראשונה. במידה והארגון מגלה את התרמית ממהר הספק להתנצל וטוען שמדובר בטעות תמימה. מיותר לציין כי שיטה זו מגדילה את רווחי הספקים בעשרות אחוזים.

30. הגשת חשבוניות שלא בהתאם להסכם - מעילה זו מורכבת מוריאציות שונות, אשר בכולן מגיש הספק חשבוניות שלא בהתאם להסכם. החשבוניות יכולות לכלול יותר מוצרים ממה שסופקו בפועל או באיכות גבוהה יותר ממה שסופק. טעויות בסיכומים, מדדים ושערי חליפין אף הן דרך לגבות סכומים ללא הצדקה. אי קיזוז מקדמות מהווה דרך נוספת של ספקים לרמות ארגונים.


*        רו"ח עופר אלקלעי, שותף ומנהל מחלקת הביקורת החקירתית במשרד פאהן קנה ושות', יו"ר הפורום לביקורת חקירתית של לשכת רואי חשבון, מחבר הספר הונאות ומעילות פיננסיות.

**      כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כשלהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ