פ
בית משפט השלום חיפה
|
1400-03
15/11/2006
|
בפני השופט:
ניצה שרון - סגנית נשיא
|
- נגד - |
התובע:
מדינת ישראל עו"ד גב' איתן
|
הנתבע:
1. גרסיוסו בע"מ - ח.פ. 512986134 2. רן הרינג
עו"ד מרגלית
|
החלטה |
המבוא:
כתב האישום המתוקן נשוא התיק עוסק באישומים עפ"י חוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981 (להלן: "החוק"). כתב האישום המקורי שהוגש ביום 5.2.03 תוקן והתייחסותי בהכרעת הדין תהא לכתב האישום המתוקן אשר הוגש ביום 8.1.04 כנגד הנאשמים 1 ו-2 בלבד.
עפ"י כתב האישום המתוקן נאשמת מס' 1 (להלן: "גרסיוסו") אשר הינה חברה רשומה בישראל שיווקה קפסולות המכילות תמציות צמחים לצורכי הגדלת החזה הנשי, הידועות בשם "REAL PUSH UP" ו/או "EAUTIFUL". הנאשם מס' 2 (להלן: "הנאשם") שימש כמנהלה ובעל השליטה הבלעדי בגרסיוסו.
בכתב האישום שני אישומים.
העבירות המיוחסות לנאשמים בכתב האישום המתוקן הינן כדלקמן:
1. הטעיית הצרכן במעשה ובמחדל בניגוד לסעיף 2(א), 2(א)(4) ו-2(א)(14) לחוק הגנת הצרכן.
2. אי קיום חובת גילוי לצרכן בניגוד לסעיף 4(א)(1) לחוק הגנת הצרכן.
3. פירסום פרסומת בצורה של כתבה בניגוד להוראות סעיף 7(ג)(2) לחוק הגנת הצרכן.
העובדות עפ"י כתב האישום:
האישום הראשון:
בכתב האישום נטען כי בחודש אוקטובר 2001 פנה הנאשם יחד עם וכסלר אריה ומירב (להלן: "הזוג וכסלר") לגב' שוש כרסנטי, מנהלת מעבדות צמחי מרפא בע"מ (להלן: "גב' כרסנטי") בבקשה לייצר עבורם מוצר לצורכי שיווק צרכני בשם מסחרי PUSH UP. בידם היתה חוות דעת של ד"ר אלכסנדר גורושיט באשר למרכיבי המוצר.
הגב' כרסנטי פנתה למשרד הבריאות לקבלת רישיון לייצר את ה-.PUSH UPמשרד הבריאות בדק את תכולת המוצר, בדרך של השוואה בין הצהרת היצרן לגבי תכולת הקפסולות לבין רשימת הרעלים ואישר את שיווקו של המוצר כתוסף מזון. קפסולות PUSH UPשווקו לגב' וכסלר ו/או לחברה שבבעלותה והן מסרו אותן לנאשמים לצורך שיווק צרכני.
המוצר שווק בצורת מיכל שפופרת, שהכיל 90 קפסולות כאשר בכל קפסולה תמצית מ-5 צמחים שונים.
ה-PUSH UPשווק ע"י הנאשמים לצרכנים בדרך של טלמרקטינג באמצעות הטלפון, לאחר פירסום כתבות ופרסומות ענק, בין היתר באמצעות סוכנות פירסום "NEW MEDIA" אשר בבעלות יוסי דואק. כן נעשה שיווק ה-PUSH UPלבתי טבע בארץ באמצעות הסוכנת חן ענבר שהתחזתה לרופאה ואשר תמונתה התפרסמה בכתבה פרסומית שנחזתה ככתבה מקצועית אינפורמטיבית בעיתון "ידיעות אחרונות" בתאריך 24.12.01 ונחתמה כד"ר ענבר.
הנאשמים פירסמו בעיתון "מעריב" ביום 20.11.01 כתבת פרסומת, בה הופיעה גב' וכסלר. בכתבה נכתב כי ה- PUSH UPהינו תחליף לניתוחי הגדלת החזה ושקיימים 95% הצלחה, וכל זאת מבלי שתהיינה תופעות לוואי, מאחר והשימוש במוצר מחזק את שרירי החזה.
התשלום בגין הפירסום הזה נעשה באמצעות חברת צ'רבוס בע"מ הנמצאת בבעלותו של הנאשם.
לטענת המאשימה, הנאשמים לא ערכו כל מחקר ותחקיר באשר לאחוזי ההצלחה של המוצר בטרם הפצתו בקרב הציבור וכי הנאמר בפרסומת אינו נכון, שכן ה- PUSH UPאינו מהווה את הפיתרון האולטימטיבי לניתוח הגדלת החזה, אינו מחזק את שרירי החזה ואינו נטול תופעות לוואי.
ב"כ המאשימה טענה כי בעקבות הכתבה הפרסומית פנו אלפי נשים אל הנאשמים במטרה לרכוש את המוצר באמצעות הטלמרקטינג, שם הובטח לאותן נשים דרך הטלפון (בהוראתו של הנאשם) הצלחה בטיפול החל מהחודש הראשון של נטילת הקפסולות.
עוד טענה המאשימה כי הגב' רינה פילוסוף, שהיתה נציגת שירות הלקוחות אצל הנאשמת הוצגה כיועצת בריאות ותזונאית ונתנה הוראות שימוש למתלוננות במטרה לקדם את המכירות כאשר בפועל הינה חסרת השכלה וניסיון בתזונה ובריאות.